Gå til innhold

Gå i begravelsen til svigerbarns forelder?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vår ene svigerdatter har mistet sin far.  Går vi i begravelsen?

Hennes foreldre har vi kun truffet to ganger i løpet av de snart 30 årene de har vært sammen.  Sist gang var i bryllupet deres i 1999.  Ikke et vondt ord om dem, vår sønn fikk et meget godt forhold til sin svigerfar, men vi fant ikke helt tonen med dem.  I tillegg bor vi et stykke unna hverandre, og det ble tidlig klart at vi aldri kom til å få felles barnebarn.

Med våre to andre barn sine svigerforeldre er det helt annerledes.  Vi har felles barnebarn, dermed treffes man ganske ofte og har noe å glede oss over sammen.  Her hadde vi ikke vært i tvil om å dra.

Vi har egentlig aldri kommet tett på denne svigerdatteren heller.  Det ble veldig vanskelig da de ikke kunne få barn, og vi er en meget barneorientert familie.  Via vår sønn sier hun "gjør som dere vil".  Dessverre har vi ikke et slikt forhold at vi kan ringe henne og prate om dette.

Det er 4 timer å kjøre, egentlig i lengste laget for oss nå, men det er fint vær, lenge lyst og bare veier, så det skal la seg gjøre.  Det er mer at vi er redde for å trenge oss på, at vi er utenforstående - det vil komme mange deltakere, sier sønnen vår.

Anonymkode: e8110...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er vanlig å gå med det familiebåndet den delen av landet jeg kommer fra. 

Anonymkode: 62492...eab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begravelse er like mye for å støtte de pårørende og vise omtanke.

Anonymkode: 65e03...5f6

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde helt klart reist. At dere i det hele tatt vurderer å ikke dra.. hjelpes. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, hvis svigerdatter hadde ønsket det. Jeg hadde spurt.

Anonymkode: 3f7df...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Begravelse er like mye for å støtte de pårørende og vise omtanke.

Anonymkode: 65e03...5f6

Det er nettopp dette som er så vanskelig å få tak på - ønsker hun oss egentlig der?  (I akkurat dette tilfellet er det jo hennes følelser som må trumfe).  

Jeg mener å huske at min manns foreldre ikke kom i begravelsene til mine foreldre, til tross for tettere forhold dem imellom, men der dreide seg om en dagsreise hver vei, og folk som var en del mer skrøpelige enn vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde dratt. Det er jo svigerforeldrene til sønnen deres. Så for å stille opp for han å så hadde jeg dratt. 

Anonymkode: 3730c...38e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forholdet ble vanskelig fordi de ikke kunne få barn og dere er så familieorientert??? Virkelig??

Dropp begravelsen, en slik bedriten støtte fra "familie" trenger hun nok ikke nå...

Anonymkode: f364a...011

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår ikke at det er noe å lure på en gang. Dere drar og kanskje det kan være med å bedre forholdet til svigerdatter, om det ikke er ødelagt for gått.

Vanskelig for dere fordi de ikke fikk barn når dere er så familieorientert? Stakkars svigerdatter@

Anonymkode: 38616...8f9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her ville det vært forventet at dere dro, som representater for deres slekt og familie i støtte for deres svigerdatter som har mistet noen av hennes aller nærmeste.

Hvor godt forhold dere hadde til avdøde er sånn sett lite relevant.

Om det er praktisk vanskelig å gjennomføre pga reisevei, mulighet for fri eller overnatting så ville jeg minimum sent en bukett blomster til graven.

Anonymkode: cdb2a...ccc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vår ene svigerdatter har mistet sin far.  Går vi i begravelsen?

Hennes foreldre har vi kun truffet to ganger i løpet av de snart 30 årene de har vært sammen.  Sist gang var i bryllupet deres i 1999.  Ikke et vondt ord om dem, vår sønn fikk et meget godt forhold til sin svigerfar, men vi fant ikke helt tonen med dem.  I tillegg bor vi et stykke unna hverandre, og det ble tidlig klart at vi aldri kom til å få felles barnebarn.

Med våre to andre barn sine svigerforeldre er det helt annerledes.  Vi har felles barnebarn, dermed treffes man ganske ofte og har noe å glede oss over sammen.  Her hadde vi ikke vært i tvil om å dra.

