AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #1 Skrevet 12. mai 2024 Jeg vet ikke om jeg har laget denne tråden i rett forum men Kansje den kan flyttes om det blir feil? Jeg dro på kino med barnet mitt på lørdag og ble litt sjokkert. Lyd nivået gjorde veldig vondt. Bare normal dialog skjærte meg liksom i ørene og når det var dramatisk musikk så var det direkte vondt. Jeg har ikke opplevd dette før på kino, spesielt ikke på en barnefilm. Jeg lastet faktisk ned en app som målte lydnivå, og det var på 109 desibel i vanlig dialog. 🤔 Jeg snakket med ungdommene som jobbet der etterpå og de sa at oi, volumet var visst satt på "voksen" Siden har jeg hatt en følelse av ørhet og summing i ørene/tåkete følelse i hodet og veldig tretthet. Det er litt bedre i dag, men i går kveld var jeg helt utslått. Noen som ha merka dette? Jeg er ofte på kino men har ikke tenkt over dette før. Anonymkode: e9f52...c02
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #2 Skrevet 12. mai 2024 Gå på babykino neste gang du.... Anonymkode: 5e654...cae 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #3 Skrevet 12. mai 2024 Her har kinoen gjort feil. Du kan vurdere om du skal ta kontakt med kinoledelsen, for det er uheldig om dette er noe som skjer ofte. Sannsynligvis har kinoen ulike forhåndsinnstillinger for lydnivå for barn og voksen, slik at det skal være enkelt å velge for uopplærte ungdommer. Lyden på voksenfilmer er mikset for å passe dette lydnivået, og vil derfor ikke oppleves like høylytte. Barnefilmer er derimot mikset for et lavere lydnivå, og da må dialogen også ligge på et høyere volum, slik at den skal være hørbar. Barnefilm på voksenlivet vil derfor gi et mye høyere lydbilde totalt enn en voksenfilm på samme volum. Hvis dette skjer flere ganger bør du si ifra underveis. Anonymkode: 1b929...f77
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #4 Skrevet 12. mai 2024 En bra kino skal ikke ha så høy lyd at det skjærer i ørene, selv for voksne, det skal være høyt, men aldri ubehagelig. Opplevd det en del før, men opplever at mange er flinkere på riktig lydnivå nå enn tidligere. Selv er jeg ikke på barnefilmer, men de burde vel forstå at man bør ha lydnivå noen db mindre da, så forstår du reagerer Anonymkode: 7c4c7...c4d
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #5 Skrevet 12. mai 2024 Er jo helt håpløst at voksenlyd også er helt opp i 109 desibel.. En av grunnene til at jeg ikke går på kino lenger. Føler lyden bare blir høyere og høyere (mulig jeg bare blir eldre, men skulle jo tro jeg fikk dårligere hørsel også med årene så det gikk opp i opp) Ville tatt kontakt med kinoen her så de får bedre rutiner. Det kan være skadelig for hørselen til små barn med så høy lyd på film (pluss at de kan bli redde). De dere snakket med sa nok ikke ifra videre til noen om hva som gikk galt så det er ikke sikkert det følges opp så det ikke skjer igjen. Anonymkode: d48fc...aa7
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #6 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gå på babykino neste gang du.... Anonymkode: 5e654...cae Men altså du misforstår, eller ikke helt forstår tematikken. jeg er en ivrig kinogåer. Både barnefilm og voksen film. Ofte. Jeg har aldri før opplevd så høy lyd på kino. 110 desibel er faktisk helt på grensen til lovlig, om jeg husker rett. Og jeg har aldri i livet slitt sånn med høy lyd at jeg ønsket å gå ut/ og ble så pass utmattet etterpå. Jeg er ikke en karen som går å klager på alt mulig, men jeg nekter å bruke 300-400 kr på å utsette meg og et barn for skadelige lydnivåer. Filmen ble så klart bare slitsom å se på og ikke morro. AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Er jo helt håpløst at voksenlyd også er helt opp i 109 desibel.. En av grunnene til at jeg ikke går på kino lenger. Føler lyden bare blir høyere og høyere (mulig jeg bare blir eldre, men skulle jo tro jeg fikk dårligere hørsel også med årene så det gikk opp i opp) Ville tatt kontakt med kinoen her så de får bedre rutiner. Det kan være skadelig for hørselen til små barn med så høy lyd på film (pluss at de kan bli redde). De dere snakket med sa nok ikke ifra videre til noen om hva som gikk galt så det er ikke sikkert det følges opp så det ikke skjer igjen. Det var noe som var helt feil med lydinnstillignene tror jeg. Det må ha vært noe mer enn at lyden stod på "voksen" fordi de fikset på det underveis (når jeg sa ifra) men det var like ille filmen ut. Uansett, skrev en mail til kinoen og så får vi se hva de sier. Anonymkode: e9f52...c02
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #7 Skrevet 12. mai 2024 Jeg synes ofte lyden på barnefilmer er for høy. Vi har måttet slutte å gå på kino med ungene fordi de bare holder seg for ørene. Har sett i avisa også at folk sender inn innlegg og klager på lyden . Er nesten så jeg tenker at kinopersonalet er hørselskadd og ikke hører hvor ekstremt høyt det er. Man skal jo ikke ha susing i ørene etter en familiefilm... Anonymkode: 0f4e2...55e
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #8 Skrevet 12. mai 2024 Kan hende det var noen uerfarne på jobb som ikke fikk fiksa det. Jeg var på kino hvor lyden var høy, noen gikk ut for å klage, men det ble ikke bedre. Hadde heldigvis med headsett og tok på det for lyddemping. Snakket med personalet etterpå, to unge som sa de var klar over det, men ikke hadde klart å fikse det. Var kveldens siste forestilling, så det var ikke flere på jobb. Det var rett og slett en feil. Anonymkode: ed0d4...dfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå