Thyra Skrevet 11. mai 2024 #1 Skrevet 11. mai 2024 Er det innafor? Festdraktcaper er jo mye billigere. Og det kan ofte bli kaldt uten yttertøy. Hva med festdraktskjorte i stedet for bunadsskjorter? Hva sier bunadspolitiet?
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #2 Skrevet 11. mai 2024 Nei. Bunader er ofte veldig varme, selv uten cape. Enten bruker du det som hører til bunaden eller så kjøper du en festdrakt, eller kjole alt etter som. Anonymkode: c77d9...c54
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #3 Skrevet 11. mai 2024 Det synes godt at det ikke er kvalitet og 100% ull. Er ikke bunadspoliti, men synes det ser tacky ut. Anonymkode: f11ea...9c2 3
Supersmurf Skrevet 11. mai 2024 #4 Skrevet 11. mai 2024 Jeg vurderte det samme, men da jeg foreslo det for min mann (som ikke bryr seg om klær), mente han at det absolutt ikke gikk. Tenker å spare til en ordentlig cape. 1
Thyra Skrevet 11. mai 2024 Forfatter #5 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei. Bunader er ofte veldig varme, selv uten cape. Enten bruker du det som hører til bunaden eller så kjøper du en festdrakt, eller kjole alt etter som. Anonymkode: c77d9...c54 Stakken er varm, ja. Men skjorte av lin og bunadsvest er ikke noe for kalde dager.
Delia Peabody Skrevet 11. mai 2024 #6 Skrevet 11. mai 2024 Thyra skrev (43 minutter siden): Stakken er varm, ja. Men skjorte av lin og bunadsvest er ikke noe for kalde dager. I sånt vær bruker jeg superundertøy under 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #7 Skrevet 11. mai 2024 Bare kjøp den capen du har råd til du! Og vil du gå med joggesko til bunad kan du gjøre det også, ja, solbriller og paraply går også helt fint!😁 Anonymkode: fc8de...bde 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #8 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nei. Bunader er ofte veldig varme, selv uten cape. Enten bruker du det som hører til bunaden eller så kjøper du en festdrakt, eller kjole alt etter som. Anonymkode: c77d9...c54 Stakken ja, ikke på armene, da er det veldig greit med en cape! Anonymkode: fc8de...bde 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #9 Skrevet 12. mai 2024 I gamle dager ville men ha brukt det man hadde, så jeg sier ja. Anonymkode: 1a3a2...113 3
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #10 Skrevet 12. mai 2024 Ikke bunadspoliti, men det ville jeg aldri gjort. Men har cape som hører til bunaden min da. Og samme med skjorte, som hører til. Når barna var yngre hadde de langermet trøye under bunadskjorten, enten i ull eller bomull etter hvor kaldt det var ute. Men hadde aldri blandet bunad med noe som hører fest drakt til. Men du er jo den som skal bruke det og da er det opp til deg Anonymkode: b1226...cac 2
Thyra Skrevet 12. mai 2024 Forfatter #11 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bare kjøp den capen du har råd til du! Og vil du gå med joggesko til bunad kan du gjøre det også, ja, solbriller og paraply går også helt fint!😁 Anonymkode: fc8de...bde Hvorfor skulle ikke solbriller og paraply være lov? Bedre at bunaden blir klissvåt sikkert... Det finnes jo også egne bunadsparaplyer. Solbriller er jeg helt avhengig av. Apropos sko til bunad? Er det greit å kjøpe bunadssko på Coop Obs, Sparkjøp eller lignende? 2
Thyra Skrevet 12. mai 2024 Forfatter #12 Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke bunadspoliti, men det ville jeg aldri gjort. Men har cape som hører til bunaden min da. Og samme med skjorte, som hører til. Når barna var yngre hadde de langermet trøye under bunadskjorten, enten i ull eller bomull etter hvor kaldt det var ute. Men hadde aldri blandet bunad med noe som hører fest drakt til. Men du er jo den som skal bruke det og da er det opp til deg Anonymkode: b1226...cac Ser folk flest forskjell på om du har riktig cape til bunaden da? Selv om man har bunadscape, så er det jo ulike caper til ulike bunader også. Ser da uansett bedre ut med cape enn med boblejakke eller allværsjakke, eller? 2
Thyra Skrevet 12. mai 2024 Forfatter #13 Skrevet 12. mai 2024 Delia Peabody skrev (15 timer siden): I sånt vær bruker jeg superundertøy under Fortsatt kaldt.
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #14 Skrevet 12. mai 2024 Thyra skrev (3 timer siden): Hvorfor skulle ikke solbriller og paraply være lov? Bedre at bunaden blir klissvåt sikkert... Det finnes jo også egne bunadsparaplyer. Solbriller er jeg helt avhengig av. Apropos sko til bunad? Er det greit å kjøpe bunadssko på Coop Obs, Sparkjøp eller lignende? I følge bubadspolitiet skal ikke solbriller eller paraplyer brukes, så du må spørre dem, jeg er ikke en av de. Og selvfølgelig kan du kjøpe bunadssko der du vil! Du trenger ikke å kjøpe rådyre sko! Ingen som går og studerer skoene til folk for å se om det er Klaveness eller billige sko fra sparkjøp etc.! Anonymkode: fc8de...bde 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #15 Skrevet 12. mai 2024 Thyra skrev (4 timer siden): Ser folk flest forskjell på om du har riktig cape til bunaden da? Selv om man har bunadscape, så er det jo ulike caper til ulike bunader også. Ser da uansett bedre ut med cape enn med boblejakke eller allværsjakke, eller? I både min bunad og min datters bunad så er capen både i lik farge og stoff som bunaden, med riktig hempe etc. Så jeg ville sett forskjell. Bruker også egen bunads paraply om det regner og har kjøpt riktig skotøy som hører med. (Klaveness). Skal en først bruke bunad så bør det være gjennomført med riktig tilbehør Anonymkode: b1226...cac 1
Thyra Skrevet 13. mai 2024 Forfatter #16 Skrevet 13. mai 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): I både min bunad og min datters bunad så er capen både i lik farge og stoff som bunaden, med riktig hempe etc. Så jeg ville sett forskjell. Bruker også egen bunads paraply om det regner og har kjøpt riktig skotøy som hører med. (Klaveness). Skal en først bruke bunad så bør det være gjennomført med riktig tilbehør Anonymkode: b1226...cac Min stakk er svart. Og om capen også var svart og i et slags ullstoff, tror jeg ikke det ville ha sett så ille ut.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #17 Skrevet 13. mai 2024 Thyra skrev (1 minutt siden): Min stakk er svart. Og om capen også var svart og i et slags ullstoff, tror jeg ikke det ville ha sett så ille ut. Nei da blir nok ikke forskjellen så synlig. Våre er blå i en spesiell blåfarge. Vi fikk sydd alt på samme tid så det ble lik farge, både lue , forkle og cape. Lue blir ikke brukt, men det kan jo skje så kjekt å ha. Er jo i utgangspunktet tullete kjøpe dyr cape, den brukes ikke ofte. Tor jeg har hatt min på 17.mai 2-3 ganger i løpet av alle årene jeg har hatt bunad Anonymkode: b1226...cac 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #18 Skrevet 13. mai 2024 Thyra skrev (På 11.5.2024 den 22.50): Er det innafor? Festdraktcaper er jo mye billigere. Og det kan ofte bli kaldt uten yttertøy. Hva med festdraktskjorte i stedet for bunadsskjorter? Hva sier bunadspolitiet? Bunadspoliti trenger du ikke kalle det. Men faktum er at man skal bruke riktig tilbehør til bunaden. Og å blande slik blir feil. Du bestemmer selv, men må regne med blikk og komentarer. Du vet om det! Anonymkode: 59ec0...cd8 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #19 Skrevet 13. mai 2024 Hva med et ullsjal? Det går til alle bunader, og er meget autentisk ift tidligere tider! Anonymkode: 853a7...47e 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2024 #20 Skrevet 13. mai 2024 Thyra skrev (På 12.5.2024 den 15.17): Hvorfor skulle ikke solbriller og paraply være lov? Bedre at bunaden blir klissvåt sikkert... Det finnes jo også egne bunadsparaplyer. Solbriller er jeg helt avhengig av. Apropos sko til bunad? Er det greit å kjøpe bunadssko på Coop Obs, Sparkjøp eller lignende? Det er ikke riktig tilbehør til bunad med paraply og solbriller. Heller ikke veldig synlig sminke er bra sammen med bunad. Anonymkode: 59ec0...cd8 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå