Gå til innhold

Folk som er sparsomme med strøm hos seg selv, men bruker masse varme/lys hos andre.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg låner ut leiligheten min til venner av og til når jeg er bortreist, fordi jeg bor midt i smørøyet i en by som mange ønsker å være turist i, men ikke ønsker/har råd til å betale for hotell.

Nå når strømmen er dyr sier jeg på en høflig måte at det er fint om de skrur ned varmen når de legger seg, bruker eco vask på oppvaskmaskinen/vaskemaskinen og slår av lys når de går ut.

Min ene veninne snakker om at hun er så sparsommelig hos seg selv, men hos meg doblet strømregningen seg den siste måneden da hun bodde der, selv om det var mildt ute.

Min sønn var innom en dag for å hjelpe henne med noe, og da luftet hun gjennom vinduet med varmeovner stålende på, masse lys i alle rom og da hun gikk ut sammen med han slo hun ikke av noe lys noe sted, fortalte han meg.

Jeg vet hun blir sur hvis jeg pirker på henne og svelger kameler.

Hvis jeg bor hos noen behandler jeg deres bolig som om jeg er hos meg selv, og ønsker ikke at de skal få høyere utgifter pga meg.

Hvordan si ifra uten å virke frekk?

Anonymkode: f7ee8...f43

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si nei neste gang hun spør om å låne leiligheten din. Si at du har ikke økonomi til å bære de ekstra strømutgiftene 

Anonymkode: 5db49...b9e

• Liker 10
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

"Beklager men dere kan ikke låne leiligheten mer. Den tiden dere er der dobler strømregningen seg, og det har jeg ikke råd til".

Eventuelt:

"Dere kan selvfølgelig låne leiligheten igjen men da må dere betale for eget strømbruk. Strømregningen har til nå doblet seg den tiden jeg har vært borte og det har jeg ikke råd til å fortsette å dekke.

Anonymkode: cdd8c...bfa

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å låne ut leiligheten. Ikke ditt problem at de ikke har råd til å bo på hotell. Du har ikke råd til sånn strømbruk av andre.

Anonymkode: 1c844...6e5

• Liker 5
Skrevet

Fortell sannheten, og det er ikke å være frekk fra din side. Det er jo lånerne/snylterne som er frekke, som sløser sånn når de får sjansen fordi det er ikke deres strømregning!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang  hun spør så sier du . Vet du hva det har jeg ikke råd til. For jeg vet ikke hva som skjedde når du var der sist. Men jeg fikk dobbelt så dyr strømregning iht det som jeg pleier å få. Så det har jeg desverre ikke råd til. 

Så får du se da om hun tilbyr å betale den regningen.  Eller ikke iht å låne leiligheten flere ganger

Anonymkode: 9022e...811

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke sagt noe. Du kan jo bare late som det ikke passer? Men jeg synes dere høres litt gjerrige ut begge to, så dere bør fortsette vennskapet.

Anonymkode: 524b0...13f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ville ikke sagt noe. Du kan jo bare late som det ikke passer? Men jeg synes dere høres litt gjerrige ut begge to, så dere bør fortsette vennskapet.

Jeg er gavmild og hun er egoistiskg, som lever hos meg slik hun ikke har råd til å gjøre hjemme hos seg selv.

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er gavmild og hun er egoistiskg, som lever hos meg slik hun ikke har råd til å gjøre hjemme hos seg selv.

Ts

Gavmild er man vel mer når man ikke legger restriksjoner på andre, det er ikke alltid like lurt å gi seg selv merkelappen gavmild. Siden det er et problem for deg ville jeg ikke lånt ut leiligheten mer. 

Anonymkode: 815d3...cf7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts låner ut leilighet gratis, og så kommer det noen å mener hun er gjerrig som ikke vil betale for at venner låner den?

men som de fleste påpeker, si de skal betale for strømforbruk. Det vil uansett være billigere enn hotell for de, og du trenger ikke ta kostnader for å la de bo der. Synes de det er for ille, så kan de ta inn på hotell. 

Anonymkode: fcc17...758

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er bare å si at du må begynne å ta betalt for å låne ut leiligheten siden du får så økte strømregninger av det.

Anonymkode: c1ba0...e15

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Si at de selv må dekke strømmen (hadde bare sagt dette til venner som er «problemet» da med mindre alle vennene dine kjenner hverandre). Er jo ikke greit, jeg er ekstra nøye når jeg er hos andre, spesielt om de har sagt til meg jeg må være nøye med noe. 

Anonymkode: 58965...4f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 16.38):

Hvordan er ts gjerrig?? Hun låner bort leiligheten sin gratis, slik at venner kan bo gratis i en populær by/plass, og disse vennene er såpass frekk at de gir ts ekstra utgifter for det, også er ts gjerrig?! Nei, vet du hva, her er det dem som låner leiligheten og bruker unødvendig mye strøm det er noe i veien med. De bruker altså dobbelt så mye strøm enn ts.

Folk er så frekke og egosentriske.

Anonymkode: 5c293...a2d

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...