Gjest Gjesta Skrevet 10. februar 2006 #1 Skrevet 10. februar 2006 En kollega slutter i bedriften du jobber etter å ha jobbet der i mange år. Kollegaen er hyggelig og grei, dere kommer godt overens som kolleger. Kollegaen sier opp fordi han/hun har fått tilbud om en annen jobb som vedkommende ønsker seg. Ingen bakenforliggende grunner. Hvordan reagerer du? Jeg vil bare høre, for jeg har sett mye rart når folk har sluttet. Alt fra begravelsesstemning til at personen nærmest er glemt før vedkommende har kommet ut døren...
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #2 Skrevet 10. februar 2006 Der jeg jobbet før avhengte det mest av hvor lenge hun/han hadde jobbet. Og selvfølgelig om hun/han var godt likt og hva slags stilling hun/han hadde. Noen ganger kjøpte vi en blomst og hadde avslutning med kake på jobben, andre ganger bestillte vi mat på en pub/resturant, og tok oss rett å slett en liten fest med god mat og drikke.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #3 Skrevet 10. februar 2006 Det er da vel akkurat det samme?! Noen steder er man få, og får tett forhold som grenser til vennskap, og også får venner på jobben. Andre steder sitter man hvert sitt sted og gjør hver sin jobb og har ikke omgang som tilsier noe annet. Det varierer jo. Men det er i hvert fall vanlig at det enten markeres eller i hvert fall at man får et håndtrykk, en blomsterkvast og takk for nå av nærmeste overordnede - som har ansvar for det. Hvorvidt jeg ville reagere på om noen slutter avhenger vel hvordan jeg kjente personen selv, hvor nært vi jobbet osv.
Gjest Ester Skrevet 10. februar 2006 #4 Skrevet 10. februar 2006 En nær kollega av meg skal slutte snart, vi har jobbet sammen i fem år. Hun er veldig dyktig i jobben og jeg synes det er synd å miste henne, men hun har fått en bedre betalt jobb nærmere der hun bor, så jeg er glad på hennes vegne. Vi skal invitere alle på jobben (200 stk) ut på pub den siste fredagen hun jobber.
Gjest Hilde K S Skrevet 10. februar 2006 #5 Skrevet 10. februar 2006 Jeg går alltid inn i bunnløs sorg. Selv om det bare er sommervikaren som slutter.
monja Skrevet 10. februar 2006 #6 Skrevet 10. februar 2006 Jeg går alltid inn i bunnløs sorg. Selv om det bare er sommervikaren som slutter. ← Kanskje ikke akkurat bunnløs sorg, men jeg synes det er trist at kollegaer slutter.
Lillesøster Skrevet 10. februar 2006 #7 Skrevet 10. februar 2006 Med tiden har jeg lært å se mer positivt på det. Før kunne jeg bli trist, men nå ser jeg heller på mulighetene med at en kollega går, en ny frisk kommer inn igjen. Dessuten tror jeg ikke det er lurt å være for lenge i en jobb, man kan fort feste seg i et dårlig system.
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #8 Skrevet 10. februar 2006 Det er helt personavhengig! På min arbeidsplass sluttet det en ingeniør i forrige uke. Jeg har ikke merket at han har sluttet en gang! Han har ikke bidratt med noe, og han har ikke gitt noe av seg selv....altså en grå type. Derimot savner jeg en annen fyr som sluttet for noen uker siden, han hadde alltid noen kommentarer og litt humor utover det som er "påkrevd" av en som menneske og arbeidstaker i arbeidstiden på arbeidsplassen. Konklusjonen min blir vel at jeg savner de som gir litt ekstra, mens jeg knapt merker de som er "roboter".
Gjest gjesta Skrevet 10. februar 2006 #9 Skrevet 10. februar 2006 Det spørs litt hvordan forholdet har vært det da, hvor mye jeg har jobbet sammen med vedkommende og lignende, men det er jo alltid litt trist da, men det er jo litt gøy å se hvem som kommer i stedet også da Selv om alle stillingene der jeg jobber som har blitt ledige så lenge jeg har jobba der ikke har blitt utlyst enda.. Jeg har jobba der siden mai 2004, så kommunen er treeeeeig...
Gjest Donna Skrevet 11. februar 2006 #10 Skrevet 11. februar 2006 Etter å ha jobbet som konsulent i flere år vennet jeg meg til nye jobber og nye mennesker. Men nå som jeg har vært fast ansatt samme sted i 10 år så synes jeg det er kjempetrist når folk som står meg nær slutter i jobben.
Lassie Skrevet 11. februar 2006 #11 Skrevet 11. februar 2006 Hadde det vært en kollega som jeg virkelig likte både ift den jobben vedkommende gjorde og som den personen vedkommende gjorde, så ville jeg nok tørket noen tårer jeg.. Men hvis det var en jeg ikke hadde så mye med å gjøre så hadde det nok ikke vært likedan. Varierer veldig etter hvem det er... Har hatt en del gjennomtrekk på jobben vår tidligere, og da var det folk man knapt nok rakk å bli kjent med før de sluttet og da tok jeg det ikke så tungt. Mens andre som har jobbet tett sammen med meg en stund sipper jeg over at slutter... Sipper veldig lett, jeg, da...
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #12 Skrevet 17. februar 2006 En kollega slutter i bedriften du jobber etter å ha jobbet der i mange år. Kollegaen er hyggelig og grei, dere kommer godt overens som kolleger. Kollegaen sier opp fordi han/hun har fått tilbud om en annen jobb som vedkommende ønsker seg. Ingen bakenforliggende grunner. Hvordan reagerer du? Jeg vil bare høre, for jeg har sett mye rart når folk har sluttet. Alt fra begravelsesstemning til at personen nærmest er glemt før vedkommende har kommet ut døren... ← Er det en godt likt person, så tar det tid å glemme de. vi snakket lenge om en som sluttet. Ble stadig dradd inn i samtaler rundt kaffen osv...så var hun flink til å sende oss mld. en sluttet og vi lot som vi var litt lei oss,men innvendig jublet vi. Ingen savnet henne.
Gjest Aloha Skrevet 18. februar 2006 #13 Skrevet 18. februar 2006 Med det samme jeg hører en kollega skal slutte, syns jeg det er litt trist, og tenker at jeg kommer til å savne vedkommende veldig.... men ingen er uerstattelig. Merkelig nok går det seg til med en gang og jeg venner meg til tanken fort, uten noen tårer av den grunn. Syns faktisk det kan være forfriskende med litt nytt blod iblant. Dersom det er en person jeg liker veldig godt som har sluttet, har vi holdt kontakt som venner i etterkant. Jeg bekymrer meg mer for hvem jeg skal erstatte den som slutter med....og begynner å tenke på ansettelsesprosessen..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå