Gå til innhold

Søster skylder vår far penger og betaler ikke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min søster lånte en god sum penger av vår far for mange, mange år siden den gang hun var veldig ung. Hun skulle betale tilbake i puljer når hun var i fast jobb var planen. Hun har nå hatt fast jobb i over 10 år men har ikke betalt tilbake en krone. Dette vet jeg fordi det ble et tema under en familiemiddag. Min søster og far forsøkte å snakke det vekk og  sa jeg ikke skulle bry meg. Tenker at det bare er/blir glemt. 
Det er snakk om en ganske grei sum og han hjalp henne å dekke gjelden hun hadde vært uansvarlig å tatt opp. Det var gjeld etter bare tull egentlig, ikke noe alvorlig. Jeg føler jeg at det et urettferdig om det bare skal glemmes da jeg som alltid har vært ansvarlig og flink økonomisk skal «straffes» og ikke få noe men min søster som har vært det motsatte ikke trenger å ta ansvar. Sånn har det egentlig alltid vært, derfor irriterer det meg så…
Er jeg helt på jordet??

Anonymkode: 7e87e...1d5

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor bryr du deg? Det er jo mellom de to, og de ber deg ikke blande deg. 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingenting med det, da han har lov å hjelpe henne økonomisk. 
når man har mulighet til å hjelpe et barn i nød, kan man ikke alltid gi samme summen ok resten av barna. 

Anonymkode: 9ddb4...7bf

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det i mange familier. Bare vær glad dersom hun er i jobb og ikke fortsetter å tappe din far for penger. Min bror har nok fått et par millioner av mine foreldre gjennom årene. Denne sommeren må han fikse huset sitt, og regner med at det trengs 400 000 til. Jeg får ingenting, for jeg klarer meg jo selv...

Anonymkode: 85e70...206

• Liker 1
  • Hjerte 8
Skrevet

Desverre er det mye urettferdighet innad i familier. Sorte får som får hjelp med alt slik at de ikke skal miste huset osv, og når det sys puter under armene på de så lærer de aldri å håndtere penger heller. Men de som klarer seg selv står igjen som svarteper når arven skal fordeles, fordi det er ingenting igjen. Livet er urettferdig, og enkelte foreldre er noen rasshøl som forskjellsbehandler ungene sine 😡😡😡😡😡😡😡😡

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner til den typen urettferdighet, ts. Er likt i familien jeg kommer fra. To brødre som er "fattige" pga sløseri med penger, selv om begge har fast jobb og god inntekt. Foreldrene mine har sponset dem med førerkort, diverse ferieturer, tørketromler og all verdens med greier. Jeg er eneste som er gift, så da anses jeg som min manns økonomiske ansvar. Får altså nada fra mine foreldre. 

Litt på grunn av slike ting, og mye på grunn av andre ting, har jeg tatt litt avstand. Sier ikke at det er rette vei å gå, men det føles befriende lett for meg.

PS: lovlig sett kan foreldre gi hva de vil til hvem de vil, så lenge de fortsatt er i live.

Anonymkode: 47b02...dc3

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det handler ikke bare om pengene. Det handler også om at søsteren min slipper unna med alt. og min søster har hele oppveksten havnet i situasjoner der faren vår har hjulpet henne ut. 
For en del år siden satt jeg og min far og snakket om løst og fast og vi kom inn på temaet. Han sa at han vurderte å slette gjelden til søsteren min og at jeg da skulle få tilsvarende sum. Jeg svarte da at jeg heller synes hun skulle få betale tilbake fordi hun trengte virkelig å ta konsekvensene av handlingene sine. Han sa at det hørtes fornuftig ut. Angrer nesten litt nå…
TS

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er mellom din far og din søster. At han hele tiden lar henne slippe unna, er jo et valg han tar.

Anonymkode: f2873...ecd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En dag er det gjerne du som havner i krise. Da vil kanskje du få hjelp uten at søsteren din får tilsvarende.

Anonymkode: f82b3...efe

• Nyttig 1
Gjest Luksusbia
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det handler ikke bare om pengene. Det handler også om at søsteren min slipper unna med alt. og min søster har hele oppveksten havnet i situasjoner der faren vår har hjulpet henne ut. 
For en del år siden satt jeg og min far og snakket om løst og fast og vi kom inn på temaet. Han sa at han vurderte å slette gjelden til søsteren min og at jeg da skulle få tilsvarende sum. Jeg svarte da at jeg heller synes hun skulle få betale tilbake fordi hun trengte virkelig å ta konsekvensene av handlingene sine. Han sa at det hørtes fornuftig ut. Angrer nesten litt nå…
TS

Kan jeg spørre hvor gamle dere er? Høres ut som du er eldst? Hva slipper hun unna me? Konkrete eksempler? Deres far er sikkert like glad i deg, men søsken er forskjellige og kanskje han kjenner dere godt og vet du er fornuftig?

AnonymBruker
Skrevet

Vår bror har tappet være foreldre for millioner av kroner igjennom 50 år. Vår fars respons er: må hjelpe han så han ikke går til hundene. Så vår bror lar feks regninger gå til inkasso, får da vet han at våre foreldre betaler. Ingen av oss andre søsken har noengang fått et inkassovarsel engang. Det er blodig urettferdig, og som sagt over, det er ikke bare om penger, men at han seiler igjennom livet uten motstand mens vi andre jobber og sliter for å få endene til å møtes. Resultatet er at vi ikke vil ha noe med vår bror å gjøre i livene våre, og vi er også bitre på våre foreldre pga forskjellsbehandlingen igjennom 50 år. 

Anonymkode: d1b75...407

• Hjerte 1
Skrevet

Samme situasjon her. Men jeg bryr meg ikke. Glad jeg har klart meg selv og har økonomien på stell. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Min søster lånte en god sum penger av vår far for mange, mange år siden den gang hun var veldig ung. Hun skulle betale tilbake i puljer når hun var i fast jobb var planen. Hun har nå hatt fast jobb i over 10 år men har ikke betalt tilbake en krone. Dette vet jeg fordi det ble et tema under en familiemiddag. Min søster og far forsøkte å snakke det vekk og  sa jeg ikke skulle bry meg. Tenker at det bare er/blir glemt. 
Det er snakk om en ganske grei sum og han hjalp henne å dekke gjelden hun hadde vært uansvarlig å tatt opp. Det var gjeld etter bare tull egentlig, ikke noe alvorlig. Jeg føler jeg at det et urettferdig om det bare skal glemmes da jeg som alltid har vært ansvarlig og flink økonomisk skal «straffes» og ikke få noe men min søster som har vært det motsatte ikke trenger å ta ansvar. Sånn har det egentlig alltid vært, derfor irriterer det meg så…
Er jeg helt på jordet??

Sånn er det i min familie også. Her er det jeg som har vært uheldig og har hatt en del behov for økonomisk hjelp.

Jeg har søsken som har kjølhalt meg og nesten presset meg helt ut av familien av bitterhet.

Jeg betaler månedlig på pengene jeg har lånt og til tross for det er søsknene mine sikker på at jeg stikker av med arven.

Det er noe de ikke klarer å innse og det er at de begge har fått tilsvarende hjelp i økonomiske kriser og ikke betalt tilbake en krone.

Jeg frasa meg også en forskuddsdeling av en eiendom av flere grunner.

1. Jeg har ikke råd til vedlikeholdskostnader.

2. Skulle jeg ha solgt min andel måtte hele eiendommen ha blitt solgt da søsknene mine ikke er interressert i å kjøpe meg ut.

3. Søsknene mine har skapt så mye problemer og strid på grunn av dette og jeg har ikke lyst å bidra til en til.

4. Gode familieforhold er mye mer verdt enn penger.

Oppsummert så sitter de igjen med mye mer enn de tror. Hadde jeg bare visst at det ikke kom til å hjelpe en døyt så hadde jeg ikke vært så dum. Jeg hadde kjempet med nebb og klør for å få solgt den eiendommen. Da hadde jeg hatt det tryggere i dag.

