La Luna Skrevet 11. februar 2006 #21 Skrevet 11. februar 2006 Jeg er ikke i mot smokk til små barn, bare de eldre....er veldig greit å kunne putte smokken i munnen på en hylskrikende liten tass! Men bare til bruk når det er sovetid eller ting er litt ekstra vanskelig, ikke på dagtid når alt ellers er greit...
Fibonacci Skrevet 11. februar 2006 #22 Skrevet 11. februar 2006 Hvorfor gir man barna smokk i det hele tatt til å begynne med? Er det ikke bedre å aldri begynne med det? ← Bedre for noen kanskje, for andre er det veldig deilig når babyen tar smokken istedet for å bruke puppen som smokk hele tiden. Babyer har et enormt sugebehov.
Gjest en mor på besøk Skrevet 13. februar 2006 #23 Skrevet 13. februar 2006 Det er så gøyalt begrep det der: Bruke puppen som smokk. Akurat som om smokken er det opprinnelige, men at pupp erstatter det behovet innimellom
Furstina Skrevet 13. februar 2006 #24 Skrevet 13. februar 2006 Jag har inte heller förstått behovet av smokk - men jag har hellre aldrig behövt förstå det. För mig var det naturligt att min son åt och sög från bröstet när han ville, men inte varje halvtimme utan så han åt sig ordentligt mätt. Då blev han mätt och stimulerade mjölkproduktionen. Jag upplevde aldrig att han låg och "snuttade" bara för nöjes skull. Är det inte så att nappen/smokken kanske stimulerar barnets sugbehov ännu mer? Och att föräldrarna i ren reflex trycker in smokken vid ljud eller bara den ramlar ut? Jag vet att inte alla gör så ibland tycker jag det ser ut så. Så att smokken för en 18 månaders eller 2 år gammalt barn är mer ett invant behov och trygghet? Bara en teori, ingen kritik. Jag tänker lite på min egen son som aldrig använt smokk. Jag ammade honom tills han var ca 15 månader och han suger inte på tumme, klut eller något annat. Har han litet sugbehov? Eller är det behovet avklarat vid en sådan ålder? Hur länge sitter sugbehovet i? Övergår sugbehovet till en trygghetsritual och en vana? Ett måste för att somna och för tröst? Jag bara funderar lite...
Chiquita Skrevet 13. februar 2006 #25 Skrevet 13. februar 2006 Mener å ha lest at sugebehovet er der frem til 4-6 mnd, og etter dette er det bare en vane...
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2006 #26 Skrevet 14. februar 2006 Ja, det sies at sugebehovet avtar rundt 6 måneder. Det kan være mange grunner til å begynne med smokk og det blir litt enkelt å bare si at det beste er å aldri begynne. I den ideelle verden hadde jo det vært løsningen selvfølgelig.... Jeg personlig hadde mye imot smokk og ville overhodet ikke at min sønn skulle begynne med det. Men på den tiden visste jeg jo ikke at jeg skulle få et prematurbarn med stort behov for smokk... Jeg ble nesten litt sint da jeg så at sykepleierne ga ham smokk men forsto jo raskt at det var til hans beste. Poenget mitt er at det kan være grunner til at noen (ikke alle) SMÅ barn har et sugebehov som gjør at de trenger smokken. Men etter ca. 6 måneder - 1 års alder kan det være fornuftig å avvenne dem. Og jeg mener at vi med det gjør barna en tjeneste, det blir jo bare verre og verre desto større de blir....
Furstina Skrevet 15. februar 2006 #27 Skrevet 15. februar 2006 Är det inte väldigt ovanligt att suga på tummen nuförtiden? Jag kan nog inte komma på ett enda barn jag sett som suger på tummen? jag minns att jag hade kompisar eller kompisar med småsyskon som sög på tummen men idag? Om vi får ett barn till - och om detta barn använder smokk - ska jag nog försöka avvänja barnet före 1 års ålder. (så kan jag alltid säga nu innan jag sitter där, eller hur? )
prinsessa Skrevet 15. februar 2006 #28 Skrevet 15. februar 2006 Hvorfor gir man barna smokk i det hele tatt til å begynne med? Er det ikke bedre å aldri begynne med det? ← Fordi de fleste babyer har et veldig sugebehov og hvis man ikke vil få ute med puppen 24 timer i døgnet er smokk en veldig bra løsning
Gjest |H| Skrevet 15. februar 2006 #29 Skrevet 15. februar 2006 Hvorfor gir man barna smokk i det hele tatt til å begynne med? Er det ikke bedre å aldri begynne med det? ← Så enkelt er d nok desverre ikke. mange babyer som blir født, har et veldig stort sugebehov, og for at de ikke skal skrike og suge brystvorten av mamma`n, så er d veldig greit å ha en smokk som erstatter puppen en gang iblandt. min jente hadde et enormt til sugebehov, og hun tok ikke smokk de første månedene, og d var fælt. for d gikk hardt utover brystene mine. så all ære til smokken!
