Gå til innhold

er jeg for streng? ang innetider ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 barn på 11, 12 og 14, de 2 største er veldig uenig om innetidene sine,mens 11åringen er en som liker og være mer inne, så hun er sjelden ute etter 19 på kvelden uansett, men guttene de er en annen historie, jeg ønsker og ha 12 åring inne senest 20 på hverdager og 22 i helger og ferier, kan strekke meg litt i helgene hvis jeg vet hvor han er,mens han på 14 må være inne senest 2030 de dagene han ikke trener ,da er de ikke ferdig før 21 15, og inne før 22 30 i helgene, kan strekke meg litt lengre hvis jeg vet hvor han er eller er hjemme hos venner.

de nærmeste vennene som jeg og foreldrene har god kontakt er ikke ute noe senere. er jeg for streng synes dere?

Anonymkode: 85814...106

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har kontakt med andre foreldre som har det samme tidene, så har du svaret der? Ikke la dine barn være de som plutselig gjør at alle andre barn også skal være ute sent... 

Anonymkode: ebc21...cfc

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du har kontakt med andre foreldre som har det samme tidene, så har du svaret der? Ikke la dine barn være de som plutselig gjør at alle andre barn også skal være ute sent... 

Anonymkode: ebc21...cfc

Takk for svar

dette er kun noen av de nærmeste, de er med gutter så vel kun 2-3 av foreldrene jeg kjenner, de er vel 12-13 i gjengen

AnonymBruker
Skrevet

Heg synes det var strengt 

Anonymkode: 12ccd...77c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syntes ikke det var strengt. Ser så mange ungdommer som henger ute til langt på kvelden i ukedager hvor det er skole dagen etter. Utrolig mange som gjør som de vil. Det har aldri våre barn fått lov til, de har ikke mast seg til lenger utetider selv om venner fikk lov, eller droppe komme hjem til fast satt tid. 

Ungdom på dine barns alder har ikke noe med å være ute lenger enn tidene dere har. Mine fikk ikke være ute til 2230 på helgene når de var 14. 

Anonymkode: 7740d...cd2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke for streng, det er de andre foreldrene som praktiserer fri oppdragelse.

Anonymkode: 668b0...d83

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du er lite streng 😉her er innetid senest 2130 i helga. (14år og 12år). Er vi ute sammen å gjør noe (tur/fisking etc) så kan de være lengre ute selvsagt. Og er det noe organisert som skjer (feks pizzakveld med fotballgruppa) så får de være til det slutter. Bor i ett trygt nabolag, men de får fortsatt ikke reke ute eller være på fotballbanen på skolen etter 2130. 2030 i hverdagen. 

Anonymkode: 0fccc...972

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei! Helt uaktuelt å ha en 12-åring rekende ute til 22 om kvelden i helga.  De trenger fortsatt mye søvn også, dumt å forskyve døgnrytmen. 

Anonymkode: d6e2d...b1f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes disse tidene virker svært fornuftige TS 🙂 

Og på generell basis så er det å være for streng ikke en fare blant dagens foreldre. Er det noe barn og unge mangler så er det tydelige grenser, så synes du skal stå stødig i skoa og holde på "ditt". Det er mye omsorg og kjærlighet i grensesetting 🙂

Anonymkode: dee0c...f5f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Syns barna dine får være lenge ute jeg da. Hvorfor skal ungdomskolebarn være ute så lenge i hverdagene? Om de sitter oppe litt etter at de har kommet hjem, så blir det jo veldig sene kvelder. 

Strekker du deg en halvtime, så vil de klage på det også etter en stund. Tenåringer blir vel aldri helt fornøyd 😅

Anonymkode: 1e5c9...198

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du er for streng. Men det handler litt om hvor dere bor og hvor de er også. 
Er de hjemme hos en venn er tidene greie. Henger de på/ved et senter synes jeg det er for sent. 
Det handler også om hva slags miljø det er rundt der dere bor. 
min 14-åring får ikke være ute til 2230 i helgen hvis hun ikke er hjemme hos noen. 
Bare ikke ha rausere tider enn andre, fint å ligge på det samme som andre. Og heller gjøre unntak innimellom. 

Anonymkode: 9ff95...988

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hvor de henger ute. Er det ungdomsklubb på fredag. Er det jo greit at de kommer hjem rett etter det. R det hos en kompis eller på fotballbanen til 22 på lørdag kveld. Så ok.

Jeg kjørte ikke innetider. Vi satte evnt tider iht hva de skulle og med hvem alle dager. Og etterhvert jobbet vi med at tenåringene måtte vurdere litt selv når de måtte hjem, iht å få god og nok søvn til skole og andre ting. En viktig lærdom til de skal ut av huset. Og på den veien må det gå litt galt.

Derimot venner som driver med rus ol. Da kan man vøre mer streng. Å være streng for å være streng kan fort gå galt. 

Fra våre var ca 12 år hadde vi stadig samtaler om sånt. De fikk altid lov å argumentere for sine ønsker. Også kunne vi velge å si nei eller ja. Det å snakke om hvorfor man får lov til å være ite 23 en dag og ikke en annen dag, bidrar til at de lærer å forstå og tenke litt selv. 