Vi har egentlig aldri kommet tett på denne svigerdatteren heller.  Det ble veldig vanskelig da de ikke kunne få barn, og vi er en meget barneorientert familie.  Via vår sønn sier hun "gjør som dere vil".  Dessverre har vi ikke et slikt forhold at vi kan ringe henne og prate om dette.

Det er 4 timer å kjøre, egentlig i lengste laget for oss nå, men det er fint vær, lenge lyst og bare veier, så det skal la seg gjøre.  Det er mer at vi er redde for å trenge oss på, at vi er utenforstående - det vil komme mange deltakere, sier sønnen vår.

Jeg hadde dratt

Anonymkode: e4927...567

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er for mange av oss den virkelige sorgen med å ikke ha barn, forstår du det? Man blir nedgradert, satt på utsiden, og tillagt en lav verdi fordi man ikke har reprodusert seg. 

Anonymkode: 17a82...4f1

• Liker 7
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Forholdet ble vanskelig fordi de ikke kunne få barn og dere er så familieorientert??? Virkelig??

Dropp begravelsen, en slik bedriten støtte fra "familie" trenger hun nok ikke nå...

Anonymkode: f364a...011

Enig, fy for en stygg familie! Synes virkelig synd på sønnen til ts.

Anonymkode: 963e2...407

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere vil nok bare markere enda større avstand ved å ikke dra. For meg er det en selvfølge å dra på sånt for å støtte svigerdatter. 

Veldig leit å se hva du skriver ang at forholdet er vanskelig fordi de ikke kunne få barn. Er barnas verdi kun i om de kan gi dere barnebarn? Tror du ikke det er vondt nok for dem at drømmen om barn ikke ble noe av, og at det da blir sten til byrden av å oppleve at dere trekker dere unna på grunn av dette?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Siden dere ikke er på en slik talefot, så blir det vel egentlig unaturlig at dere skal være et sted hvor hun sørger...

Anonymkode: 9cf68...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det ingen i min familie som dukket opp i begravelse da jeg mistet først svigermor, så svigerfar. Mine søsken og jeg står hverandre nær, og de står også veldig nær mannen min (særlig ene broren min). Mine foreldre og besteforeldre hadde god kontakt med hans far (etter at mora døde). Da mora døde, så var faren til stede og ting var annerledes. Mora var syk og det var en lang "dødsprosess" hvor vi viste enden var nær i god tid. Faren døde brått og uventa, og var knusende. Da var min mann og hans bror eldste i den sida av slekta.

Hørte knapt et ord fra noen i min familie. Våre nærmeste venner var der derimot for oss, stilte som barnevakt, ordna utrolig mye med samlinga etterpå og de ordna middager til oss fremover. Aldri har jeg vært så takknemlig, og de hadde knapt møtt foreldrene hans. 

Jeg ville dratt, og mer enn det: spurt om jeg kunne bidratt med noe! Du sto ikke avdøde nær, så det burde være en enkel sak for deg å kunne koordinere og ordne med hva enn som trengs. 

Anonymkode: a6b5e...2c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kom ikke nær svigerdatter fordi hun ikke kunne få barn? WTF? Hva om det er deres sønn som ikke kan få barn? Jeg er målløs.. Først fordi dere ikke kan vise omsorg for en som har mistet en forelder uten å spørre på KG om råd, dernest fordi du skriver det du gjør - jeg er sjokkert, det er veldig spesielt TS.. Veldig spesielt.. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt drar dere i begravelsen! Jeg har vært i flere begravelser der jeg ikke en gang hadde møtt avdøde. Jeg var der for å støtte hans pårørende.

Som flere tidligere her i tråden så er jeg sjokkert over at dere har tatt avstand til svigerdatteren fordi hun og sønnen deres ikke kunne få barn. Som ufrivillig barnløs selv, så gjør det utrolig vondt å høre. Jeg trodde at jeg for lengst hadde forsonet meg med det, men den ufølsomme kommentaren din stakk meg virkelig midt i magen.

Ta dere sammen og dra! Om ikke for den stakkars svigerdatteren, så for sønnen deres. Han har mistet svigerfaren sin, en person som man normalt står nær …

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...