Gå til innhold

Plutselig slitt hår og hårtap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i det siste mistet mye hår,både på hodet og øyenbryn. Håret mitt ser fryktelig tørt og slitt ut,og er plutselig vanskelig å gre igjennom etter hårvask. Har ganske tynt hår som alltid har vært lett å gre. Nå har jeg også små knuter,som jeg ikke har hatt siden jeg var liten! Hva er dette for noe? Mangler jeg noen vitaminer eller hva? Noen som har opplevd lignende? ( Skal til frisør altså,men har ikke time der før om to uker.)

Anonymkode: f203d...ca2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får du i deg nok vitaminer? Hvordan er kostholdet ditt? Er det mye alkohol, energidrikke og usunn mat? Hvor ofte vasker du håret? Håret kan slite seg ut om du vasker det for oste? Vi trenger ofte ikke vaske håret hver dag. Det holder med en gang i uka

De mest essensielle vitaminene for håret er B6, B7, også kjent som biotin, samt B9 og B12. I tillegg er E-vitamin en antioksidant som hjelper mot tidlig aldringsprosess av håret. Og vitamin C, som bidrar til opptak av andre vitaminer i kroppen (https://www.vg.no/annonsorinnhold/goodforme/alt-du-lurer-paa-om-haarvitaminer/a/GGLMa9)

Det kan være  biologisk, men det finnes også hårtabletter. https://www.goodforme.com/no/prod/hair-luxious-for-henne?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw9IayBhBJEiwAVuc3ftFeeoq0F6OC6hQZTWR0HoTTpUUzaMLCUXTTZju_9qBhfYBmtdtjmRoCiScQAvD_BwE Jeg ville forsøkt først kostholdsendring.

Anonymkode: 44910...7dd

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg drikker hverken alkohol eller energidrikk,og har vel et ganske greit kosthold tror jeg. Skal sjekke ut b-vitaminer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 12.50):

Jeg har i det siste mistet mye hår,både på hodet og øyenbryn. Håret mitt ser fryktelig tørt og slitt ut,og er plutselig vanskelig å gre igjennom etter hårvask. Har ganske tynt hår som alltid har vært lett å gre. Nå har jeg også små knuter,som jeg ikke har hatt siden jeg var liten! Hva er dette for noe? Mangler jeg noen vitaminer eller hva? Noen som har opplevd lignende? ( Skal til frisør altså,men har ikke time der før om to uker.)

Har du sjekket om du ikke har alopecia areata?

Anonymkode: df5fd...e40

Skrevet

Stiller meg bak de som sier B-vitaminer. Ølgjær-tabletter er det mange som bruker. Jeg brukte det en stund, men likte ikke ånden og smaken man får. Ellers finnes b12-tabletter. Hør på helsekost hva de kan anbefale. Kjøpe noe greier der i fjor som reddet mitt hår, men har kastet beholderen det kom i, og husker ikke navnet. Men de vet sikkert.

AnonymBruker
Skrevet

Har du gått ned i vekt? Hatt covid/influensa/annen sykdom som hang i kroppen ei tid? Født barn, ammet? Stressende eksamensperiode?

Håret er det siste kroppen din prioriterer, så gjennomgår du noe som stresser kroppen vil det ofte slå ut på håret etterhvert.

Anonymkode: 19435...4ce

AnonymBruker
Skrevet

Vitaminmangel, stoffskifte eller overgangsalder……

Anonymkode: af902...bfa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...