Gå til innhold

Erfaringer med reseptfrie preparater ved overgangsplager?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 42 år og har endel plager jeg trur kan være knyttet til begynnende overgangsalder. Ikke hetetokter men nattesvette, muskel- og leddsmerter, irritabilitet, nedstemthet, lavt energinivå, trøtt, dårlig søvn, oppblåsthet, mellomblødninger, tørr hud osv. I vente på henvisning til gynekolog så lurer jeg på om noen der ute har god erfaring med noen av de reseptfrie preparatene som finnes på helsekost og apotek? 😊

Anonymkode: a23dc...c87

Skrevet

Jeg har hatt mye hetetokter og nedstemthet. Får ikke hormonbehandling. Går derimot på apotekvare som hjelper mot overgangsplager. Jeg har god virkning av de. Nedstemtheten løste vi med antidepressiva. Har ikke mister mensen helt. Er i en ny periode med mangel på mensen nå, men den kan jo dukke opp igjen, når jeg endelig tror det er over😫 Jeg har vært i overgangsalderen i 5 år😫

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde god effekt av Femarelle. Det fine med den er at man ikke får bivirkninger.

https://www.femarelle.no/

Har også hørt at hormonspiral er effektiv i overgangsalderen, men jeg fikk satt inn spiral for noen uker siden grunnet celleforandring, å har bivirkninger som menssmerter og blødninger av den. Så det ville jeg ikke anbefalt for noen. 

Anonymkode: d6134...dd0

AnonymBruker
Skrevet

Til min store overraskelse, så hjalp Gevita She Overgangsalder fra apoteket 🙂. Jeg slet bare med hetetokter, og det ble mye bedre 

Anonymkode: b7368...2e3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker Vagifem, stikkpiller i skjeden som virker lokalt. Det gjør miljøet i skjeden mye bedre, slimhinnene slutter å være så tørre, røde og såre som de blir av overgangsalder. Den blir fuktig igjen og lukter normalt igjen. Min gynekolog sa jeg burde bruke dem resten av livet (jeg er 55). 

Jeg får Vagifem på resept, og da får man større pakning kjøpt mye billigere enn den mindre reseptfrie pakningen (samme produktet). Men du kan jo alltids prøve den reseptfrie først og se om det er noe for deg. Man bruker den daglig i to uker, og så trapper man ned til to ganger i uken på faste dager, og fortsetter man med den rutinen. Hver pille sitter montert i tuppen på en innføringshylse, som man stikker opp i skjeden, trykker på knappen i andre enden og så tar ut hylsen igjen. Pillen sitter da igjen høyt oppe i skjeden. Hver pille har en hylse, så de kastes etter hver bruk.

Anonymkode: 7b4f1...2be

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god erfaring med Femarelle, spesielt mot hetetokter.

Reiste på ferie uten dem, og da kom hetetokter tilbake etter 2-3 dager uten...

Brukt Femarelle i 5-6 år og " tør" ikke slutte. Er 54 år nå.

Anonymkode: ae7ae...364

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er 42 år og har endel plager jeg trur kan være knyttet til begynnende overgangsalder. Ikke hetetokter men nattesvette, muskel- og leddsmerter, irritabilitet, nedstemthet, lavt energinivå, trøtt, dårlig søvn, oppblåsthet, mellomblødninger, tørr hud osv. I vente på henvisning til gynekolog så lurer jeg på om noen der ute har god erfaring med noen av de reseptfrie preparatene som finnes på helsekost og apotek? 😊

Anonymkode: a23dc...c87

Nattlysolje og munkepepper hjelper meg med oppblåsthet og nattesvette. 

Anonymkode: 0627e...fd6

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...