Min mor var streng. Fikk ikke lov å diskutere det en gang. Hun mente at jeg måtte gå hjem en time før ungdomsklubben stengte. Fordi hun var redd jeg skulle møte fulle folk. Det resulterte i at jeg kom en time forsent hjem hver fredag. Fordi jeg måtte gå hjem å møte alle de fulle folka alene. Og det turte jeg ikke. Dessuten gikk de fleste ned i sentrum kl 22 og det var færre å møte kl 23. Samt da gikk vi sammen en hel gjeng. Jeg fikk aldri mulighet til å forklare dette. Fordi det skulle ikke diskuteres. Det resulterte i at jeg rømte hjemmefra. Og begynte å gi faan i det hun sa. Hun ble en som ikke skjønte.

Etter det ville hun høre på meg. Og ble min beste stlttespiller. Og vi hadde god og gjensidig respekt for hverandre. Og jeg kunne også fortelle henne alt. Så med god dialog.  Gikk jeg fra en frustrert sinna ungdom. Til en mye tryggere ungdom.og sluttet å være sint å frustrert fordi jeg iallefall ble hørt. Selv om jeg ikke alltid fikk viljen min. Men jeg fikk større forståelse for hennes nei

Anonymkode: 865a7...48c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Du er ikke for streng, det er de andre foreldrene som praktiserer fri oppdragelse.

Anonymkode: 668b0...d83

Er det vel ikke, herregud

Anonymkode: 12ccd...77c

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes ikke du er for streng. 

AnonymBruker
Skrevet

Her må 11 åringen inn senest 19:30 på hverdager, og kl 20:00 i helger/ferie. 13 åringen skal hjem senest kl 20:30 på hverdagen, 21 i helger/ferie (unntak de dagene de trener, men da henter vi de).  Er de på ferie med oss, så kan de være lenger oppe/ute, men da er vi rett i nærheten. Ser at de fleste her vi bor har nogenlunde samme tider som det vi har, så ungene klager ikke på innetiden. 

Anonymkode: 60b46...359

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå på vår/sommer syns jeg det er litt strengt, men selvsagt litt avhengig av hvor de er.

Vi har ingen faste innetider, men avtaler fra dag til dag avhengig av hva de gjør.

Nå spiller 12-åringen mye fotball på ettermiddag/kveld oppe på skolen. Da sykler han hjem mellom 20:30-21:00 på hverdagen. 
I helgen er det avhengig av hvor han er og hva de gjør. 

Det samme med storebror på 15. (akkurat fylt 15.). Er han hos noen kompiser på feltet her så kan han gå hjem i 24-tiden i helgen. Henger de bare rundt ute, er det tidligere. (Får ikke henge i sentrum, bussterminal eller togstasjon). De spiller ofte fotball på banen, eller henger ved lekeplassen hvor det er sittebenker.
På hverdagen er han hjemme rundt kl 22.

Og den kommentaren om fri oppdragelse: At noen praktiserer andre regler enn deg betyr ikke at man har fri oppdragelse. 

Anonymkode: 01fea...0d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

vi bor et lite sted, som skjer veldig lite

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) 

Har en gutt på 12 år, begynner i 7. klasse til høsten. Han må komme inn klokka 20.00 på hverdagene og klokka 21.00 i helg/fri. Har funket greit til nå 😊 

Anonymkode: 4d29e...af6

Skrevet

Oi, hva i alle dager. Har ting virkelig forandret seg så mye? Jeg synes dette hørtes veldig strengt ut.

Mine foreldre var blant de strengeste da jeg vokste opp, er født på midten av 90-tallet. Fra mellomtrinnet og oppover så økte innetiden min med 30 minutter per år i hverdagene. Altså - innetid kl. 20 i femte klasse, 2030 i sjette, 21 i syvende, 2130 i åttende, 22 i niende og 2230 i tiende. 

Om sommeren og i helgene fikk jeg være lengre ute, alt fra 22-01 avhengig av hva jeg gjorde. Dersom jeg for eksempel var i hagen til besteforeldrene mine (10 minutters gåtur hjem) og hoppet på trampolinen der så kunne vi avtale at jeg ikke trengte å være hjemme før kl. 01. Dette fikk jeg lov til i 5.-6. klasse. På ungdomsskolen hadde jeg vel egentlig ikke noen fast innetid i helgene, men dersom jeg ikke sov borte så pleide vi å avtale at foreldrene mine hentet meg før de la seg. Det ble som regel rundt kl. 01, av og til litt senere. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er strengt. Min 15åring (9.klasse) må være hjemme kl 21 på hverdager (for å klare og legge seg 22, hvis ikke forsover han seg). I helgene må han være hjemme kl 22, kan strekke det til 2230 nå på sommeren hvis det er noe spesielt. Har inntrykk av at kompisene har de samme tidene.

Vi bor i Groruddalen da, hvis det skulle ha noe å si. Det er ganske rolig her ift andre steder i dalen, men vil ikke ha han rekende rundt sent på kvelden uansett.

Anonymkode: 9c559...8b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...