AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #1 Skrevet 12. mai 2024 Jeg opplever veldig kraftig allergi i år, særlig på disse fine dagene. Tar en tbl Aerius hver morgen (5 mg), men i år synes jeg ikke jeg merker noen effekt… Jeg er helt slått ut av allergien. Noen som har tatt en ekstra tbl på kveld for å se om det har hatt effekt? Skal kontakte legen i morgen, spørre om jeg kan ta 5 mg x 2 pr dag, eller om det er noe annet jeg kan prøve. Dette er helt uutholdelig. Tidligere år har det ikke vært så ille som det er nå. Anonymkode: f0940...73c
_ems Skrevet 12. mai 2024 #2 Skrevet 12. mai 2024 Jeg tar 2 hver dag. Hudlegen jeg gikk til tidligere sa at man fint kan ta 3 stk ved ekstremt allergi, men det gjaldt allergisk reaksjon på hud, da.
Queen19 Skrevet 12. mai 2024 #3 Skrevet 12. mai 2024 Jeg tar en på kvelden før jeg legger meg, for da merker jeg at effekten fra morgningen avtar.
Forvirret23 Skrevet 12. mai 2024 #4 Skrevet 12. mai 2024 Fått beskjed om å ta opp til 5 om dagen, men det må jo diskuteres med lege. Jeg ville byttet ut aerius også til kestine for å se om du får bedre virkning. Jeg bruker også ryaltris nesespray morgen kveld, øyedråper også. En tablett fungerer for de som klør bitte litt. Du må få mer for allergien din 1
Rosa Gnom Skrevet 12. mai 2024 #5 Skrevet 12. mai 2024 Jeg bruker Aerius og pleier å ta en på morgenen og en på kvelden når det står på som værst. Sånn som nå. Jeg går også på en type smeltetablet og nesespray fast. Hverdag.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #6 Skrevet 12. mai 2024 Tusen takk for svar!! Jeg har tatt en til nå i kveld og føler meg litt bedre. Men generelt føler jeg meg syk nå når det står på som verst, så jeg må endre noe ja. Skal ta det med opp med legen i morgen. ts Anonymkode: f0940...73c
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #7 Skrevet 12. mai 2024 Jeg ble mindre slått ut av å bytte fra morgen til kveld. Ble visst trøtt av medisinen i tillegg. Anonymkode: b0756...525 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #8 Skrevet 12. mai 2024 Tar du nesespray og øyedråper i tillegg til tablettene? Legen min sier nyere råd anbefaler lokalbehandling før mer tabletter, fordi det gir god effekt med lavere bivirkninger. Også veldig viktig å starte behandlingen før pollenet kommer, siden det tar en uke før full effekt. Anonymkode: 7159f...2bf 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #9 Skrevet 13. mai 2024 Ja jeg bruker nesespray og øyedråper i tillegg. Vet egentlig ikke om jeg merker særlig effekt av de heller. Jeg begynte med tablettene i slutten av mars/starten av april i år. ts Anonymkode: f0940...73c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #10 Skrevet 13. mai 2024 Jeg tar Aerius morgen og kveld. I tillegg til Atarax på kvelden. Fastlegen sa til meg at det ikke er noe problem å ta to ganger. Kan ta flere også, men da må hudlege eller en annen spesialist skrive ut første resepten. Jeg har kronisk elveblest i tillegg til pollenallergi. Kortison er et alternativ om ingenting annet fungerer. Anonymkode: 7f1e9...e7d
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #11 Skrevet 13. mai 2024 Jeg har kontaktet legen på melding inne på helsenorge. Nesten kjappere det enn å sitte i telefonkø for å få resept på noe eller få en time. Jeg vurderer å be om kortison, husker for en del år siden så prøvde jeg Prednisolon. Ikke helt optimalt det heller, men det var en kur og tror det tok knekken på allergireaksjonene ihvertfall så jeg klarte å fungere selv om jeg ble "gira" i kroppen. Men bedre det enn å være helt utafor og bare ville sove +++++. Kanskje Atarax også hadde vært noe å ta opp med legen. Jeg lå bare og sov på formiddagen i dag, men sitter egentlig i innspurten med eksamenslesing og har barn, så jeg må bare finne noe som funker så jeg er oppegående nå gjennom mai🙏 Heldigvis føler jeg meg bedre nå, men nå har jeg jo vært inne nesten hele dagen og tok ekstra Aerius i går kveld + på morningen i dag, i tillegg til øyedråper og nesespray + noe som heter Allergenium. Tusen takk for så mange råd☺️ ts Anonymkode: f0940...73c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #12 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja jeg bruker nesespray og øyedråper i tillegg. Vet egentlig ikke om jeg merker særlig effekt av de heller. Jeg begynte med tablettene i slutten av mars/starten av april i år. ts Anonymkode: f0940...73c Du startet altfor sent, du burde ha startet i feb minst. Mars april er sent, da det allerede er i gang 🫤 Jeg begynner i januar jeg 😁 Men i år merker jeg allikevel veldig godt til pollen noe jeg ikke gjorde før. Nyser, klør, tett i nesa, øynene klør og er trøtt hele dagen lang. Bruker også Aerius men føler ikke det hjelper så mye, jeg blir pottetett på kvelden og morgen. Men får bare holde ut, snart er det over, da jeg er allergisk kun mot bjørk. Anonymkode: f54d9...49b 2
