Gå til innhold

Boliglån med realkausjonist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått noen dokumenter fra banken jeg må signere i forbindelse med boligkjøp. Jeg og min mann har kjøpt bolig til 4,3 mil. Vi har tatt sikkerhet i en bolig jeg eier fra før av og svigerforeldrene mine har sagt ja til å stille opp som realkausjonister. De har også sagt ja til at banken kan ta sikkerhet i opptil 850 000kr. Dette er fordi vi har 0kr i egenkapital seIv. I dokumentene står det at vi har et lån på ca 3,7 millioner. Jeg lurer på hvor resten av pengene til å dekke boligen kommer fra? Hvorfor har vi ikke 4,3 i lån?  

Takk for svar på forhånd. 

Anonymkode: 6baaf...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det må du åpenbart spørre finansrådgiveren om. Om det er meningen at dere skal ha egenkapital vil det framkomme i papirene, samt hvilken konto det skal belastes.

Anonymkode: b4a0e...d92

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er enkelt. Om svigerforeldre stiller som realkausjonist, så kommer pengene fra dem i cash.

https://zenfinans.no/hva-er-realkausjonist-kausjonist/

Hva er en realkausjonist?

Du er en realkausjonist når du kjøper eiendom med noen, og stiller den eiendommen til sikkerhet for lånet. 

Ser for deg samboerne Petter og Maria. De skal kjøpe bolig sammen. Maria har egenkapital, men Petter må ta boliglån uten. Siden Petter ikke har egenkapital, må banken finne annen måte å få en sikkerhet av Petter. Derfor stiller Maria seg som realkausjonist. Det betyr at paret setter sin felles eiendom til pant, dersom lånet misligholdes og ikke betales av Petter, vil dette gå ut over den som er realkausjonist. I praksis betyr det at dersom Petter ikke betaler, og dersom Maria ikke betaler for ham eller kjøper ham ut av leiligheten, så kan banken selge boligen for å dekke lånet.

Hva er en kausjonist?

En kausjonist er en som gir banken en garanti om å nedbetale lånet dersom det misligholdes. 

Se for deg Petter igjen. Denne gangen som en ung student som nettopp er ferdigutdannet og heldig nok til å gå rett ut i en fast stilling. Petter har veldig lyst til å kjøpe bolig med en gang, for han vet at det er mer lønnsomt enn å leie – det vet foreldrene til Petter også. Sammen bestemmer de seg for at Petter, som har en fast inntekt, er betalingsdyktig og økonomisk stabil nok til å håndtere et boliglån. Derfor stiller foreldrene som kausjonister. 

I praksis betyr det at dersom Petter ikke kan betale lånet sitt, er foreldrene hans ansvarlig for lånet.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Schmuhu skrev (29 minutter siden):

Svaret er enkelt. Om svigerforeldre stiller som realkausjonist, så kommer pengene fra dem i cash.

https://zenfinans.no/hva-er-realkausjonist-kausjonist/

Hva er en realkausjonist?

Du er en realkausjonist når du kjøper eiendom med noen, og stiller den eiendommen til sikkerhet for lånet. 

Ser for deg samboerne Petter og Maria. De skal kjøpe bolig sammen. Maria har egenkapital, men Petter må ta boliglån uten. Siden Petter ikke har egenkapital, må banken finne annen måte å få en sikkerhet av Petter. Derfor stiller Maria seg som realkausjonist. Det betyr at paret setter sin felles eiendom til pant, dersom lånet misligholdes og ikke betales av Petter, vil dette gå ut over den som er realkausjonist. I praksis betyr det at dersom Petter ikke betaler, og dersom Maria ikke betaler for ham eller kjøper ham ut av leiligheten, så kan banken selge boligen for å dekke lånet.

Hva er en kausjonist?

En kausjonist er en som gir banken en garanti om å nedbetale lånet dersom det misligholdes. 

Se for deg Petter igjen. Denne gangen som en ung student som nettopp er ferdigutdannet og heldig nok til å gå rett ut i en fast stilling. Petter har veldig lyst til å kjøpe bolig med en gang, for han vet at det er mer lønnsomt enn å leie – det vet foreldrene til Petter også. Sammen bestemmer de seg for at Petter, som har en fast inntekt, er betalingsdyktig og økonomisk stabil nok til å håndtere et boliglån. Derfor stiller foreldrene som kausjonister. 

I praksis betyr det at dersom Petter ikke kan betale lånet sitt, er foreldrene hans ansvarlig for lånet.

Schmuhu

Du svarer jo ikke på noe av det TS spør om 😂😂😂

Anonymkode: b4a0e...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...