Gå til innhold

Barn gråter mye sammen med far og blir "ignorert"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer er i pappaperm med vårt barn på omtrent ett år mens jeg er på jobb mellom 8 og 16. Jeg er litt bekymret for ting jeg har observert i samspillet mellom barnet og samboeren min, og lurer på om andre har lignende erfaringer / kompetanse? 

Dersom vi begge er hjemme, men far "passer" barnet fordi jeg meg må gjøre noe annet er det ofte masse grining. Og jeg har observert at barnet vårt kan sitte på gulvet og gråte mens far sitter i sofaen og ser på telefonen. Kanskje han sier litt "så så", og lignende, men han går ikke opp og plukker opp barnet. Jeg opplever at han ofte ikke har fått med seg at barnet har gått fra sutring til gråting fordi han er så oppslukt i det som skjer på telefonen. Det samme har jeg observert når barnet sitter i stolen sin og spiser. Hen kan gråte mens far mater hen, men far sitter og ser på telefonen samtidig. Noen dager, når jeg kommer hjem fra jobb, kan far si ting som "I dag har det bare vært grining". Dette synes jeg er veldig rart, ettersom jeg opplever barnet som 99% glad og fornøyd. Jeg opplever også barnet vårt som ganske selvstendig mtp å aktivisere seg selv. Men hen trenger selvfølgelig oppmerksomhet innimellom, som alle ettåringer. 

Jeg har forsøkt å snakke med samboeren min om dette, og spurt om han ikke kan prøve å legge vekk telefonen litt mer. Da blir han sur og irritert. Dette er åpenbart et sårt tema. Han kan si ting som at jeg er minst like mye på telefonen som han, og heller snu samtalen til å handle om det. Jeg bruker telefonen for mye selv, men prøver å la vær når jeg er med barnet vårt. 

Nå er jeg bekymret for at barnet vårt kan ta skade av dette på en eller annen måte. Kanskje ifh til å klare å regulere følelser, siden hen åpenbart ikke får respons fra faren sin... 

Er det noen som har erfaringer med dette i sitt forhold? Hvordan kan jeg få frem her? Det begynner å bli veldig vanskelig at jeg ikke kan gjøre noe som helst hjemme (hverken husarbeid eller litt alenetid) uten å høre på non-stop grining... 

Anonymkode: d0592...b3b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ta han med til helsestasjonen? Ring og be om time dersom de har tid. Far og jeg dro som regel sammen på alle kontrollene, og mobil-/skjermbruk ble tatt opp av HS HVER gang. Det er absolutt ikke bra for barnet at far sitter på mobilen hele tiden. Små barn er kontaktsøkende, så han går glipp av en hel haug med signaler fra ungen. Merkelig at far ikke skjønner at dette er et problem selv? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
ValarMorghulis skrev (9 minutter siden):

Kan du ta han med til helsestasjonen? Ring og be om time dersom de har tid. Far og jeg dro som regel sammen på alle kontrollene, og mobil-/skjermbruk ble tatt opp av HS HVER gang. Det er absolutt ikke bra for barnet at far sitter på mobilen hele tiden. Små barn er kontaktsøkende, så han går glipp av en hel haug med signaler fra ungen. Merkelig at far ikke skjønner at dette er et problem selv? 

TS her. Enig i at det er veldig rart at han ikke ser det selv. Han sier ofte at de leker masse sammen og at hen får masse oppmerksomhet når jeg er på jobb. 

Vi drar alltid sammen til HS, men de har faktisk aldri tatt det opp med oss. Men det var et godt tips! Jeg kan spørre neste gang / ta det opp med helsesykepleier mens far er med. 

Anonymkode: d0592...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Tror dette er urovekkende vanlig nå til dags. Man er så avhengig av den fordummende telefonen.

Hva med å foreslå å ha en sånn "telefonboks", hvor alle telefoner, nettbrett osv., ligger fast. Den skal ikke tas med i sofaen ol. Et vennepar av oss har det slik. Så får de melding eller vil sjekke noe, så må de stå ved boksen og sjekke. Ingen stoler eller lignende i området. Trim i ståing i samme slengen. Noen velger å legge vekk telefoner helt når de er hjemme.

Kanskje det finnes filmsnutter på Youtube (vi så det på COS-kurs) hvor man kan se eksempler på mobilbruk og småbarn, som da viser hva man faktisk går glipp av og hva forskjellen vil være for forelder med telefon vs forelder uten. 

Jeg synes du skal ta en tlf til HS, nevne problemstillinga, og så kan det hende hun har noen videosnutter tilgjengelig/kan finne sånt, og så vise dere dem på neste kontroll, i tillegg til å ta opp tema muntlig. Det er viktig å ta tak i.

Anonymkode: 0ea61...036

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er alvorlig! Og vil få konsekvenser både i relasjonen mellom han og barnet, men i verste fall også for barnets utvikling. Barn går glipp av verdifullt samspill, og hva lærer det om seg selv når pappa ikke "ser" barnet og mobilen blir prioritert foran det? Studier indikerer at barn som lever med sterkt mobilavhengig foreldre tar like mye skade av det som hvis foreldrene hadde vært deprimerte. Det handler om den "flatheten", manglende responsen og engasjementet i eget barn.

Din samboer er nok avhengig, og derfor reagerer han som han gjør. Til sammenlikning er det ingen av oss som tar frem mobil/tv før barna er lagt (de er 0, 3 og 5). Bortsett fra google maps elns, men aldri scrolling. Ville ikke gitt meg med den kampen, og skjønner godt at du er bekymret for hvordan det er når du er på jobb. At han blir litt muggen er ikke verre enn konsekvensene det kan ha for barnet om det ikke endrer seg.

Anonymkode: 64d2d...4f6

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...