AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #1 Skrevet 11. mai 2024 Samlivsbrudd er blitt like vanleg som å skifte klær og det er idag blitt mine og dine barn, og 50/ 50 fordelimg m.v Barna er oftest den tapende part i eithvert samlivbrudd, og den dagen foreldrene dør opplever de voksne barna eit surralistisk komplex i forhold til arverett m.m. Mange barn som opplever samlivsbrudd har selvsagt ingen forståelse, og innsikt av de langsiktige økonomiske konsekvensene når foreldre velger å skifte partnere flere ganger. Det kan reises spørsmål hvem som ivaretar barnas interresser på sikt v/ samlivsbrudd og , skriver noen testamenter som de etethvert voksne barna har noe de kan forholde seg til den dagen foreldra er borte. Anonymkode: c9c26...4b2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #2 Skrevet 11. mai 2024 Foreldrene har ansvar for å ivareta barnas interesser. Om foreldrene ikke gidder skrive testamenter som ivaretar særkullsbarn, så står de helt fritt til det. Anonymkode: f8c1b...e22 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #3 Skrevet 11. mai 2024 Jeg tenker at hver foreldre bestemmer selv og ordner sitt. Jeg kan ikke styre eksen sin økonomi eller sikre at barna får farsarv derfra. Det eneste jeg kan gjøre er å sikre de for min del. Jeg kunne heller ikke levd sammen med eksen for å sikre barna økonomisk den dagen vi hadde død..... (Da tror jeg at jeg hadde endt opp i statistikken over partnerdrap). Anonymkode: 222ba...06d 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #4 Skrevet 11. mai 2024 Det er et lovverk som ivaretar barna både når de er mindreårige og voksne ved samlivsbrudd og ikke minst når forelder dør. Pliktdelsarven står meget støtt og verner om barnets rettigheter. Anonymkode: 56e41...346 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #5 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Foreldrene har ansvar for å ivareta barnas interesser. Om foreldrene ikke gidder skrive testamenter som ivaretar særkullsbarn, så står de helt fritt til det. Anonymkode: f8c1b...e22 Ja, selvsagt er det foreldrenes ansvar å ivareta barnas økonomiske interresser på sikt. men her er det utvilsamt mye "grums" Foreldrene tenker utvilsamt først og fremst på seg selve ved samlivsbrudd. Anonymkode: c9c26...4b2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #6 Skrevet 11. mai 2024 Arveloven ivaretar livsarvingene. Voksne må ellers få innrette sin økonomi som de vil, uten krav om at de skal ivareta voksne barns interesser. Anonymkode: e4c85...991 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #7 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Samlivsbrudd er blitt like vanleg som å skifte klær og det er idag blitt mine og dine barn, og 50/ 50 fordelimg m.v Barna er oftest den tapende part i eithvert samlivbrudd, og den dagen foreldrene dør opplever de voksne barna eit surralistisk komplex i forhold til arverett m.m. Mange barn som opplever samlivsbrudd har selvsagt ingen forståelse, og innsikt av de langsiktige økonomiske konsekvensene når foreldre velger å skifte partnere flere ganger. Det kan reises spørsmål hvem som ivaretar barnas interresser på sikt v/ samlivsbrudd og , skriver noen testamenter som de etethvert voksne barna har noe de kan forholde seg til den dagen foreldra er borte. Anonymkode: c9c26...4b2 Skjønner ikke innlegget ditt, hva lurer du egentlig på? Arvelov og evt. testament regulerer arv. Er arvingene voksne er de selv ansvarlige for å ivareta sine egne interesser. Er arvingene mindreårige, et det en forelder evt verge som ivaretar barnets interesse. Anonymkode: 258af...a61 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #8 Skrevet 11. mai 2024 Snakker vi bare penger her no? For det er ikke en lov om at skal arve ting. Jeg tenker kun på meg selv. Jeg skal leve livet og kose meg. Og har jeg klart å få en formue den dagen jeg dør så får jo ungene det. Plikarvene er veldig klar i sin tale. Men som jeg sier til mine foreldre. Kos dere. Bruk opp pengene. Ikke jobb hele livet også skal dere spare alt til oss barna. Nei kos dere. Anonymkode: 36f82...9b8 2 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #9 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Arveloven ivaretar livsarvingene. Voksne må ellers få innrette sin økonomi som de vil, uten krav om at de skal ivareta voksne barns interesser. Anonymkode: e4c85...991 Arveloven ivaretar arvinger i kronologisk rekkefølge. Når foreldre