Alvario Skrevet 12. mai 2024 #21 Del Skrevet 12. mai 2024 Har/går gjennom dette med 4 ungdommer/unge voksne. En av oss er til alle tider edru når noen av de unge skal ut på fest. Noen ganger tar de tog/buss, av og til har de edru venner som kjører og noen ganger får de sitte på med andre foreldre. Ellers henter vi alltid og uansett hvilke planer ungdommene våre har så kan de endres i løpet av kvelden og de vet de alltid kan ringe oss. Det har hendt noen få ganger at vi har satt begrensninger som når 17 åringen ville på nyttårsfest 1 times kjøretur borte (hun fant en annen fest med vennene nærmere) og i noen tilfeller hvor vi skal noe dagen etterpå har vi gjort avtale om å bare hente vårt barn/eller i hvertfall kun de ungene som bor samme vei som oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #22 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har bare 13 åring nå. Men synes allerede en del foreldre er utrolig sløve på dette. Husker mamma og pappa kjørte og hentet oss som noen av få foreldre. De andre "kunne aldri". De ventet på oss hjemme. Kjeftet aldri. Alle ungdommene visste at vi kunne ringe mine foreldre om det var noe og vi trengte hjelp. Utrolig takknemlig for det i dag. ❤️ Selv om jeg da synes de var på kjedelige og brydde seg for mye. Ville jo ha friheten mange andre har men ser jo som voksen at flere av de gikk på selvstyre på mange måter 😕 Gjør ser samme som dem. Ja det er mye jobb men de årene er utrolig viktig mtp. sikkerhet/trygghet ja, men også at de vet at de har et støttesystem på alle måter. Noen å snakke med. Noen som bryr seg. Anonymkode: 75bb6...42d Ja er det ikke merkelig? Jeg har to på 14 som jeg eller ett annet foreldrepar henter når barna er sammen. De andre kan ikke. De andre er to foreldre jeg er alene og jobber turnus. Mange slappe foreldre der ute!! Anonymkode: 0260c...89d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #23 Del Skrevet 12. mai 2024 Vi har en 18åring, og vi vet alltid hvor hun er/skal, og enten henter jeg eller stefar. Men skal sies at hun kun har vært på fest/drukket 2 ganger, hun har ikke den største interessen for fest/mye folk/fyll/fulle mennesker, så det kan vi leve med. Jeg hadde en helt annen oppvekst som var preget av alkohol og omsorgssvikt, og begynte selv med både alkohol og annen rus når jeg var 13 år.. Det er et under at jeg kom meg bort fra det, men jeg gjorde det. Når jeg fikk barn visste jeg lite om hvordan man skulle være forelder, alt jeg visste var at jeg ikke skulle gjøre som mine foreldre, så jeg har alltid vært åpen med henne og vi snakker om alt. Anonymkode: 678c5...f1c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 12. mai 2024 #24 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): ja, det er sant. Mye som løser seg når flere i gjengen får lappen. Husker jeg kjørte mye da jeg var 18 - det var en grei unnskyldning for å være med på festen uten å drikke. Faktisk er jo det at de kan kjøre selv, og holde seg en edru, en megamotivasjon som forelder til å hjelpe økonomisk med lappen!! Anonymkode: 2415a...4ce Ja. Dessuten gir dette en normalisering av at man kan være sosial uten å drikke. Det er jo bestandig noen av dem som er edru på fest, og det blir helt vanlig. Ikke alle liker å drikke, så det er også fint for dem å slippe drikkepress. De skiller seg ikke ut når det alltid er vanlig at noen ikke drikker. Her har de også etablert en rutine med hva man betaler hverandre for å bli kjørt, så det er et økonomisk motiv i å kjøre også, som medfører at også de mest drikkeglade velger å kjøre jevnlig. De ruinerer hverandre ikke, men hva de sparer på å ikke drikke pluss hva de får for å kjøre utgjør en sum som medfører at samtlige er interessert i den rollen også jevnlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #25 Del Skrevet 12. mai 2024 Den fine pappan min hentet alltid, og kjørte hjem venninnene mine♥️Hent barna dine, snart flytter de nok ut Anonymkode: 89781...ce0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #26 Del Skrevet 12. mai 2024 Hente, men sett grenser for tidspunkt. Før jeg hadde bil «hentet» jeg også det jeg kunne med kollektivt, taxi og på mors-instinkt. Og liker å være det tilbudet for mitt barn, selv om det har tatt på iblant. Flott at dere har den kontakten med barnet deres. Jeg ble ikke henta som ung, men det var ikke vanlig der, og ikke noe kollektivtilbud. Men vi klarte da karre oss hjem på et vis, om det var en eller sju kilometer. Anonymkode: c7b9b...328 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 12. mai 2024 #27 Del Skrevet 12. mai 2024 Vi henter. Samtidig er det og at de vennene lar kjøring gå på omgang, at 1 eller 2 stykk er edru og kjører. Egentlig veldig greit når de gjør det slik. Vi har og stått opp å kjørt venner av ungdommen her i huset hvis de har ringt også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #28 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 12.08): Må bare spørre. Barnet mitt er myndig og skulle på skogsrave som er 1 time unna. Jeg setter pris på å hente så jeg vet h*n kommer seg trygt hjem og ikke sover ute som jeg vet noen gjør. Jeg klarer ikke sove når h*n er ute i helgene og dette har blitt en lang dag/natt. Jeg kjørte hjemmefra for å hente kl 03.00 i natt og var ikke hjemme før kl var 06.00 (pga en i bilen måtte spy) H*n og noen venner fikk sitte på og jeg kjørte 3 hjem på morrakvisten. Hele natten/dagen blir ødelagt av å kjøre disse voksne barna men samtidig er jeg glad h*n er ærlig, sier hvor h*n er og fortsatt setter pris på at jeg henter. Men hvor lang er strikken deres ang dette? Syntes også det er merkelig at så mange foreldre gir f... I hvor barna sover og om de kommer seg trygt hjem. Har sett så mye rart oppigjennom og det er nok derfor jeg kjører langt for jeg vet hvordan ståa er det ute, men nå begynner jeg å bli sliten. Hva hadde dere gjort? En annen ting: Jeg har frarådet slike fester. Anonymkode: aefdd...938 Kommer nok til å hente. Men samtidig syns jeg det blir veldig mye om det skal bli hver eneste helg til langt på natt. Når de endelig blir 18år og ingen barnepass noensinne, så skal jeg sitte på vent å ikke unne meg ett glass vin engang, når de endelig er 18år.. Aldri om jeg noensinne ble hentet, måtte klare meg selv, selv før jeg ble 18år! Mye ansvar på dagens foreldre på mange måter! Vi har aldri reist, gått ut, vært på date en antt på hotell , weekend her eller en uke der! Noe vi virkelig ser fram til! Vi har stått på med diagnoser og mye døgnet rundt i alle år! Ingen besteforeldre eller annet! Men vil selvfølgelig stille opp der vi kan. Men ikke sitte hjemme hver eneste helg 2netter på rad for å hente. Sover nesten ikke på nettene heller, så tungt nok! Men vil heller hente og vite at de kommer trygt hjem. Kommer aldri til å slutte med det, men ikke sitte på vakt hver helg for de skal drikke og kose seg! Da skal jeg heller betale en taxi eller hotell den ene gangen eller to jeg ikke kan! Anonymkode: 689e9...8db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #29 Del Skrevet 14. mai 2024 Akkurat det er er valg du må ta selv, basert på hva du kjenner er rett for deg og 18-åringen. Da jeg var 18 bodde jeg alene, og foreldrene mine hadde ikke styring på om jeg var på fest og hvor jeg var. Anonymkode: 0ee8b...abe 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #30 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 12.31): Henter alltid. Jeg kjører også hjem venner og lar dem overnatte om de vil. Jeg kommer aldri senere enn kl 2 til festen/hvor enn de er, og så får jeg "feste" med ungdommen til de går lei av ivrig bh-løs 80-tallsdansing eller de får sette seg i bilen med ei gang. Avtalen er at jeg henter kl 2., og stort sett er de i bilen innen en halvtime. Å få ungdommen trygt hjemme, er verdt en ødelagt dag. En 18 åring kan ikke kalles voksen i den forstand helt enda. Fremdeles tenåring, og mange er det til de er både 20 og 22. Anonymkode: 6695e...b03 Forskjell på folk. Da jeg var 22 jobbet jeg som sykepleier i full jobb. Anonymkode: 7a9f4...751 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #31 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 12.14): Pappa har alltid hentet meg, uansett hvor seint og hvor langt. Har også da kjørt hjem mine venninner, min søsters venninner eller gitt husrom til den som trenger. Han sto opp og ordnet frokost til alle jentene dagen etter også. Så har han senere gjort det samme for min lillebror og hans venner. Anonymkode: bead4...d5e for en herlig pappa! Så trygg du må ha følt deg! AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 12.26): Som jeg skulle ønske jeg hadde noen som henta da jeg var i den alderen! Mine foreldre kunne virkelog ikke brydd seg mindre, de hadde null anelse om hva jeg drev med, hvor eller med hvem og slik er det naturligvis fortsatt. Jeg har aldri opplevd å kunne be om hjelp og støtte så da gjør jeg det heller ikke ved behov, jeg kommer ikke på at det er en mulighet. Du gjør helt rett ts! Anonymkode: 27663...a0a Jeg er også vokst opp sånn som dette. Ingen lurte på hvor jeg var, men jeg var høflig nok til å si hvem jeg var med. Ikke at de brydde seg om vennene mine…. Jeg var sååå misunnelig på de som hadde foreldre som brydde seg. Anonymkode: b8c08...635 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 14. mai 2024 #32 Del Skrevet 14. mai 2024 Vi henter alltid, og har alltid gjort det med alle fire (bonusbarn og fellesbarn) hvor yngste er russ nå. Det er betryggende for oss (om enn litt slitsomt), og det er mulig det også gjør at "barnet" begrenser seg litt i drikkingen, noe som vi synes er helt greit. Når det er sagt, så blir vi bedt om å hente, så vi står ikke på døra og skraper fordi vi selv ønsker. Har stort sett alltid full bil hjem. Vi er to da, så vi bytter på etter hvem som er trøttest/skal tidligst opp osv. Men fra de var mye yngre enn nå har de alltid fått beskjed om å ringe uansett, også hvis andre har trøbbel og ikke tør/kan komme seg hjem. Når det er sagt, så er jeg ikke lei meg for at dette er siste ungdommen i hus Men jeg ville selvfølgelig gjort det samme på nytt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knottogtott Skrevet 14. mai 2024 #33 Del Skrevet 14. mai 2024 Faktisk første gangen jeg har lest i en tråd her at foreldre stiller opp! Bra jobba, mammaer og pappaer + evnt steforeldre ❤️ Tenkte jeg kom til å lese at, så lenge barnet har dratt på fest, får det komme seg hjem selv. Ble glad av å lese at så mange her inne stiller opp! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #34 Del Skrevet 14. mai 2024 Også tenker jeg at man kan ha forståelse for at ikke alle kan hente barna/de unge voksne også. I slike tråder får man det ofte til å høres ut som at de andre foreldrene ikke stiller opp, ikke passer på sine. Det er mange aleneforeldre i dag. Som meg. Som har ei på 17 som er ute med venner sent, som har begynt å dra på fester osv. Også har jeg en på 7år, som legger seg kl.20. Og da regner jeg de fleste ser poenget her; jeg kan ikke dra fra et sovende barn, for å hente mitt andre barn. Også er det noen foreldre som ikke har sertifikat, noen som ikke har bil. Noen som har sykdommer som gjør at man må ha nok søvn for å klare å stå opp dagen etterpå og fungere. Ja det er supert at de som kan, som har