jane78 Skrevet 13. mai 2024 #13 Skrevet 13. mai 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: Jeg opplever veldig kraftig allergi i år, særlig på disse fine dagene. Tar en tbl Aerius hver morgen (5 mg), men i år synes jeg ikke jeg merker noen effekt… Jeg er helt slått ut av allergien. Noen som har tatt en ekstra tbl på kveld for å se om det har hatt effekt? Skal kontakte legen i morgen, spørre om jeg kan ta 5 mg x 2 pr dag, eller om det er noe annet jeg kan prøve. Dette er helt uutholdelig. Tidligere år har det ikke vært så ille som det er nå. Anonymkode: f0940...73c Prøv andre generasjons allergimedisin (Zyrtec, Zilas etc.). Disse tredje generasjonsmedisinene har ikke nødvendigvis så god effekt
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #14 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du startet altfor sent, du burde ha startet i feb minst. Mars april er sent, da det allerede er i gang 🫤 Jeg begynner i januar jeg 😁 Men i år merker jeg allikevel veldig godt til pollen noe jeg ikke gjorde før. Nyser, klør, tett i nesa, øynene klør og er trøtt hele dagen lang. Bruker også Aerius men føler ikke det hjelper så mye, jeg blir pottetett på kvelden og morgen. Men får bare holde ut, snart er det over, da jeg er allergisk kun mot bjørk. Anonymkode: f54d9...49b Det har du nok rett i! Neste år må jeg huske på å starte alt i januar. jane78 skrev (28 minutter siden): Prøv andre generasjons allergimedisin (Zyrtec, Zilas etc.). Disse tredje generasjonsmedisinene har ikke nødvendigvis så god effekt Kanskje, men jeg brukte noe tidligere som jeg ble ekstremt trøtt av, så må helst være noe som ikke gjør meg så trøtt. ts Anonymkode: f0940...73c
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #15 Skrevet 13. mai 2024 blir bare verre for hvert år virker det som. Gått på allergimedisiner fra jeg var veldig liten, til slutt hadde de så og si null effekt på meg... Valgte å begynne med allergivaksine, (også kalt hyposensibilisering) for 3 år tilbake, ferdig med det i år og det har hjulpet veldig mye. Nå er jeg allergisk mot andre ting det ikke finnes vaksine for også så det har ikke tatt alle plagene selvfølgelig, men mye bedre enn hva jeg var. Anonymkode: 9214b...944
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #16 Skrevet 13. mai 2024 Jeg tar én Aerius pr. dag fra februar og én morgen og kveld fra mai. Nesespray og øyedråper starter jeg med i mai. Anonymkode: add5b...bdd
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #17 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tar én Aerius pr. dag fra februar og én morgen og kveld fra mai. Nesespray og øyedråper starter jeg med i mai. Anonymkode: add5b...bdd Hvor lenge? Og kan man ta to uten å ha snakket ned lege? Eller avtalte du det med legen? Anonymkode: f54d9...49b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #18 Skrevet 13. mai 2024 Da er du heldig,er oppe i 6 jeg. Anonymkode: 0247d...30d
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #19 Skrevet 14. mai 2024 Jeg er også helt utslått av pollen. Null energi. I går tok jeg en tablett morgen og en før jeg la meg. Tror det hjalp litt. Sikkert lurt å bare sende melding til legen for bekreftelse på at det er ok. Anonymkode: 6f517...68f
Sneips Skrevet 14. mai 2024 #20 Skrevet 14. mai 2024 Jeg fikk utskrevet resept på to til dagen før corona. Brukte det så lenge resepten varte, men har nå ny fastlege og de sier (hun har forhørt seg med andre leger på samme kontor) at de ikke får lov å skrive ut resept på mer enn anbefalt dose, som jo er en til dagen 🧐 Rart synes jeg! Men jeg har kløe i hals og ører av allergien som medisiner ikke tar. Lindrer noe, men ikke nok. Har derfor i år fått henvisning til å starte med vaksinering mot allergi. Det er jo nå kommet i tablettform og blir enklere enn stadige legetimer for sprøyter. Må ha henvisning til øre/ nese/hals og første dose må tas under oppsyn, men så skal det i teorien være plankekjøring etter det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå