Gå til innhold

Datteren min opplever vold på skolen, overdriver jeg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min går i 2 klasse. Hun har et strev og har vedtak på ekstra timer. Hun sliter sosialt og har språkvansker men er veldig blid og glad og utadvendt. 

Jeg aner ikke hva som feiler henne men jeg mistenker ADHD. De nekter å utrede henne før hun går i 3 klasse, det har vært en kamp for å få henne hjelp.

Hendelse 1:

I første klasse var det en gutt i klassen som slo henne hver dag og hver gang han så henne, med knyttneve i ansiktet. Skolen så ingenting og innrømte at de visste om det når min datter endelig så noe hjemme til meg. Hun har vanskelig for å uttrykke seg. 

Hun hadde 3 gjemmesteder i skolegården der hun gjemte seg hvert friminutt for han. Så mens de andre barna lekte og kosa seg så gjemte hun seg, uten at jeg visste noen ting.

Hendelse 2:

SFO klarte ikke trøste henne en dag og satte henne på et kontor for å spise mens en voksen gikk frem og tilbake. En 4 klasse gutt satt inne der og spiste med min datter som da gikk i første klasse. Han tok henne med ned til tunellen i skolegården for å få henne til å kle av seg foran han, viste bare trusa, etter måltidet. Hun kom hjem og sa at hun hadde fått seg kjæreste og da jeg spurte henne ut så kom alt dette. Hun hadde tårer i øynene når hun sa dette. Så dette skjedde pga SFO ansatte introduserte han til henne.

Vi hadde 9a møte og ble enig om å holde henne inne med en lekevenn i friminuttene nå i andre klasse pga gutten som var ute etter henne. 

Hendelse 3:

En av disse lekevennene ville leke krig pg min datter skjønte ikke hva hun sa ja til og hun jenta angrep hun inne, datteren min ble sparket og slått i mage og rygg og underliv av denne jenta. Barnet mitt stod og gråt inne på doen alene før hun hentet lærer. 

Jeg ble sint på skolen igjen og de beklaget seg og sa at den jenta skal ikke være inne med henne på en god stund.

Hendelse 4:

Min datter prøvde å ta en leke fra hånda til en annen gutt da han hadde stjålet en av lekene som lærer hadde tatt med spesielt til min datter pga strevet hennes. Da kom det plutselig en kompis av han bak henne,dro henne hardt og lenge i hetta så hun ble kvalt og ikke fikk puste og så dyttet han henne hardt ned i asfalten. 

Hun gikk igjen inn på do og gråt alene. 

Jeg ringte til skole og skjelte ut skoleinspektør, jeg var fly forbanna for at hun stadig vekk blir utsatt for vold. 

Hun følte ekstra ansvar for de lekene og godtok ikke at han gutten skulle stjele lekene til læreren så det synes jeg var fint gjort av henne. 

Vi skal ha enda et 9a møte denne uka, jeg er så sint på skolen at hun ikke får mer hjelp. 

Jeg trua med å melde de om det skjer en voldshendelse til. I 2 år har hun gjennomgått vold nok for å vare et helt liv. Stakkars jenta mi, jeg gråter hver dag og sover ikke og fruer meg til å sende henne på skolen i frykt.

Inspektør sa på tlf at hun skulle nå skaffe en assistent til henne.

Jeg skal si på møte at skjer det EN ENESTE voldsepisode til så melder jeg dem. Så den assistent bør følge med, det blir sikkert en ung 20 åring som har null erfaring kjenner jeg skolesystemet rett! Jeg er så sinna på dem nå.

Har trygla om hjelp så lenge nå! Overdriver jeg??

Anonymkode: b4819...0ce

• Liker 1
  • Hjerte 18
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde anmeldt hver gang slikt skjer. Spesielt hvis skole ikke gjør noe.

Ser du skriver ho har språkvansker. Enkelte med språkvansker har uoppdaget epilepsi,  som også kan gi lignende utslag som adhd. Så hadde prøvd å fått til en eeg 

Anonymkode: 25170...3d3

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Overdriver? Huff nei..verste jeg har lest på lenge. 

Anonymkode: 22318...275

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg hadde politianmeldt, kontaktet statsforvalteren og meldt foreldre til barna som utøver vold til bv. Og ja, det kommer til å være en 20 år gammel assistent, mest sannsynlig vikarer.

Anonymkode: bf4e8...24a

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Og kontaktet media (barnet må naturligvis være anonym og skjermes mest mulig).

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og kontaktet media (barnet må naturligvis være anonym og skjermes mest mulig).

Nei ikke hør på dette. 

Anonymkode: 1242b...32f

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Absolutt ikke greit, og for noen så gjør jo dette at utviklingen bare blir mer forsinket, og de forstår ikke at andre kan ikke oppføre seg slik mor dem 😢

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nei ikke hør på dette. 

Anonymkode: 1242b...32f

Hvorfor?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei du overdriver virkelig ikke, synes heller du er tafatt som ikke har anmeldt

Anonymkode: 11765...8ce

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS her..

Har trodd på at tiltakene skulle fungere. Har slitt veldig mye med dette hver eneste dag og natt men nå som jeg ser at hun fortsetter å bli utsatt for vold av forskjellige barn så ser jeg at det skolen gjør ikke fungerer, så nå skal jeg se om assistenten kan forsvare henne og skjer det noe som helst under assistentens omsorg, så melder jeg dem med en eneste gang. 

Problemet er at jeg har ei som begynner i 1 klasse nå i år og om det blir bytting av skole på eldste jenta så må jeg ha 2 skoler i livet og det orker jeg ikke! 

Vil gjerne få bytta begge jentene i såfall men  det går dem sikkert ikke med på! Og jeg kom at de to skal gå på skole sammen!

• Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Litt avhengig av hva du legger i språkvansker så høres dette ut som autisme. Hvorfor venter du på utredning fra skole? Ta kontakt med fastlege/BUP.

Anonymkode: f66b3...2d3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Fylkesmannen og BYTT skole så datteren din har sjans på oppvekst uten å være redd for dette å ikke bytte skole er et overgrep til. 

Anonymkode: d43ea...bac

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier PPT om språkvanskene da? Får hun tilrettelegging og/eller spesialundervisning på skolen? Språkvansker gir ofte mange like symtomer som adhd. Du kan lese mye om dette på Statped sine sider, men kommunal PPT skal også ha kompetanse og sikre at hun får god nok oppæring. 

Ang, vold i skolen så skjønner jeg ikke hva du venter på...du snakker om mulig skolebytte osv. Men det er mye du kan gjøre før det. Det første er å melde 9a saken til Statsforvalter, da skolen ikke har klart å sikre barnet ditt et trygt skolemiljø. Det kan du gjøre NUH fra Statsforvalter sine nettsiden. Enkelt skjema. Du skriver bare akkurat det over. SF tar kontakt/henter inn nærmere informasjon. 

Anonymkode: 566ae...081

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fylkesmannen og BYTT skole så datteren din har sjans på oppvekst uten å være redd for dette å ikke bytte skole er et overgrep til. 

Anonymkode: d43ea...bac

Det er ekstremt vanskelig å bytte skole i min kommune, det er IKKE valgfritt skolevalg her jeg bor. Her skal tiltakplan etter tiltaksplan ikke fungert før man i det hele tatt kan begynne å snakke om skolebytte . 

Og som jeg skrev så har et barn til som skal begynne på skolen og jeg kan ikke ha to forskjellige skoler i livet, det klarer jeg ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Litt avhengig av hva du legger i språkvansker så høres dette ut som autisme. Hvorfor venter du på utredning fra skole? Ta kontakt med fastlege/BUP.

Det er ingen som har snakka om autisme i forhold til min datter.  Jeg har kjempa med både ppt og Bupa og lege for å få ADHD utredning, det er virkelig ikke enkelt. Jeg har prøvd så hardt jeg kan å skaffe henne hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva sier PPT om språkvanskene da? Får hun tilrettelegging og/eller spesialundervisning på skolen? Språkvansker gir ofte mange like symtomer som adhd. Du kan lese mye om dette på Statped sine sider, men kommunal PPT skal også ha kompetanse og sikre at hun får god nok oppæring. 

Ang, vold i skolen så skjønner jeg ikke hva du venter på...du snakker om mulig skolebytte osv. Men det er mye du kan gjøre før det. Det første er å melde 9a saken til Statsforvalter, da skolen ikke har klart å sikre barnet ditt et trygt skolemiljø. Det kan du gjøre NUH fra Statsforvalter sine nettsiden. Enkelt skjema. Du skriver bare akkurat det over. SF tar kontakt/henter inn nærmere informasjon. 

Anonymkode: 566ae...081

Man kan ikke melde inn skole om ikke tiltaksplaner har feila gang på gang, ellers hadde de hatt fullt opp med saker.

Nå er begeret mitt fullt og jeg melder nå neste gang, da har barnet mitt gjennomgått nok vold. Skole har skjønt dette de også nå at jeg har fått nok og setter en assistent på henne nå, jeg melder med en gang det skjer noe neste gang. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja kall meg tafatt men det er ikke så enkelt som å være anmelde med en gang. Det må ha vært forsøk fra skole først.

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Anmeld. Til politi og Statsforvalter. Og bytt skole. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (Akkurat nå):

Anmeld. Til politi og Statsforvalter. Og bytt skole. 

Da vil jeg bytte på min andre jente også og her jeg bor går ikke det om ikke hun også opplever vold og mobbing.

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ingen som har snakka om autisme i forhold til min datter.  Jeg har kjempa med både ppt og Bupa og lege for å få ADHD utredning, det er virkelig ikke enkelt. Jeg har prøvd så hardt jeg kan å skaffe henne hjelp.

PPT har ikke kompetanse til dette. Det er en grunn til at de er ekskludert fra pasientskadeerstatning-ordningen.

Hvorfor mistenkes det ADHD, og hvorfor blir det ikke gjort en utredning? Hun er gammel nok.

Jeg sier Autisme fordi du sier språkvansker. ADHD gir ikke språkvansker på samme måte som autisme, så det spørs da hva du legger i språkvansker. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...