Gå til innhold

Kunne Isreal vært mer taktisk "smart"?

Kapt.Chat

Anbefalte innlegg

TuttaHutta skrev (14 timer siden):

Litt usikker på hvilke metoder dette skulle vært?

Jeg kan forestille meg noen alternative scenarior dog.

At Israel ikke hadde gått til motangrep, men i stedet arrangerte rosetog i Tel Aviv.
Sikkert fint for israelere, men det ville kommet nye terrorangrep i løpet av kun kort tid, dersom Hamas forsto at de kunne slippe unna med det.

At man forsøker å forhandle med Hamas.
Det er vanskelig å se hvordan man skal forhandle med religiøse ekstremister som tror det er deres ypperste skjebne å dø mens de dreper så mange jøder som mulig, at at staten Israel må utryddes med alle mulige midler, selv om alle i Gaza dør.

Slippe en atombombe i Gaza.
Effektivt, men neppe særlig populært, og ville rammet mange sivile.

Flytte hele befolkningen i Gaza til Jordan eller andre steder.
Også effektivt, men ikke gjennomførbart.

Jeg sliter veldig med å finne reelle alternativ til å forsøke å eliminere Hamas, og opprette sikkerhetskontroll over Gaza, for å unngå nye angrep?

Kriger er grusomt, og den pågående krigen kunne nok vært utført bedre på mange måter, men det er lett å være etterpåklok, og jeg tror dette er den rette måten å håndtere problemet på, og det alternativet alle andre land også ville valg.

Jeg tror det må finnes andre metoder som kunne gitt ett bedre utfall, for utfallet per idag er at Isreal bare skaper grobunn for et ennå større hat, og det blir enda lettere for terrororganisasjoner å rekkrutere folk i fremtiden. Per i dag er det vel ikke en eneste familie i Gaza som ikke har lidd tap på en eller annen måte. Så den nye genrasjonen som vokser opp vil være verre enn den forrige, jamfør Hydra som jeg nevnte. Til slutt er det bare atombomben som du snakker om som virker.

Men med å strupe all støtte til Gaza ville kanskje hatt den effekten at sivilbefolkningen ville vendt sin vrede mot Hamaz. Du får ikke snudd tenkemåten til befolkningen med å bombe dem, heller tvert om. Krigen kan kun vinnes om sivilbefolkningen selv tar et internt oppgjør og snur seg bort fra terrororgansisasjoner og sine ledere som fører dem inn i tragedie, foreldre med sultne barn er sterke drivkrefter i et samfunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kapt.Chat skrev (13 timer siden):

Vi kan ihvertfall enes om at ingen egentlig kan vite hva som ville skjedd, men vi kan alle lage oss noen hypoteser om hvordan det ville utviklet seg med et annet scenario.

Kan være enig i at FN er en tafatt organisasjon som har vanskelig for å beslutte noe på grunn av at enkelte land har vetorett. Men allikevel blir det FN uttaler ilagt stor vekt og det gir en slags legitimitet. Nei det er ikke mange land som vil la et terrorangrep stå ubesvart, men om det koster for mye å ta ut terroristene så vil nok mange land vegre seg. Problemet blir veldig synlig når terrorister og folk er blandet i et tettbefolket område. Akkurat nå så ser det ut som mantraet er at det ikke går an og lage omelett uten å knuse noen egg.

Om man ser veldig pragmatisk på det så vil man heller ikke få slutt på terror med invasjon av Gaza slik som det gjøres nå. De kjemper mot noe som ligner Hydra, du kapper av et hode så vokser det ut to nye.

Så om man tenker kun pragmatisk så må det finnes bedre metoder. men de metodene tror jeg hadde vært avhengig av Israel hadde agert litt annerledes og hadde full støtte i verdensopinionen, men det toget er gått.

FN er en tulleorganisasjon som de senere år har mistet all kredebilitet. Om du leser oppsummeringen deres av hvordan staten Israel ble til, er den tydelig biased, ja til og med en rekke historiske fakta de ikke tar med eller lyver om for å sette Israel i dårligere lys. Om man leser historie gir den et helt annet bilde. Den viser også historikken både til araberne og jødene i området, som daterer seg flere tusen år tilbake. FN er også for raske til å spre informasjonen som kommer fra Gaza's "helsemyndigheter" som melder spinnville dødstall.

Israel går ikke inn i Gaza nå for å okkupere, men for å nærmest gå dør til dør og røyke hvert eneste Hamas svin ut. Det vil koste både Israel og Palestinerne dyrt, men det er beste løsning for å knekke organisasjonen. Israel har holdt på bremsen i over 70 år nå. I det minuttet Hamas stormet gjerdene 7.oktober, ba de om å bli kvestet. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for hatefulle ytringer, brudd på underforumets retningslinjer, brudd på regelen om gjengivelse av innhold fra eksterne sider, spam (innlegg kun bestående av videolenker) og svar til slettede innlegg.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...