Gå til innhold

Illegale tabletter hos venner fra barnehagen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på besøk hos noen fra barnehagen til datteren min i dag. Oppdaget et brett med Rivotril i skapet på badet, det er illegale tabletter brukt for å ruse seg. Jobber innenfor rus, så kjenner det igjen.

Hvordan forholde seg til noe slikt? De virker som oppegående mennesker og jeg prøver nå å finne en logisk forklaring på hvorfor de har slikt liggende.

Anonymkode: 3b625...83d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var på besøk hos noen fra barnehagen til datteren min i dag. Oppdaget et brett med Rivotril i skapet på badet, det er illegale tabletter brukt for å ruse seg. Jobber innenfor rus, så kjenner det igjen.

Hvordan forholde seg til noe slikt? De virker som oppegående mennesker og jeg prøver nå å finne en logisk forklaring på hvorfor de har slikt liggende.

Hvordan vet du at de ikke har resept på tablettene?

Anonymkode: b2b92...12f

• Liker 32
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vet du at de ikke har resept på tablettene?

Anonymkode: b2b92...12f

Fordi denne typen Rivotril er ikke å få på resept i Norge.

C-girl skrev (1 minutt siden):

Hvorfor roter du i skapet til noen du er på besøk hos? 

For å finne håndkrem som verten sa stod i skapet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skam deg. Du har vel ingen rett til å snike i andres saker??

Man kan ruse seg på ganske mye, og de fleste møblerte hjem har resept på ting. Du som jobber med det, veit vel dette her? 

Anonymkode: 5eb14...690

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

https://www.felleskatalogen.no/medisin/rivotril-cheplapharm-563568

Les denne du, skulle tro du visste dette om du hadde erfaring? 

Anonymkode: 0a20c...36a

Forstår ikke hva du skal fram til? Har du lest selv? Rivotril på brett, merket Galenika, er ikke å få på norske apotek.

Skrevet

Det finnes da mange som har Rivotril på resept. 

• Liker 7
Skrevet

merket Galenika, er ikke å få på norske apotek.

Galenika er en farmasøytisk betegnelse på bruksklare legemidler (salver, linimenter (flytende preparater til utvendig bruk), miksturer, piller) fremstilt på apotek.

• Liker 17
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi denne typen Rivotril er ikke å få på resept i Norge.

For å finne håndkrem som verten sa stod i skapet.

Om verten har et rusproblem vil hen høyst sannsynlig vært veldig forsiktig med å legge igjen spor etter seg.. det burde du vite, du som jobber med slik? Hen kan fint ha resept eller det kan være andre grunner.  Dette har du ikke noe med. Om du er bekymret for barnet.. pga andre ting: vanskelig å få kontakt m mor, bar et et ustelt, utrygg, osv osv osv... da kan du jo ta det opp. At det ligger et pillebrett i et skap sier ingen ting om omsorgsemne. 

Anonymkode: 7a0f9...f99

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke ditt bord, ligg unna! 

Anonymkode: 8b77f...1ee

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Slått deg tanken at noen faktisk har resept på de produktene andre ruser seg på?

Det er stor legemiddelmangel på ganske mye akkurat nå, så det florerer av utenlandske pakninger og versjoner av det meste for tiden da det er det apotekene får tak i.

Tipper at småbarnsforeldre som ruser seg på Rivotril ikke legger det i skapet på badet. 

Anonymkode: ace91...e32

• Liker 16
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Galenika er en farmasøytisk betegnelse på bruksklare legemidler (salver, linimenter (flytende preparater til utvendig bruk), miksturer, piller) fremstilt på apotek.

Har du googlet nå? 🤣 

Makan til uvitende folk her inne som ikke klarer å svare noe fornuftig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Frekkas som går I skapene til folk du besøker.

Anonymkode: caae1...09e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forstår ikke hva du skal fram til? Har du lest selv? Rivotril på brett, merket Galenika, er ikke å få på norske apotek.

Innenfor gruppen benzodiazepiner

Brukes til: Rivotril brukes hovedsakelig som tilleggsbehandling ved ulike former for epilepsi, eller i vanskelig kontrollerbare tilfeller av epilepsi.

Har du erfaring med at det kan misbrukes av foreldrene eller har de ikke informert om mulig epileptiske episoder? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Innenfor gruppen benzodiazepiner

Brukes til: Rivotril brukes hovedsakelig som tilleggsbehandling ved ulike former for epilepsi, eller i vanskelig kontrollerbare tilfeller av epilepsi.

Har du erfaring med at det kan misbrukes av foreldrene eller har de ikke informert om mulig epileptiske episoder? 

Det endrer ikke det faktum at da får man utskrevet Rivotril på glass! Dette var pillebrett.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig bra du ikke er på besøk hos meg, for da hadde jeg blitt stemplet som rusmisbruker umiddelbart. Jeg går fast på flere medisiner som også kan brukes til å ruse seg. Pga medisinmangel har jeg flere ganger opplevd å måtte få utenlandske produkter de siste to årene. Så rart du ikke visste det, ts, du som kan så masse om sånt...?

Anonymkode: 539a1...61f

• Liker 31
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du googlet nå? 🤣 

Makan til uvitende folk her inne som ikke klarer å svare noe fornuftig.

Ja du gir jo bare er navn... hvordan vet du at denne ikke blir gitt i Norge? Eller at de har fått denne i utlandet. Når vi har vært i Spania har vi fått medisiner derfra som de ikke har i Norge ( da en annen type)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
BobbySocks skrev (3 minutter siden):

https://www.dmp.no/legemiddelmangel/nyheter-om-legemiddelmangel-og-avregistreringer/mangel-pa-rivotril-tabletter

Dette kan være årsaken til andre merker av Rivotril en du er vant til. Da hender det seg at man importerer av andre merker, foreksempel fra Polen. Kan se merkelig ut, er fortsatt lovlig. 

Hvis du leser linken, så står det at man da fikk utskrevet dråper. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...