Gå til innhold

Mye styggere hud av hudpleieprodukter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

29 år gammel. Oppdaget nylig at jeg har fått en del rynker (fine linjer) i ansiktet som alltid er der. Særlig i pannen og rundt øynene. Det plager meg i utgangspunktet ikke, men det fikk meg til å tenke på at jeg kanskje bør bli flinkere til å følge en hudpleierutine for å ikke få "gammel" hud veldig tidlig. Dersom dette har noen effekt i det hele tatt?

Tidligere har jeg gjort veldig lite for å ta vare på huden i ansiktet. Vasket ansiktet 3-4 ganger i uka i forbindelse med dusjing, og smurte med en dæsj fuktighetskrem etterpå for å ikke bli tørr. Smurte med øyekrem morgen og kveld. Bruker sminke i ansiktet (lett mineralpudder) kanskje 10 ganger i året, til daglig kun mascara. 
Da dette var "rutinen" min hadde jeg egentlig veldig fin hud i ansiktet, minus linjene. Kanskje litt vel synlige porer, men det har jeg alltid hatt. Ikke plaget med fet eller tørr hud, ingenting som flasset av, fikk sjeldent kviser. 

Nå bruker jeg ansiktsrens morgen og kveld (bedre for huden min enn vann, da blir jeg knusktørr), smører med fuktighetsserum og dag-/nattkrem. Bruker fremdeles øyekrem morgen og kveld. Dette har jeg gjort daglig i litt over en måned. 
Porene mine er like synlige, men nå plages jeg med fet og uren hud. Oljete i T-sonen, og kviser på/rundt kinnbenene. Bruker produkter som skal tilføre fuktighet, ikke fett. 

Jeg kommer aldri til å begynne med botox eller svindyre "anti-rynkeprodukter", viktig er det ikke for meg. Spørsmålet er vel egentlig derfor - er det noen som vet om normal bruk av fuktighetskrem/-serum vil ha noen som helst effekt for å bremse aldring av hud? MÅ man bruke fuktighetskrem to ganger om dagen, selv om huden tilsynelatende klarer seg veldig fint med 3-4 påføringer i uka? 

Anonymkode: 5b88c...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror personlig at det mest sentrale er solkrem. Og at andre ting ikke gjør stort til eller fra.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 46 og ingen hudpleier , men huden blir verre av og bli overbehandlet. Du trenger ikke rense huden morgen og kveld, holder med kveld. Hvis du har tørr hud bruk gjerne er oljebasert rens. Det viktigste for anti age er å bruke solfaktor, og ikke røyke. Hvis huden din var finere før så går du tilbake til den rutinen. Men husk solfaktor. Retinol som har dokumentert effekt på rynker bla kan du begynne med senere. Kan være du bruker feil produkter til din hud også. 

Anonymkode: 4707a...045

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som både AB over og @Frøkenfryden skriver, det absolutt viktigste du gjør for huden din for å forebygge for tidlig hud aldring, er å være nøye med solbeskyttelse. UV-stråling er den viktigste faktoren for utvikling av rynker i ansiktet, fordi den bryter ned bindevevet som holder huden glatt og elastisk.

Det stemmer også at det er tilstrekkelig å rense huden om kvelden. Om du opplever at huden blir tørr av kun vann, skyldes det gjerne at du bruker for varmt vann, det tørker ut huden. Lunkent/kroppstemperert vann er bedre.

Ut fra beskrivelsen din er det jo tydelig at huden din er i ubalanse, og det kan skyldes produktene du bruker, men det er vanskelig å si noe spesifikt uten å vite noe mer om hvilke du bruker.

Så er det også slik at de fleste hudtyper, med unntak av fet og/eller uten hud, trenger tilførsel av både lipider (fettstoffer) og fukt. Hvis du, slik du beskriver det, bruker produkter beregnet på fet hud, kan det hende at huden din får for lite fett og responderer med å produsere mer fett selv.

Det du umiddelbart kan gjøre, er å rense huden kun om kvelden, og kun bruke fuktighetskrem og øyekrem,  og solkrem på dagtid. Du kan prøve deg litt fram, kanskje synes du at solkremen gir nok fukt på dagtid, slik at du ikke trenger noe mer. 

Hvis du ikke merker bedring etter noen uker, bør du kanskje vurdere å bytte produkter, og eventuelt investere i et niacinamideserum for å balansere talgproduksjonen. Du kan også forsøke et serum med BHA en kveld i uka på områdene med kviser og store porer. BHA (salisylsyre) løser opp talg i porene og virker derfor forebyggende på kviser, i tillegg til at den også er antiinflammatorisk.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...