AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #1 Skrevet 11. mai 2024 God kveld. Lurer på hvordan disse bør plasserest best mulig i disse tider. Vi er en familie på 4 med 2 små barn. Huslån på 3.6mil. Bil lån på 480.000 De oppsparte midlene våre er kraftig redusert etter dyrtiden startet. Trenger litt tips til hva dere ville gjort. Vil gjerne plassere dem på best mulig måte Takk på forhånd TS Anonymkode: 82c43...48b
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #2 Skrevet 11. mai 2024 Hvor kommer pengene fra? Er det arv/gave til en av dere, eller tilhører pengene begge to, for eksempel tippepremie? Hvis arv/gave: Her ville jeg redusert huslånet, men husk papirarbeidet slik at dette kan spores ved brudd. Hvis premie eller lignende som tilhører begge: Bort med billånet, kanskje reduser huslånet litt, behold en god buffer. Anonymkode: e162e...3a6 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #3 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor kommer pengene fra? Er det arv/gave til en av dere, eller tilhører pengene begge to, for eksempel tippepremie? Hvis arv/gave: Her ville jeg redusert huslånet, men husk papirarbeidet slik at dette kan spores ved brudd. Hvis premie eller lignende som tilhører begge: Bort med billånet, kanskje reduser huslånet litt, behold en god buffer. Anonymkode: e162e...3a6 Dette er arvepeng ☺️ Anonymkode: 82c43...48b
. Anonym. Skrevet 11. mai 2024 #4 Skrevet 11. mai 2024 (endret) Betal hele billånet og sett resten på sparekonto. Endret 11. mai 2024 av . Anonym. 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #5 Skrevet 11. mai 2024 Er dere likvide (noe jeg får inntrykk av dere ikke er siden oppsparte midler tømmes) så er det kun 1 ting å gjøre. Betal ned lån grunnet rentetrykket. Er dere likvide(får det til å gå rundt) så vil det beste være å investere. Og hva dere skal investere i kommer an på hva dere interesserer dere for. Siste alternativ, er det noe som bør fornyes for å slippe høyere kostnader i tiden fremover, slik som bil (service), bad, kjøkken etc.. Så har det aldri slått feil å pusse opp hus og hjem. Må også føye til, hvordan står det til med tak, vann- og kloakkledningsnett til hjemmet, dette er store kostnader som du ikke får noe igjen for etter x-antall år. Anonymkode: d4b16...498 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #6 Skrevet 11. mai 2024 . Anonym. skrev (4 minutter siden): Betal hele billånet og sett resten på sparekonto. Ikke med arvepenger - med forbehold om at begge eier bilen. Da skyller du arven din ned i dass. Bedre å sette dem i huslånet - sporbart, med avtale om skjevdeling ved brudd. Anonymkode: e162e...3a6 15 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #7 Skrevet 11. mai 2024 Jeg hadde betalt med billånet først iallefall. Å kvitte dere med den måndlige utgiften til billånet vil øyeblikkelig gi dere mer romslig økonomi i hverdagen. Resten ville jeg satt inn på høyrentekonto til barna. Anonymkode: 4b37a...5c6 2 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #8 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette er arvepeng ☺️ Anonymkode: 82c43...48b Den som arvet bestemmer, for min del hadde jeg spart dem og kanskje investert i fond eller noe sånt. Bruker du(?) de på nedbetaling av huslån, så sørg for at det blir en skriftlig avtale på det! Anonymkode: b48c7...180 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #9 Skrevet 11. mai 2024 Støtter å betale med billånet. Resten i buffer. Anonymkode: ecd1e...463 1
Gjest Gentleman59 Skrevet 11. mai 2024 #10 Skrevet 11. mai 2024 (endret) TS, Jeg forstår at dette er din arv, ergo er dette dine penger. Jeg ville gått i banken og fått en rådgivertime, du og banken alene. Banken vil kunne hjelpe deg med hva som er smart å gjøre med dine penger, være seg nedbetaling av huslån som det selvsagt må være notoritet på - så det kan dokumenteres at du har betalt inn på lånet. Ikke betal ned noe, hverken bilen eller huslånet, uten faglig råd, fra banken, ikke fra KG eller venner eller venninner, og sørg for å dokumentere med tanke på fremtiden. Å plassere penger vil også banken hjelpe deg med. Jeg ville foreslått fond, men overlat det til fagfolk. Kondolerer med tapet og lykke til med plassering av arven. Endret 11. mai 2024 av Gentleman59
Brunello Skrevet 11. mai 2024 #11 Skrevet 11. mai 2024 Dere som anbefaler å betale ned billån med arvede penger: Slutt å gi anbefalinger i spørsmål angående økonomi med umiddelbar virkning. 6 1 11
haarklype Skrevet 11. mai 2024 #12 Skrevet 11. mai 2024 (endret) AnonymBruker skrev (25 minutter siden): God kveld. Lurer på hvordan disse bør plasserest best mulig i disse tider. Vi er en familie på 4 med 2 små barn. Huslån på 3.6mil. Bil lån på 480.000 De oppsparte midlene våre er kraftig redusert etter dyrtiden startet. Trenger litt tips til hva dere ville gjort. Vil gjerne plassere dem på best mulig måte Takk på forhånd TS Anonymkode: 82c43...48b Endret 11. mai 2024 av haarklype
bvp Skrevet 11. mai 2024 #13 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Støtter å betale med billånet. Resten i buffer. Anonymkode: ecd1e...463 Vet du renten på billånet siden du anbefaler det, du er klar over at det finnes billån med kampanjerente på 1%? 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #14 Skrevet 11. mai 2024 JEG hadde betalt bed på boliglån (men som andre skriver se til at ting blir gjort riktig så du får igjen arven din hvis dere havner i samlivsbrudd). Renter på boliglån er høye nå, og det vil muligens fjerne en god del av presset i den hverdagslige økonomien deres. Sett igjen en sum til buffer eventuelt. Å få redusert boliglånet fra 3,6 til 2,7 kan utgjøre en god del. Billån er ikke nødvendigvis dyrt i dag, kommer selvfølgelig an på hvilket billån/rente dere har. Anonymkode: e56a0...049 1 2
Gjest Gentleman59 Skrevet 11. mai 2024 #15 Skrevet 11. mai 2024 Brunello skrev (10 minutter siden): Dere som anbefaler å betale ned billån med arvede penger: Slutt å gi anbefalinger i spørsmål angående økonomi med umiddelbar virkning. Co sign.
Satansopp Skrevet 11. mai 2024 #16 Skrevet 11. mai 2024 Brunello skrev (16 minutter siden): Dere som anbefaler å betale ned billån med arvede penger: Slutt å gi anbefalinger i spørsmål angående økonomi med umiddelbar virkning. Kunne ikke vært mer enig! 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #17 Skrevet 11. mai 2024 Gentleman59 skrev (2 timer siden): TS, Jeg forstår at dette er din arv, ergo er dette dine penger. Jeg ville gått i banken og fått en rådgivertime, du og banken alene. Banken vil kunne hjelpe deg med hva som er smart å gjøre med dine penger, være seg nedbetaling av huslån som det selvsagt må være notoritet på - så det kan dokumenteres at du har betalt inn på lånet. Ikke betal ned noe, hverken bilen eller huslånet, uten faglig råd, fra banken, ikke fra KG eller venner eller venninner, og sørg for å dokumentere med tanke på fremtiden. Å plassere penger vil også banken hjelpe deg med. Jeg ville foreslått fond, men overlat det til fagfolk. Kondolerer med tapet og lykke til med plassering av arven. Banken er da ikke en rådgiver, de er selgere! Ts bør forvalte pengene og ikke blande de inn i familien as. Anonymkode: f8c6f...414 4
Gjest Bromance Skrevet 11. mai 2024 #18 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): God kveld. Lurer på hvordan disse bør plasserest best mulig i disse tider. Vi er en familie på 4 med 2 små barn. Huslån på 3.6mil. Bil lån på 480.000 De oppsparte midlene våre er kraftig redusert etter dyrtiden startet. Trenger litt tips til hva dere ville gjort. Vil gjerne plassere dem på best mulig måte Takk på forhånd TS Anonymkode: 82c43...48b Jeg hadde cashet ut billånet og satt halvparten av det som ble igjen i et indeksfond, og den andre halvdelen på sparekonto.
Perfume Skrevet 12. mai 2024 #19 Skrevet 12. mai 2024 Hadde det vært meg, hadde jeg nok sikkert gjort feil, men jeg hadde satt 200k i fond til hvert av barna slik at det kunne vokse til de ble store.. Så hadde jeg betalt ned noe som gjorde hverdagen lettere, og også hatt noe som buffer/Sparing til oss... Men det er meg da 😬 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #20 Skrevet 12. mai 2024 Jeg hadde kjøpt aksjer. Anonymkode: 3b425...444
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå