AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #1 Skrevet 12. mai 2024 Min far var utro mot min mor. Fars foreldre aksepterte ikke dette, og til slutt skrev far under på å si fra seg arveretten etter foreldrene sine, før han forsvant ut av livene våre. Like etter dette ble huset til farfar og farmor solgt til min mor for en symbolsk sum, også flyttet de selv inn i sokkelleiligheten i dette huset, mot en skriftlig avtale om at de fikk bo der til de døde. Jeg mistet dessverre min mor tidlig, og har derfor arvet huset etter min mor. Farfar døde for noen år siden og farmor døde nylig. Farfar og farmor sørget for at mye av pengene de hadde ble brukt på meg og mamma, i form av at jeg fikk bunad til konfirmasjonen, jeg fikk dekket billappen, de tok med meg, mamma og hennes to foreldre på ferieturer når jeg var barn osv. Alt av arvesmykker og slike ting har jeg og mine barn fått i gaver for lengst. Så når farmor døde, så var det ikke mye å arve, bare noen hundretusen i banken. Det viser seg nå at min far stiftet en ny familie etter han dro fra oss, og at jeg har to halvsøsken på andre siden av landet. Jeg har forståelse for at de skal arve hver sin tredjedel av det som var igjen i banken etter farmor, men de krever også å få hver sin tredjedel av verdien til huset som jeg har arvet av min mor, "i tillegg til tilsvarende verdier som jeg har fått i gaver". Huset ble solgt til min mor, riktig nok for en symbolsk sum, men ikke som arv til meg, men altså til min mor som ikke hadde noen som helst form for arverett fra farmor og farfar, før mine halvsøsken ble født, men etter min far sa fra seg arveretten. Og ferieturer, gave til konfirmasjonen, billappen osv. har de betalt/gitt, uten å si at det er arv på noe vis. Disse folkene er nå i 30-årene, selv er jeg nesten 40, og de har aldri forsøkt å få kontakt med oss, ei heller har de møtt farmoren og farfaren min. De bare dukket opp nå som det plutselig var snakk om arv, og har tydelig liten interesse for å bli kjent med meg og min familie. Kan de kreve noe mer enn sine tredjedeler av det som var i banken etter farmor? (Og naturligvis en tredjedel hver av de verdiløse møblene fra leiligheten...) Anonymkode: 6bb01...6a5 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #2 Skrevet 12. mai 2024 Hvis huset ble overdratt din mor og det var hun som sto som eier hos kartverket, så har de ingen krav der. Da er huset din morsarv. Hva din farmor og farfar brukte av penger på deg og din mor mens begge levde, kan de ikke kreve kompensasjon for. Enhver står fritt til å bruke sine egne penger som man vil. Det som kan komplisere ting er hvis huset formelt ble overdratt etter at din farfar døde og farmor satt i uskiftet bo. Anonymkode: 4358b...87b 26 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #3 Skrevet 12. mai 2024 De kan ikke kreve noe av huset nei. Det er din morsarv. Besteforeldrene dine sto fritt til å selge til hvem de ville, for hva de ville, mens de levde. Usikker på den andre delen av arven. Ville sjekket med advokat. Anonymkode: 38516...94d 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #4 Skrevet 12. mai 2024 Lever faren din enda? Isåfall er det han som har krav på en eventuell arv, ikke de andre barna hans. De trenger du ikke forholde deg til i det hele tatt. De er ikke arvinger hvis faren din lever. Anonymkode: 301ee...d2b 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #5 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lever faren din enda? Isåfall er det han som har krav på en eventuell arv, ikke de andre barna hans. De trenger du ikke forholde deg til i det hele tatt. De er ikke arvinger hvis faren din lever. Anonymkode: 301ee...d2b Det står at han har frasagt seg arveretten, og den går da videre til hans barn. Anonymkode: 4358b...87b 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #6 Skrevet 12. mai 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis huset ble overdratt din mor og det var hun som sto som eier hos kartverket, så har de ingen krav der. Da er huset din morsarv. Hva din farmor og farfar brukte av penger på deg og din mor mens begge levde, kan de ikke kreve kompensasjon for. Enhver står fritt til å bruke sine egne penger som man vil. Det som kan komplisere ting er hvis huset formelt ble overdratt etter at din farfar døde og farmor satt i uskiftet bo. Anonymkode: 4358b...87b Begge var i live når mamma overtok huset. Hvis far er utro mot mamma i år 0, så fraskriver far seg arven og mamma overtar huset i år 1. År 5 blir første halvsøskenet mitt født. År 25 dør mamma, men farfar dør ikke før år 30 og nå er vi i år 35.. Sånn omtrentlig. Så da forstår jeg at de ikke har noen rett til å arve deler av huset. Og i og med at alle store gaver også ble gitt mens begge besteforeldre levde, så er vel det også likedan. Takk! Anonymkode: 6bb01...6a5 4 3
SynneD Skrevet 12. mai 2024 #7 Skrevet 12. mai 2024 Nei, folk kan bruke penger som de vil når de er i live. Det kan være irriterende for de som er igjen og ikke ble brukt penger på, men man har ingen rett på kompensasjon for evt gaver etc som noen har gitt tidligere. 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #8 Skrevet 12. mai 2024 Si høflig og greit at huset er det ikke aktuelt å gjøre noe med. Hvis de ønsker å gå videre med det rettslig så får du ta det med advokat når den tid kommer. Ut i fra det du skriver er det ikke noe å bekymre seg for, men det kan være ting vi ikke vet som du ikke tenker på, som kan være relevant. Anonymkode: 800dd...d75 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #9 Skrevet 12. mai 2024 Gud bedres så grådige de er som forsøker å kreve en arv de ikke har rett på. Huset tilhørte din mor, uansett hvor liten eller stor den symbolske summen var. De kan få det som sto av formue på konto til din farmor, men huset har de ingen rettigheter til. Anonymkode: 30594...b59 11 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #10 Skrevet 12. mai 2024 1 minutt siden, SynneD said: Nei, folk kan bruke penger som de vil når de er i live. Det kan være irriterende for de som er igjen og ikke ble brukt penger på, men man har ingen rett på kompensasjon for evt gaver etc som noen har gitt tidligere. Hadde vi vært noen og tyve, og de nylig hadde blitt myndige, så hadde det vært noe annet. For da kunne faren min ha nektet dem å ta kontakt med farmor og farfar hele oppveksten, for alt jeg hadde visst. Men de har hatt 10-15 år på å ta kontakt og bli kjent, om de ville forsøkt å ha noe forhold i voksen alder. De har selv sagt at de har visst at vi eksisterer - selv om jeg ikke hadde noen anelse om at de eksisterte før nå nylig. Og de har ikke gitt noe utrykk for å ønske å bli kjent heller, kun at de vil ha arven... Men fint å vite at da er det bankkontoen og møblene fra leiligheten som i utgangspunktet skal deles oss imellom! Anonymkode: 6bb01...6a5 4 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #11 Skrevet 12. mai 2024 Men har barn som ble født etter at far sa fra seg arveretten egentlig arverett? Anonymkode: 021cb...559 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #12 Skrevet 12. mai 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Si høflig og greit at huset er det ikke aktuelt å gjøre noe med. Hvis de ønsker å gå videre med det rettslig så får du ta det med advokat når den tid kommer. Ut i fra det du skriver er det ikke noe å bekymre seg for, men det kan være ting vi ikke vet som du ikke tenker på, som kan være relevant. Anonymkode: 800dd...d75 3 minutter siden, AnonymBruker said: Gud bedres så grådige de er som forsøker å kreve en arv de ikke har rett på. Huset tilhørte din mor, uansett hvor liten eller stor den symbolske summen var. De kan få det som sto av formue på konto til din farmor, men huset har de ingen rettigheter til. Anonymkode: 30594...b59 Takk! Jeg vet med sikkerhet at tingene som ble gitt i gaver ikke er ført opp som arv, og at det ikke finnes noe testamente. Vi snakket nemlig om akkurat det når farfar nærmet seg slutten, for vi sjekket med advokat at kontrakten jeg skrev med dem når jeg overtok huset fortsatt var riktig for at farmor kunne fortsette å bo i huset (ellers hadde jeg selvsagt fornyet den, men det ble gjort for at farfar skulle få fred, selv om han visste at jeg aldri hadde krevd at farmor skulle flytte ut). Da sa de at det hadde de tenkt at var unødvendig å skrive et testamente når far skrev fra seg arveretten den gang da. Og at de "aldri hadde ført noe som helst regnskap for hverken gaver eller privatøkonomi forøvrig, for så lenge de hadde penger i banken, så var det vel greit". Anonymkode: 6bb01...6a5 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #13 Skrevet 12. mai 2024 Hvis huset ble solgt til din mor mens både farmor og farfar levde er det hennes hus. Uansett om hun så hadde fått det gratis eller betalt en symbolsk sum. Man kan gjøre hva man vil med penger og eiendom så lenge man lever. Problemet kommer først den dag man sitter i uskifte - da forvalter man andres penger pga et utsatt arveoppgjør og kan ikke lengre gi bort alt. Men du trenger jo ikke tenke på dette, TS. Dine stesøsken får gå til en advokat og så får du evt kontakte advokat selv om det blir nødvendig. Arveretten er strengt regulert, så dette får evt en advokat løse dersom det blir konflikt. Anonymkode: 0e700...728 5
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #14 Skrevet 12. mai 2024 Gå til advokat. Det moralsk riktige synes jeg er å dele huset/arven likt. Hvorfor i all verden skulle ikke alle barnebarna få arve? Håper at det ender med at arven deles på alle barnebarna. Barn kan ikke no for hvem foreldrene er. Her synes jeg at du er grådig, ts. Anonymkode: e5683...9c7 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #15 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men har barn som ble født etter at far sa fra seg arveretten egentlig arverett? Anonymkode: 021cb...559 Ja, arveretten hopper bare over far. Anonymkode: 7e2aa...f7e 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #16 Skrevet 12. mai 2024 De har arverett etter din farmor- ingenting mer. De kan kreve så mye de vil, men de vil aldri komme noe vei med det. Arv og gaver er ikke det samme. Bare la de styre på. Drit i det og ikke bry deg. Anonymkode: 87f17...915 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #17 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Gå til advokat. Det moralsk riktige synes jeg er å dele huset/arven likt. Hvorfor i all verden skulle ikke alle barnebarna få arve? Håper at det ender med at arven deles på alle barnebarna. Barn kan ikke no for hvem foreldrene er. Her synes jeg at du er grådig, ts. Anonymkode: e5683...9c7 Men her er jo ikke huset en del av arven etter besteforeldrene. Her har besteforeldre solgt huset til farens eks, altså mor til TS som ikke er i familie med besteforeldrene. Huset er derfor ikke en del av arven etter besteforeldren, da de ikke eide huset ved sin død. Anonymkode: 83a8c...47c 21 12
Pippi Lotta Skrevet 12. mai 2024 #18 Skrevet 12. mai 2024 De kan ikke kreve at gaver eller huse skal deles med de. Det tilhører deg. Om de er i 30 årene så har de også hat god tid til å kontakte besteforeldrene om de ville. Når de vegler å kun dukke opp for arv synes jeg ikke du skylder de mer en å følge loven korrekt. 12
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #19 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Gå til advokat. Det moralsk riktige synes jeg er å dele huset/arven likt. Hvorfor i all verden skulle ikke alle barnebarna få arve? Håper at det ender med at arven deles på alle barnebarna. Barn kan ikke no for hvem foreldrene er. Her synes jeg at du er grådig, ts. Anonymkode: e5683...9c7 Hun er ikke grådig. Det er hennes morsarv. Det har halvsøsken på farssiden ingen krav på. Selvsagt ikke. Merkelig å komme med sånne krav, særlig når de aldri har tatt kontakt. Huset var din mors, gaver du har fått før besteforeldre døde er ditt. Del det som er i banken fra besteforeldre på tre. Og vær tydelig på at dette er riktig etter loven. De må jo gjerne gå til sak, men kommer ingen vei. Anonymkode: c94ca...bd8 16 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #20 Skrevet 12. mai 2024 Be om offentlig skifte, så slipper du mer styr. Da får dere deres rettmessige del av det som sto på farmors bankkonto. Anonymkode: 01f08...015 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå