Gå til innhold

Hente 18 åring på fest

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Også tenker jeg at man kan ha forståelse for at ikke alle kan hente barna/de unge voksne også. I slike tråder får man det ofte til å høres ut som at de andre foreldrene ikke stiller opp, ikke passer på sine.

Det er mange aleneforeldre i dag. Som meg. Som har ei på 17 som er ute med venner sent, som har begynt å dra på fester osv. Også har jeg en på 7år, som legger seg kl.20. Og da regner jeg de fleste ser poenget her; jeg kan ikke dra fra et sovende barn, for å hente mitt andre barn. 

Også er det noen foreldre som ikke har sertifikat, noen som ikke har bil. Noen som har sykdommer som gjør at man må ha nok søvn for å klare å stå opp dagen etterpå og fungere. 

Ja det er supert at de som kan, som har ressurser, og som er frisk, henter de unge hjem. Og tar med seg venner i samme slengen. Men ikke dra ned andre foreldre i samme slengen som dere roser de andre. Ha forståelse for at alles livssituasjon og forutsetninger er ulike. Og at de foreldrene som ikke kan hente sent på natt, stiller opp for barna sine på andre områder. 

Anonymkode: 5a917...714

jeg er helt enig med deg i prinsippet. Vi vet ikke alltid hva andre bærer på.

Når det er sagt, så vet jeg også at to av de familiene jeg irriterer meg mest over at jeg alltid ender med å hente for,er ressurssterke familier med to foreldre, og forklaringen er alltid at de er på hytta eller har tatt et glass vin. Så det finnes absolutt foreldre som bare er slappe.

Anonymkode: 2415a...4ce

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen forelder selv, men har stor respekt for dere som henter ungdommene deres i døgnets mørke timer. Det burde være en selvfølge å tilby barna den tryggheten – uten at de skal være redde for å «bli dømt», uansett hva de har gjort eller fått i seg. For det er mange farer der ute. F.eks. utenlandske, såkalte «guttegjenger» som bevisst oppsøker alt fra utendørsfester til bussholdeplasser, hvor det er mulig å komme over kraftig berusede jenter som har forvillet seg bort fra de andre, uten noen plan for hjemturen. Slikt avskum har jeg selv sett, dessverre.

Skogsrave høres heftig ut, da. Bilen full av ungdommer høye på sopp, ecstasy og syre, eller? Med psytrance på full guffe? Hehe. Nei, men det er ingen spøk blant ungdommer i dag, altså. Det er nærmest umulig å kontrollere hva de ellers snille ungdommene finner på i døgnets mørke timer. Derfor er det også viktig å kunne stille opp når det trengs, uten at ungdommene skal få «noia» av det. For ellers kan hjemturen bli veldig mye farligere. Så kan man samtidig forsøke å ha en så fornuftig, advarende og tillitsfull dialog med 18-åringene som mulig er ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hjemmeboende voksne ha fast garantert fyllesjåfør? Nei, akkurat som foreldre ikke bare kan forvente at barnet henter dem fra en fest, kanskje barnet hadde helt andre planer. 

Stiller mann opp å hjelper til etter avtale? Jepp. 

Hvis noe skjer, prøver man å bistå? Jepp. 

Skogsrave høres ut som noe som ikke skjer ukentlig og at transport er litt vanskelig, så det er vel en god grunn til å stille opp som fyllesjåfør.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Også tenker jeg at man kan ha forståelse for at ikke alle kan hente barna/de unge voksne også. I slike tråder får man det ofte til å høres ut som at de andre foreldrene ikke stiller opp, ikke passer på sine.

Det er mange aleneforeldre i dag. Som meg. Som har ei på 17 som er ute med venner sent, som har begynt å dra på fester osv. Også har jeg en på 7år, som legger seg kl.20. Og da regner jeg de fleste ser poenget her; jeg kan ikke dra fra et sovende barn, for å hente mitt andre barn. 

Også er det noen foreldre som ikke har sertifikat, noen som ikke har bil. Noen som har sykdommer som gjør at man må ha nok søvn for å klare å stå opp dagen etterpå og fungere. 

Ja det er supert at de som kan, som har ressurser, og som er frisk, henter de unge hjem. Og tar med seg venner i samme slengen. Men ikke dra ned andre foreldre i samme slengen som dere roser de andre. Ha forståelse for at alles livssituasjon og forutsetninger er ulike. Og at de foreldrene som ikke kan hente sent på natt, stiller opp for barna sine på andre områder. 

Anonymkode: 5a917...714

Her har det vært en selvfølge har vi mulighet henter vi. Og lar ikke venner stå igjen.  Bor på bygda så ikke altid lett å få skyss hjem. De er flinke med med at de ofte ordner sjafør selv ved at en av vennene er edru, men vi må nå trå til innimellom.  Husker selv far min kjørte, og ser nå som en selvfølge at en henter hvis en kan.

Husker en gang i vinter ungdommen her hadde vært på fest. Vi hadde alt hentet og lå i senga da tlf hans ringte. Var ei skolepengene som bor på hybel hvor foreldrene bor 3 timer unna. Ho gråt for den som skulle ha kjørt hadde startet å drikke så ho lurte på om sønnen her kunne kjøre ho. Da vekte han oss og vi dro og fikk ho hjem. Hadde ikke hjerte til at ho skulle stå ute i 20 kalde

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne alltid bli hentet da jeg var i den alderen. Trang det sjelden fordi jeg er oppvokst i et enormt boligområde (4000 husstander innenfor noen få kvadratkilometer) så det var alltid fest innenfor gangavstand, men skulle vi noe spesielt stilte mamma og pappa alltid opp. Det er jeg så takknemlig for! Har også ringt dem flere ganger fordi noen har vært overstadig beruset el, og vi trang hjelp. De kom alltid, kjefta aldri og gjorde at både jeg og de rundt meg hadde en trygg ungdomstid. Ekstremt takknemlig for det! Skal gjøre akkurat det samme når smågutta mine blir store!

Anonymkode: f143c...44c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Skal hjemmeboende voksne ha fast garantert fyllesjåfør? Nei, akkurat som foreldre ikke bare kan forvente at barnet henter dem fra en fest, kanskje barnet hadde helt andre planer. 

Stiller mann opp å hjelper til etter avtale? Jepp. 

Hvis noe skjer, prøver man å bistå? Jepp. 

Skogsrave høres ut som noe som ikke skjer ukentlig og at transport er litt vanskelig, så det er vel en god grunn til å stille opp som fyllesjåfør.

du får det til å høres ut som 30-åringer, men debatten handler om tenåringer og skoleungdommer.

Ikke hente av et slags prinsipp, fordi de etter loven er myndige? hva er det for slags tull? risikobildet blir ikke endret av at de fyller 18, eller av at foreldrene opererer med random "prinsipper" for sin omsorg.

Ikke forvente at barnet henter meg på fest?

haha, jo, virkelig, når jeg har hentet dem trofast gjennom hele ungdomstida og betalt førerkortet, så skal de kjøre og hente meg hvor jeg vil ift fest og flyplass, så lenge de er i samme by, og det skal de gjøre resten av mitt liv.

Det gjør jeg med mine foreldre, og det er nå 30+ år siden jeg tok lappen, og mine barn vet veldig godt at det er en del av pakken for å få dekket førerkortet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bodde alene som 18 åring jeg. Ingen foreldre som hverken hentet eller betalte for meg.. hvor er samfunnet på vei?! Folk skal være barn til de er 30 år i dag..

Sett en grense for hvor sent du henter hvertfall.

Anonymkode: ed625...7b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

du får det til å høres ut som 30-åringer, men debatten handler om tenåringer og skoleungdommer.

Ikke hente av et slags prinsipp, fordi de etter loven er myndige? hva er det for slags tull? risikobildet blir ikke endret av at de fyller 18, eller av at foreldrene opererer med random "prinsipper" for sin omsorg.

Ikke forvente at barnet henter meg på fest?

haha, jo, virkelig, når jeg har hentet dem trofast gjennom hele ungdomstida og betalt førerkortet, så skal de kjøre og hente meg hvor jeg vil ift fest og flyplass, så lenge de er i samme by, og det skal de gjøre resten av mitt liv.

Det gjør jeg med mine foreldre, og det er nå 30+ år siden jeg tok lappen, og mine barn vet veldig godt at det er en del av pakken for å få dekket førerkortet. 

Spørsmålet omhandlet myndige voksne personer som kan gifte seg, stemme i valg, og dø for kong og fedreland i krig. Som trenger å habiliteres til å ta det ansvar som det medfører å være voksne. Ikke bare ta for gitt at hvis dem ønsker å dra på fylla, så er det noen som ser til at dem blir kjørt hitt og ditt på natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var glad min mor sa til lensmannen da jeg var i alderen at jeg kunne sove det av meg på glattcelle, lærte å respektere mine foreldre og ikke se på det som en menneskerett å spy i mors bil.

Anonymkode: 91719...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine ungdommer drakk ikke da de var 18 og bodde hjemme. Så slik løste vi det "problemet". 

Anonymkode: 712f2...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...