Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Moren til meg og broen min ble sammen med en ny mann etter at hun og faren vår gikk fra hverandre.  Hun og den nye mannen giftet seg aldri, men var sammen i 40 år. De delte nesten hele livet sammen, og eide hus. Dette huset er i dag verdt ca 8 mill, det er ikke lån på det, de har betalt det ned sammen.

Men saken er den at det er stefaren vår som eier det, det står i hans navn. Det fikk vi vite for ca tre år siden, at de hadde gjort det sånn fordi det var enklest siden han ikke hadde barn i fall min mor gikk bort først, slik at han kunne bo i huset. Vi fikk da vite at han hadde skrevet testamente der, alt skulle gå til meg og min bror. Moren vår døde for to år siden. Vi arvet litt penger, det meste gikk med til begravelse osv, de brukte mye penger på reising de siste årene. Vi fikk også det vi ville ha av ting etter henne, men unaturlig for oss å hente så mye ut fra et hus stefar fremdles bodde i. Stefar ønsker nå å flytte i mindre leilighet, da ble det snakk om hvor mye han ønsket å bruke på leilighet og arv etter moren vår. Da ble han sur og at at han gjorde som han ville mens han levde og hvis vi maste mer om penger kom han til å endre testamentet. 
Dette er to uker siden, har ikke snakket med han siden. Hva gjør vi? Vi har vel egentlig ikke krav på noen ting, siden hele huset sto på han og han er fri til å endre testamentet som han vil?

Endret av PurpleRain
Feil
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Dere arver kun i tilfelle han skriver det i testamente, ellers går det til familien hans, dvs foreldrene hans såfremt de fremdeles er i live, ellers hans søsken eller deres barn.

Deres mor burde sørget for at hun eier noe også. F.eks. la dere signere på at stefar kan sitte i uskiftet bo, og så etterpå få halvparten av huset skrevet over fra ham. Slik det er nå blir dere tomhendte.

Anonymkode: 670c1...e16

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dere har ikke krav på noe nei.
Han kan fritt endre testament slik han selv ønsker.

Hadde de ønsket sikre både dere og han så burde huset stått på begge og hun ha skrevet testament om at han fikk sitte i uskiftet bo.

Anonymkode: 0c96a...a28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer. Deres mor valgte å "gi bort" mye av sine verdier til sin samboer ved å betale ned på et hus han eide. Dette mot at dere skulle stå i testamentet hans. Han står fritt til å endre testamentet, og disponerer over midlene fritt. Så hun prioriterte å sikre han over dere.

Dere har ikke noe med å legge dere borti hvor mye av huspengene han legger i ny leilighet. Det er hans penger.

Anonymkode: 2c8df...fd3

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hahahhah

Dere er virkelig blitt lurt. Dere har best i å tigge om tilgivelse på deres bare knær, ellers kan dere se langt etter de penga. Hvis ikke de allerede er tiltenkt noen andre

uNsett, dere aner ingenting før den mannen ligger død. Og med tanke at han lot dere bruke de få pengene dere fikk i arv på hennes begravelse, så tyder mye på at dere ikke arvet annet enn dritt etter ham

Anonymkode: 33891...7b8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hahahhah

Dere er virkelig blitt lurt. Dere har best i å tigge om tilgivelse på deres bare knær, ellers kan dere se langt etter de penga. Hvis ikke de allerede er tiltenkt noen andre

uNsett, dere aner ingenting før den mannen ligger død. Og med tanke at han lot dere bruke de få pengene dere fikk i arv på hennes begravelse, så tyder mye på at dere ikke arvet annet enn dritt etter ham

*arver annet enn dritt

Skrevet

Det som burde vært gjort var at det ble skrevet en arvepakt før mor døde. En arvepakt er et testamente som ikke kan endres. Slik det er nå, vil stefar kunne gjøre som han vil. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting dere får gjort annet enn å stå med lua i hånda og være takknemlig for det som eventuelt kommer. 

Anonymkode: c4fa4...775

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De burde egentlig skrevet et gjensidig testamente. Dersom det nå er sånn at det bare er stefar testamente som begunstiger dere, kan jo han endre det hvis han vil. Han kan jo uansett gjøre som han vil med midlene han har, så lenge han er i live

Anonymkode: 90958...425

AnonymBruker
Skrevet

Du får gjøre som søstra til min stefar gjorde. Hun bråka og maste så mye på ham om at han skulle avslutte sine fond mens han levde, for å gi pengene til henne og hennes barn. Og når han da døde, så hadde hun planlagt at hun skulle få ⅓ av boet etter ham.

Vel.. Gikk ikke slik hun hadde tenkt. 

Han skrev testamente på den frie ⅓delen han kunne gi til hvem han ville. Jeg, søstra og hennes barn arvet likt beløp.

Så fikk jeg min mor til å skifte og betale ut arven. Dette fordi at den dagen hun dør, så kan ikke svigerinna komme og kreve halve boet siden dem ikke hadde felles barn.

Hadde søstra holdt kjeft og ikke vært så grisk, så har hun kommet mye bedre utav det enn hun gjorde da min stefar skrev testamente.

Ble bråk ja, men nå eier min mor alt.

Karma!!!

Anonymkode: 7c358...149

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du får gjøre som søstra til min stefar gjorde. Hun bråka og maste så mye på ham om at han skulle avslutte sine fond mens han levde, for å gi pengene til henne og hennes barn. Og når han da døde, så hadde hun planlagt at hun skulle få ⅓ av boet etter ham.

Han skrev testamente på den frie ⅓delen han kunne gi til hvem han ville. Jeg, søstra og hennes barn arvet likt beløp.

Så fikk jeg min mor til å skifte og betale ut arven. Dette fordi at den dagen hun dør, så kan ikke svigerinna komme og kreve halve boet siden dem ikke hadde felles barn.

Hadde søstra holdt kjeft og ikke vært så grisk, så har hun kommet mye bedre utav det enn hun gjorde da min stefar skrev testamente.

Karma!!!

½ boet etter ham.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får gjøre som søstra til min stefar gjorde. Hun bråkte og maste så mye på ham om at han skulle avslutte sine fond mens han levde, for å gi pengene til henne og hennes barn. Og når han da døde, så hadde hun planlagt at hun skulle få ⅓ av boet etter ham.

Karma!!!

Han kunne jo testamentert alt til dere om han ville. Han hadde ikke plikt til å gi søsteren noe som helst. Det er kun barn som er livsarvinger.

Anonymkode: d1971...a0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han kunne jo testamentert alt til dere om han ville. Han hadde ikke plikt til å gi søsteren noe som helst. Det er kun barn som er livsarvinger.

Anonymkode: d1971...a0e

Helt riktig 

så mye stress for ingenting 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De burde egentlig skrevet et gjensidig testamente. Dersom det nå er sånn at det bare er stefar testamente som begunstiger dere, kan jo han endre det hvis han vil. Han kan jo uansett gjøre som han vil med midlene han har, så lenge han er i live

Anonymkode: 90958...425

Og etter hans død

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...