ungogdum Skrevet 12. mai 2024 #1 Skrevet 12. mai 2024 Kjøkkenet der jeg bor nå har bare et dobbelt stikk ved kjøkkenbenken, og jeg vurderer derfor å montere en skjøteledning med 3-veis grenuttak. Kursen er 16A, og kun kjøkkenlysene (og alle pærene er Led, så lite strømforbruk) som er koblet til samme kurs. Det er enda en dobbel stikkontakt koblet til samme kurs - i taket, for å kunne henge opp en taklampe over kjøkkenbordet. Men denne kontakten er ikke i bruk og belaster ikke kretsen. 🤷 Uansett, denne skjøteledningen jeg vurderer vil festes på undersiden av et overskap, slik at alle sider, med unntak av feste-siden er utildekt og dermed får lufting. Det denne skjøteledningen vil brukes til, er apparater som ikke brukes over lengre tid uten oppsyn, som kjøkkenmaskin/food processor, smoothieblender, brødrister, vaffeljern osv. Mikrobølgeovnen vil bli koblet i det andre stikket som går rett i veggen. Naturligvis har jeg ikke alle disse apparatene på kjøkkenbenken samtidig, men jeg lager mye mat og baker mye, det hadde vært greit å for eksempel kunne smelte smør i mikrobølgeovnen, samtidig som jeg lager aioli med stavmikseren og elter foccacia deig i kjøkkenmaskinen. Men da har jeg alltid en stikkontakt for lite - at jeg må koble opp kjøkkenmaskinen i stua skjer oftere enn man skulle tro. 😳 På sikkerhverdag.no står det "En tommelfingerregel er at apparater som bruker over 1000 watt ikke bør kobles til med skjøteledning over lengre tid.", men disse apparatene brukes jo ikke over lengre tid - en halvtime-times tid kanskje, før jeg trekker ut igjen pluggen? Jeg bor her midlertidig, så det er ikke aktuelt å få installert flere stikkontakter av elektriker... 💸 Men er det dumt å ha en skjøteledning med grenuttak, for å kjøre smoothieblenderen min til å lage syltetøy samtidig som jeg steker vafler, fra det grenuttaket? Vil det utgjøre en stor brannfare? 🔥☠️
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #2 Skrevet 12. mai 2024 Rådet fra brannvesenet er at skjøteledning ikke skal brukes som en permanent løsning. Så dersom du trekker ut kontakten når det ikke er i bruk, og kun bruker det når du er i nærheten, er sikkerheten mer enn god nok. Anonymkode: 4f165...f5d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #3 Skrevet 12. mai 2024 Grenuttak har somregel bare 1,5mm kabel, kun godkjent for 10a / 2300W Derfor rådes det til kun kortvarig bruk. Finner du grenuttak med 2,5mm kabel / godkjent for 16a så burde det hvertfall gå bra eller sporadisk bruk under 2000W Men ville ikke permanent festet kabel osv. vil få problemer ved evt. Tilsyn Anonymkode: 3911c...de5
newman01 Skrevet 12. mai 2024 #4 Skrevet 12. mai 2024 Høres ut som det vil gå greit. Men prøv å finne en som er godkjent for endel strøm. som denne https://www.clasohlson.com/no/Brennenstuhl-Secure-Tec-8-veis-grenuttak/p/36-8864?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw0YGyBhByEiwAQmBEWoNXN0KlBQba5X2jMneUd5dNhAYZ2OAimT9nfVGoNHxjY-_dbmK0oBoC2YcQAvD_BwE 3500w. Og kjøp kvalitetsvarer, ikke et grenuttak til 99kr
ungogdum Skrevet 12. mai 2024 Forfatter #5 Skrevet 12. mai 2024 24 minutter siden, AnonymBruker said: Grenuttak har somregel bare 1,5mm kabel, kun godkjent for 10a / 2300W Derfor rådes det til kun kortvarig bruk. Finner du grenuttak med 2,5mm kabel / godkjent for 16a så burde det hvertfall gå bra eller sporadisk bruk under 2000W Men ville ikke permanent festet kabel osv. vil få problemer ved evt. Tilsyn Anonymkode: 3911c...de5 33 minutter siden, newman01 said: Høres ut som det vil gå greit. Men prøv å finne en som er godkjent for endel strøm. som denne https://www.clasohlson.com/no/Brennenstuhl-Secure-Tec-8-veis-grenuttak/p/36-8864?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw0YGyBhByEiwAQmBEWoNXN0KlBQba5X2jMneUd5dNhAYZ2OAimT9nfVGoNHxjY-_dbmK0oBoC2YcQAvD_BwE 3500w. Og kjøp kvalitetsvarer, ikke et grenuttak til 99kr Tenkte å evt. feste med sånne fester, så er ikke permanent-permanent liksom. Hovedtanken bak å feste den under overskapene var for å minimere støvete søl fra f.eks. mel under baking. 🎂 Kommer til å trekke ut ledningen til skjøteledningen fra veggen når jeg ikke bruker den, og med sånne fester kan jeg vel forsåvidt ta ned hele skjøteledningen når den ikke er i bruk. 🤔 Skjøteledningen jeg har liggende er denne fra Jernia som det står 16A, 3680W på i spesifikasjonene (ikke at planen var å maks-belaste den altså), men ser jo også at det blir påpekt her at jeg ikke skal bruke skjøteledninger til 100-lappen 😅 Men så får man ikke 3-veis grenuttak noe særlig dyrere enn en hundrelapp heller, man får de nedi 47kr på Biltema liksom, og opp mot 180kr - men på nesten alt over 100kr betaler man for at skjøteledningsdelen er ekstra lang? 🫣
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå