Gå til innhold

AD1 på røntgen. Hund.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det dumt om ene foreldredyret har AD1 på albuen?  Er det bedre eller værre å ha noe på Albuen AD eller på hoftene HD ?

Anonymkode: ea099...e87

AnonymBruker
Skrevet

Man ønsker helst hunder som er fri. Men vet at på «min» rase tilates avl med ad1 for å fortsatt kunne ha et genetisk mangfold. I tillegg er det mange andre ting jeg personlig synes er viktigere, mentalitet, gemytt og arvelige sykdommer feks

Anonymkode: c3536...89a

AnonymBruker
Skrevet

Også er det ikke dermed sagt at en hund som er fri for hd og ad slipper unna problemer med det. De kan få feks få artrose selvom de ikke har hd

Anonymkode: c3536...89a

AnonymBruker
Skrevet

Hva er status på foreldre og besteforeldre til denne hunden? Hva med kullsøsken, halvsøsken og tidligere avkom?

Anonymkode: 5a0d8...fd6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Første grad AD er mye verre enn første grad HD siden hundens fremover belastes mer enn bakpart. Uetisk å avle på annet enn helt friske dyr uten anmerkning mener jeg uansett.

Anonymkode: 3fa8f...4fa

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

*frempart 

Anonymkode: 3fa8f...4fa

AnonymBruker
Skrevet

Men er AD1 like uheldig som HD C ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men er AD1 like uheldig som HD C ?

Eller er det det samme?

AnonymBruker
Skrevet

HD (hofteleddsdysplasi) er en arvelig betinget utviklingsfeil i hofteleddet hos hund. HD C er en svak endring og hunden vil ofte kunne leve et normalt hundeliv og de trenger ikke vise symptomer i det hele tatt, men feilen i hoften er der og er arvelig.

AD er et samlebegrep for ulike arvelige vekstforstyrrelser som kan skje i albuen under hundens oppvekst. Påvist AD 1 vil si at det har blitt en påleiring på grunn av feil belastning, på opp til 2 mm. AD 1 trenger ikke å gi noe smerter eller stivhet, men vekstforstyrrelsen er der og er arvelig.

Hva som er "verst" er vanskelig å si, da begge tilstander ikke bør avles på. Men HD C vil kunne være smurte hofteledd med brusk som fungerer bra-ish, mens AD 1 er ledd som allerede har fått forandringer i brusken og dermed avleiringer i leddet. 

Anonymkode: 55aa8...ac9

• Liker 1
Skrevet

AD1 betyr at hunden allerede har forkalkninger i albueleddet, men sier ingenting om hvorfor da det er tre ulike utviklingsfeil som oftest er årsaken. Mtp. at en hund bærer ca. 70 % av kroppsvekten sin på fronten er AD1 potensielt mye mer smertefullt for en hund enn HD C.

Noen raseklubber tillater avl på hund med AD1 med fri partner, men da må man VITE hva som ligger rundt ellers på linjene da dette er arvelig. 

Selv har jeg en hund med AD2 som heldigvis enda er symptomfri, men det har medført at jeg har måtte justere planene mine om hva han skulle brukes til. Veterinæren har studert bildene godt og sier at hans utviklingsfeil er OCD grunnet hurtig vekst (som er arvelig). Det er en til i samme kullet som har fått AD3 + HD D. Når jeg leter bakover på stamtavlen fant jeg at i farmors kull var det to stykker med AD. Så sjekke foreldrenes og besteforeldrenes søsken også! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri avlet på hund med AD, eller kjøpt valp der en av foreldrene har det. Uetisk hundeavl.

Anonymkode: 3364b...dcf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...