AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #1 Skrevet 12. mai 2024 Må bare spørre. Barnet mitt er myndig og skulle på skogsrave som er 1 time unna. Jeg setter pris på å hente så jeg vet h*n kommer seg trygt hjem og ikke sover ute som jeg vet noen gjør. Jeg klarer ikke sove når h*n er ute i helgene og dette har blitt en lang dag/natt. Jeg kjørte hjemmefra for å hente kl 03.00 i natt og var ikke hjemme før kl var 06.00 (pga en i bilen måtte spy) H*n og noen venner fikk sitte på og jeg kjørte 3 hjem på morrakvisten. Hele natten/dagen blir ødelagt av å kjøre disse voksne barna men samtidig er jeg glad h*n er ærlig, sier hvor h*n er og fortsatt setter pris på at jeg henter. Men hvor lang er strikken deres ang dette? Syntes også det er merkelig at så mange foreldre gir f... I hvor barna sover og om de kommer seg trygt hjem. Har sett så mye rart oppigjennom og det er nok derfor jeg kjører langt for jeg vet hvordan ståa er det ute, men nå begynner jeg å bli sliten. Hva hadde dere gjort? En annen ting: Jeg har frarådet slike fester. Anonymkode: aefdd...938 9
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #2 Skrevet 12. mai 2024 Vi henter alltid. Er ikke aktuelt å ikke hente Anonymkode: 7e6ce...a2b 4 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #3 Skrevet 12. mai 2024 Vi henter, men ikke senere enn 02.00. På den måten har vi litt igjen av natta når vi kommer hjem. Anonymkode: 67555...82d 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #4 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Må bare spørre. Barnet mitt er myndig og skulle på skogsrave som er 1 time unna. Jeg setter pris på å hente så jeg vet h*n kommer seg trygt hjem og ikke sover ute som jeg vet noen gjør. Jeg klarer ikke sove når h*n er ute i helgene og dette har blitt en lang dag/natt. Jeg kjørte hjemmefra for å hente kl 03.00 i natt og var ikke hjemme før kl var 06.00 (pga en i bilen måtte spy) H*n og noen venner fikk sitte på og jeg kjørte 3 hjem på morrakvisten. Hele natten/dagen blir ødelagt av å kjøre disse voksne barna men samtidig er jeg glad h*n er ærlig, sier hvor h*n er og fortsatt setter pris på at jeg henter. Men hvor lang er strikken deres ang dette? Syntes også det er merkelig at så mange foreldre gir f... I hvor barna sover og om de kommer seg trygt hjem. Har sett så mye rart oppigjennom og det er nok derfor jeg kjører langt for jeg vet hvordan ståa er det ute, men nå begynner jeg å bli sliten. Hva hadde dere gjort? En annen ting: Jeg har frarådet slike fester. Anonymkode: aefdd...938 Pappa har alltid hentet meg, uansett hvor seint og hvor langt. Har også da kjørt hjem mine venninner, min søsters venninner eller gitt husrom til den som trenger. Han sto opp og ordnet frokost til alle jentene dagen etter også. Så har han senere gjort det samme for min lillebror og hans venner. Anonymkode: bead4...d5e 6 19 2
Supersmurf Skrevet 12. mai 2024 #5 Skrevet 12. mai 2024 Ville prøvd å sette grenser for hvor sent du henter, men ville absolutt hentet uansett! Mye rart som skjer på fest i den alderen. Viktig å komme seg trygt hjem. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #6 Skrevet 12. mai 2024 Jeg sier skal dere feste langt unna ha en plan om hvordan man skal komme seg hjem. Jeg har bestandig sagt at jeg kommer. Uansett hvor langt unna det er. Men legg en plan først. Anonymkode: 8dbb4...831 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #7 Skrevet 12. mai 2024 Har bare 13 åring nå. Men synes allerede en del foreldre er utrolig sløve på dette. Husker mamma og pappa kjørte og hentet oss som noen av få foreldre. De andre "kunne aldri". De ventet på oss hjemme. Kjeftet aldri. Alle ungdommene visste at vi kunne ringe mine foreldre om det var noe og vi trengte hjelp. Utrolig takknemlig for det i dag. ❤️ Selv om jeg da synes de var på kjedelige og brydde seg for mye. Ville jo ha friheten mange andre har men ser jo som voksen at flere av de gikk på selvstyre på mange måter 😕 Gjør ser samme som dem. Ja det er mye jobb men de årene er utrolig viktig mtp. sikkerhet/trygghet ja, men også at de vet at de har et støttesystem på alle måter. Noen å snakke med. Noen som bryr seg. Anonymkode: 75bb6...42d 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #8 Skrevet 12. mai 2024 Jeg ble aldri hentet.. Endte med mye grusomme greier. Så heldig ditt barn er... Sett grenser. Men ville hentet om jeg hadde barn