ressurser, og som er frisk, henter de unge hjem. Og tar med seg venner i samme slengen. Men ikke dra ned andre foreldre i samme slengen som dere roser de andre. Ha forståelse for at alles livssituasjon og forutsetninger er ulike. Og at de foreldrene som ikke kan hente sent på natt, stiller opp for barna sine på andre områder. Anonymkode: 5a917...714 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #35 Del Skrevet 14. mai 2024 Tenker også at de kan begynne å klare å komme seg hjem selv når de bikker 18år? Jeg vokste opp med foreldre som alltid stilte opp og hentet om det var nødvendig, var jeg for full så ringte jeg alltid hjem og de kom uten forbehold. MEN, så lenge vi var flere på fest sammen, planla vi alltid i forkant hvordan vi skulle komme oss hjem. Vi var ikke avhengig av foreldre? Vi tok taxi (alle vi jobbet og tjente penger etter skolen), vi gikk, venner kjørte som var edru. Vi byttet på å være edru, om ikke noen ville kjøre for å kjøre. Foreldre ble brukt mer som nødløsning, og vi viste alltid at de var i bakhånd. Men hadde aldri ønsket at mine foreldre skulle sitte våken til langt på natt hver helg, for å hente meg hjem fra fest, som standard. Nødløsning, vite at man kan ringe hjem. Men som 18åring så kan man planlegge og begynne å ta litt ansvar selv. Anonymkode: 5a917...714 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #36 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 12.5.2024 den 12.09): Vi henter alltid. Er ikke aktuelt å ikke hente Anonymkode: 7e6ce...a2b Det kan bli aktuelt. Anonymkode: e600c...13c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #37 Del Skrevet 14. mai 2024 Vi henter. Alltid og uansett tid. Men Ettersom vi kjører mye, og mange hjem med henne. Så prøver hun andre muligheter først, om noen skal den veien.. ellers kommer vi. Det er ikke så lang periode de trenger oss til dette. Så vi strekker oss langt for å få det til. Men blir det mye, og over lengre tid ville jeg satt noen grenser på tiden. Anonymkode: 3555b...0f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 14. mai 2024 #38 Del Skrevet 14. mai 2024 Er i løpet av alle de år kun en gang jeg ikke har hentet men det var pga barnet glemte å si det ikke rakk nattbussen. Fikk fikset det slik at en drosjesjåfør jeg kjenner hentet etter rushet var over og kjørte hen hjem. Vokste opp med at det alltid lå drosje penger et fast sted, og har samme i mitt hus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #39 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Det kan bli aktuelt. Anonymkode: e600c...13c Nei det kan det fakrisk ikke Anonymkode: 7e6ce...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2024 #40 Del Skrevet 14. mai 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Tenker også at de kan begynne å klare å komme seg hjem selv når de bikker 18år? Jeg vokste opp med foreldre som alltid stilte opp og hentet om det var nødvendig, var jeg for full så ringte jeg alltid hjem og de kom uten forbehold. MEN, så lenge vi var flere på fest sammen, planla vi alltid i forkant hvordan vi skulle komme oss hjem. Vi var ikke avhengig av foreldre? Vi tok taxi (alle vi jobbet og tjente penger etter skolen), vi gikk, venner kjørte som var edru. Vi byttet på å være edru, om ikke noen ville kjøre for å kjøre. Foreldre ble brukt mer som nødløsning, og vi viste alltid at de var i bakhånd. Men hadde aldri ønsket at mine foreldre skulle sitte våken til langt på natt hver helg, for å hente meg hjem fra fest, som standard. Nødløsning, vite at man kan ringe hjem. Men som 18åring så kan man planlegge og begynne å ta litt ansvar selv. Anonymkode: 5a917...714 Så lenge de bor hjemme kommer vi tik å hente Anonymkode: 7e6ce...a2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå