AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #1 Skrevet 12. mai 2024 Eller er familiemedlemmer partner inkludert? Jeg tenker at om foreldre har vært sammen med partner siden før ungen er født eller tante/onkel er i seriøst forhold eller gift så de tittel. Min svigermor er ekstremt mot at svigerfar sin kone skal ha bli kalt bestemor for barnebarna. Jeg derimot tenker at svigerfar og kona har vært sammen siden før jeg møtte samboer så er det naturlig hun får bestemor tittelen. Hun er snill og engasjert rundt andre "stebarnebarn", så da får hun jo den rollen i vårt barn sitt liv å. Er jeg ei hurpe som tenker dette er roller i barnas liv og istedefor beskytta titler? Anonymkode: 32439...042
Brunello Skrevet 12. mai 2024 #2 Skrevet 12. mai 2024 Mormor/morfar og farmor/farfar er selvsagt forbeholdt de som faktisk er det. Hva man kaller besteforeldrenes partner blir litt opp til de. Tante/onkel er ganske avslappet. Det kan man kalle alle som ønsker det. 5 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #3 Skrevet 12. mai 2024 Dette er jo uansett bare sosialt konstruerte tulletitler som følger det slektskapssystemet vi tradisjonelt bruker i vår kultur, så jeg tenker alle kan få kalle seg akkurat det de vil. Anonymkode: cdd82...90e 3
Arkana Skrevet 12. mai 2024 #4 Skrevet 12. mai 2024 Jeg tenker at man kaller familiemedlemmer (og andre) det man vil. Selvsagt er det ingen beskyttede titler. Din svigerfars kone innehar jo en besteforelderrolle og barna ser nok på henne slik så selvsagt kan hun kalles bestemor hvis hun og barna ønsker det. Hvis svigerfars ekskone, som da er barnas farmor, også kalles bestemor ville jeg imidlertid prøvd å skille litt på dette, f.eks. at farmor er bare bestemor mens stebestemor heter bestemor + navn eller noe lignende. Jeg vet om mange barn som bruker slike titler også på familiemedlemmer som ikke er biologiske (f.eks. kalle stefar for far og biologisk far for pappa, eller som i ditt tilfelle sier bestemor/bestefar om en stebesteforelder) og det handler jo om en rolle noen har i ens liv og ikke om titler basert på blodsbånd. 3
Diverse Skrevet 12. mai 2024 #5 Skrevet 12. mai 2024 Hos oss inkluderes langvarige partnere i bruken av bestemor/ bestefar og tante/ onkel. Så jeg synes svigermoren din lager problemer av noe som ikke er problemer. 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #6 Skrevet 12. mai 2024 Her er rollene basert på hvilken rolle de har tatt i barnas liv. Svigermor (farmor) er gift med en av verdens mest fantastiske mann så lenge jeg kan huske (kjent familien nesten hele mitt liv). Han har vært farfar for barna fra dag én. På en helt utrolig måte. Barnas biologiske bestefar ser barna kanskje 2 ganger i året - så han kaller de ikke får farfar eller bestefar, men ved fornavn, samme med hans kone. Kalles ved fornavn. Min far (morfar) er død. Han døde når yngste var 2. Etter det har min for fått ny partner. Han bruker de fornavn for. Vil overhode ikke bli naturlig å kalle han noe form for besteforelder. Tanter og onkler er tanter og onkler + andre gode og nære venner. Men da basert på at barna selv har valgt å kalle disse for tante/onkel. Anonymkode: 8a9b7...e2a 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #7 Skrevet 12. mai 2024 Jeg skjønner svigermoren din, hun synes sikker det er sårende å høre en annen omtalt som bestemor. Kan dere ikke kalle henne noe annet da, Mimmi, Bess eller bare fornavnet? Anonymkode: 71fbe...70f 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #8 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg skjønner svigermoren din, hun synes sikker det er sårende å høre en annen omtalt som bestemor. Kan dere ikke kalle henne noe annet da, Mimmi, Bess eller bare fornavnet? Anonymkode: 71fbe...70f Jeg tenker farmor er forbeholdt henne men bestemor osv er innafor. Men vi har ikke bestemt oss for noe enda. Det er jo sånn ar det naturlig nok vil være minst to bestemødre for de fleste barna, det er jo en tittel som må deles og ikke bare er hennes. Anonymkode: 32439...042
Millimani Skrevet 12. mai 2024 #9 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Eller er familiemedlemmer partner inkludert? Jeg tenker at om foreldre har vært sammen med partner siden før ungen er født eller tante/onkel er i seriøst forhold eller gift så de tittel. Min svigermor er ekstremt mot at svigerfar sin kone skal ha bli kalt bestemor for barnebarna. Jeg derimot tenker at svigerfar og kona har vært sammen siden før jeg møtte samboer så er det naturlig hun får bestemor tittelen. Hun er snill og engasjert rundt andre "stebarnebarn", så da får hun jo den rollen i vårt barn sitt liv å. Er jeg ei hurpe som tenker dette er roller i barnas liv og istedefor beskytta titler? Anonymkode: 32439...042 Hadde mine skilte foreldre hatt hver sin nye kjæreste ved barnebarnas ankomst ville jeg tenkt avhengig av om jeg og søsknene mine hadde typer med foreldre som fortsatt bor sammen eller ikke. Jeg har ingen type, men begge søsknene mine har hver sin type hvor foreldrene fortsatt er gift. Med den ene virker det som barna lar vente på seg, mens med den andre kalles det ene settet for bestemor og bestefar, de andre er mormor og morfar. Hadde det skilte paret hatt nye samboere ville disse høyst sannsynlig blitt kalt ved navn. Evt kunne det vært bestemor Ellinor og bestefar, og morfar Arne og mormor. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #10 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg tenker farmor er forbeholdt henne men bestemor osv er innafor. Men vi har ikke bestemt oss for noe enda. Det er jo sånn ar det naturlig nok vil være minst to bestemødre for de fleste barna, det er jo en tittel som må deles og ikke bare er hennes. Anonymkode: 32439...042 Jeg er vant med at mormor alltid brukes, mens bestemor er fars mor og der varier det om det er farmor eller bestemor som brukes. Anonymkode: 71fbe...70f
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #11 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er vant med at mormor alltid brukes, mens bestemor er fars mor og der varier det om det er farmor eller bestemor som brukes. Anonymkode: 71fbe...70f 3 mnd til baby kommer så tror jeg må de om jeg greier å føle meg frem til folks forventninger. Jeg begynner å skjønne jeg er litt rasere med titler og sånt. Har bare tenkt barn trenger familie og kjærlighet. Men hjelper jo ikke det om jeg roter opp vonde føkeser og drama. Anonymkode: 32439...042
Millimani Skrevet 12. mai 2024 #12 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): 3 mnd til baby kommer så tror jeg må de om jeg greier å føle meg frem til folks forventninger. Jeg begynner å skjønne jeg er litt rasere med titler og sånt. Har bare tenkt barn trenger familie og kjærlighet. Men hjelper jo ikke det om jeg roter opp vonde føkeser og drama. Anonymkode: 32439...042 I dag finnes det så mange ulike titler på besteforeldre, så det trenger jo ikke være bestemor og bestefar, mormor og morfar, eller farmor og farfar. I øvre Telemark er det standard å kalle det ene settet for godmor og godfar, evt "gommo" og "goffa". Jeg er ikke derfra, men jeg synes det er fine titler. Så har du mommo og moffa, mor og far, besta og besten. Litt mer utradisjonelt kan dama kalles momma, mommi, eller mimmi, mens mannen kan kalles beppe, bess, eller moff. Andre alternativer er å la besteforeldrene bli enige seg imellom, eller rett og slett gå etter hva barnet selv begynner å kalle besteforeldrene sine når de begynner å snakke 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #13 Skrevet 12. mai 2024 Hos oss har barna fem besteforeldre. Mannens foreldre er skilt, så nå er det farmor (mor), samt bestemor (stemor) og bestefar (far). Mannens stemor er minst like mye bestemor for barna som mora er, så ville føltes unaturlig om hun ikke hadde fått en tittel. Det ville vært anderledes om hun kom inn i bildet når barna våre var eldre og alle titler allerede var etablert, men hun har vært i familien siden lenge før barna ble født. Anonymkode: 4353b...000
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #14 Skrevet 12. mai 2024 Hvis svigermor kalles "bestemor" så synes jeg dere kan finne et annet kallenavn på svigerfars kone. Ikke farmor, for det synes jeg ihvertfall er "fredet". Synes det er greit å kalle partneren til tante for onkel. Med mindre de nettopp har blitt sammen og ungene knapt vet hvem han er. Hvis eksen hennes var onkelen til ungene i mange år, så synes jeg også det er litt unaturlig at en 10-åring plutselig skal kalle en ny bekjent for onkel. Et par venninner av meg som har vært mye i livene til barna mine siden de ble født kaller de for tante 😊 Anonymkode: 5047a...8b2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #15 Skrevet 12. mai 2024 Her har vi gjort det slik at par har samme betegnelse. Jeg har skilte foreldre og jeg har da min mor som er Bestemor, hennes mann er Bestefar, min far er Morfar og hans kone er Mormor. Alle var i stabile forhold lenge før barnet ble født og det var naturlig at alle fikk titler for barnet. Alle er jo besteforeldre og de forguder alle sammen barnet mitt. Kjenner til andre der de har Bestemor i Oslo og Bestemor i Bergen, der de altså begge har samme tittel, men får stedsnavn bak. Min mor er heldigvis så romslig at hun er glad for at jeg valgte denne varianten jeg gjorde, da det jo innbefatter at hennes mann også fikk en tittel for barnet. Min stemor har ingen egne barnebarn så for henne var det veldig rørende at hun også ble sett på som likeverdig besteforeldre som min far. Når de passer barnet så er de jo begge de som tar seg av barnet, mer min stemor enn min far faktisk. Men jeg ville tatt en samtale med svigermor og spurt om man kan finne andre titler om akkurat den ene tittelen er "hellig" for henne. Min mor ønsket sterkt å være Bestemor, så da respekterte jeg det. Anonymkode: 6c7b5...680
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #16 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Eller er familiemedlemmer partner inkludert? Jeg tenker at om foreldre har vært sammen med partner siden før ungen er født eller tante/onkel er i seriøst forhold eller gift så de tittel. Min svigermor er ekstremt mot at svigerfar sin kone skal ha bli kalt bestemor for barnebarna. Jeg derimot tenker at svigerfar og kona har vært sammen siden før jeg møtte samboer så er det naturlig hun får bestemor tittelen. Hun er snill og engasjert rundt andre "stebarnebarn", så da får hun jo den rollen i vårt barn sitt liv å. Er jeg ei hurpe som tenker dette er roller i barnas liv og istedefor beskytta titler? Anonymkode: 32439...042 Du og ungene kaller selvfølgelig det dere vil. Jeg kommer til å bli bestemor etc til mine stebestebarn. Det er ingen beskytta tittel.. Anonymkode: f9dd5...9e1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #17 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis svigermor kalles "bestemor" så synes jeg dere kan finne et annet kallenavn på svigerfars kone. Ikke farmor, for det synes jeg ihvertfall er "fredet". Synes det er greit å kalle partneren til tante for onkel. Med mindre de nettopp har blitt sammen og ungene knapt vet hvem han er. Hvis eksen hennes var onkelen til ungene i mange år, så synes jeg også det er litt unaturlig at en 10-åring plutselig skal kalle en ny bekjent for onkel. Et par venninner av meg som har vært mye i livene til barna mine siden de ble født kaller de for tante 😊 Anonymkode: 5047a...8b2 Tenkte jo farmor er fredet og svigermors tittel! Anonymkode: 32439...042
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #18 Skrevet 12. mai 2024 Mine ekssvigers er skilt, så der ble det bestemor og besten, og bestefar. Jeg ville vært litt raus med svigermoren din, TS. Du vet ikke hva slags følelser hun sitter med etter brudd og svigerfars nye partner. La svigermor få ha bestemor og bruk besta eller noe annet til svigerfars kone. Praktisk å kunne skille mellom om det er bestemor eller besta dere snakker om også. Anonymkode: 97186...d7f 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #19 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mine ekssvigers er skilt, så der ble det bestemor og besten, og bestefar. Jeg ville vært litt raus med svigermoren din, TS. Du vet ikke hva slags følelser hun sitter med etter brudd og svigerfars nye partner. La svigermor få ha bestemor og bruk besta eller noe annet til svigerfars kone. Praktisk å kunne skille mellom om det er bestemor eller besta dere snakker om også. Anonymkode: 97186...d7f Er naturlig at bestemødre skal ha hver sin variasjon av tittelen. Jeg har ikke vist det var en så sår sak før nå nettopp, jeg har ingen kampsak. Men nå må jeg finne noe som passer for oss alle. Anonymkode: 32439...042
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #20 Skrevet 12. mai 2024 5 hours ago, AnonymBruker said: Eller er familiemedlemmer partner inkludert? Jeg tenker at om foreldre har vært sammen med partner siden før ungen er født eller tante/onkel er i seriøst forhold eller gift så de tittel. Min svigermor er ekstremt mot at svigerfar sin kone skal ha bli kalt bestemor for barnebarna. Jeg derimot tenker at svigerfar og kona har vært sammen siden før jeg møtte samboer så er det naturlig hun får bestemor tittelen. Hun er snill og engasjert rundt andre "stebarnebarn", så da får hun jo den rollen i vårt barn sitt liv å. Er jeg ei hurpe som tenker dette er roller i barnas liv og istedefor beskytta titler? Anonymkode: 32439...042 Nå er jeg "tante Anon" for min samboers nevøer og nieser, og vi er ikke gift. Og for nevøene og niesene er besteforeldrene: - Farfar og Bibbi - Farmor og Papp-papp - Mommo og Moffa - Mimmi og Boffe Egne barn kommer nok til å ende med å bruke det samme på Fars siden, så Papp-papp blir nok værende, hah, men mine foreldre blir nok Besta og Bestefar, for det er det vanlige i min familie.. Anonymkode: 49d38...a52 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå