Gå til innhold

Erfaring med hormonterapi for begynnende perimenopause/overgangsalder? Uten å ha tatt p-piller før..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som ikke har gått på hormonbehandling før, men så har startet opp når de har begynt å merke overgangsalder plager? Hva er erfaringen isåfall? 
hjalp det?

Anonymkode: d848e...4cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig spent på svar, for dette lurer jeg også på. 

Anonymkode: 278f6...91a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på hormoner for ei uke siden på grunn av plagsomme hetetokter som går ut over søvnen. Tar Lenzetto østrogen-spray og Utrogestan kapsler med progesteron. Er singel og ikke seksuelt aktiv, så jeg har ikke gått på p-piller. Det er litt tidlig enda, men synes hetetoktene har blitt mindre. Gynekologen som skrev ut hormonene, mente jeg kunne begynne å kjenne effekt etter ei uke. Har ikke merket noen bivirkninger foreløpig. 

Anonymkode: edebc...dbd

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri tålt hormoner da jeg var yngre. Ble deprimert, la på meg masse, mistet fullstendig sexlyst osv av p-piller. Det samme gjaldt hormonspiral.

Da jeg kom i perimenopausen og begynte å svette både dag og natt så bestemte jeg meg for å prøve hormonbehandling. Bruker hormonplaster (Estradot) og bioidentisk progesteron (Utrogestan) (ikke syntetisk gestagen som det er i hormonspiralen), og jeg har aldri følt meg bedre. Det er den beste avgjørelsen jeg har tatt. :)

Anonymkode: 7dd2c...57f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har aldri tålt hormoner da jeg var yngre. Ble deprimert, la på meg masse, mistet fullstendig sexlyst osv av p-piller. Det samme gjaldt hormonspiral.

Da jeg kom i perimenopausen og begynte å svette både dag og natt så bestemte jeg meg for å prøve hormonbehandling. Bruker hormonplaster (Estradot) og bioidentisk progesteron (Utrogestan) (ikke syntetisk gestagen som det er i hormonspiralen), og jeg har aldri følt meg bedre. Det er den beste avgjørelsen jeg har tatt. :)

Godt å lese! Jeg har lyst til å unngå hormoner fordi jeg aldri har tålt det, men fint å vite at det kan gå bra i tilfelle det blir krise og naturlige ting ikke funker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

😍😍 sååå fint å høre! Kan jeg spørre hvor gammel du er? Og tok det lang tid før du merket forandring?

jeg må prøve noe for dette går ikke, jeg hopper på havet snart 😭 har utmattelse, angst, depresjon, legger på meg osvosv. Har prøvd det meste inntatt hormoner. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 49. Begynte med hormoner da jeg var 48. Fikk en helt ny hverdag! Jeg merket bedring på hetetoktene rimelig fort, i løpet av den første uken i allefall. Jeg startet på Estradot 50 mcg, er nå på 75. Hadde litt hodepine i starten (vanlig), men det ga seg etter noen dager.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er 49. Begynte med hormoner da jeg var 48. Fikk en helt ny hverdag! Jeg merket bedring på hetetoktene rimelig fort, i løpet av den første uken i allefall. Jeg startet på Estradot 50 mcg, er nå på 75. Hadde litt hodepine i starten (vanlig), men det ga seg etter noen dager.

Så godt å høre!😍 fikk du dette igjennom fastlegen eller var du hos gynekolog? Privat/offentlig?😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare 37 år, men er ganske sikker på at det er perimenopause jeg opplever symptomer på. 
flere som har erfaring med at det starter så tidlig?

AnonymBruker
Skrevet

Husk på at dere ikke tar tilskudd, dere erstatter noe kroppen mangler.  P- piller er noe helt annet, andre doser i en alder der vi produserer nok selv. 

Du som har begynt som 37 åring, bestill time hos gynekolog. Tester hos lege vil ikke vise noe og mange leger kan for lite. Begynte selv rundt 36-37, fikk det påvist når jeg var 40 og er da anbefalt hormoner i mange år for å beskytte mot mange alvorlige sykdommer. Tar tabletter pga vedvarende leveringsproblemer på gel og plaster og har ingen bivirkninger. God effekt på humør, nattesvette, sinnemestring 😅, pågangsmot og smerter i kroppen. 

Se dokumentarene som ligger på nrk om overgangsalder alle sammen, og legg vekk gammel info og skremsel om hvor farlige hormoner er. 

Anonymkode: 642f5...85e

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Husk på at dere ikke tar tilskudd, dere erstatter noe kroppen mangler.  P- piller er noe helt annet, andre doser i en alder der vi produserer nok selv. 

Du som har begynt som 37 åring, bestill time hos gynekolog. Tester hos lege vil ikke vise noe og mange leger kan for lite. Begynte selv rundt 36-37, fikk det påvist når jeg var 40 og er da anbefalt hormoner i mange år for å beskytte mot mange alvorlige sykdommer. Tar tabletter pga vedvarende leveringsproblemer på gel og plaster og har ingen bivirkninger. God effekt på humør, nattesvette, sinnemestring 😅, pågangsmot og smerter i kroppen. 

Se dokumentarene som ligger på nrk om overgangsalder alle sammen, og legg vekk gammel info og skremsel om hvor farlige hormoner er. 

Har nå bestilt meg time hos gyn på volvat..er så spent! Håper dette vil gjøre en forskjell altså, jeg er så rådvill. Hun jeg snakket med sa jeg tikket alle bokser på perimenopause/overgangsalder. Tok du både østrogen og progesteron fra starten?😊 så fint å høre at det har hjulpet 🥰

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulla Ullsokk skrev (22 timer siden):

Godt å lese! Jeg har lyst til å unngå hormoner fordi jeg aldri har tålt det, men fint å vite at det kan gå bra i tilfelle det blir krise og naturlige ting ikke funker.

Hormonene du får for overgangsalderen er helt anderledes enn prevansjonshormoner. Jeg tålte ikke prevensjon som inneholdt østrogen men jeg tåler fint Lenzetto som er for overgangsalder, den sprayer man på huden.

Anonymkode: f3879...7ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hormonene du får for overgangsalderen er helt anderledes enn prevansjonshormoner. Jeg tålte ikke prevensjon som inneholdt østrogen men jeg tåler fint Lenzetto som er for overgangsalder, den sprayer man på huden.

Ja ikke sant, det er nettopp dette! Jeg trodde alltid at det man fikk for overgangsalder var vanlige p-piller 🙈 men nå har jeg jo lært bedre, så gleder meg sånn til å prøve 😊

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja, vet det, men håper likevel å klare meg uten. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva gjør man når man får bivirkninger av østrogen, som migrene, kvalme og brystsmerter?

Anonymkode: 06628...7d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Når du skriver "tåler ikke", hva mener du med det?

AnonymBruker
Skrevet

Hva med vektøkning? Får dere det av spray og plaster?

Anonymkode: 00bd2...e82

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Har nå bestilt meg time hos gyn på volvat..er så spent! Håper dette vil gjøre en forskjell altså, jeg er så rådvill. Hun jeg snakket med sa jeg tikket alle bokser på perimenopause/overgangsalder. Tok du både østrogen og progesteron fra starten?😊 så fint å høre at det har hjulpet 🥰

Ja, så lenge du har livmor må du ta begge deler :) På tablettene er det 10 dager i mnd som inneholder progesteron.

Ulla Ullsokk skrev (10 timer siden):

Ja, vet det, men håper likevel å klare meg uten. 

Det er ingen fordel å klare seg uten. Dersom du har plager av overgangsalder er hormonene bra for så mye! Tarmkreft, eggstokkreft, hjerte/karsykdommer, alzheimer, diabetes og benskjørhet, bla.a .

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva gjør man når man får bivirkninger av østrogen, som migrene, kvalme og brystsmerter?

Prøv andre doser, andre typer om mulig, og gi det tid. For mange går det over. Vi har også fortsatt egenproduksjon av hormoner, men den svinger. På meg selv merker jeg at det noen ganger kræsjer med tablettene slik at jeg kan få ømme bryst i noen dager f.eks, også går det over igjen. Tablettene har jo en fast dose som skal simulere syklus og siden min egen syklus er ustabil nå så er det noen ganger at jeg kanskje har mye østrogen selv og samtidig er på den høyeste dosen på pillene. Går seg til etterhvert :)

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva med vektøkning? Får dere det av spray og plaster?

Anonymkode: 00bd2...e82

Vektøkning i overgangsalder kommer lettere uten hormoner fordi vi mister muskelmasse og dermed går forbrenningen ned. Hormoner bremser noe av det forfallet, men beste måten å jobbe mot alt dette er styrketrening. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er ingen fordel å klare seg uten. Dersom du har plager av overgangsalder er hormonene bra for så mye! Tarmkreft, eggstokkreft, hjerte/karsykdommer, alzheimer, diabetes og benskjørhet, bla.a .

Jeg hører de sier det, men jeg planlegger likevel å prøve naturlig først. Jeg har fått mye hormonell hjelp av nevroreflekslogi, jeg har endelig fått roet nervesystemet, jeg spiser sunt og jeg trener. Dårlig livsstil/stress har mye å si på hvor plaget man blir, så jeg går for at jeg fikser det bra.

Alt hormonene skal være bra for kan gjøres bedre med kosthold og livsstil.

Men jeg ER åpen for å dytte noe fremmed i kroppen hvis det gjør livet fra grusomt til bra. 

Det kan være så mye bioidentisk det vil, det er fortsatt unaturlig, så det blir annetvalget mitt uansett hvor mye forskningen sier ditt og datt. Forskningsresultater har det med å bli det som gangner de som betaler, og jeg tar alt med en klype salt.

Endret av Ulla Ullsokk
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 21.43):

Så godt å høre!😍 fikk du dette igjennom fastlegen eller var du hos gynekolog? Privat/offentlig?😊

Min erfaring er at fastleger overhodet ikke er oppdatert på overgangsalder, fordelen med plaster og bioidentisk vs piller og syntetisk osv. Jeg gadd ikke en gang å prøve fastlegen min, og gikk til privat gynekolog. Koste litt mer, men man får den hjelpen man trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...