Gjest gjest1 Skrevet 15. februar 2006 #30 Skrevet 15. februar 2006 Småtten "min" (nevøen) sugde seg nesten i hjel på hendene sine før han fekk, så i slike tilfelle er det nok lurt, syns eg...
manzana Skrevet 16. februar 2006 #31 Skrevet 16. februar 2006 Hvorfor gir man barna smokk i det hele tatt til å begynne med? Er det ikke bedre å aldri begynne med det? Du har aldri hatt barn... Sult og suttebehov er to helt forskjellige ting. Min eldste brukte smokk. Fra hun var 10 mnd bodde smokken i senga og bilen, og kun der. Hun var 2 år og 2 uker når vi sluttet helt med smokk. Junior tok aldri smokk, og det var et pes uten like. Han hadde et stort suttebehov og det eneste som dugde var mors pupp. Og det er IKKE gøy å sitte med puppen uten 20 timer i døgnet.... (allerede som nyfødt på intensiven prøvde de å innføre smokk, uten hell...) Det er vel ikke mange foreldre som gjør det? Eller...? I barnehagen vår er det ti unger (15 mnd - 3 år), og åtte av dem (uten å overdrive) får smokken i munnen i det foreldrene kommer for å hente. Min sønn gjør ikke det, han har aldri tatt smokk...
Plym Skrevet 16. februar 2006 #32 Skrevet 16. februar 2006 Hvorfor gir man barna smokk i det hele tatt til å begynne med? Er det ikke bedre å aldri begynne med det? ← Redusert risiko for krybbedød er et kjempegodt argument for smokkbruk: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visnyhet?vp_id=9912 Hilsen Plym
Gjest en mor på besøk Skrevet 16. februar 2006 #33 Skrevet 16. februar 2006 Det er naturligvis foreldrene, ikke barna som har behov for smokk. Alle som gir ungene smokk sier at deres barn har så ENORMT sugebehov - hei: det har "alle" babyer. Forskjellen er bare at får de pupp, som er det de vil ha, så regulerer det seg selv og det avtar etterhvert. Smokk blir en vane. Det er noe annet. Og hvor kommer den idiotiske myten om totten fra? At de tar tott om de ikke får smokk? Ingen av barna jeg kjenner som ikke har fått smokk bruker tott (vanskelig setning, sorry). Ingen av mine fire har vært i nærheten av å suge på andre ting enn pupp.
Ottine Skrevet 17. februar 2006 #34 Skrevet 17. februar 2006 Det er naturligvis foreldrene, ikke barna som har behov for smokk. Alle som gir ungene smokk sier at deres barn har så ENORMT sugebehov - hei: det har "alle" babyer. Forskjellen er bare at får de pupp, som er det de vil ha, så regulerer det seg selv og det avtar etterhvert. Smokk blir en vane. Det er noe annet. Og hvor kommer den idiotiske myten om totten fra? At de tar tott om de ikke får smokk? Ingen av barna jeg kjenner som ikke har fått smokk bruker tott (vanskelig setning, sorry). Ingen av mine fire har vært i nærheten av å suge på andre ting enn pupp. ← Er ganske enig med deg, altså! Det er ingen babyer som er sultne 20 timer i døgnet - og det "suttebehovet" tror jeg bestemt man kan regulere litt selv. MEN - man må tåle at det blir litt skriking i begynnelsen. Tror mange bruker smokken som "lyd-demper", og vips; så har babyen BEHOV for smokken hele tida. Litt slem nå, kanskje men...
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #35 Skrevet 17. februar 2006 Så lenge man avvenner barnet innen rimelig alder (3 år etter min mening), så ser jeg ikke helt problemet! Smokken er en ekstra kos, og trøst som er god å ha ved legging, bilkjøring og sykdom. Vi voksne har så mange former for "trøst og kos", og jeg unner min lille gutt å ha smokken en stund til jeg... Kan tenkte på mye jeg syntes er stygt å se, men et barn med smokk er ikke en av tingene!
prinsessa Skrevet 18. februar 2006 #36 Skrevet 18. februar 2006 Så lenge man avvenner barnet innen rimelig alder (3 år etter min mening), så ser jeg ikke helt problemet! Smokken er en ekstra kos, og trøst som er god å ha ved legging, bilkjøring og sykdom. Vi voksne har så mange former for "trøst og kos", og jeg unner min lille gutt å ha smokken en stund til jeg... Kan tenkte på mye jeg syntes er stygt å se, men et barn med smokk er ikke en av tingene! ← Kunne ikke vært mer enig
Gjest Gjest_Aurora_* Skrevet 18. februar 2006 #37 Skrevet 18. februar 2006 Glemmer aldri da sønnen min var 2mnd og tok smokk for første gang. Han satt i vippestolen og var veldig urolig pga av suttebehovet.Han prøvde iherdig å sutte på hendene sine,men fikk det bare ikke til. Når han da fikk smokk så ble han helt rolig. Lå å koste med pleddet sitt. Og det var nytt for oss. Så han hadde helt klart et stort suttebehov og ble beroliget med smokk. Men 4åringer er vel litt for store for smokk!
Gjest småbarnspappa Skrevet 2. mars 2006 #38 Skrevet 2. mars 2006 Hei. Er så lei av alt dette maset om smukk. Har en gutt på 3 år som er veldig glad i smukken sin. Han bruker den ikke i barnehagen, men får den til barnetv og når han skal legge seg, og av og til ellers. Tidligere har han brukt den mye mere enn dette. Min datter på 1 år har ikke samme behovet. Gutten min har ingen feil med tannstilling eller taleevner. Ikke har jeg kommet over noe forskning som støtter disse påstandene heller. Eneste argumentet her er at de voksne synes det ikke ser bra ut. Herregud, vi snakker om små barn hvis enkelte har stort behov for å suge på noe. Hva er problemet? "Æsj...det er ekkelt...jeg synes det er stygt å se på" osv. Ganske utrolige argumenter synes fra voksne mennesker. Barn har forskjellige behov sånn er det. Tenk over det når dere tar dere en røyk, snus eller hvilke laster dere måtte besitte.
Gjest Helene1 Skrevet 2. mars 2006 #39 Skrevet 2. mars 2006 Hei. Er så lei av alt dette maset om smukk. Har en gutt på 3 år som er veldig glad i smukken sin. Han bruker den ikke i barnehagen, men får den til barnetv og når han skal legge seg, og av og til ellers. Tidligere har han brukt den mye mere enn dette. Min datter på 1 år har ikke samme behovet. Gutten min har ingen feil med tannstilling eller taleevner. Ikke har jeg kommet over noe forskning som støtter disse påstandene heller. Eneste argumentet her er at de voksne synes det ikke ser bra ut. Herregud, vi snakker om små barn hvis enkelte har stort behov for å suge på noe. Hva er problemet? "Æsj...det er ekkelt...jeg synes det er stygt å se på" osv. Ganske utrolige argumenter synes fra voksne mennesker. Barn har forskjellige behov sånn er det. Tenk over det når dere tar dere en røyk, snus eller hvilke laster dere måtte besitte. ← Godt sagt! Kunne ikke vært mer enig.
Gjest Binna Skrevet 2. mars 2006 #40 Skrevet 2. mars 2006 (endret) Småbarnspappa: Du sammenligner smokk- bruk med røyking! WHAT??!! Røyking er en svært usunn vane og det sammenligner du med "naturlige" ting som sugebehov... jaja. Jeg synes ikke det er ÆSJ eller ufint eller ekkelt eller noe med babyer med smokk, jeg skjønner at babyer trenger det, men UNGER?? Altså, hvor går grensa? Det er ikke lenge siden norske tannleger gikk ut i media og anbefalte foreldre å lære barna sine av med smokk i rimelig alder pga tannstillingen. Ang. talefeil så mener man vel NÅR UNGEN HAR SMOKKEN I KJEFTEN, ikke ellers. Endret 2. mars 2006 av hæxa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå