Gå til innhold

Erfaring med seler/bånd på eldre katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal flytte med Monsen min på 9 år. Han har aldri brukt seler og bånd. Jeg skal ikke lære han å gå tur, men ønsker å ha han i bånd første tiden utenfor døren så det kanskje kan minske risikoen for at han stikker rett tilbake til sitt gamle hjem. Det nye hjemmet blir ikke særlig langt fra det gamle når jeg flytter.
Jeg blir ikke å levne han uten tilsyn og bare kort tid av gangen så det ikke blir så overveldende. . 
Har vurdert å kjøpe sånn sele og bånd til opprinnelig valp (siden han er så stor) men er det vits? Noen tanker? 
må bare sette i gang med å prøve for noen fasit er det ikke,men hadde vært fint med erfaringer når det kommer til katter opp i alder? Finner mye om turgåing på nett men ikke dette med å eventuelt bare trene opp med å ha på seg sele inne/? At selveste båndet ikke blir inkludert først? Kan det være en ide og bare venne han å ha på sela inne noen timer ? Noen som har prøvd? Jeg personlig tenker at hvis båndet kommer inn i bildet altfor fort blir skjangsen fort borte for samarbeid? Han er veldig forsiktig og litt skeptisk av natur og er utekatt. Han er redd både hunder og fremmede så vil gjøre dette i hans tempo og første ukene skal han bare være inne før jeg i det hele tatt tar han utenfor døra. Sånn ellers er han utrolig knytta til meg (uten tvil)  men er samtidig utrolig knytta til hjemmet sitt og har stukket hjem før da jeg hadde han med meg til familie 20 minutt unna. Merker jeg trenger oppmuntring fordi jeg gruer meg veldig mye til å frata han den fine plassen vi bor på, men må man flyttte så må man 😕 Hadde vært skikkelig stas å høre om noen som ble positivt overraska med sin katt (helst en pus over 3-4 år?) og som ikke hadde noen erfaring med dette fra før.  
takk på forhånd

Anonymkode: 559ca...a4d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet med min 14 år gamle kastrerte hannkatt. Han var vant til å være mye ute. Han hadde aldri hatt på seg sele eller halsbånd før. Jeg kjøpte valpesele (stor katt) og bånd for å gå tur den første tiden etter flytting. Det gikk helt utrolig fint! Første gangen jeg tok på selen og båndet bare snuste han litt på det, så gikk vi ut. Ikke noe som helst problemer :) Det eneste som var litt vanskelig var når han ville gå steder jeg ikke ville, da satte han seg ned og nektet å gå mer. Måtte da lokke han videre med noe snop. Vi holdt på med dette nesten ett år før han fikk gå løs på det nye stedet. 

Anonymkode: 9f50f...89d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg flyttet med min 14 år gamle kastrerte hannkatt. Han var vant til å være mye ute. Han hadde aldri hatt på seg sele eller halsbånd før. Jeg kjøpte valpesele (stor katt) og bånd for å gå tur den første tiden etter flytting. Det gikk helt utrolig fint! Første gangen jeg tok på selen og båndet bare snuste han litt på det, så gikk vi ut. Ikke noe som helst problemer :) Det eneste som var litt vanskelig var når han ville gå steder jeg ikke ville, da satte han seg ned og nektet å gå mer. Måtte da lokke han videre med noe snop. Vi holdt på med dette nesten ett år før han fikk gå løs på det nye stedet. 

Anonymkode: 9f50f...89d

Ntååw😻😻 Tusen takker for din fortelling om deg og katten din. Hjalp veldig på humøret mitt og motivasjonen. Omså min katt ikke skulle være like villig som din så føles det hvertfall ut som det er mye større skjangse for samarbeid nå 😂❤️Fikk stor hjelp mentalt nå så takk skal du ha.

Anonymkode: 559ca...a4d

Skrevet

Husk å prøve bånd inne først. Jeg prøvde på dette med min katt når hun ikke fikk gå ut på 7 dager...hun ble plutselig helt gal og begynte å rulle rundt og fikk helt panikk. Ente med at hun kom seg unna. 

Skrevet (endret)

Null problem for min 16(!) år gamle herremann å nyte sine siste år i bånd. Måtte venne han til sela inne først, med og uten bånd, og ta eit par runder i gangen (budde i blokk så hadde ein laaaang gang han måtte venne seg til). Gjekk heilt supert. Pass på kroppsspråket ditt, katter ser på deg i møte med nye ting for å sjå om noko er farleg (litt som menneskebabyer). Om du er stressa blir dei også det.

Endret av aazy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...