AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #1 Skrevet 12. mai 2024 Brukes manglende empati mest i negativ forstand, mens manglende mentalisering brukes for de som sliter psykisk og som har potensiale for å bli bedre? Jeg lurer siden jeg har en bekjent som sier at hun har ustabil emosjonell pf. Jeg synes mye av det hun krever og bestemmer er høyst urimelig. Hvis jeg ikke kan feire fødselsdagen hennes, som i år faller på en hverdag i den mest stressede jobbuken, så er jeg ikke god venn. For alle som er glad i henne kommer på dagen. Det holder ikke å si at jeg kan feire henne til helgen. Hun er forøvrig ute av arbeidslivet og har ingen forståelse for hvor mye stress det er å jobbe. Hun kan kontakte meg ut av det blå på en søndag og si at hun er innlagt og vil at jeg skal komme på besøk. Det er kjempelangt for meg å dra dit, dessuten har jeg lagt andre planer den dagen. Hvis jeg ikke kan stille opp når hun ringer, så er jeg en sviker. I hennes hode så virker som om alt skjer akutt. Hun kan foreslå at vi skal gå en tur. Da jeg foreslår å ta med badetøy for å ta en dukkert, så avlyser hun hele turen. For ingen skal bade på hennes tur. Det var ikke planen. Hun kan ikke innrette seg og inngå kompromisser. Er dette det man kaller manglende mentalisering, eller empatisvikt? Jeg forstår at ting blir vanskelig når hun blir følelsesmessig opprørt, men da burde hun innse etterhvert at hun har vært urimelig. Hun tåler ikke at hun argumenterer mot henne eller kritiserer henne. Da er vi i Tuppen og Lillemor-land. Er dette typisk for ustabil emosjonell pf, eller kan det være noe annet som skaper disse vanskene? Anonymkode: 8fbef...c40
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #2 Skrevet 12. mai 2024 18 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette typisk for ustabil emosjonell pf, eller kan det være noe annet som skaper disse vanskene? Ja. Dette er typisk. Mentaliseringsbasert gruppeterapi ble utviklet for å behandle EUPF, så du kan si hun ikke mentaliserer hvis hun ikke har vært i behandling. Hvis det kun er en bekjent ville jeg tatt avstand, for det blir bare slitsomt for deg. Anonymkode: f16d7...742
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #3 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja. Dette er typisk. Mentaliseringsbasert gruppeterapi ble utviklet for å behandle EUPF, så du kan si hun ikke mentaliserer hvis hun ikke har vært i behandling. Hvis det kun er en bekjent ville jeg tatt avstand, for det blir bare slitsomt for deg. Anonymkode: f16d7...742 Det er en venninne av venninne. Hun har mer eller mindre kuttet ut meg og andre. Egentlig ganske greit. Jeg orker ikke å være terapeut på fritiden. Hva går mentaliseringsterapi ut på? Hun går ikke i gruppebehandling men hos en individuell terapeut. Snakkes det om slike sosiale situasjoner og hvordan hun kan løse dem? Anonymkode: 8fbef...c40
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #4 Skrevet 12. mai 2024 Just now, AnonymBruker said: Hva går mentaliseringsterapi ut på? Hensikten er å lære å mentalisere. Se andre som de ser seg selv, og se deg selv som andre ser deg. Typisk er 8 pasienter og 2 terapeuter som møtes 90 min i uken og diskuterer sosiale utfordringer. Det er nok mest givende for terapeutene, dessverre. Anonymkode: f16d7...742 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #5 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ja. Dette er typisk. Mentaliseringsbasert gruppeterapi ble utviklet for å behandle EUPF, så du kan si hun ikke mentaliserer hvis hun ikke har vært i behandling. Hvis det kun er en bekjent ville jeg tatt avstand, for det blir bare slitsomt for deg. Anonymkode: f16d7...742 Alle mentaliserer jo, uavhengig av om man har vært i behandling eller ikke, selv "friske" mentaliserer. Forskjellen er at vi med EUPF kan ha en overaktiv mentalisering, og sliter mer med mentaliseringssvikt. Til TS: Problemer med mentalisering innebærer at man lettere havner utenfor toleransevinduet og raskt kan havne i fight or flight modus, her blir sekundærfølelser som feks empati vanskeligere, fordi vi kjenner sterkere på følelser som er viktig for overlevelse, som feks sinne, frykt, tristhet osv. Jeg har selv EUPF, min empati svikter når jeg er i et over-aktivt øyeblikk hvor feks sinne tar over, men jeg går ikke rundt med konstant empati-svikt, faktisk er jeg så empatisk at det kan være hemmende for meg. Anonymkode: 54797...8cc 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #6 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alle mentaliserer jo, uavhengig av om man har vært i behandling eller ikke, selv "friske" mentaliserer. Forskjellen er at vi med EUPF kan ha en overaktiv mentalisering, og sliter mer med mentaliseringssvikt. Til TS: Problemer med mentalisering innebærer at man lettere havner utenfor toleransevinduet og raskt kan havne i fight or flight modus, her blir sekundærfølelser som feks empati vanskeligere, fordi vi kjenner sterkere på følelser som er viktig for overlevelse, som feks sinne, frykt, tristhet osv. Jeg har selv EUPF, min empati svikter når jeg er i et over-aktivt øyeblikk hvor feks sinne tar over, men jeg går ikke rundt med konstant empati-svikt, faktisk er jeg så empatisk at det kan være hemmende for meg. Anonymkode: 54797...8cc Men med hun jeg kjenner så burde hun jo innsett at hun er urimelig når fight og flight-modus er over. Det er det jeg synes er rart. For selv om du "klikker" når du blir aktivert, så kan du vel ordne opp i problemene etterpå? Det varer vel ikke i flere måneder? Anonymkode: 8fbef...c40
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #7 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hensikten er å lære å mentalisere. Se andre som de ser seg selv, og se deg selv som andre ser deg. Typisk er 8 pasienter og 2 terapeuter som møtes 90 min i uken og diskuterer sosiale utfordringer. Det er nok mest givende for terapeutene, dessverre. Anonymkode: f16d7...742 Ja for hva sier forskningen om dette? Blir det bedre av å omgås andre med ustabil pf? Anonymkode: 8fbef...c40
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #8 Skrevet 13. mai 2024 Har de med autisme også vansker med mentalisering? Går vanskene ut på det samme? Anonymkode: 8fbef...c40
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #9 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har de med autisme også vansker med mentalisering? Går vanskene ut på det samme? Anonymkode: 8fbef...c40 De med autisme har ikke nødvendigvis problemer med mentalisering, de har generelt problem med å lese kroppsspråk og sosiale koder , hvor vi med EUPF har problemer med at vi er "oversensitive" for hvor lett vi legger merke til endringer i kroppsspråk, og hvordan vi tolker endringene. Anonymkode: 54797...8cc 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #10 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): De med autisme har ikke nødvendigvis problemer med mentalisering, de har generelt problem med å lese kroppsspråk og sosiale koder , hvor vi med EUPF har problemer med at vi er "oversensitive" for hvor lett vi legger merke til endringer i kroppsspråk, og hvordan vi tolker endringene. Anonymkode: 54797...8cc Jeg vil jo tro at å ha vansker med mentalisering er noe de med autisme sliter med, utenom kroppsspråk og sosiale koder. At dette kommer oppå det andre, og gjør livet enda mer komplisert. Jeg forstår at de med EUPF er oversensitive. Og jeg kan leve med det til en grad. Men da håper jeg at personen også er i stand til å ordne opp i det sosiale kaoset som hun skapte. Hvor lang tid bør jeg la det gå før den med EUPF innser at hun har vært urimelig? Anonymkode: 8fbef...c40
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå