AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #1 Skrevet 11. mai 2024 Hei! Er det noen som er etnisk norske og er sammen med en fra Irak eller Iran? Hvordan fungerer dette med tanke på de store kulturforskjellene? Med svingerforeldre som er veldig kulturelle og holder på den kulturen selvom de har bodd her i 50 år. er jo ganske strengt opplegg med sånt, ønsker og høre deres historier❤️ Anonymkode: 37933...e60 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #2 Skrevet 11. mai 2024 Det er stor forskjell på Iran og Irak, kulturelt, sosialt og religiøst. Jeg kjenner flere fra Iran, med norske ektefeller. Utenom at en faster under Ramadan, lever de som oss andre. Anonymkode: e4555...a9b 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #3 Skrevet 11. mai 2024 Kulturforskjeller blir det uansett men en som er født og oppvokst her vil nok ikke ha noe problemer i et forhold med en norsk partner. Stor forskjell på Irak og Iran, jeg hadde nok ikke tatt sjansen på en fra Irak, uansett for jeg kjenner ingen som har gode erfaringer med de, ja jeg generaliserer, Marokko har jeg og styrt unna. Iranere er en annen greie for de var jo som oss inntil han tullingen tok over og ødela landet. Har selv vært sammen med en fra Iran og kjenner flere derfra, ingen av de er religiøse og lever som oss. Ramadan driter de i men de aller fleste feirer Nowruz i mars. Anonymkode: 2d30d...904 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #4 Skrevet 11. mai 2024 Iran er noe helt annet enn Irak Irak er 👎 Iran mange moderne mer vestlige type tankegang Anonymkode: 5f2a4...a14 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #5 Skrevet 11. mai 2024 Uten at jeg har vært sammen med noen fra Iran, så kan jeg bekrefte hva de andre skriver. Iranere har en langt mer «vestlig» tankegang enn Irakere. Jeg har hatt mange bekjentskap og vennskap fra både Iran og Irak, og de er veldig forskjellig folkegrupper. Jeg tror det kulturelt vil være lettere for en nordmann å leve med en iraner, enn det vil være å leve med en iraker. Anonymkode: 028e8...528 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #6 Skrevet 11. mai 2024 Okei så irakere er no go, men har møtt en fin fyr, holdt på en stund meeen jeg må si jeg er skeptisk til den kulturen. Vi snakka så vidt om det og da nevnte han at foreldrene hans hadde ikke vært fan av å få barn utenfor ekteskap… han derimot har levd hele livet sitt her, han lever jo som oss nordmenn. Men er jo hvis det skulle bli noe mere så syns jeg det er litt sånn ja det ligger litt i bakhodet med en sånn gammel kultur da Anonymkode: 37933...e60
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #7 Skrevet 12. mai 2024 Slenger med at han er kurder!! Anonymkode: 37933...e60
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #8 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Med svingerforeldre som er veldig kulturelle og holder på den kulturen selvom de har bodd her i 50 år. er jo ganske strengt opplegg med sånt, ønsker og høre deres historier❤️ Svingerforeldre ja 🥹 Anonymkode: a4026...807 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #9 Skrevet 12. mai 2024 Iran og Irak er overhode ikke det samme. Og det er enorm forskjell på persere og kurdere i Iran. Er familien persere fra Iran, har jeg ikke bekymret meg. De er som oss vestlige. Alle andre, irakere eller kurdere, da bør du være litt mer påpasselig. Anonymkode: 32f8e...2ea 8 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #10 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Svingerforeldre ja 🥹 Anonymkode: a4026...807 HAHA alltid noen som må rette på det, fullt klar over at det ikke er det meeen gikk fortere og skrive en hans foreldre🫡 Anonymkode: 37933...e60
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #11 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Iran og Irak er overhode ikke det samme. Og det er enorm forskjell på persere og kurdere i Iran. Er familien persere fra Iran, har jeg ikke bekymret meg. De er som oss vestlige. Alle andre, irakere eller kurdere, da bør du være litt mer påpasselig. Anonymkode: 32f8e...2ea Han er iraker og kurder😅 Anonymkode: 37933...e60
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #12 Skrevet 12. mai 2024 Min kjære er kurder fra irakisk Kurdistan. Han kom hit som ung voksen, og har slekt her, men ikke foreldrene her. Han ser ikke på seg selv som iraker, området han kommer fra er da også helt kurdisk styrt. Han besøker slekta i Kurdistan ca hverr 2.-3. år, og har også familie i et annet eueopeisk land. Mitt inntrykk før vi ble sammen, var at kurdere er litt dramatiske/aggressive og prater rett fra levra. Og at de er vant med selvstendige kvinner som prater tilbake. Det synes jeg stemmer med ham, også. Det hender at jeg blir litt for mild/pedagogisk med ham, han tåler mye bedre at jeg bare sier ting rett ut av kritikk og andre ting, og forventer det egentlig. Han har bodd i Norge i mange år og kan virke veldig norsk på en del ting, men feks det å elske å være på fjellet er vel like kurdisk som norsk. Og som med mange kurdere skjønner han ikke helt vitsen med en del formelle norske ting, kurdere har sine ting som er viktige men det er mer poesi og lidenskap enn formaliteter. Han har krigs- og flukterfaring, ikke bare at han kom til Norge, men at de flyktet internt i Kurdistan/Irak pga angrep. Dette kommer opp innimellom, og jeg vet han feks sliter med søvn pga det. Selv om din kjære kanskje ikke har flukterfaring selv, så er kulturen preget av dette. De er en mistroisk og privat gjeng, med god grunn. Les deg opp på historia til Kurdistan. Jeg hadde kjæreste fra Midtøsten før ham, så jeg tror at noen ting er lettere for oss pga det. Jeg er derimot hans første norske kjæreste. Anonymkode: 2abee...79e 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #13 Skrevet 12. mai 2024 Kan du ikke heller finne deg en nordmann? Anonymkode: 1c34b...eb6 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #14 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Okei så irakere er no go, men har møtt en fin fyr, holdt på en stund meeen jeg må si jeg er skeptisk til den kulturen. Vi snakka så vidt om det og da nevnte han at foreldrene hans hadde ikke vært fan av å få barn utenfor ekteskap… han derimot har levd hele livet sitt her, han lever jo som oss nordmenn. Men er jo hvis det skulle bli noe mere så syns jeg det er litt sånn ja det ligger litt i bakhodet med en sånn gammel kultur da Anonymkode: 37933...e60 Kulturen står gjerne sterkere enn det selvstendige, så selv om HAN er åpen for barn utenfor ekteskap betyr det ikke at det lar seg gjennomføre i praksis pga kulturen i familien hans. Han har innprentet i kroppen at familie er viktigst. Og du er ikke en del av den før dere er gift. Kulturen veier altså tyngst, og hvis han kommer til å enten måtte bryte med den OG familien, eller så må du innfinne deg i den. Det finnes ingen mellomting. Det er bare du som kan finne ut om dette er hvert det. Anonymkode: 8027e...051 1
Nonish91 Skrevet 12. mai 2024 #15 Skrevet 12. mai 2024 Jeg er selv fra Irak/kurdistan! Vi er muslimer men ikke så religiøse, forstår ikke helt hva folk har imot ramadan 😅 faster heller ikke. Men helt ærlig, gå for noen som har bodd her lenge og har en annen tankegang. Iranere er de verste som finnes, de bytter sin tro oftere enn det jeg bytter mitt undertøy. er ikke noe galt i å ønske seg noe stabilt først før man setter et barn i verden. Er det ikke fint at han ønsker å gifte seg først før dere lager barn?? tenker så lenge han ikke er kontrollerende, skal kommentere klesstilen din osv. men ja man må vise litt respekt med å ikke vise rumpeballene 😅 men ja tror nok du forstår poenget mitt 😂 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #16 Skrevet 12. mai 2024 Har du lest boken til Isabel raad om volden og kultur og kvinnesynet til Irak? 🙈 nei takk Anonymkode: 990d0...09c 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #17 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har du lest boken til Isabel raad om volden og kultur og kvinnesynet til Irak? 🙈 nei takk Anonymkode: 990d0...09c Om kvinnesynet blant kurdere i Irak: "Kurdiske kvinner har også dannet en helt egen millitærstyke, YPJ, som får mye av æren for IS sitt nederlag i Syria. Mer likestilling mellom kvinner og menn er en av flere verdier som skiller kurdere fra naboene i øst, og som Asi synes det er verdt å kjempe for. – Kurdere undertrykker ikke kvinner..." https://www.utrop.no/nyheter/ansikt-i-fokus/32572/ Anonymkode: 2abee...79e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #18 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Om kvinnesynet blant kurdere i Irak: "Kurdiske kvinner har også dannet en helt egen millitærstyke, YPJ, som får mye av æren for IS sitt nederlag i Syria. Mer likestilling mellom kvinner og menn er en av flere verdier som skiller kurdere fra naboene i øst, og som Asi synes det er verdt å kjempe for. – Kurdere undertrykker ikke kvinner..." https://www.utrop.no/nyheter/ansikt-i-fokus/32572/ Anonymkode: 2abee...79e Bra for kurdere, men nå skrev jeg irak Anonymkode: 990d0...09c
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #19 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Bra for kurdere, men nå skrev jeg irak Anonymkode: 990d0...09c Ja, det gjorde du. Og Ts kjæreste er kurder fra Irak/iraksk Kurdistan. Anonymkode: 2abee...79e 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #20 Skrevet 12. mai 2024 Nonish91 skrev (16 timer siden): Jeg er selv fra Irak/kurdistan! Vi er muslimer men ikke så religiøse, forstår ikke helt hva folk har imot ramadan 😅 faster heller ikke. Men helt ærlig, gå for noen som har bodd her lenge og har en annen tankegang. Iranere er de verste som finnes, de bytter sin tro oftere enn det jeg bytter mitt undertøy. er ikke noe galt i å ønske seg noe stabilt først før man setter et barn i verden. Er det ikke fint at han ønsker å gifte seg først før dere lager barn?? tenker så lenge han ikke er kontrollerende, skal kommentere klesstilen din osv. men ja man må vise litt respekt med å ikke vise rumpeballene 😅 men ja tror nok du forstår poenget mitt 😂 Skjønner hva du mener🤣, han er en super finfyr, ikke kontrollerende eller noe sånt, bare god tvers igjennom, rolig og veldig respektfull Anonymkode: 37933...e60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå