AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #1 Skrevet 12. mai 2024 Har en hannhund og har lenge tenkt på en hund nummer 2. Har hatt lyst på ei tispe igjen, men så er jo spørsmålet: hvordan fungerer det? Da spesielt under løpetid, er det stress å holde dem adskilt ca. 6 uker i året? Pleier hannhunden å være stressa ellers når hun ikke er i løpetid? Er det bedre å fortsette med hannhunder? Hunden jeg har fra før er 7 år gammel om det har noe å si. Han er ikke kastrert, men det blir jo aktuelt om jeg skaffer ei tispe. Er ikke så gira på enda en hannhund, litt ekkelt med markering på beina. Den jeg har nå har et spesielt talent for å bomme, og tisse på både beina og brystet sitt. Også er tisper generelt roligere (etter min erfaring), og lettere ift andre hunder. Har også litt i tankene at han kanskje hadde blitt kompetativ mot en ny hann i hjemmet, har hørt det er mer vanlig enn med to av forskjellig kjønn. Anonymkode: 9caa1...350
Mardina Skrevet 12. mai 2024 #2 Skrevet 12. mai 2024 Jeg hadde ikke gjort det. Du har ingen garanti på hvordan hannhunden din vil reagere når tispen har løpetid. Du kan få en hannhund som er koko,ikke spiser på dagevis og som er slitsom å ha i hus både før og etter løpetid. Eller du kan ha en hannhund som ikke bryr seg nevneverdig. Du bør også ha mulighet til å skille dem under løpetiden, f.eks når de skal være alene hjemme 😊
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #3 Skrevet 13. mai 2024 Jeg har hannhund, og da jeg planla hund nr 2 visste jeg at jeg ville ha en tispe. Jeg valgte å kastrere hannhunden, noen måneder før jeg hentet tispa, så han skulle være over inngrepet før det ble ytterligere endringer hjemme (hadde en veterinær som var helt for kastrering av dyr som uansett ikke skal avles på, så det var uproblematisk å be om). Det har gått veldig fint, og jeg er glad jeg valgte tispe! Han blir interessert i henne rundt løpetid, men ikke så mye at det går ut over helsa (han spiser fremdeles godt og lager ikke noe bråk). Skiller dem akkurat i stådagene så ikke han skal mase på henne, ellers går løpetidene ganske uproblematisk. Jeg er også litt ferdig med mye markering, og vaktsomhet overfor andre hanner, så det blir bare tisper her framover 😁 Anonymkode: 568cb...3bd
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #4 Skrevet 13. mai 2024 Motsatt her. Liker hannhunder best. Anonymkode: 3288a...901
Tanuki Skrevet 13. mai 2024 #5 Skrevet 13. mai 2024 Har en kastrert hannhund og en tispe. De går fint sammen til daglig, ikke spesielt gode venner, men går greit sammen. Løpetiden er litt slitsomt fordi tispa blir klengete og plagsom. Kan stå i flere minutter å "dytte" hannhunden med labben sin. Er mest intenst de første 2-3 dagene av løpetiden. Om det blir for plagsomt legger hannhunden seg i buret sitt for å få fred.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #6 Skrevet 13. mai 2024 Ha isåfall en plan OG back up-plan på hvor hannhunden skal være hvertfall under tispens stådager. Anonymkode: 0a8f7...b48
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #7 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 16.55): Har en hannhund og har lenge tenkt på en hund nummer 2. Har hatt lyst på ei tispe igjen, men så er jo spørsmålet: hvordan fungerer det? Da spesielt under løpetid, er det stress å holde dem adskilt ca. 6 uker i året? Pleier hannhunden å være stressa ellers når hun ikke er i løpetid? Er det bedre å fortsette med hannhunder? Hunden jeg har fra før er 7 år gammel om det har noe å si. Han er ikke kastrert, men det blir jo aktuelt om jeg skaffer ei tispe. Er ikke så gira på enda en hannhund, litt ekkelt med markering på beina. Den jeg har nå har et spesielt talent for å bomme, og tisse på både beina og brystet sitt. Også er tisper generelt roligere (etter min erfaring), og lettere ift andre hunder. Har også litt i tankene at han kanskje hadde blitt kompetativ mot en ny hann i hjemmet, har hørt det er mer vanlig enn med to av forskjellig kjønn. Anonymkode: 9caa1...350 Det er helt individuelt. Vi har 2 tisper og en hannhund i hus. Vi hadde hannhund først, deretter fått 2 tisper. Han reagerer knapt på løpetid, ikke brydd seg ute på tur når han har møtt tisper i løpetid, ikke på nabohund etc. Kan bli noe ekstra rastløs og småsyte litt akkurat 2 verste dagene i løpetiden - altså stådagene, ellers ingen problem. Men helt umulig å være sikker i forkant på hvordan det vil gå. Ville i nøden kun benyttet kjemisk kastrering på en 7 år gammel hann - ikke kirurgisk. Men husk også at kastrering av begge typer er kun liv pga helsemessige/medisinske årsaker, ikke fritt valg i Norge. Anonymkode: 76f3a...4db 1
Disney Adult Skrevet 13. mai 2024 #8 Skrevet 13. mai 2024 (endret) . Endret 1. desember 2024 av Disney Adult
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #9 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men husk også at kastrering av begge typer er kun liv pga helsemessige/medisinske årsaker, ikke fritt valg i Norge. Anonymkode: 76f3a...4db Det stemmer ikke. Det er lov grunnet helse, velferd, eller andre særlige årsaker. Noen veterinærer utfører det kun om det er nødvendig grunnet helse, andre vurderer flere hunder i hus som innenfor andre særlige årsaker. Anonymkode: 568cb...3bd
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #10 Skrevet 14. mai 2024 Den jeg kjenner som har både hanhund og tispe låner bort hanhunden når det er løpetid på gang. Hunden blir så stresset at det er ikke nok å bare holde de adskilt, hunden har det ikke bra da. Anonymkode: dd0aa...f6e
Svisle Skrevet 14. mai 2024 #11 Skrevet 14. mai 2024 Hvor stresset/urolig hannhunden vil bli under løpetid er veldig individuelt. Jeg har alltid hatt begge deler og det går helt fint, men jeg setter klare grenser for hannhundene om at de før ikke lov til å flørte/vaske tispa og når hun har stådagene sine er de adskilt med grinder. Hannhunden jeg har nå er med meg på jobb de dagene tispa står slik at han også får slappet av og sover godt.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #12 Skrevet 16. mai 2024 Vi har en kastrert hannhund og ei tispe. Vi fikk den kastrerte hannhunden etter tispa. Han var kastrert et år før vi fikk ham. Jeg vil si at det har gått relativt bra. De klarte å parre seg to ganger, og det var himla stress. Men det var snakk om ei ukes tid. Hannen ble i liten grad stressa, men vi har aldri sett tispen så ram på å by seg fram, det var hun som var mest stressa og drev på.. Men alt i alt ser jeg på det som et av de minste problemene med å ha hannhund og tispe sammen. Hvor mye skit det blir av to hunder er verre 😅 Anonymkode: bba6f...760
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå