Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi pusser opp og det blir nok noe dyrere enn vi tenker. Jeg har foreslått for mannen at vi kan ta noen få mnd med avdragsfrihet for å kunne spare opp litt og ha mer på buffer. Jeg føler han er mye bekymret for penger (han blir generelt fort stresset) og gnåler mye om at «enn hvis maskinen ryker». Så jeg tror det plager han at vi ikke har så mye buffer nå som før. 

Vi har hatt lån sammen i 15 år. ALDRI avdragsfrihet og alltid betalt det vi skulle. Ikke en betalingsanmerkning på noen av oss. Han mener at om vi ber om avdragsfrihet rett etter vi har lånt mer så sier vi at vi ikke har råd til lånet, men jeg synes det er for å bygge opp en buffer og en sikkerhet. Hus er verdt 7 mill og vi har lån på halvparten. Om vi tar avdragsfritt så har vi 6000 mer hver mnd. Ville du gjort det, eller har han helt rett? 

Anonymkode: 1c37e...800

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare gjør det. Det er snakk om noen måneder. Dere kan bare si til banken at det er pga oppussing. Dere får det helt sikkert, siden dere har 50% belåning bare på boligen.

Anonymkode: 409df...135

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva har dere tenkt å bruke feriepengene på? 

Anonymkode: 8f36f...537

AnonymBruker
Skrevet

Umulig å si uten å vite alder, inntekt, om pensjonssparing er på stell, andre lån, etc. At du i det hele tatt stiller spørsmålet uten vurderinger knyttet til dette betyr vel mulig at mannen har best oversikt? 

Anonymkode: 1a8e8...a7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Bare gjør det. Det er snakk om noen måneder. Dere kan bare si til banken at det er pga oppussing. Dere får det helt sikkert, siden dere har 50% belåning bare på boligen.

Anonymkode: 409df...135

50% er veldig lite om man er i 20-årene, og i gang med pensjonssparing.

50% er veldig mye om man har bikket 50, og knapt spart noe til pensjon. 

Anonymkode: 1a8e8...a7d

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt avdragsfrihet på ubestemt tid. Har en bolig i bra nabolag som bare øker i verdi, og det er nå som barna er små jeg trenger de ekstra tusenlappene hver mnd. 
Rådgiveren i banken min var helt enig med meg. Plutselig flytter barna ut og jeg får mindre utgifter, så da kan jeg betale mer ned.

Er i tidlig 40-årene og har lån på under 40% av boligens verdi.

Anonymkode: 0bc2a...37e

AnonymBruker
Skrevet

Å ta avdragsfrihet for å spare opp en buffer er i praksis det samme som å låne penger til en buffer. Ikke akkurat noe man anbefaler. Og han har jo rett: ber dere om avdragsfrihet rett etter at dere har tatt opp lån er det et dårlig signal. 

Gjør heller det økonomene pleier å gi råd om: vær så restriktive dere kan på ALLE områder i en periode framover: matvarer, ferie, fornøyelser osv. Reforhandle forsikringer. Si opp abonnementer dere ikke trenger.  Hver for seg er summene små, men de utgjør fort tusenlapper hver måned. Legg alt dette til side og spar opp til bufferen deres. 

Anonymkode: e1469...ebe

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Lars1009
Skrevet

Avdragsfrihet er et åpenbart valg i disse tider. Vi har det, og flere vi kjenner. Bolig har steget så mye i verdi de siste årene at man uansett blir mer eller mindre gjeldsfri når man bor seg ned når barna flytter ut, om det er det man vil... No brainer, spør du meg...

AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort det selv vi. Søkte om et år. Vi har ikke trangt økonomi. Men fant ut at det var lurt nå når ting er som det er. Så tjener vi på å ta avdragsfrie år. Vi har nedbetalt en del. Så vi har ikke så mye renter å betale. Vi har bare 10 år igjen på lånet. 

Anonymkode: 81fb0...e51

AnonymBruker
Skrevet

Vi er rundt 40. Tre barn. Inntekt på ca 80 000 tilsammen i mnd. Utgifter på ca 45000-50000. Klarer oss vanligvis greit, men akkurat nå så gjorde oppussing et lite innhugg. 

AnonymBruker
Skrevet
Lars1009 skrev (25 minutter siden):

Avdragsfrihet er et åpenbart valg i disse tider. Vi har det, og flere vi kjenner. Bolig har steget så mye i verdi de siste årene at man uansett blir mer eller mindre gjeldsfri når man bor seg ned når barna flytter ut, om det er det man vil... No brainer, spør du meg...

Hvorfor er det åpenbart, vil du forklare? For jeg må argumentere godt til en meget firkantet mann….

Gjest Lars1009
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 10.54):

Hvorfor er det åpenbart, vil du forklare? For jeg må argumentere godt til en meget firkantet mann….

Pga høy rente, høye priser osv... Har man det trangt får man det jo litt romsligere. Men det forutsetter jo at man har under 60% belåningsgrad. Og da er det sannsynlig at man uansett sitter igjen med veldig lite gjeld når man bor seg ned på sikt. Sånn tenker i hvert fall vi nå. Har man vært litt smart og heldig med eiendom så sitter man uansett sannsynligvis godt i det når man pensjonerer seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...