Gå til innhold

Vi er gatas skrekk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For å vite når og hvordan (om i det hele tatt) man skal beskjære/klippe busker og trær, må man vite hva det er først. Hvis du setter i gang og beskjærer og klipper av helt tilfeldig, kan du ødelegge alt for enten årets eller til og med neste års blomstring. Det ville jo være synd. Noen vekster "blør" også mye om de beskjæres til feil årstid, så vent med dette til du har gjort følgende;

ta 3 bilder av hver busk/tre. 

Ett bilde som viser hele busken

Ett nærbilde av et blad på denne busken

Ett nærbilde som viser en blomst på denne busken

Gjør dette med alt du har av vekster og lurer på med mobilen, og så drar du til et større hagesenter/gartneri i distriktet og spør etter en gartner. De fleste har minst en gartner ansatt, som har peiling på sånt. Ikke spør ekstrahjelpen.... Da får du råd om hvordan du skal beskjære og stelle (og evt gjødsle) de ulike vekstene i hagen din. PS! Et godt råd; ta med en penn og en skriveblokk, og noter ned, det går kjappest.

Om ikke gartneren har tid til å gi deg utførlig stelleråd for alt du har, kan han eller hun i det minste gi deg navn på alle, så du kan selv google opp hvordan man steller og beskjærer dem alle.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

KG altså. Ikke feirer man 17.mai, dusje gjør man en gang i uka, og nå skal man ikke klippe plenen heller 😜

Anonymkode: 72a9c...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

KG altså. Ikke feirer man 17.mai, dusje gjør man en gang i uka, og nå skal man ikke klippe plenen heller 😜

Anonymkode: 72a9c...aaf

Blir mer tid og futt til å passe på alle andre dah, vettu ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
carlberner1 skrev (På 14.5.2024 den 16.42):

Pinlig..? Ikke i det hele tatt! Men dr*t i 17/5 i år, fram til da rekker du kun å ødelegge ting.

Plener skal ikke klippes, de skal vokse selv, "blomster" heter det kulørte som kommer opp da. Grønt gulvteppe er "ut" nå, og biene og andre insekt er glade for det, de få som er igjen. Klipp ganger der du skal fram eller trenger grønt teppe til noe spesielt.

Dette er en sannhet med modifikasjoner. 
Veldig ofte ser vi at kraftig tett gress fortrenger andre arter, inkludert blomster og nytteplanter. 

Det er nettopp gjødsling, vanning, og «la det gro» som er rådet vi får når vi spør om hvordan vi skal bli kvitt ugress i plenen. 

Jeg klipper plenen ukentlig, med høy innstilling, og jeg har både løvetann, natt og dag, forglemeiei, engsolei, og andre blomster på min plen. 

Anonymkode: bacc1...130

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en hage hvor fugler og insekter stortrives. De beste for villblomstene og insektene er at "plenen" slås en gang midtsommers.

Endret av anonym 4545
Retting
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym 4545 skrev (2 timer siden):

Du har en hage hvor fugler og insekter stortrives. De beste for villblomstene og insektene er at "plenen" slås en gang midtsommers.

Dette er ikke sant 😭 Dersom man lar plenen vokse fritt helt frem til midtsommer vil man tiltrekke seg mengder av forskjellige innsekter og de vil slå seg ned. Mange sommerfugler vil legge egg og larvene vil starte sine nye liv. Så kommer du med gressklipperen midtsommers og tar livet av alt sammen! Dersom du skal lage tilholdssted for alle disse artene og få de til å slå seg ned i din hage, bør du i alle fall vente til september/oktober med å klippe plenen slik at de kan fullføre livssyklusen sin og få formert seg. 

Et mer overkommelig alternativ er kanskje å bare ha villeng i en del av hagen, ikke hele. Nyklippet gress er nemlig prima for mange fuglearter som lettere får tak i innsekter når gresset er kort - og det er det ganske sjeldent i naturlandskapet.

Så dersom du vil hjelpe naturen så kanskje velge å ha litt av alt og dersom du skal la gresset vokse, la det stå til utpå sensommeren/høsten 🙂

Anonymkode: d3e72...9b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er ikke sant 😭 Dersom man lar plenen vokse fritt helt frem til midtsommer vil man tiltrekke seg mengder av forskjellige innsekter og de vil slå seg ned. Mange sommerfugler vil legge egg og larvene vil starte sine nye liv. Så kommer du med gressklipperen midtsommers og tar livet av alt sammen! Dersom du skal lage tilholdssted for alle disse artene og få de til å slå seg ned i din hage, bør du i alle fall vente til september/oktober med å klippe plenen slik at de kan fullføre livssyklusen sin og få formert seg. 

Et mer overkommelig alternativ er kanskje å bare ha villeng i en del av hagen, ikke hele. Nyklippet gress er nemlig prima for mange fuglearter som lettere får tak i innsekter når gresset er kort - og det er det ganske sjeldent i naturlandskapet.

Så dersom du vil hjelpe naturen så kanskje velge å ha litt av alt og dersom du skal la gresset vokse, la det stå tild utpå sensommeren/høsten 🙂

Når man skal bevare blomsterarter og tilhørende insekter i en villeng er det anbefalt med en slåttonn på gammelt vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
anonym 4545 skrev (6 minutter siden):

Når man skal bevare blomsterarter og tilhørende insekter i en villeng er det anbefalt med en slåttonn på gammelt vis.

Dersom du slår gresset midtsommer (første slått), dreper du mange sommerfugle-larver og andre innsektsbarn. Følger du med i egen hage og ikke bare hører på hva som har blitt anbefalt en gang i tiden, ser du at sommerfuglelarvene for eksempel ikke har kommet seg over i puppe-formen sin innen midtsommer. Da spiser de enda på plantene du har latt vokse frem, så det å fjerne matfatet deres da vil være deres sikre død. Så da har du altså tiltrukket deg disse innsektene (som sikkert hadde dratt et annen sted dersom du ikke hadde latt villblomstene og det lange gresset vokse i din hage), også tar du knekken på de når du velger å klippe gresset før det har fulført livssyklusen sin.

Ikke bra dersom intensjonen din faktisk er å hjelpe innsektene. Da er det faktisk bedre å bare holde gresset kort.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har feilaktig brukt uttrykket midtsommers. Slåttonn på gammelt vis fant sted mye senere (kun en slåttonn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hoppetaujenta skrev (På 14.5.2024 den 16.46):

Jeg hadde likt en avslappet nabo med vekster som viste at de trivdes. :jepp: 

Dette.

Folk bruker alt for mye tid på å imponere andre

Anonymkode: 2e51c...45f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det akkurat samme her. X til samboer var en latmakk av dimensjoner og sambo ga ganske fort opp når han sto med det alene så her har det fått gro igjen over en lav sko i snart 8 år. Jeg har aldri hatt hage før så e rimelig på gyngende grunn. Tror tingen er å ikke gape over alt på en gang, legg en liste med prosjekt for prosjekt og ta det derifra. D eks Vi har nå pusset opp verandaen, neste prosjekt er å mure opp igjen en bed som står fullstendig på hall 8. Så blir det opprensking av siden på huset for bygging av drivhus osv osv. Drit i 17. I år og heller ha som mål at det ser ordentlig ut til neste år 😊 lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2024 at 9:35 AM, AnonymBruker said:

17.mai nærmer seg med stormskritt og naboene har det plettfritt for lengst. Til og med hageslangene henger perfekt i vårt naboloag. Vår hage derimot ser ut ut som et helvete. Jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Jeg kan INGENTING om hagearbeid, virkelig ingenting. Jeg vet man skal klippe gresset, men der stopper det. Vi har busker og trær som gror til alle kanter og har ikke gjort noe med det siden vi flytta inn for 3 år siden og nå begynner det å se ille ut. Kan jeg bare klippe disse buskene og trærne nå, eller dør de da? Hva gjør man? Finnes det en checklist jeg kan gå gjennom for å forberede hagen til 17. mai?

Anonym siden det er pinlig..

Anonymkode: b5646...1a5

Vi klipte hekken ned fra 3 meter til en halv meter. Stygt i et år men så gikk det greit. 

Har hogget ned tuja trær sånn også og de holder seg fint to år etter. 

Var nødt å gjøre det pga innsyn til en lekeplass for biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 9.43):

Rhododendron, syrin og det jeg tror er japansk lønn 

Jeg vet ikke hva hekken på baksiden er. Skal ta bilde og laste opp her etterpå

Anonymkode: b5646...1a5

17 mai er godt ferdig nå, men jeg stusser litt på syrinhekken min nesten hele sommerhalvåret.
Lønna går helt sikkert også fint å beskjære når som helst.
Jeg har funnet ut at det er best å ikke vite for mye om det en driver med i hagen for da kan du klippe så mye du føler er nødvendig når det passer deg 😛
Det ser ikke alltid like bra ut samme år, men kommer seg som oftest til året etterpå

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så flott med noen hager som er insektsvennlige! 🥰

Anonymkode: e3122...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Forundret.. skrev (På 13.5.2024 den 9.38):

Start med å klippe plenen. Klipp hekken. Fjern ugress langs kantene, sop opp.

Kjøp inn noen potter og sett i noe blomster hvis dere har pengene til det.

Hvilken hekk har dere? Og hvilke trær er det dere har? 

Det er sånn som folk med grønne fingre sier, jeg har drept mange busker med å klippe dem feil, og dradd opp stauder når jeg har trodd jeg har ryddet i blomsterbed. Her er ingen quickfix, det tar år å lære seg når man ikke kan noe fra før 😅.

Anonymkode: ddf26...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er sånn som folk med grønne fingre sier, jeg har drept mange busker med å klippe dem feil, og dradd opp stauder når jeg har trodd jeg har ryddet i blomsterbed. Her er ingen quickfix, det tar år å lære seg når man ikke kan noe fra før 😅.

Anonymkode: ddf26...a86

Men man må jo begynne en gang. 

Greit å finne ut hvilke trær og busker en har slik at en kan lese om dem og best stell av dem.

Å fjerne ugress langs kantene burde ikke være noe problem, om en staude har forvillet/spredt seg dit så bør en jo uansett fjerne den. 

Appen artsorakelet er grei å bruke synes jeg.

Vil forresten ikke påstå at jeg har grønne fingre, jeg har tatt knekken på en del ting jeg også 😅

Endret av Forundret..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Spør deg selv hva du har lyst til. Om du syns selv det er greit å la det vokse vilt er det vel ingen som kan stoppe deg. En "perfekt" hage krever ganske mye vedlikehold så da er det fordel å sitte igjen med glede i arbeodet 😉

Anonymkode: 71100...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...