Det er uansett en lærdom til neste gang. Det blir spennende å se hva de sier når de finner ut at eiendommen de har fått trekkes fra på pliktarven. Oppegående foreldre jeg har 😆. Det hadde ikke skjedd om de hadde holdt fred.

Til TS vil jeg si at du ikke bør legge deg opp i hva dine foreldre gjør med pengene sine. Prøv heller å tenk hvordan du ville hatt det med deg selv om det var du som var i din søster sin situasjon. Det kunne det fort vært. Jeg råder deg heller til å nyte livet du har bygget for deg selv og være glad for at noen hjelper din søster.

Anonymkode: d5f42...3eb

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Luksusbia skrev (19 timer siden):

Kan jeg spørre hvor gamle dere er? Høres ut som du er eldst? Hva slipper hun unna me? Konkrete eksempler? Deres far er sikkert like glad i deg, men søsken er forskjellige og kanskje han kjenner dere godt og vet du er fornuftig?

Nå i voksen alder: F.eks hyttetur med foreldrene våre. Jeg har samboer og to barn og min søster er singel og barnløs. Vi handler inn mat og står for flere middager, det samme gjør foreldrene mine. Hun bidrar ikke med noe, verken matlaging eller innkjøp. Tilbyr seg ikke å betale. Sånn er det hver gang.

Da vi var yngre var det kjøring hit og dit. Hjelpe henne ut økonomisk. Han var ofte oppgitt pga henne og det skapte mye frustrasjon at hun hele tiden havnet oppi noe.

Jeg er eldst, ja. Jeg i starten av 30 årene og hun i slutten av 20 årene.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 22.32):

Er jeg helt på jordet??

Faren din anser det tydeligvis som en gave. Han trenger ikke å gi like summer til alle barna. Ja, det kan føles litt urettferdig, men så lenge det ikke er å regne som forskudd på arv har du ikke noe å si. 

Anonymkode: 02acb...c8d

AnonymBruker
Skrevet

Hun har forresten en helt grei lønn, men sløser mye og spiser ofte ute så hun kan ikle skylde på dårlig økonomi nå.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hun har forresten en helt grei lønn, men sløser mye og spiser ofte ute så hun kan ikle skylde på dårlig økonomi nå.

TS

Be om lik gave eller bli ferdig med det.

Anonymkode: a67c6...8e0

AnonymBruker
Skrevet

Sånn var søsteren min også! Hun fikk dekket både depositum og husleie hver måned hver gang hun skulle studere ett eller annet. Hver gang hun stikker innom butikken og kjøper mest dill og dall til seg selv, men kjøper en kartong med melk eller fløte til foreldrene våre, så velger de faktisk å dekke rubbel og bit av det han har kjøpt. For eksempel hvis hun kjøper ting for cirka 300 kroner, så kan de finne på å betale henne 400 kroner som et slags "takk for hjelpen" for at hun hadde kjøpt ett par ting til dem. Selv om tingene de fikk ikke var verdt femti kroner eller hundre kroner en gang.   

Når jeg kjøpte ting for cirka 170 kroner, men cirka tjue kroner var for en pose med nøtteblanding til meg selv, så ble foreldrene våre irriterte og klagde over at dette ikke var sunn nok mat. Så fikk jeg bare dekket 150 kroner, som var cirka det tingene de fikk kostet. Dersom ssøsteren min hadde kjøpt nøyaktig de samme tingene, så ville hun fått igjen minst 200 kroner. Så de har jo selvfølgelig null problemer med å dekke 100 prosent av ting søsteren min kjøper, selv om det er snakk om brus og skolebrød / kokosboller eller annen dritt - uten at de gidder å snakke om usunn mat da.       

Anonymkode: c85c9...86a

AnonymBruker
Skrevet

søsteren din er en snylter fordi hun får lov å være det, du har to valg - ta avstand fra "familiesamlinger" eller ha en pågående konflinkt.. 

Anonymkode: 24b46...ed4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...