AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #1 Skrevet 13. mai 2024 Hun har sagt en stund at hun er mett av dage, nå har hun begynt å forbereder sin egen død, ved å kvitte seg med ting som hun mener ikke er noe å arve. Hun bor fortsatt hjemme og klarer seg selv. Er dette normalt? Hilsen bekymret barnebarn. Anonymkode: 321ac...9aa 4
IkkeStudentLenger Skrevet 13. mai 2024 #2 Skrevet 13. mai 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hun har sagt en stund at hun er mett av dage, nå har hun begynt å forbereder sin egen død, ved å kvitte seg med ting som hun mener ikke er noe å arve. Hun bor fortsatt hjemme og klarer seg selv. Er dette normalt? Hilsen bekymret barnebarn. Anonymkode: 321ac...9aa Synes dette høres ut som depresjon. Har hun store helseproblemer? Min bestemor er 93, og i god form fortsatt, både fysisk og mentalt, hun har forberedt seg på at hun blir eldre ved å flytte i leilighet med kort gangvei til butikker, og planløsning som fungerer hvis hun blir dårlig til beins etterhvert, og i den forbindelse kvittet seg med eiendeler som ikke passet inn i leiligheten, men utover det lever hun som før. Din bestemor er bare 80, synes det er tidlig å mentalt være klar for døden med mindre hun er syk. 1
MakeItHappen Skrevet 13. mai 2024 #3 Skrevet 13. mai 2024 Ja, sånn har min vært i mange år. Hun er 95. Hun har sluttet å kjøpe store pakker med dopapir for hun er ikke sikker hun får bruk for alt, og venter i siste liten med å feks kjøpe ny pakke smør. Det er noen år siden hun ga vekk alle kakefatene for hun skulle ikke lage flere kaker osv. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #4 Skrevet 13. mai 2024 Sånne praktiske ting høres normalt ut ja. Min mor er 75, og har startet opprydning i huset. Det betyr ikke at hun vil dø, men hun vil gjøre jobben for de etterlatte enklere når det skjer. Jeg kommer nok til å gjøre det samme selv, og kanskje flytte til en lettstelt leilighet mens jeg fortsatt har overskudd til flytteprosessen. Ønsker ikke å sitte med en bolig jeg ikke har ork til å vedlikeholde. Anonymkode: db101...9f1 4 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #5 Skrevet 13. mai 2024 Hun er nokså ung, men det er vanlig å begynne å "rydde seg selv ut". Anonymkode: fe221...1ae 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #6 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånne praktiske ting høres normalt ut ja. Min mor er 75, og har startet opprydning i huset. Det betyr ikke at hun vil dø, men hun vil gjøre jobben for de etterlatte enklere når det skjer. Jeg kommer nok til å gjøre det samme selv, og kanskje flytte til en lettstelt leilighet mens jeg fortsatt har overskudd til flytteprosessen. Ønsker ikke å sitte med en bolig jeg ikke har ork til å vedlikeholde. Anonymkode: db101...9f1 Min bestemor ønsker å dø, hun har sagt det rett ut. IkkeStudentLenger skrev (11 minutter siden): Synes dette høres ut som depresjon. Har hun store helseproblemer? Min bestemor er 93, og i god form fortsatt, både fysisk og mentalt, hun har forberedt seg på at hun blir eldre ved å flytte i leilighet med kort gangvei til butikker, og planløsning som fungerer hvis hun blir dårlig til beins etterhvert, og i den forbindelse kvittet seg med eiendeler som ikke passet inn i leiligheten, men utover det lever hun som før. Din bestemor er bare 80, synes det er tidlig å mentalt være klar for døden med mindre hun er syk. Hun har nok en deprisjon , for hun sier at hun ønsker å ta livet sitt men er for feig. Hun ønsker heller ikke hjelp. Anonymkode: 321ac...9aa
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #7 Skrevet 13. mai 2024 Noen er fornødye med å ha levd livet de har levd og ser frem til å bli ferdig. Betyr ikke at det er en depresjon i bildet. Jeg kommer til å gjøre det samme når/om jeg fyller 75/80 år. Vil gjøre det lettere for mine etterlatte med opprydding etter min død. Gir bort ting til de jeg vil etc... folk (ikke alle) blir forbanna griske og ekle når det er arv i bildet. Bedre å gi bort før døden, enn etter Anonymkode: b29c5...36f
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #8 Skrevet 13. mai 2024 Det høres ut som en form for depresjon synes jeg. Du er godt voksen når du er 80, men kan potensielt leve 20 år til og sånn sett synes jeg det er tidlig å være "mett av dage". Jeg husker min morfar snakket lenge om at "dette blir vel min siste jul" osv, det begynte midt i 80-årene før han døde som 91-åring. Men så var han ganske deprimert. Anonymkode: b8a38...ed4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #9 Skrevet 13. mai 2024 Mine svigermor er litt sån. Ho sa er ikke sikkert jeg opplever den konfirmasjon så derfor er det øremerket, ho var med. Nå har jo vært hos advokat i forhold til arve, ho rydder og kaster ting. Sier ofte er jo ikke sikkert jeg lever til jul. Greit å få unna så dere slipper å kaste alt. Formen hennes har vært opp og ned . Ingen av søsken hennes lever lenger. Er sosial er på turer med røde kors, LHL, fast å lager vafler på gamle hjemmet, har ofte besøk av venner og ho er å besøker venner. For meg virker som en del eldre bare er slik når de kommer til et bestemt alder. Så selv på min egen far han begynte alt ved 65 år å si han levde på overtid fleste menn i hans familie far, bestefar osv hadde død i alderen 32 til 60 år. Han levde til han var 80, men var dement fra han var 74år Anonymkode: c71cf...bba
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #10 Skrevet 13. mai 2024 Sånn har min også holdt på siden før hun ble 80. Nå er hun 90 og holder fremdeles på sånn Finnes ikke deprimert, bare ferdig liksom. Anonymkode: 62000...150 4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #11 Skrevet 13. mai 2024 Sånn har mine holdt på i årevis, de er nå 85 og 90 år. De setter lapper med navn på eiendelene sine så de og vi skal huske hvem som skal arve hva. Anonymkode: 693fa...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #12 Skrevet 13. mai 2024 Min var 90 og sa det samme. Ikke deprimert eller noe, men hun var fornøyd med livet. Hun ryddet og kastet. Hun ble 96 når det skjedde og hun smilte. Hun var så og si frisk fysisk, men å være gammel et noe min bestemor ikke satte pris på. Så enkelt var det. Anonymkode: f0b83...a82 3
Hoppetaujenta Skrevet 13. mai 2024 #13 Skrevet 13. mai 2024 Det kan jo også være at ts bestemor bare mener det hun sier og er ikke deppa eller noe annet som skal forklare tanker og følelser rundt det å bli gammel. Bestemor har levd et langt liv som ts ikke aner noe om og det kan ha vært belastinger der som aldri slapp taket. Fysisk og psykisk. Å leve et liv med mye motvind eller mye jobb i det hele tatt, det blir man sliten av. Sånn er det kanskje for bestemor. Jeg forstår hennes handlinger som et ønske om å gjøre det lettere for dem som blir igjen en gang og det blir mindre å fordele, eller krangle om, når den tid kommer. Hun kan leve i mange år ennå, men hvis det kjennes fornuftig ut for henne å kvitte seg med litt skrot i nåtid, så la henne få ha den gleden. Å fremdeles kunne bestemme selv over sine eiendeler og sitt eget liv er en positiv ting. Jeg er ikke på din bestemors alder, men har allerede tenkt ryddetanker for enkelthetens skyld jeg også. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #14 Skrevet 13. mai 2024 Ja, det høres ganske normalt ut. Havner man på sykehjem er det minimalt man får med seg uansett, så det er egentlig greit å eie minst mulig. Og bare tanken på å komme på sykehjem er nok til at mange av oss kan bli mette av dage. Anonymkode: a949d...198
