AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #1 Del Skrevet 11. mai 2024 Det slår meg , med den store økning som har vært av kvinner som driver med styrketrening, crossfit, styrkeløft, vektløftning , osv, og alt fokuset i sosiale medier med online coacher/ fitness influencere osv, at den jevne fysiske styrken hos hunkjønn må ha godt betydelig opp over de siste årene, i hvert fall i en del vestlige land ,kanskje særlig Nord-Europa, som Norge, Sverge osv. Og fokuset er i mye større grad enn før på prestasjon og bli så sterk som mulig, nå nye PR osv. Mange av disse jentene/ kvinnene fremstår med en ganske rå fysikk og løfter vekter som en godt trent mann hadde vært stolt av. Anonymkode: 476ed...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #2 Del Skrevet 11. mai 2024 Det er ikke sikkert. Tidligere var det mer fysisk arbeid og aktivitet, mindre bil og stillesitting. Selv om enkelte er sterke, er det mange som ikke er det. Resultatene vil også variere med hvilken styrke du legger til grunn. Anonymkode: 16205...128 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #3 Del Skrevet 11. mai 2024 Tviler jeg på. Tidligere var det masse manuelt arbeid for hjemmeværende koner, og gardbrukerkjerringer som var sterke og seige. Anonymkode: f44c4...be9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #4 Del Skrevet 11. mai 2024 Ja det tror jeg. Fokus på kropp har aldri vært større. Trening er det nye og alle vil være sterke, slanke og kule. Anonymkode: 7721f...890 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #5 Del Skrevet 11. mai 2024 Hvorvidt vi er sterkere kan diskuteres. I dag er nok en økende andel opptatt av styrketrening. Treningstrendene har endret seg, tidligere var det aerobic f.eks som var populært. Lengre tilbake i tid var det mer fysisk arbeid. Anonymkode: c678d...ce3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #6 Del Skrevet 11. mai 2024 Tror som noen over at vi er svakere selv om noen er sterkere, på grunn av at vi har en lavere hverdag med bil, elektronikk av alle slag, maskineri osv. Er desverre en av dem som holder muskelnivpet nede 😅 Beklager damer, skal skjerpe meg å trene mer. Anonymkode: 79fd6...691 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #7 Del Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror som noen over at vi er svakere selv om noen er sterkere, på grunn av at vi har en lavere hverdag med bil, elektronikk av alle slag, maskineri osv. Er desverre en av dem som holder muskelnivpet nede 😅 Beklager damer, skal skjerpe meg å trene mer. Anonymkode: 79fd6...691 Latere hverdag* Anonymkode: 79fd6...691 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #8 Del Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tviler jeg på. Tidligere var det masse manuelt arbeid for hjemmeværende koner, og gardbrukerkjerringer som var sterke og seige. Anonymkode: f44c4...be9 Jeg tenker det samme. Og "gymmuskler" med estetikk som fokus er uansett ikke det samme som "arbeidsmuskler". GjennomsnittsVEKTEN har jo også økt betraktelig, og dét er ikke på grunn av større muskelmasse. Generelt er nok kvinner (og menn) av i dag både tjukkere og svakere enn sine tippoldeforeldre! Anonymkode: da16d...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #9 Del Skrevet 11. mai 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tenker det samme. Og "gymmuskler" med estetikk som fokus er uansett ikke det samme som "arbeidsmuskler". GjennomsnittsVEKTEN har jo også økt betraktelig, og dét er ikke på grunn av større muskelmasse. Generelt er nok kvinner (og menn) av i dag både tjukkere og svakere enn sine tippoldeforeldre! Anonymkode: da16d...212 Det er det ikke tvil om. Det er jo også bare å se på bilder fra før i tiden. De var mye slankere. Så nylig dokumentar om førstegangstjeneste hvor de snakket om at for bestefarsgenerasjonen så var det fokus på å fete dem opp når de kom i førstegangstjenesten fordi de var så tynne, mens i dag så er det fokus på å prøve å få trimmet av ungdommen fettet. Anonymkode: c435f...f1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #10 Del Skrevet 11. mai 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Det er det ikke tvil om. Det er jo også bare å se på bilder fra før i tiden. De var mye slankere. Så nylig dokumentar om førstegangstjeneste hvor de snakket om at for bestefarsgenerasjonen så var det fokus på å fete dem opp når de kom i førstegangstjenesten fordi de var så tynne, mens i dag så er det fokus på å prøve å få trimmet av ungdommen fettet. Anonymkode: c435f...f1a Edit: Det var bestefargeneresjonen for oss som er voksne. Ikke bestefarsgenerasjonen som i de som er bestefedre for småbarn. Så siktet til de som opplevde krigen. Anonymkode: c435f...f1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #11 Del Skrevet 11. mai 2024 Nei, de som trener og løfter er bare mer synlige. Gjennomsnittskvinnen og mannen har blitt betydelig svakere, slappere og har lavere kondis enn tidligere generasjoner. Det kan virke sånn på sosiale medier, men det representerer ikke noe gjennomsnitt. Har en i slekten som er gymlærer som er sjokkert over nivået på ungdomsskoleelevene. Spriket mellom de som er sterke og spreke og de som dør av å prøve å løpe 100 meter blir større og større, og de svake, overvektige drar ned snittet så mye at gjennomsnittet blir lavere. Det samme sier venninnen min som er PT. Folk, også unge folk, kommer inn på legens bestilling med muskelatropi og en kondis som nesten ikke eksisterer. Fordi man trenger jo knapt bevege seg i dagens samfunn noe man av nødvendighet måtte gjøre før. Det fantes ikke noe robotstøvsuger eller outsourcing av enkelt håndverksarbeid for hjemmet. Besteforeldrene mine på begge sider var bønder, og de var sterke folk, også i alderdommen. Men de hadde aldri satt en fot i et treningssenter. Det var ikke noe spisset trening for enkelte muskelgrupper, men mer allround, funksjonell styrke av nødvendighet. Anonymkode: 77a98...36f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. mai 2024 #12 Del Skrevet 11. mai 2024 Ut fra hva jeg ser På mitt treningssenter har kvinner som trener i alle fall fått sterkere rumpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #13 Del Skrevet 12. mai 2024 Det kommer an på hvilken populasjon du tar utgangspunkt i. Styrketrening er blitt veldig populært blant yngre kvinner og mer populært blant de med høyere sosioøkonomisk status. Jeg vil tippe at f.eks andelen som trener styrke regelmessig er veldig høy blant studenter. Det kommer også an på tidsperiode. Hvis du sammenligner f.eks med 80-, 90- eller tidlig 2000-tallet tror jeg at svaret på spørsmålet ditt er definitivt ja, men kanskje ikke hvis man går en del lenger tilbake, da fysisk arbeid var mer vanlig. Anonymkode: 5a031...1bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #14 Del Skrevet 12. mai 2024 Har du møtt ei gammel «gårskjærring»? Dem er sterke som bjørn. Drit sterk i klipa. Så jeg tviler egentlig. Dem var mye mer i fysisk arbeid før i tiden enn det vi er. Så ja. Noen er sterkere men jeg tviler på ar vi damene er jevnt sterkere enn det dem var for 100 år siden f.eks. Anonymkode: 11c6e...4f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #15 Del Skrevet 12. mai 2024 Folk flest er overvrktige, spiser for mye og trener ikke. Unntakene er ikke nok til å bedre gjennomsnittet nevneverdig. Det gjelder for så vidt begge kjønn. Jeg er nesten den eneste personen jeg kjenner som er slank, de fleste er lett overvektige og oppover. Anonymkode: cae5d...291 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #16 Del Skrevet 12. mai 2024 Blant de som trener , der vil jeg i hvert fall tro at styrken blant kvinner har gått mye opp de siste årene, pga det er langt flere som trener styrke. Kanskje budeie Martha i Romsdalen var hard i klypa for 100 år siden, men hvis du går f.eks. 20-30 år tilbake i tid fantes det knapt noe hunkjønn som nærmet seg noe annet enn kondisjonsapparater, mens nå er det minst like mange kvinner som menn som trener styrke. Det kan også være delvis en generasjonsfaktor inn i bildet. Men gapet i samfunnet mellom de som trener og de som ikke gjør det kan ha blitt større. Anonymkode: 476ed...218 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #17 Del Skrevet 12. mai 2024 13 hours ago, AnonymBruker said: Nei, de som trener og løfter er bare mer synlige. Gjennomsnittskvinnen og mannen har blitt betydelig svakere, slappere og har lavere kondis enn tidligere generasjoner. Det kan virke sånn på sosiale medier, men det representerer ikke noe gjennomsnitt. Har en i slekten som er gymlærer som er sjokkert over nivået på ungdomsskoleelevene. Spriket mellom de som er sterke og spreke og de som dør av å prøve å løpe 100 meter blir større og større, og de svake, overvektige drar ned snittet så mye at gjennomsnittet blir lavere. Det samme sier venninnen min som er PT. Folk, også unge folk, kommer inn på legens bestilling med muskelatropi og en kondis som nesten ikke eksisterer. Fordi man trenger jo knapt bevege seg i dagens samfunn noe man av nødvendighet måtte gjøre før. Det fantes ikke noe robotstøvsuger eller outsourcing av enkelt håndverksarbeid for hjemmet. Besteforeldrene mine på begge sider var bønder, og de var sterke folk, også i alderdommen. Men de hadde aldri satt en fot i et treningssenter. Det var ikke noe spisset trening for enkelte muskelgrupper, men mer allround, funksjonell styrke av nødvendighet. Anonymkode: 77a98...36f I mange byer går ikke engang folk til busstasjonen. De tar i stedet slike elektriske sparkesykler. Anonymkode: c435f...f1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2024 #18 Del Skrevet 16. mai 2024 De er sterkere enn gjennomsnittsmannen. Anonymkode: c3580...2ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #19 Del Skrevet 17. mai 2024 På 90-tallet/ tidlig 2000-tallet fantes det knapt en jente som klarte én pushups. Nå klarer de fleste jeg kjenner minst 20. Nå er målet heller 10 pullups, gjerne med ekstra vektskive. Anonymkode: 5a031...1bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2024 #20 Del Skrevet 17. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: På 90-tallet/ tidlig 2000-tallet fantes det knapt en jente som klarte én pushups. Nå klarer de fleste jeg kjenner minst 20. Nå er målet heller 10 pullups, gjerne med ekstra vektskive. Anonymkode: 5a031...1bc Da er ikke de fleste du kjenner representative for Norges befolkning. Anonymkode: c435f...f1a 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå