AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #1 Skrevet 12. mai 2024 Har en gutt på 15år, som sammen med bestekompisen og en til jeg ikke kjenner løy om hvor de dro. De måtte hjem samme dag, men lang historie kort de gjorde ikke det. Dagen etter fant jeg ut de var ikke der de sa, de hadde reist langt til en by nesten 2 timer unna. Jeg dro sporenstreks for å hente mitt barn, som ble med hjem igjen. De to andre ble ikke med, og ble helt til igår kveld. Ungen min er pissesur på meg og syns jeg skulle latt han få bli også fordi nå er han på en måte utenfor. Altså, var jeg dust? Burde ikke de andre foreldrene gjort det samme? Anonymkode: 2f611...ccf 3
LeonoraDorothea Skrevet 12. mai 2024 #2 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har en gutt på 15år, som sammen med bestekompisen og en til jeg ikke kjenner løy om hvor de dro. De måtte hjem samme dag, men lang historie kort de gjorde ikke det. Dagen etter fant jeg ut de var ikke der de sa, de hadde reist langt til en by nesten 2 timer unna. Jeg dro sporenstreks for å hente mitt barn, som ble med hjem igjen. De to andre ble ikke med, og ble helt til igår kveld. Ungen min er pissesur på meg og syns jeg skulle latt han få bli også fordi nå er han på en måte utenfor. Altså, var jeg dust? Burde ikke de andre foreldrene gjort det samme? Anonymkode: 2f611...ccf I situasjoner hvor mine barn har brutt regler sammen med venner, pleier jeg å kontakte foreldrene til de andre barna først. Da får jeg ofte mer informasjon, jeg får sikret at alle foreldrene har den samme informasjonen, og vi foreldre får drøftet mulige konsekvenser sammen. Som regel finner vi en konsekvens vi kan være rimelig samkjørte om. Det hadde sikkert vært lurt å gjort noe lignende i denne situasjonen. Men når det er sagt, jeg hadde gjort som deg og hentet hjem ungdommen uansett hva de andre foreldrene hadde valgt. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #3 Skrevet 12. mai 2024 LeonoraDorothea skrev (Akkurat nå): I situasjoner hvor mine barn har brutt regler sammen med venner, pleier jeg å kontakte foreldrene til de andre barna først. Da får jeg ofte mer informasjon, jeg får sikret at alle foreldrene har den samme informasjonen, og vi foreldre får drøftet mulige konsekvenser sammen. Som regel finner vi en konsekvens vi kan være rimelig samkjørte om. Det hadde sikkert vært lurt å gjort noe lignende i denne situasjonen. Men når det er sagt, jeg hadde gjort som deg og hentet hjem ungdommen uansett hva de andre foreldrene hadde valgt. Snakket med foreldren til det barnet jeg kjenner (det andre barnet er totalt ukjent for meg). De ville også ha barnet hjem, men det nektet, svarte ikke på sms, telefon osv. Jeg kunne ikke bare røske med meg ungen. Så de andre barna ble i den byen nesten 2 timer unna, hos mennesker vi ikke kjenner. Anonymkode: 2f611...ccf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #4 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en gutt på 15år, som sammen med bestekompisen og en til jeg ikke kjenner løy om hvor de dro. De måtte hjem samme dag, men lang historie kort de gjorde ikke det. Dagen etter fant jeg ut de var ikke der de sa, de hadde reist langt til en by nesten 2 timer unna. Jeg dro sporenstreks for å hente mitt barn, som ble med hjem igjen. De to andre ble ikke med, og ble helt til igår kveld. Ungen min er pissesur på meg og syns jeg skulle latt han få bli også fordi nå er han på en måte utenfor. Altså, var jeg dust? Burde ikke de andre foreldrene gjort det samme? Anonymkode: 2f611...ccf Absolutt ikke dust av deg. Hadde gjort det samme og hentet barnet umiddelbart. Hadde barnet ikke blitt med hadde jeg kontaktet politiet. Anonymkode: b0b9a...9e5 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #5 Skrevet 12. mai 2024 Jeg er strengere enn de fleste av min sønns venner. Han klager selvfølgelig over det, helt greit. Men jeg blir mer sjokkert over hva enkelte får lov til. Jeg hadde gjort som deg, hentet barnet mitt og det hadde fått konsekvenser for slik oppførsel. Nå har aldri mine stukket av eller latt vær å svare. Da hadde jeg blitt redd og sint, og det hadde kun skjedd en gang. Jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få barnet hjem. Og det hadde blitt flaut for barnet. Anonymkode: 9f54c...c4f 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #6 Skrevet 12. mai 2024 Hadde gjort akkurat som deg. Har en 15 åring selv og er overrasket over hvor sløve og naive andre foreldre er til tider. Min 15-åring har stor utforsker-trang og et stort nettverk , og synes vi er verdens kjipeste fordi vi har tydelige grenser som innetid og at vi skal vite hvor h*n er og med hvem. Anonymkode: e5637...791 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #7 Skrevet 12. mai 2024 Jeg syns jo jeg gjorde rett. Og syns det er litt rart de andre ikke gjorde. Jeg mener, de overnatter i en ukjent by(for dem) fra torsdag til søndag. Uten lov. Sa de var en helt annen plass, nektet å komme hjem. Her sitter han jævlig sur på rommet sitt på dag to, nekter å komme ut derfra. Anonymkode: 2f611...ccf 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #8 Skrevet 12. mai 2024 Du gjorde det rette. At han nå sitter og er sur på rommet sitt er hans valg. Det går over, og når han blir voksen vil han skjønne det du gjorde. Det å hjelpe barna våre med et moralsk kompass er så viktig. Vi skal ikke være kompis med barna våre. De har venner og det skal ikke være oss foreldre. Vi skal være de kjipe som setter grenser og gir konsekvenser, akkurat som du gjorde ved å hente han hjem. Det er kjærlighet, det! Anonymkode: d16f0...8e1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #9 Skrevet 12. mai 2024 Jeg hadde gjort det samme. Det er mitt ansvar å oppdra mitt barn. At andre foreldre ikke bryr seg, for stå for deres regning. Er det noe jeg straffer hard så er det løgn. Jeg forventer at ungdommene spiller med åpne kort, på den måten får de mer frihet. Løgn, lure seg unna, gjør at friheten begrenses. Anonymkode: 89513...14a
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #10 Skrevet 12. mai 2024 Men så sitter jeg likevel å tenker: skulle jeg bare latt han bli, sammen med resten? Og fått konsekvensene når de var tilbake? Jeg syns jo det er leit han føler at han nå er utenfor, fordi han måtte hjem og de andre ble igjen hadde det gøy og alt det der. Typiske fomo. At han er ikke en del liksom. Anonymkode: 2f611...ccf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #11 Skrevet 12. mai 2024 Vanskelig å si om du overreagerte basert kun på løgnen om at tenåringen ikke var på avtalt sted. Hvordan de overnattet og kom seg til stedet spiller en rolle og hvorfor de måtte lyve. Jeg lot min da13-åring dra med toget til/fra Oslo til VG-lista i fjor sommer og var hjemme langt over midnatt så det med naboby to timer unna i seg er ikke det som ville vært problemet. Anonymkode: 089b4...eaf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #12 Skrevet 12. mai 2024 Heier på deg! Når det juges og avtaler ikke holdes er det helt greit å hente de inn. Jeg har selv en 16 åring, jeg kan godt slippe opp tøylene litt, men da basert på ærlighet Anonymkode: 0ec3f...ba3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #13 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vanskelig å si om du overreagerte basert kun på løgnen om at tenåringen ikke var på avtalt sted. Hvordan de overnattet og kom seg til stedet spiller en rolle og hvorfor de måtte lyve. Jeg lot min da13-åring dra med toget til/fra Oslo til VG-lista i fjor sommer og var hjemme langt over midnatt så det med naboby to timer unna i seg er ikke det som ville vært problemet. Anonymkode: 089b4...eaf De fikk ikke lov å dra på noen som helst overnatting. De hadde spurt tidligere om å sove en plass, begge fikk nei. Etter dette reiste De til en helt annen plass en De sa, når de fikk beskjed om å komme hjem til kvelden sa de nei:imorgen. Dagen etter fant jeg ut de ikke var der de sa i det hele tatt men 2 timer unna. Fikk beskjed om å komme hjem umiddelbart, og ville ikke det. Da dro jeg rett å hentet. Anonymkode: 2f611...ccf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #14 Skrevet 12. mai 2024 Sønnen min har fått reise til Oslo med venner flere ganger, blant annet på vg lista.Vi bor ca 1 time unna med tog. Men da er det avtalt på forhånd! Stikke av over flere dager er ikke greit! Helt utrolig hvis ingen reagerer på det. Når det er sagt så modnes man forskjellig. Jeg flyttet i egen leilighet når jeg var 16! Så for alt det jeg vet,så kan det hende du overreagerer. Anonymkode: b067f...0ee
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #15 Skrevet 12. mai 2024 Du gjorde helt rett. Klart han er sur, men det går over. Grensen er trådd over i det de løyg og kom med usannheter, konsekvensen et at da blir han hentet og har en mamma som ikke kan stole på han lenger. Han kan sikker klare å være sur en god stund, å skal gi deg dårlig samvittighet. Ikke få det, han dør ikke av furting;) Hadde gjort akkurat de samme som deg. Anonymkode: de2c4...3c3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #16 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sønnen min har fått reise til Oslo med venner flere ganger, blant annet på vg lista.Vi bor ca 1 time unna med tog. Men da er det avtalt på forhånd! Stikke av over flere dager er ikke greit! Helt utrolig hvis ingen reagerer på det. Når det er sagt så modnes man forskjellig. Jeg flyttet i egen leilighet når jeg var 16! Så for alt det jeg vet,så kan det hende du overreagerer. Anonymkode: b067f...0ee Enig, avtalte ting er en ting. De ville i utgangspunktet sove hos noen jeg ikke vet hvem er, aldri sett osv., der fikk de nei til. Planen da var allerede ikke sove der de hadde spurt men reise inn ditt de dro. Til noen de har snakket mye med over snap, og så vidt hilst på fysisk ved en tidligere anledning. Jeg kjenner ikke den ungdommen, og ikke foreldrene. Disse gutta har allerede drivet med en del fjas, og jeg syns ikke noe om å overnatte hos noen jeg ikke har peiling på hvem er. Om de hadde spurt om en dagstur, og ikke fjaset så tidligere, hadde det overhodet ikke vært ett problem å reise-på dagstur-. Anonymkode: 2f611...ccf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #17 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du gjorde helt rett. Klart han er sur, men det går over. Grensen er trådd over i det de løyg og kom med usannheter, konsekvensen et at da blir han hentet og har en mamma som ikke kan stole på han lenger. Han kan sikker klare å være sur en god stund, å skal gi deg dårlig samvittighet. Ikke få det, han dør ikke av furting;) Hadde gjort akkurat de samme som deg. Anonymkode: de2c4...3c3 Takk ❤️ Jeg prøver å ikke få dårlig samvittighet. Anonymkode: 2f611...ccf
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #18 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Men så sitter jeg likevel å tenker: skulle jeg bare latt han bli, sammen med resten? Og fått konsekvensene når de var tilbake? Jeg syns jo det er leit han føler at han nå er utenfor, fordi han måtte hjem og de andre ble igjen hadde det gøy og alt det der. Typiske fomo. At han er ikke en del liksom. Anonymkode: 2f611...ccf Nei, at han løy til deg og dro til en helt annen by uten lov, kunne du ikke latt passere ved å vente med straff til han kom hjem. Nå vet ikke jeg hvordan vennene hans er eller hvem de var hos i denne byen, men hvis jeg tenker utfra mine erfaringer og egne barn , så virker det som et utrygt opplegg jeg ikke ville latt min unge være en del av. Anonymkode: e5637...791
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #19 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk ❤️ Jeg prøver å ikke få dårlig samvittighet. Anonymkode: 2f611...ccf Ja, de er en mester i å gjøre det. La han sitte der, blir han sulten nok kommer han ut. Vi har alle vært der og må bare vise oss hardere og staere enn de en periode i livet. Husker mine kom ut da matlukten kom Inn i huset, men hadde ikke laget mat til de, for de satt jo sure og kommunikasjonsløse på rommet så viste da ikke at de ville ha middag..men skal huske på dere i morgen til middag da;) Anonymkode: de2c4...3c3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #20 Skrevet 12. mai 2024 Det går over. La han være sur ei stund. Jeg har gjort det samme selv. Det er løgnen jeg reagerer på. Hun mi er super flink til å lyve. Og hun kommer i trøbbel. Og ser ikke ut til å lære. Spør hun om ting så kan jeg heller få tenke på ting og komme til enighet sammen. Men når man lyver. Så blir det trøbbel. Det er det verste jeg vet. Anonymkode: 783fb...d92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå