Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ei som jeg har begynt å skjønne at hun driver og manipulerer forholdet mellom andre, liksom jobber i kulissene for å splitte folk. 

F. Eks sier til noen at noen andre har sagt noe om dem, eller utelater noen fra en sosial tilstelning og lyver om at «de andre» ikke ville ha dem der etc.

Lyver om at noen har psykiske problemer og at det bare er hun som kan støtte denne personen (og dermed isolerer dem fra alle andre som da går og tror at vedkommende har psykiske problemer og ikke vil treffe dem)

Sier til en venninne at en annen venninne ikke liker maten deres, eller at de synes de er for opptatt av merkeklær, eller er gjerrig (veldig god fantasi, skjønner ikke hvordan hun kommer på alt)

Litt rotete forklart, men det er MYE rart. 

Jeg forstår ikke hvorfor hun gjør dette, om det er for spenning eller andre ting. 
Det er tilsynelatende tilfeldig med hvem og hvorfor. 

Eller så er det grunner jeg ikke skjønner. 

Hun har ellers et ekstremt behov for å framstille seg selv på en bra måte, gjerne på bekostning av andre og gjerne framhever negative sider hos andre.

Er det noen som har opplevd lignende, eller forstår hvorfor noen kan ha en slik oppførsel? 

Anonymkode: 7aa18...91a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en personlighetsforstyrrelse. Narissisme kalles det.

Anonymkode: 5b341...0a7

• Nyttig 3
Skrevet

Hun liker nok drama, og å ha kontroll på andres liv.

Hvorfor det kan kun en psykolog svare på.

AnonymBruker
Skrevet

Derfor er det veldig viktig at venner og familie faktisk snakker sammen når de får høre sånne ting, og dermed ikke lar slike mennesker manipulere enn selv og sine relasjoner.

Anonymkode: 4777e...c7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er en personlighetsforstyrrelse. Narissisme kalles det.

Anonymkode: 5b341...0a7

Ja, men i så fall skjuler hun det godt. 

Hun virker liksom veldig omsorgsfull til tider da, og skal støtte og ta vare på de som har det vanskelig. Så jeg har ikke fått det til å stemme heller. 

Men kanskje litt opptatt av at det er hun som er «flinkest» til å støtte og hjelpe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg kjenner ei som jeg har begynt å skjønne at hun driver og manipulerer forholdet mellom andre, liksom jobber i kulissene for å splitte folk. 

F. Eks sier til noen at noen andre har sagt noe om dem, eller utelater noen fra en sosial tilstelning og lyver om at «de andre» ikke ville ha dem der etc.

Lyver om at noen har psykiske problemer og at det bare er hun som kan støtte denne personen (og dermed isolerer dem fra alle andre som da går og tror at vedkommende har psykiske problemer og ikke vil treffe dem)

Sier til en venninne at en annen venninne ikke liker maten deres, eller at de synes de er for opptatt av merkeklær, eller er gjerrig (veldig god fantasi, skjønner ikke hvordan hun kommer på alt)

Litt rotete forklart, men det er MYE rart. 

Jeg forstår ikke hvorfor hun gjør dette, om det er for spenning eller andre ting. 
Det er tilsynelatende tilfeldig med hvem og hvorfor. 

Eller så er det grunner jeg ikke skjønner. 

Hun har ellers et ekstremt behov for å framstille seg selv på en bra måte, gjerne på bekostning av andre og gjerne framhever negative sider hos andre.

Er det noen som har opplevd lignende, eller forstår hvorfor noen kan ha en slik oppførsel? 

Hun der er ikke bra / frisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bare å ta avstand til slike folk? Selv med felles venninner så våkner folk litt og litt.

Anonymkode: 99b9d...f4f

Skrevet

Jeg kjenner flere som gjør det. Som ønsker kontroll over noen andre, for eksempel partneren sin. Usikkerhet, frykt for at den andre personen ikke liker dem lenger. Skjer i vennskap og på jobb også.

Det er mange tråder her på KG om å avslutte vennskap og forhold. At du bare må stoppe kontakten og slutte å snakke med den andre. Husk at hvis noen andre prøver å ødelegge vennskapet eller forholdet ditt på denne måten og du rett og slett stopper kontakten, kan den andre personen aldri fortelle deg at det du hører ikke er riktig.

Spør -alltid- personen det handler om, om det du hører virkelig er sant.

Ikke trekk konklusjoner basert på hva andre sier til deg. Men spør personen det handler om, om å fortelle hvordan han/hun ser på situasjonen. For da kan du best bedømme hvem som har rett eller hva som er sannheten.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er det ikke bare å ta avstand til slike folk? Selv med felles venninner så våkner folk litt og litt.

Anonymkode: 99b9d...f4f

Joda, men jeg kjenner jeg bekymrer meg litt over hvor langt hun kan gå med sverting og utestenging i så fall, vil ikke miste de andre vennene mine. 

Har lest litt nå fra linken noen over her delte blant annet. 

Hun er veldig karismatisk og flink med folk (jobber innenfor helse).

Sånn hun driver på nå har hun nok alltid gjort til en viss grad bare at jeg er treig i oppfattelsen.
Men nå har det blitt mer og mer åpenlyst, sånn at hun lettere blir oppdaget, nesten som om hun vil bli oppdaget og konfrontert med det. 
Nesten som om hun vil at det snart skal bli noe styr. 

Hun virker hvertfall som om hun har mer nerver enn «normale» folk, for andre folk ville ikke hatt nerver til å drive på sånn. 
Noen ganger tenker jeg at hun virker litt psykopat, men så er det dette med at hun kan være så utrolig snill og omsorgsfull også. 

Men ja, som sagt redd for sverting og utestenging, og så ikke få vite noe liksom. 

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor driver på sånn, og har gjort det i mange år. Jeg har f.eks. fått flere hissige telefoner fra samboer oppigjennom årene med anklager om at nå sitter moren hans alene, er lei seg og lurer på hva galt hun har gjort for å få meg så sur på henne. Min angivelige forbrytelse? Takke nei til å bli med henne hjem for en kaffekopp og en prat etter å ha møtt henne tilfeldig på butikken. Eller at jeg ikke stoppet opp for å prate med henne, selv om hun så at jeg var opptatt i en telefonsamtale. Og det er ikke alltid den telefonen fra/til samboer kommer samme dag. Den kommer gjerne to dager, fem dager eller en uke etter selve hendelsen. Hun kan nærmest rive meg bort fra oppvasken for å gjøre den selv, og sukker til resten av slekta etterpå om at på forrige besøk hos oss ble hun NØDT TIL å ta oppvasken. Og vice versa, sukker til oss om alt hun hadde blitt nødt til å gjøre hos sønnen/datteren/moren. Det tok noen år før jeg skjønte at all denne "hjelpen" var like prakket på de andre som den ble på oss, at ingen har bedt henne om noe som helst. Hun har klart å splitte barna sine, og har nok prøvd flere ganger å splitte meg og samboer(hennes ene sønn) også.

Giftig som søren! Dessverre er mannen her litt for knyttet til sin mor, og han har lagt ned for mye arbeid i huset vi kjøpte sammen til at flytting er aktuelt.

Anonymkode: 7acdb...0f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, men i så fall skjuler hun det godt. 

Hun virker liksom veldig omsorgsfull til tider da, og skal støtte og ta vare på de som har det vanskelig. Så jeg har ikke fått det til å stemme heller. 

Men kanskje litt opptatt av at det er hun som er «flinkest» til å støtte og hjelpe. 

Klassisk narsissist det. 

Anonymkode: 0f7af...4c3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som er slik og jeg får støtt kjeft for ting som ikke har noe med meg å gjøre samt blir servert løgner hun tror jeg ikke gjennomskuer mens hun selv ror veldig når hun skal forklare hvorfor hun sa det og det til noen mens jeg hører på. Jeg har sett beviser også på ting som hun påstår er bevis for at noen andre skal ha sagt, og så viser det seg å handle om noe helt annet enn det hun sa.

Jeg tok opp at min onkel er narsissist, og da kunne jeg se frykten i hennes øyne for at jeg skulle se at hun faktisk er det samme. Men hun har ikke skjønt at jeg vet, så jeg holder på med å fade henne bort.

Hun har gode dager, men jeg deler ikke personlige ting for hun forteller absolutt alt videre til hvem som helst. Da fremstiller hun det som om jeg forteller henne alt om alle. 

TS, hun er syk, og derfor må du beskytte deg selv.  Slike mennesker finnes overalt. 

Anonymkode: 3397f...238

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...