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #15 Skrevet 13. mai 2024 Nå vet jeg ikke din alder TS, men det er mulig du ville sett annerledes på det hvis du var eldre selv.. Å være litt ferdig med livet og se frem til døden trenger ikke å være depresjon. Å ha levd et langt liv og være sliten i krpp er nok normalt. Jeg har sett besteforeldre og besteforeldre og foreldre til mannen bli gamle og dø. En av dem hadde veldig dødsangst, ville ikke aksepterer alderdom. Hun hadde det nok vanskeligst, og det var også veldig tungt for de pårørende. Å leve evig er det stort sett bare unge folk som ønsker seg.. Anonymkode: b267a...281 1 3
Nuttery Skrevet 13. mai 2024 #16 Skrevet 13. mai 2024 Dette er vel litt tosidig. En ting er at depresjon er vanlig hos eldre, og ofte går underbehandlet. 80 år er for mange "ingen alder" i dag, så jeg hadde forsøkt å reflektere litt rundt hvordan livet hennes har vært i det siste. Har hun blitt syk, mistet mange venninner eller ektefelle? Fått redusert funksjon? Slike ting kan ofte føre til depresjon, og kanskje en slags forberedelse på døden. En annen ting er at hun begynner å komme i den alderen hvor det begynner å bli naturlig å tenke på at man skal "fullføre et liv". Man har mye ting, mye saker, mye ansvar. Abbonementer, penger, ting her og der. Jeg tror for mange så er dette en like så naturlig del av livet, hvor man begynner å "rydde opp" etter seg. Dette er en rar fase å være i. Igjennom livet så har det jo alltid vært en "neste fase", men når man blir 80-90 år så er jo den neste fasen døden. Jeg hadde pratet litt med henne og spurt nysgjerrig hva dette kommer av, og utforsket hvilke tanker hun har om det hun holder på med, og om livet. Kanskje hun er deprimert og dere kan gjøre noe ifbm det, kanskje hun rett og slett føler seg litt "ferdig" av ulike årsaker. Min farmor er på sett og vis "mett av dage". Hun har hatt stort funksjonstap de siste fem årene, mistet mange venner, flyttet i omsorgsbolig. Jeg tenker at det er naturlig at hun ikke er så optimistisk til livet eller fremtiden lenger. Mitt fokus er heller på å gi henne gode øyeblikk og gode dager, så godt jeg kan. Hvis vi snakker om ting som skjer i fremtiden (f.eks til jul, et år fremover etc) kan hun ofte komme med kommentarer som at "hun vet ikke om hun lever da" eller "det kommer jeg sikkert ikke til å være her for å være med på". Jeg tenker man må romme disse tankene og følelsene uten å fordømme de. Det er jo hun som sitter i sin kropp og i sitt liv, og slike tanker er nok veldig naturlig i den alderen. Nå er jeg palliativ sykepleier, så har jo litt erfaring på temaet, men det føles alltid rart når det er sin egen bestemor som har det sånn likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #17 Skrevet 13. mai 2024 Å kvitte seg med "tomgods" man ikke trenger når man lever er jo smart, så slipper pårørende å rydde opp når de er borte. Trenger ikke å være et faresignal Anonymkode: 4ef7b...f2b
Rumle Skrevet 13. mai 2024 #18 Skrevet 13. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Min bestemor ønsker å dø, hun har sagt det rett ut. Hun har nok en deprisjon , for hun sier at hun ønsker å ta livet sitt men er for feig. Hun ønsker heller ikke hjelp. Anonymkode: 321ac...9aa Jeg synes det høres ut som hun er deprimert og trenger hjelp og oppfølging. En ting er å være gammel og mett av dage, noe helt annet er å aktivt ønske å ta sitt eget liv, og i tillegg si det til familen. Dette er ganske alvorlig. Har dere snakket med fastlegen? Får hun oppfølging? Endret 13. mai 2024 av Rumle
Gjest Bromance Skrevet 13. mai 2024 #19 Skrevet 13. mai 2024 Slik var min bestemor også, så det er nok ikke så uvanlig.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #20 Skrevet 13. mai 2024 Rumle skrev (1 time siden): Jeg synes det høres ut som hun er deprimert og trenger hjelp og oppfølging. En ting er å være gammel og mett av dage, noe helt annet er å aktivt ønske å ta sitt eget liv, og i tillegg si det til familen. Dette er ganske alvorlig. Har dere snakket med fastlegen? Får hun oppfølging? Hin nekter å dra til legen. Anonymkode: 321ac...9aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå