Gjest Binna Skrevet 10. februar 2006 #1 Skrevet 10. februar 2006 Hvordan har det seg at det første foreldre som henter barna sine i barnehagen er å stappe smokken inn i munnen på dem når de blir henta? Særlig når barnet da har klart seg HELE dagen uten smokk i barnehagen og ikke spurt etter den engang. Er det 4åringer som TRENGER smokk??
Gjest baby-E Skrevet 10. februar 2006 #2 Skrevet 10. februar 2006 det kommer jo ann på hva man er vandt med.
Gjest HB Skrevet 10. februar 2006 #3 Skrevet 10. februar 2006 Personlig synes jeg at 4-åringer er for store til å bruke smokk! Faktisk også når de skal sove, men det kan være et tvilstilfelle. Det er jo også en diskusjon om smokk er bra for tannstillingen til barna, så da bør jo ikke foreldrene stappe den i munnen på barna når det tydeligvis ikke er behov for det - at barnet ønsker den. Hilsen Lille meg
Gjest gjest1 Skrevet 10. februar 2006 #4 Skrevet 10. februar 2006 En ting er at unger bruker smokk når dem sover,men om dagen.. synes det er så ekkelt
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #5 Skrevet 10. februar 2006 En ting er at unger bruker smokk når dem sover,men om dagen.. synes det er så ekkelt . helt enig
Gjest Gjest Skrevet 10. februar 2006 #6 Skrevet 10. februar 2006 Jeg for min del syns ikke noe om at 4 åringer bruker smokk. Er jo for at enkelte babyer har et stort sugebehov og når man er 4 så burde ikke det være no problem lenger.
La Luna Skrevet 10. februar 2006 #7 Skrevet 10. februar 2006 Akkurat det samme har jeg reagert på! Og det gjelder ikke bare fireåringer. Synes virkelig ikke det er noe vits i å stappe smokken i munnen på ungen når den ikke har spurt etter den, og som du sier, har klart seg hele dagen i barnehagen uten smokk!
Aeriana Skrevet 10. februar 2006 #8 Skrevet 10. februar 2006 Det er vel ikke mange foreldre som gjør det? Eller...? Det høres jo helt tullete ut da, og ganske unødvendig. Jeg var bare sååå glad da jeg endelig fikk guttungen min til å slutte, da var han tre år og jeg var så lei den smokken! Det skal sies at han ikke slutta frivilllig da De foreldrene som stapper i dem smokken i tide og utide gjør seg selv en stor bjørnetjeneste iallfall. Da blir det ikke lett å få dem til å slutte med den heller. Det er direkte stygt med "store" unger som bruker smokk.
Ottine Skrevet 10. februar 2006 #9 Skrevet 10. februar 2006 Smokk er generelt ekkelt- og på så store barn som 4- åringer er det bare
Hermula Skrevet 10. februar 2006 #10 Skrevet 10. februar 2006 Vi har ikke brukt smukk på lillemor. Grunnen er igrunnen skrekkeksempler fra par barn i tre-fireårs alderen som ikke kan prate klart fordi de altid har en smukk i munnen. Joda --- det kan jo tenkes at min baby kunne hatt behovet. Vi prøvde litt, men det var ikke populært. Mamma sin pupp ble nok brukt som smokk innimellom.
Anna B. Skrevet 10. februar 2006 #11 Skrevet 10. februar 2006 Datteren vår på 2 legger smokken pent i hylla når hun kommer i barnehagen, og henter den ned igjen når vi skal hjem. Vi er ikke like flinke til å legge den bort her hjemme som de er i barnehagen, og på kvelden når hun er trøtt og ser på Barne TV er det helt utenkelig å sitte uten smokken... Håper virkelig at vi har smokkeavvent henne før hun blir 4! Er det ikke et sånt smokketre i Dyreparken i Kristiansand, da?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2006 #12 Skrevet 11. februar 2006 Vi har en gutt på nesten 3 år. Hans smokk tar vi senest ved frokostbordet og han får den tilbake ved leggetid og av og til en liten hvilestund på formiddagen, men da skal han sitte rolig i sofaen. I barnehagen har han smokk når han hviler i sofaen mens de andre barna sover (han er en av de få som ikke sover). Når han er syk får han smokken litt mer, men det er et lite h***** etterpå når smokken atter en gang skal opp på hylla.
Fibonacci Skrevet 11. februar 2006 #13 Skrevet 11. februar 2006 Det er kanskje litt fort gjort å ty til smokken. Vi har en gutt på 15 måneder som er veldig glad i smokken sin og veldig gjerne vil ha den selv om han ikke skal sove. Han vet hvor de "bortkomne" smokkene er også (har opplevd at vi ikke finner smokker i huset, og så plutselig kommer han med en smokk i munnen som han har funnet godt gjemt under noe). Prøver å legge bort smokken på dagtid, så sant det ikke er noe spesielt.
Gjest vsn Skrevet 11. februar 2006 #14 Skrevet 11. februar 2006 Nei, smokk er vel ikke nødvendig for noen unger. Og iallefall ikke når de er 4 år Men... Eldste gutten min brukte smokk til han var 3,5 år Bare om natta de siste mnd`ene, men han var altfor stor likevel til å bruke smokk. Nr 2 sluttet med smokk før han var året. Da ville han ikke ha den lenger. Nr 3 som nå er 17 mnd har aldri villet ha smokk. Og likens med minsten som er 4 mnd. Jeg synes det er like greit.
Gjest Binna Skrevet 11. februar 2006 #15 Skrevet 11. februar 2006 Det er visst ganske mye av det.. selv om det ikke gjelder flesteparten jeg tenker på tannstillings- skader også. Jeg tror det finnes et sånt smokke- tre i den dyreparken ja. Ellers er det jo noen som "sender de til babyer" har jeg hørt, sikkert lurt..
Gjest Maddy Skrevet 11. februar 2006 #16 Skrevet 11. februar 2006 Eldste tok ikke smokk og gjett om hun hadde hatt behov for det. Vesla på 7 mnd bruker smokk men ikke så ofte. Har den når hun sover for det meste og det synes jeg er greit. Ny forskning viser at barn som sover med smokk har mindre sjanser til å dø i krybbedød. Er enig med de fleste at barn med smokk når de er en 3-4 ikke er særlig delikat.
Gjest en mor på besøk Skrevet 11. februar 2006 #17 Skrevet 11. februar 2006 Det er ingen unger som TRENGER smokk. Og fireåringer - herregud, det ser virkelig ikke bra ut. Det aller verste er store barn med smokk i vogn!
Varja Skrevet 11. februar 2006 #18 Skrevet 11. februar 2006 Datteren min har aldri brukt smokk, men hun suger på totten, dette gjorde hun veldig ofte da hun var baby. Nå er hun to år, og jeg synes hun suger mindre og mindre på den. Som regel gjør hun det bare hvis hun er veldig trett, men det er ikke alltid da heller. Hun tar ikke totten automatisk når hun skal legge seg heller lenger. Barn er jo forskjellige, men basert på å suge på tott, som barnet jo regulerer helt selv, ser det ut som sugebehovet avtar veldig allerede fra 2 års alder, så jeg synes det høres rart ut å skulle bruke smokk om dagen som 4 åring.
Jane How Skrevet 11. februar 2006 #19 Skrevet 11. februar 2006 Hvorfor gir man barna smokk i det hele tatt til å begynne med? Er det ikke bedre å aldri begynne med det?
Martha Stewart Skrevet 11. februar 2006 #20 Skrevet 11. februar 2006 Det er visst ganske mye av det.. selv om det ikke gjelder flesteparten jeg tenker på tannstillings- skader også. ← Enig med at 4-åringer burde være avvent smokken. Men å suge på tommelen er visst verre for tannstillingen enn smokken. Kanskje ikke så lett å venne barnet av med å suge på tommelen heller - man kan jo ikke "ta fra" h*n tommelen slik som smokken. Dessuten tyder nyere undersøkelser på at smokk ifm soving forebygger krybbedød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå