Gå til innhold

Dumt spm kanskje... ;/

Anbefalte innlegg

Gjest Bertine
Skrevet

Hei!

Jeg og min kjære er nå på jakt etter bolig! Det er spennende, men siden vi er førstegangs etablerere, så er det mye nytt og lite kunnskap :ler:

Men, skal ringe banken min mandag for å avtale et møte ang lån, men siden vi leiger leilighet nå, så har vi 3 mnd oppsigelses frist.

Jeg har lurt litt på om vi bare burde si opp nå og satse på å finne noe innen 3 mnd, men det føles litt utryggt det også.

Men, her kommer det dumme spm:

Går det ann, at når/om vi får invilget lån, kjøper drømmehuset, at vi kan utsette å begynne å betale renter og avdrag 3 mnd?

Slik at vi slipper dobblet opp med husleige og lån?

Skal så klart spørre banken om dette, men vil føle meg litt dum om dette er helt på jordet... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig du kan få utsatt avdragene, men jeg vet nå ikke med rentene.

Jeg VET ikke altså, jeg bare tror det er sånn

Gjest Bertine
Skrevet

Okay, takk for svar Fjompe ;)

Rentene + husleien kan vi klare... vi får bare jobbe 150% de månedene..

Kan jo være vi kan lage en avtale med husverten også da..

Skrevet

Hvis du bare skal se på leiligheter nå så ville jeg skaffet lånebevis fra banken. Da begynner ikke renter og avdrag å løpe før du faktisk kjøper leilighet og tar opp reelt lån.

Jeg hadde lånebevis i 5 måneder før jeg kjøpte og fra den dagen de overførte 10 % av kjøpesummen til megler så begynte jeg å betale renter og avdrag.

Gjest Bertine
Skrevet

Hmm.. det som egentlig er "problemet" er at den boligen vi skal se på allerede er fraflyttet, så den er ledig så fort de har en kjøper for å si det sånn...

Men jeg får nesten ha møte med banken først, så bestemme om vi skal si opp leiligheten og satse på at vi finner noe innen 3 mnd....

Skrevet

Selv om den er ledig nå er det jo ikke sikkert dere MÅ ta over med en gang selv om dere ev. kjøper. Kan hende de lar dere få vente en måned eller to hvis dere vil og de er snille/ikke har andre kjøpere

Skrevet

Dere får sanns. avdragsfrihet men garantert ikke rentefrihet fra banken. Dere får et lånebevis som kan brukes for å kjøpe leilighet. Så begynner ikke selve lånet å løpe før dere overtar.

3 mnd er ikke lang tid - jeg hadde ikke villet sagt opp leiligheten. Hvis dere har en leil. på hånden som er fraflyttet så avtal å få sett på den så snart som mulig. Dere kan allikevel si fra om at dere ikke vil ta over før etter 1-2 mnd. SÅ har dere 1 mnd til å flytte.

Nettopp fordi det er en viktig hendelse å kjøpe leilighet er det greit å ikke ha tidsåress på seg. Hvis dere vet at dere må kjøpe noe innen 3 mnd. har dere et press der. Vanligvis tar det jo noen mnd. i en vanlig prosess ved kjøp.

Det dere kan gjøre er jo å snakke med vedkommende dere leier av også. Kan dere få flytte ut før 3 mnd hvis dere selv skaffer nye leieboere feks.

Skrevet

Jeg fikk 6 mnd avdragsfrihet da jeg var i en situasjon hvor jeg solgte bolig etter at jeg hadde kjøpt ny. Da jeg hadde fått solgt min egen bolig så ga jeg bare banken beskjed om at jeg ville begynne å betale avdrag.

Skrevet
Går det ann, at når/om vi får invilget lån, kjøper drømmehuset, at vi kan utsette å begynne å betale renter og avdrag 3 mnd?

Slik at vi slipper dobblet opp med husleige og lån?

Rentene løper uansett.

Det er selvfølgelig litt surt å betale for begge, men i den store sammenhengen spiller det liten rolle. Den siste gangen jeg flyttet innvilget jeg meg selv et par måneder overlapp. Blir mindre stress og mas av slikt.

Skrevet

Jeg skjønner at vi hvertfall har vært heldige. Vi hadde 1 mnd. oppsigelse på leiligheten vi leide. Vi hadde ikke tenkt å begynne husjakten før i august i fjor, men i mars/april det året dukket plutselig drømmeleiligheten opp. Det var helt tilfeldig at samboer tok seg et boligsøk når han kjedet seg på jobb. Samme dag var vi på visning. Vi hadde tidligere snakket med banken og fått avklart hvor mye vi kunne få låne, og megler kunne ringe når som helst for å bekrefte.

To dager etter var vi eiere av leileigheten vi nå bor i. De som solgte kunne ikke flytte før 1. juni, så vi sa opp leiligheten vi leide 1 mai.

Da slapp vi å betale både leie og lån.

Hør med de som selger om når de kan flytte. Noen holder på å bygge hus og kan ikke flytte før om et par mnd. noen leter selv etter ny bolig og kan heller ikke flytte med en gang de har solgt. Da kan det hende at det ordner seg slik at dere ikke trenger å sitte med leilighet som dere har leieforhold på og ny kåk som skal betales på samtidig.

Gjest Bertine
Skrevet

Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger!

Men om vi finner huset vi vil ha og det allerede er fraflyttet, kan vi allikevel si at vi ikke kan overta før om 2 mnd?

Vil det si at vi betaler forskuddet, eller de 10% av kjøpesummen, med en gang. Og så betaler vi resten når vi skal flytte inn?

Huff, er ikke lett å være ung og uerfaren :ler:

Men rekner med at de i banken min er behjelpelige med de spørsmålene jeg har da ;)

Skrevet
Men om vi finner huset vi vil ha og det allerede er fraflyttet, kan vi allikevel si at vi ikke kan overta før om 2 mnd?

Vil det si at vi betaler forskuddet, eller de 10% av kjøpesummen, med en gang. Og så betaler vi resten når vi skal flytte inn?

Dere kan ha som en kjøpsbetingelse at overtagelse er om 2 mnd'er. Om det er smart er jo litt avhengig av hvor mange andre som er interessert i huset - for selger kan jo velge å si nei til dere pga. det kravet. Så dere kan jo si at det er ønskelig. Hvis ikke noe er sagt i prospekt/budgivning blir dere enige om overtagelse på kontraktsmøte. Betalingen hisker jeg ikke helt - er vel noe med en gang (kontrakt) så resten ved overtagelsen.

Både banken og megler kan svare på spm. - det finnes også mange sider på nett ang. boligkjøp.

Skrevet

Dersom dere har tenkt å pusse opp så kan det være greit med litt overlapping.

Ingenting er bedre enn å pusse opp i en tom leilighet ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...