selv. Anonymkode: 61b41...8c6 1 4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #9 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Må bare spørre. Barnet mitt er myndig og skulle på skogsrave som er 1 time unna. Jeg setter pris på å hente så jeg vet h*n kommer seg trygt hjem og ikke sover ute som jeg vet noen gjør. Jeg klarer ikke sove når h*n er ute i helgene og dette har blitt en lang dag/natt. Jeg kjørte hjemmefra for å hente kl 03.00 i natt og var ikke hjemme før kl var 06.00 (pga en i bilen måtte spy) H*n og noen venner fikk sitte på og jeg kjørte 3 hjem på morrakvisten. Hele natten/dagen blir ødelagt av å kjøre disse voksne barna men samtidig er jeg glad h*n er ærlig, sier hvor h*n er og fortsatt setter pris på at jeg henter. Men hvor lang er strikken deres ang dette? Syntes også det er merkelig at så mange foreldre gir f... I hvor barna sover og om de kommer seg trygt hjem. Har sett så mye rart oppigjennom og det er nok derfor jeg kjører langt for jeg vet hvordan ståa er det ute, men nå begynner jeg å bli sliten. Hva hadde dere gjort? En annen ting: Jeg har frarådet slike fester. Anonymkode: aefdd...938 kjenner meg så godt igjen i dette. Jeg hadde en stående avtale med min datter om at jeg alltid var edru og kunne hente, og som et utpreget b-menneske er det ikke vanskelig for meg frem til ca kl 2, men kl 3 vil jeg gjerne i seng. Dette respekterte datteren min, og hun ringte alltid innenfor klokkeslett hun visste var ok for begge. Men så kom det problemet du nevner, med de andre. Datteren er voksen nå, og hun har påpekt at hun la merke til at de andres mødre aldri kunne hente fordi de alltid måtte ha et glass vin på fredag- og lørdagskvelden, og alle lente seg på at jeg hentet. Og det er klart, når du plutselig skal kjøre 4 stykker hjem så forsvinner disse nattetimene raskt. Jeg må si at jeg ofte har tenkt at når du bosetter deg på et sted som ikke er tilgjengelig med nattbuss, så må du faktisk belage deg på noe henting nattestid når du har valgt å få barn. Du er en rævva forelder hvis det vinglasset er viktigere for deg, og du er et rævva menneske hvis du alltid lar noen andre ta jobben. Anonymkode: 2415a...4ce 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #10 Skrevet 12. mai 2024 Alltid hente aldri feil å be om skyss hjem. Anonymkode: 018f4...dbc
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #11 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Må bare spørre. Barnet mitt er myndig og skulle på skogsrave som er 1 time unna. Jeg setter pris på å hente så jeg vet h*n kommer seg trygt hjem og ikke sover ute som jeg vet noen gjør. Jeg klarer ikke sove når h*n er ute i helgene og dette har blitt en lang dag/natt. Jeg kjørte hjemmefra for å hente kl 03.00 i natt og var ikke hjemme før kl var 06.00 (pga en i bilen måtte spy) H*n og noen venner fikk sitte på og jeg kjørte 3 hjem på morrakvisten. Hele natten/dagen blir ødelagt av å kjøre disse voksne barna men samtidig er jeg glad h*n er ærlig, sier hvor h*n er og fortsatt setter pris på at jeg henter. Men hvor lang er strikken deres ang dette? Syntes også det er merkelig at så mange foreldre gir f... I hvor barna sover og om de kommer seg trygt hjem. Har sett så mye rart oppigjennom og det er nok derfor jeg kjører langt for jeg vet hvordan ståa er det ute, men nå begynner jeg å bli sliten. Hva hadde dere gjort? En annen ting: Jeg har frarådet slike fester. Anonymkode: aefdd...938 Henter alltid - uansett hva, hvor, hvem og når. Anonymkode: fd058...6fa 1 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #12 Skrevet 12. mai 2024 Som jeg skulle ønske jeg hadde noen som henta da jeg var i den alderen! Mine foreldre kunne virkelog ikke brydd seg mindre, de hadde null anelse om hva jeg drev med, hvor eller med hvem og slik er det naturligvis fortsatt. Jeg har aldri opplevd å kunne be om hjelp og støtte så da gjør jeg det heller ikke ved behov, jeg kommer ikke på at det er en mulighet. Du gjør helt rett ts! Anonymkode: 27663...a0a 2
Arkana Skrevet 12. mai 2024 #13 Skrevet 12. mai 2024 Jeg tenker at vi henter uansett når og uansett hvor. Jeg synes det viktigste er at de er trygge og at de vet at vi alltid er tilgjengelige. Det er jo også en begrenset periode før de flytter hjemmefra. Forhåpentligvis er det også andre foreldre som stiller opp slik at man kan bytte litt på hentingen, men om vi så var de eneste hadde jeg gjort det likevel.
Trolltunge Skrevet 12. mai 2024 #14 Skrevet 12. mai 2024 Vi har hentet ved behov, men for det meste går kjøring på omgang etter at de fleste fikk sertifikat. De har fått en veldig grei ordning på det. 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #15 Skrevet 12. mai 2024 Henter selvsagt, men pga sykdom er det ekstremt krevende å holde seg våken om natta. Tenker det er litt greit å huske at noen foreldre faktisk fysisk ikke kan, det behøver ikke være latskap. Anonymkode: 7b5d7...e64 6
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #16 Skrevet 12. mai 2024 Henter alltid. Jeg kjører også hjem venner og lar dem overnatte om de vil. Jeg kommer aldri senere enn kl 2 til festen/hvor enn de er, og så får jeg "feste" med ungdommen til de går lei av ivrig bh-løs 80-tallsdansing eller de får sette seg i bilen med ei gang. Avtalen er at jeg henter kl 2., og stort sett er de i bilen innen en halvtime. Å få ungdommen trygt hjemme, er verdt en ødelagt dag. En 18 åring kan ikke kalles voksen i den forstand helt enda. Fremdeles tenåring, og mange er det til de er både 20 og 22. Anonymkode: 6695e...b03 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #17 Skrevet 12. mai 2024 Trolltunge skrev (Akkurat nå): Vi har hentet ved behov, men for det meste går kjøring på omgang etter at de fleste fikk sertifikat. De har fått en veldig grei ordning på det. ja, det er sant. Mye som løser seg når flere i gjengen får lappen. Husker jeg kjørte mye da jeg var 18 - det var en grei unnskyldning for å være med på festen uten å drikke. Faktisk er jo det at de kan kjøre selv, og holde seg en edru, en megamotivasjon som forelder til å hjelpe økonomisk med lappen!! Anonymkode: 2415a...4ce 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #18 Skrevet 12. mai 2024 Jeg har selv barnehagebarn, men snakket med de som sier at jeg må huske å nyte perioden i skolealder hvor de sover, for når de begynner å feste så kommer en ny periode med våkenetter 🙈 Jeg synes og du gjør riktig, men tenker at det ble være mulig å ta en prat med datteren din om tider? At dette faktisk tærer på deg også. At du feks henter senest 03. Og at det bør være mulig å begrense festingen til en gang per uke når det er snakk om slike avstander? Og så er det jo et problem når man må være taxi for andre som ikke Jar foreldre som stiller… det tar seg jo ikke helt ut å hente eget barn, men la venninna ligge spyende igjen i skogen. Man har jo ikke annet valg enn å ta de med. Jeg er en som trenger mye søvn, så jeg hadde satt mobilen på lyd og vibrering og prøvd å få sovet noen timer før henting. Så får jeg bare krysse fingrene for at pppaen og jeg fremdeles er sammen om 15 år, og kan ta annenhver gang. Anonymkode: 81597...3d8
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #19 Skrevet 12. mai 2024 Dette ser jeg på som en periode på lik linje som nattevåk da de var små. Sov litt på eftan på slike dager. Så jeg ikke ble så trøtt på natten. Første tiden med alkhol og andre ting er altid den skumleste. Fordi de drikker for fort og for mye. Og da kan det gå galt. Etterhvert finner de ut av det og at de ikke kan drikke alkohol som om det er brus eller vann. Jeg begynte på vgs igjen. Så var jo ikke interessert i å være russ med de andre. Så jeg stilte opp som sjåfør på minibuss istedenfor. Det var jeg glad for og det var de også. Så jeg vet jo hvor galt et kunne ha gått om jeg ikke hadde stilt opp den gangen. Så da gjør jeg også det for barna mine også. Har en avholds da. Men to andre som ikke er det Anonymkode: 52d95...731 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #20 Skrevet 12. mai 2024 Som ungdom så ble jeg alltid hentet. Det gikk ingen kollektivmidler om kvelden/natten og mine foreldre ville ikke at jeg skulle haike. De hentet meg og mine to venninner. Jeg skjønte aldri at de syntes det var slitsomt, for de var alltid blide og hyggelige mot oss alle tre. Først etter at jeg ble voksen fikk jeg vite at de hadde irritert seg veldig over de to andre foreldreparene som aldri hentet. Anonymkode: 1041d...c8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå