Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, etter 1 1/2 års prøving fikk jeg positiv test og jeg er så glad! Men jeg skjønner ingen ting av gravidukene. Jeg testet positivt på graviditetstesten nøyaktig 14 dager etter eggløsningstesten viste positiv. Jeg mener jeg da er 2 uker på vei?

men terminkalkulatoren sier jeg er 3 uker på vei, hvis jeg regner fra første dag i siste menstruasjon. Samtidig, hvis jeg regner fra eggløsningsdatoen, sier den at jeg er 4 uker på vei. Eggløsning kom nemlig dagen etter mensen. Det var den eneste dagen vi hadde samleie også, ikke i dagene før, under mensen, og ikke dagene etter. Så vi traff på denne dagen, altså.

Hva er mest riktig å regne ut fra? disse ukene skjønner jeg ingenting av, og ingen kalkulatorer lar meg sette en veldig kort syklus, mtp på at eggløsning kom så fort etter mensen.
Har også vanvittig vondt i korsryggen. Er det inbilning eller kan man ha symptomer så tidlig?

Anonymkode: 30498...92e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man regner termin fra første dag i sist menstruasjon. Mer korrekt termin får du først ved ultralyd.

Anonymkode: dc401...955

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pleier å være første dag i siste mens, og så kan det bli justert ved ultralyd når de ser utvikling til fosteret. 

Anonymkode: c40af...eb5

AnonymBruker
Skrevet

Man regner fra første dag i siste mens. Selv om det er før egget faktisk er befruktet. 

Anonymkode: 88d72...f4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer ❤️ 

Jeg fikk ligamentsmerter veldig tidlig i graviditeten. Det er nok ikke uvanlig å kjenne på litt vondter og ubehag.

Anonymkode: 1ebd0...0e1

Skrevet

Gratulerer ❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Man regner fra første dag insiste mens. Men iflg "boka" er jo en eggløsning på dag 14, så da er man allerede 2 uke på vei når man har eggløsning.

Så siden du vet når du hadde eggløsnimg ville jeg sagt at du bar 2 uker på vei da, og derfor 4 uker på vei nå.

Anonymkode: b6392...71a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvordan vet du at eggløsning kom dagen etter du fikk mensen?

en sædcelle kan leve i mange dager i skjeden også, så ikke sikkert du har hatt eggløsning når du egentlig trodde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tipaa skrev (5 minutter siden):

Hvordan vet du at eggløsning kom dagen etter du fikk mensen?

en sædcelle kan leve i mange dager i skjeden også, så ikke sikkert du har hatt eggløsning når du egentlig trodde

Kan ikke vite helt sikkert såklart, men eggløsningstesten viste helt tydelig positiv.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Gratulerer ❤️ 

Jeg fikk ligamentsmerter veldig tidlig i graviditeten. Det er nok ikke uvanlig å kjenne på litt vondter og ubehag.

Anonymkode: 1ebd0...0e1

Takk❤️❤️ ok, greit å vite, takk for svar!

ts

Skrevet

Var den første streken like sterk eller sterkere som kontroll streken?

AnonymBruker
Skrevet
Tipaa skrev (5 minutter siden):

Var den første streken like sterk eller sterkere som kontroll streken?

Jeg ser nå jeg skrev veldig uklart. Eggløsningstesten testet positivt dagen etter mensen var ferdig. Ikke dagen etter mensen begynte, hvis det var sånn folk tolket det. 
ja, den var sterkere enn kontrollstreken. Tok flere tester, alle viste dette resultatet. Har hatt uregelmessig mens helt siden jeg slutta på p-piller

AnonymBruker
Skrevet

De regner fra 1 blødningsdag. Annen termin får du eventuelt på tidlig UL mellom uke 11-13. 

Anonymkode: 1e345...1c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg sier flo at jeg er 6+0 i dag fordi jeg hadde første dag i siste mens 2. April. Egentlig er jeg noen dager kortere fordi jeg har EL 4 dager senere enn det som er regnet som vanlig.

Anonymkode: 8f1fe...ab5

Skrevet (endret)

Man regner egentlig fra første dag i siste mens, men for oss som ikke har 28 dagers syklus og eggløsning på dag 14 blir dette ofte feil. Jeg ville tatt utgangspunkt i eggløsningsdagen. Den dagen var du allerede 2 uker på vei, fordi om det høres fei lut. Dersom du fikk positiv test 14 dager etter eggløsning bør du være ca 4 uker på vei. Hvis du legger inn eggløsninsdagen som "unnfangelsesdagen" her:
https://www.babyverden.no/gravid/terminkalkulator/

så bør du få ca riktig :) (dersom du bruker unnfangelsesdagen har ikke lengden på syklus noe å si, så det kan bare stå 28 uavhengig av hvor lang syklusen din faktisk var). 

Endret av Pudderrosa
AnonymBruker
Skrevet

Om du vet befruktning/eggløsning så legger du til 2 uker på det. 

Det er fordi man tidligere ikke hadde mulighet til å vurdere ut ifra annet enn mens. Og mens er i de fleste tilfeller ca 14 dager før EL.

Anonymkode: 86be8...ac8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du vet befruktning/eggløsning så legger du til 2 uker på det. 

Det er fordi man tidligere ikke hadde mulighet til å vurdere ut ifra annet enn mens. Og mens er i de fleste tilfeller ca 14 dager før EL.

Mensen er ikke 14 dager før EL for de fleste.. Men EL er gjerne 14 dager FØR mensen. Kun de med 28 dagers syklus (noe ikke de aller fleste har) vil ha 14 dager mellom mensen og EL og EL og mensen. Helt normalt at man har lengre eller kortere enn 14 dager mellom mensen og EL, mens dagene mellom EL og mensen er mer stabil og regelmessig. 

AnonymBruker
Skrevet

Forstår jeg riktig at du har mensen som varer rundt 7 dager? Da hadde du sex på cyklusdag 8 (dagen etter mensen). Sædcellene kan leve ca. 1 uke.

En positiv test dagen etter mensen betyr at eggløsning er 24-36 timer etter det igjen. Dvs. på syklusdag 10. 

Gratulerer. Det er større sjanse for at dere får ei jente.

Anonymkode: ca8e7...80b

AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Mensen er ikke 14 dager før EL for de fleste.. Men EL er gjerne 14 dager FØR mensen. Kun de med 28 dagers syklus (noe ikke de aller fleste har) vil ha 14 dager mellom mensen og EL og EL og mensen. Helt normalt at man har lengre eller kortere enn 14 dager mellom mensen og EL, mens dagene mellom EL og mensen er mer stabil og regelmessig. 

Derav ca de fleste ligger på 26-32 om jeg husker rett. Jeg var veldig bevisst på å få med ca for at ingen skulle komme med flisespikkeri 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Derav ca de fleste ligger på 26-32 om jeg husker rett. Jeg var veldig bevisst på å få med ca for at ingen skulle komme med flisespikkeri 

Da må du ha lagt det til i annen tråd, for du har ikke lagt det til her.. Og svaret mitt til deg var ikke flisespikkeri - men en rettelse. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...