er i en samlivskonflikt så er det nok ikkje arverett til neste genrasjon de tenker aller mest på, og konsekvensen av en uordnet arvekonflikter. Mange foreldre burde vert langt flinkere til å skrive testamenter,og ta arve seriøst opp med barna så det ikkje skaper familiekonflikter på sikt. Mange familiekonflikter kunne vert løst på en sksånsam måte før foreldres død dersom ein bare "kunne snakke saman " Anonymkode: c9c26...4b2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #10 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Arveloven ivaretar arvinger i kronologisk rekkefølge. Når foreldre er i en samlivskonflikt så er det nok ikkje arverett til neste genrasjon de tenker aller mest på, og konsekvensen av en uordnet arvekonflikter. Mange foreldre burde vert langt flinkere til å skrive testamenter,og ta arve seriøst opp med barna så det ikkje skaper familiekonflikter på sikt. Mange familiekonflikter kunne vert løst på en sksånsam måte før foreldres død dersom ein bare "kunne snakke saman " Anonymkode: c9c26...4b2 Enig i det. Men krangling om arv kommer uansett om familien er splittet eller ikke. Og som jeg leser det så henger ts seg opp i samlivsbrudd. Noe jeg synes er rart. Men men. Men arv er veldig betent tema i mange familier. Selv så har jeg prøvd å ta praten med mine foreldre. Men der blir jeg møtt av en vegg. Min far synes det er vanskelig å snakke om. Uansett hvor mye jeg prøver. Og som jeg sier så er det jo greit å vite hva dem selv tenker om ting også. Hytta? Hva skjer med den? Er det noe dem vil selge? Er noen av barna interessert i den? Skal dere bo i huset eller tenker dere på leilighet? Hva skjer den dagen en av de faller fra? Har dem noen planer da? Nei møter en vegg. Heldigvis fått dem til å skrive en framtidsfullmakt. Anonymkode: 36f82...9b8 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #11 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Skjønner ikke innlegget ditt, hva lurer du egentlig på? Arvelov og evt. testament regulerer arv. Er arvingene voksne er de selv ansvarlige for å ivareta sine egne interesser. Er arvingene mindreårige, et det en forelder evt verge som ivaretar barnets interesse. Anonymkode: 258af...a61 Hva er det som virker uklart for din del ? ? ? Spørsmålet er hvem som ivaretar "barnas intrs. v/ sanlivsbudd " Etter at arvingene / barna er blitt voksne kan toget vera gått for dem til å ivareta deres økonomiske interesser. Arveoppgjør er ofte utgangspunktet for mange familiekonflikter, og eit foreldreansvar. Anonymkode: c9c26...4b2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #12 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Enig i det. Men krangling om arv kommer uansett om familien er splittet eller ikke. Og som jeg leser det så henger ts seg opp i samlivsbrudd. Noe jeg synes er rart. Men men. Anonymkode: 36f82...9b8 Den du siterer er jo TS. Anonymkode: 258af...a61
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #13 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den du siterer er jo TS. Anonymkode: 258af...a61 Også? Anonymkode: 36f82...9b8
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #14 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er det som virker uklart for din del ? ? ? Spørsmålet er hvem som ivaretar "barnas intrs. v/ sanlivsbudd " Etter at arvingene / barna er blitt voksne kan toget vera gått for dem til å ivareta deres økonomiske interesser. Arveoppgjør er ofte utgangspunktet for mange familiekonflikter, og eit foreldreansvar. Anonymkode: c9c26...4b2 Ok, da skjønner jeg spørsmålet ditt. Svaret er at det er foreldrene sitt ansvar å ivareta barnas interesser ved samlivsbrudd. Og arveloven ivaretar arvingenes rettigheter når noen går bort. Anonymkode: 258af...a61 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #15 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Også? Anonymkode: 36f82...9b8 Neida, du bare formulerte deg slik at jeg trodde at du ikke visste at det var ts som hadde skrevet innlegget du siterte. Anonymkode: 258af...a61
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #16 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Enig i det. Men krangling om arv kommer uansett om familien er splittet eller ikke. Og som jeg leser det så henger ts seg opp i samlivsbrudd. Noe jeg synes er rart. Men men. Men arv er veldig betent tema i mange familier. Selv så har jeg prøvd å ta praten med mine foreldre. Men der blir jeg møtt av en vegg. Min far synes det er vanskelig å snakke om. Uansett hvor mye jeg prøver. Og som jeg sier så er det jo greit å vite hva dem selv tenker om ting også. Hytta? Hva skjer med den? Er det noe dem vil selge? Er noen av barna interessert i den? Skal dere bo i huset eller tenker dere på leilighet? Hva skjer den dagen en av de faller fra? Har dem noen planer da? Nei møter en vegg. Heldigvis fått dem til å skrive en framtidsfullmakt. Anonymkode: 36f82...9b8 Ja, arv er ofte eit betent tema, og derfor velger mange foreldre å skyve desse problema foran seg og over på neste genrasjon. Den dagen foreldrene er borte begynner kranglingen mellom arvingene, og det blir advokatmat . Programmet "Arverett op NRK "ga vel ein god indikasjon hvor sårbart arv er i en familie. Det er utvilsamt foreldre som sitter med ansvaret, og unngå forskjellsbehandling av barn, barnebarn. ved arveoppgjør. Anonymkode: c9c26...4b2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #17 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Ja, selvsagt er det foreldrenes ansvar å ivareta barnas økonomiske interresser på sikt. men her er det utvilsamt mye "grums" Foreldrene tenker utvilsamt først og fremst på seg selve ved samlivsbrudd. Anonymkode: c9c26...4b2 Og hva mener du er alternativet? At myndighetene skal trå inn ved hvert samlivsbrudd og fordele økonomi? At det skal bli lovpålagt med testamenter ved samlivsbrudd? Påkoble barnevernet? Voksne mennesker kan fritt bestemme over egen økonomi, det innebærer også å forvalte sin egen økonomi uten å tenke på hvem og hva som er igjen etter ens død... Anonymkode: f8c1b...e22 3 1
HSV50 Skrevet 11. mai 2024 #18 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Snakker vi bare penger her no? For det er ikke en lov om at skal arve ting. Jeg tenker kun på meg selv. Jeg skal leve livet og kose meg. Og har jeg klart å få en formue den dagen jeg dør så får jo ungene det. Plikarvene er veldig klar i sin tale. Men som jeg sier til mine foreldre. Kos dere. Bruk opp pengene. Ikke jobb hele livet også skal dere spare alt til oss barna. Nei kos dere. Anonymkode: 36f82...9b8 Enig. Man skal ikke spare til arvingene. En ting er å sørge for mindreårige barn, men mht godt voksne barn så er det virkelig ikke arv man bør basere livet sitt på. Jeg er passert 50. Mor nærmer seg 80. Jeg håper virkelig hun har vett til å nyte livet og ikke suger på labben for at det skal være penger til oss «unger» når hun dør. Det eneste jeg synes er viktig å arve er ting av affeksjonsverdi. Og ja. Jeg kommer fra et hjem med mine og dine barn. 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #19 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og hva mener du er alternativet? At myndighetene skal trå inn ved hvert samlivsbrudd og fordele økonomi? At det skal bli lovpålagt med testamenter ved samlivsbrudd? Påkoble barnevernet? Voksne mennesker kan fritt bestemme over egen økonomi, det innebærer også å forvalte sin egen økonomi uten å tenke på hvem og hva som er igjen etter ens død... Anonymkode: f8c1b...e22 Mener at det bør vera eit foreldreansvar å sørge for at det ikkje oppstår konflikter ved arveoppgjør, og dette er noe ein kan løse ved å "snakke saman " . Barn,og ungdomer har selvsagat ingen forståelse for arverett,men noen foreldre tenker nok langsiktig av omsyn til egne barn medan andre gir mer ellet mindre "blaffen ". Forskjellsbehandling kan virke veldi sårbart anten ein er barn eller kom inn i voksenalder, og noe ein som foreldre må forsøke å forbygge . Anonymkode: c9c26...4b2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #20 Skrevet 11. mai 2024 HSV50 skrev (19 minutter siden): Enig. Man skal ikke spare til arvingene. En ting er å sørge for mindreårige barn, men mht godt voksne barn så er det virkelig ikke arv man bør basere livet sitt på. Jeg er passert 50. Mor nærmer seg 80. Jeg håper virkelig hun har vett til å nyte livet og ikke suger på labben for at det skal være penger til oss «unger» når hun dør. Det eneste jeg synes er viktig å arve er ting av affeksjonsverdi. Og ja. Jeg kommer fra et hjem med mine og dine barn. Den tiden da foreldre satte sparepengene på konto til barna er forlengst historie ettersom vi lever i eit annet velferdsamfunn en tidligere, og ein har eit nettverk av ulike støtteordninger. Idag ligg forøvri ikkje verdiene hos de eldre på kontoer i banken,men i faste eigedomer. Anonymkode: c9c26...4b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå