Gå til innhold

Vi er gatas skrekk

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

17.mai nærmer seg med stormskritt og naboene har det plettfritt for lengst. Til og med hageslangene henger perfekt i vårt naboloag. Vår hage derimot ser ut ut som et helvete. Jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Jeg kan INGENTING om hagearbeid, virkelig ingenting. Jeg vet man skal klippe gresset, men der stopper det. Vi har busker og trær som gror til alle kanter og har ikke gjort noe med det siden vi flytta inn for 3 år siden og nå begynner det å se ille ut. Kan jeg bare klippe disse buskene og trærne nå, eller dør de da? Hva gjør man? Finnes det en checklist jeg kan gå gjennom for å forberede hagen til 17. mai?

Anonym siden det er pinlig..

Anonymkode: b5646...1a5

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start med å klippe plenen. Klipp hekken. Fjern ugress langs kantene, sop opp.

Kjøp inn noen potter og sett i noe blomster hvis dere har pengene til det.

Hvilken hekk har dere? Og hvilke trær er det dere har? 

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Start med klipp av plen. 

Hvordan klippe busker og trær kommer an på hvilke typer det er. 
Noen busker tåler bli klippet helt ned til bakken, og vokser likevel seg stor og frodig igjen innen kort tid. 

Har busker og trær blitt grønne? 

Anonymkode: a2dfc...262

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Forundret.. skrev (3 minutter siden):

Start med å klippe plenen. Klipp hekken. Fjern ugress langs kantene, sop opp.

Kjøp inn noen potter og sett i noe blomster hvis dere har pengene til det.

Hvilken hekk har dere? Og hvilke trær er det dere har? 

Rhododendron, syrin og det jeg tror er japansk lønn 

Jeg vet ikke hva hekken på baksiden er. Skal ta bilde og laste opp her etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Start med klipp av plen. 

Hvordan klippe busker og trær kommer an på hvilke typer det er. 
Noen busker tåler bli klippet helt ned til bakken, og vokser likevel seg stor og frodig igjen innen kort tid. 

Har busker og trær blitt grønne? 

Ja, alt er grønt og blomstrer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rhododendron, syrin og det jeg tror er japansk lønn 

Jeg vet ikke hva hekken på baksiden er. Skal ta bilde og laste opp her etterpå

Må du klippe lønnen? 

Jeg ville ha ventet på de klippe de to andre ned kraftig og heller finstussa litt på dem nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Smart å vente med å klippe plenen i mai. Insektene trenger løvetann og andre markblomster. #nomowmay

Rhododendron, bør du klippe etter blomstring. samme med hekken hvis den er blomstrende. 

Rydd opp ting som ligger å slenger og plant litt sommerblomster i en krukke eller to og sett ut flagg.  Coop hadde flagg til 1 kr stykket nå i helga.  

Anonymkode: a8051...f3e

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville prioritert;

1) rydde, alle løse gjenstander. Og sett møbler, grill og slikt pent på plass.

2) klippe plenen

3) koste og spyle alle overflater, også husvegg/karmer om det er mye spindelvev og pollen, bruke tilpasset vask om dere har heller og slik som har blitt grønne

4) ta en runde med hagesaks og beskjære 

5) gå gjennom tomt med skjerpet blikk, røsket alt ugress og ting som vokser der det ikke skal 

6) dekke bedd med kukompostgjødsel 

5) vaske grønne heller og slikt

6) tatt en tur til plantasjen og kjøpt litt fine uteblomster og krukker 

Anonymkode: 72a9c...aaf

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville prioritert;

1) rydde, alle løse gjenstander. Og sett møbler, grill og slikt pent på plass.

2) klippe plenen

3) koste og spyle alle overflater, også husvegg/karmer om det er mye spindelvev og pollen, bruke tilpasset vask om dere har heller og slik som har blitt grønne

4) ta en runde med hagesaks og beskjære 

5) gå gjennom tomt med skjerpet blikk, røsket alt ugress og ting som vokser der det ikke skal 

6) dekke bedd med kukompostgjødsel 

5) vaske grønne heller og slikt

6) tatt en tur til plantasjen og kjøpt litt fine uteblomster og krukker 

Veldig fin liste .. tusen takk ❤️ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig fin liste .. tusen takk ❤️ 

Bortsett fra at jeg ikke kan telle, ser jeg 😂

Lover jeg er bedre på hage enn tall

• Liker 6
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syrinen må du klippe snarest mulig etter at blomstene dør. Om du venter for lenge etter det ødelegger du neste års blomstring.

Når du klipper plenen - husk kantklipp, en av de viktigste tingene for å få et ryddig resultat.

Anonymkode: 70664...25e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg beskjærer aldri syrin, rhodendron eller hortensiasyrinen min. 
Det eneste jeg gjør med dem er å gå over de på våren før blomstring, men etter de har spiret, og klippe av alle kvister som ikke spirer, altså de som er død. 
De var ganske forsømt når jeg kjøpte boligen, og jeg hadde aldri rørt busker før. 
Men etter å ha fjernet alle døde kvister hver vår, så har jeg nå endt opp med store flotte busker som blomstrer mer og mer for hvert år. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rhododendron vil ikke blomstre neste år om du beskjærer den. Alle greiner danner nye knopper straks etter blomstring. 

Anonymkode: bd741...06a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Haha! Vi og! 

Men vi har større tomt enn gjennomsnittet, er småbarnsforeldre (baby + barnehagebarn), og vi gjør faktisk så godt vi kan. At vi ikke kan sammenlignes med disse pensjonistene som surrer rundt i de frimerkestore hageflekkene sine hele dagen, det burde de i grunn skjønne selv 🤭 

Her blir det innkjøp av robotgressklipper (det er ikke pinnsvin her), og prøver å få tatt hekken et par ganger hver sommer. Så kjøper vi et par ferdige ampler med petunia feks og henger opp ved inngangen, og koster innkjørselen. Hvis den store krukka kommer seg ut av hageboden og bort til trappa skal den få noen bjørkekvister eller andre kvister og noen flagg. Og så lar vi det være med det 🤭

Anonymkode: 25d9b...570

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå forventa jeg en beskrivelse av en småbarnsfamilie med crazy kids som stormer ut og hoier og hyler før fuglene fiser på fridagsmorraene 🤭 *Det* er gatas skrekk for meg ;-)

Spøk til side: start med å rydde! Kast søppel, fjern ting som ikke hører hjemme i en hage. Fjern vissent løv og eventuelt døde planter og synlig hageavfall. Jeg stemmer i med #nomowmay , forøvrig. Om hagen er ryddig, søppelfri og frodig, så får det være greit om ikke plenen er nyklipt. Kombinasjonen av å fjerne søppel/rot og å sette opp et blomstrende blikkfang f.eks. ved trappa kan vel fikse mye av inntrykket :-)

Anonymkode: caf27...729

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2024 at 9:35 AM, AnonymBruker said:

Jeg vet man skal klippe gresset, men der stopper det. Vi har busker og trær som gror til alle kanter og har ikke gjort noe med det siden vi flytta inn for 3 år siden og nå begynner det å se ille ut.

Anonym siden det er pinlig..

Pinlig..? Ikke i det hele tatt! Men dr*t i 17/5 i år, fram til da rekker du kun å ødelegge ting.

Plener skal ikke klippes, de skal vokse selv, "blomster" heter det kulørte som kommer opp da. Grønt gulvteppe er "ut" nå, og biene og andre insekt er glade for det, de få som er igjen. Klipp ganger der du skal fram eller trenger grønt teppe til noe spesielt.

Tor Smaaland skriver i en av sine små bøker at man kan og bør klippe busker, trær og annet når man har tid og skarpt verktøy, med to unntak: når blad springer ut og når de detter av. Akkurat da har plantene nok å gjøre og bør få holde på med det. Ellers er det bare å gå løs. Og de fleste skjærer for lite og for sjelden - helt til de hogger ned alt sammen på en gang. Ingen av delene er lurt. Skjær litt mer, litt oftere, betydelig oftere enn hvert 3. år og regn med at det tar tid før resultatet viser seg. Eller som han sier i en gammel artikkel: "Ingenting av det jeg har gjort i løpet av 40 år kommer jeg til å se ferdig. Det tar 50 år til."

https://www.dagbladet.no/nyheter/slo-alarm-om-mdg-prosjekt-sa-opp/78456109

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde likt en avslappet nabo med vekster som viste at de trivdes. :jepp: 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.5.2024 den 11.38):

Rhododendron vil ikke blomstre neste år om du beskjærer den. Alle greiner danner nye knopper straks etter blomstring. 

Anonymkode: bd741...06a

Jeg beskjerte rhododendroen kraftig i fjor. De blomstrer som bare det akkurat å. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
carlberner1 skrev (15 timer siden):

Pinlig..? Ikke i det hele tatt! Men dr*t i 17/5 i år, fram til da rekker du kun å ødelegge ting.

Plener skal ikke klippes, de skal vokse selv, "blomster" heter det kulørte som kommer opp da. Grønt gulvteppe er "ut" nå, og biene og andre insekt er glade for det, de få som er igjen. Klipp ganger der du skal fram eller trenger grønt teppe til noe spesielt.

Tor Smaaland skriver i en av sine små bøker at man kan og bør klippe busker, trær og annet når man har tid og skarpt verktøy, med to unntak: når blad springer ut og når de detter av. Akkurat da har plantene nok å gjøre og bør få holde på med det. Ellers er det bare å gå løs. Og de fleste skjærer for lite og for sjelden - helt til de hogger ned alt sammen på en gang. Ingen av delene er lurt. Skjær litt mer, litt oftere, betydelig oftere enn hvert 3. år og regn med at det tar tid før resultatet viser seg. Eller som han sier i en gammel artikkel: "Ingenting av det jeg har gjort i løpet av 40 år kommer jeg til å se ferdig. Det tar 50 år til."

https://www.dagbladet.no/nyheter/slo-alarm-om-mdg-prosjekt-sa-opp/78456109

Tenk å bry seg om det.. :hoho:

Anonymkode: 1621b...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klip plenen, det er skadelig for bier og andre insekter! Ryd opp, luk i bed og kroker. Plant noen fine blomster. Ikle klip buskene før de er avblomstret og jeg tror ikke lønn trenger å klippes i det helle tatt... Alle hager må ikke se like ut, så lenge det ikke liger mye rot i hagen eller den er helt igjen grod tror jeg ikke naboen bryr seg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...