Gå til innhold

Kvinnelige psykopater, ikke så sjelden som man tidligere trodde

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I tråd etter tråd på Kvinneguiden leser vi om kvinner som mener å være utsatt for en mannlig psykopat eller narsissist. Og hele tiden hører vi fra de samme at det eksisterer nesten ingen kvinnelige psykopater eller narsissister. Kanskje ikke så rart da det ikke har blitt forsket noe særlig på. Nå har forskerne fått interessen å forske mer på dette, og studiene viser at denne ideen om at det finnes 1 kvinnelig psykopat per 10. mannlig psykopat visstnok bare er tull. Det er mer 1 til 1, men kvinnelige psykopater har et annet handlingsmønster enn menn. 

"Forskerne definerte «psykopatiske trekk» som en kombinasjon manipulasjon, patologisk løgnaktighet, ufølsomhet, mangel på anger, impulsivitet, uansvarlighet og kriminell oppførsel."

"Estimater har tidligere antydet at det kan være et forhold på 10:1 mellom mannlige og kvinnelige psykopater, men Boddys forskning antyder at tallene kan være svært forskjellige.

"– Det er nesten én til én, sier Boddy."

– Atferden til kvinnelige psykopater ser ut til å være subtil og mindre åpenbar enn hos mannlige psykopater, og derfor blir de ikke anerkjent i like stor grad. En liten, men økende mengde bevis beskriver kvinnelige psykopater som tilbøyelige til å uttrykke vold verbalt snarere enn fysisk, og volden er av relasjonell og emosjonell art, mer subtil og mindre åpenbar enn den som kommer til uttrykk hos mannlige psykopater,

Forskere mener de har avslørt den kvinnelige psykopaten | ABC Nyheter

Hva tenker menigheten på Kvinneguiden om dette, dere er vel samt enige om at dette bare er tulleforskning og oppspinn? 

Anonymkode: b788e...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tenkt det samme, at det er rart. 

jeg har tenkt at man bare lurer seg selv når det liksom er flere menn som er psykopater. Da gir man også kvinnelige psykopater mer makt også, for de skal lissom være så sjeldne. I tillegg til det, så frarøver man også bevissthet rundt det for dem som er utsatt for kvinnelige psykopater. Tror det er så inngrodde holdninger. Vi er langt mer retard enn vi vil innrømme. 

Anonymkode: cca80...946

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt med 2 kvinnelige psykopater å gjøre (tror jeg, skal ikke diagnostisere), men aldri truffet et mann med disse trekkene.

Anonymkode: d49e4...3c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har hatt med 2 kvinnelige psykopater å gjøre (tror jeg, skal ikke diagnostisere), men aldri truffet et mann med disse trekkene.

Anonymkode: d49e4...3c5

Men det har jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (1 minutt siden):

Men det har jeg.

Jeg også. 

Når det er sagt, så er jeg ikke så overrasket over disse funnene. Men så kjenner jeg til forskjeller i atferd mellom kjønnene også. 

Har forresten en kvinnelig leder som er klart psykopat, og har fått kjenne det skikkelig på kroppen i vinter. Prøver å komme meg derifra. 

Anonymkode: f3f7b...7f2

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke usannsynlig, føler alle diagnoser som før har vært "manne diagnoser" viser seg å være like utbredt hos kvinner, men med andre symptomer. Har hørt om dette med asberger, ADHD og hjerteproblemer så langt. Så ikle usannsynlig at det gjelder psykopater også. 

Jeg har selv møt en person som fik meg til å tenke på psykopat diagnosen (men jeg vet jo ikke om det var tilføle), og det var faktisk en kvinne. Var ikke klar over at det ble set på som en manne ting en gang jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok langt flere enn man tror. 

Jeg har vært i forhold med to voldelige menn med sterke narsissistiske trekk, men når jeg startet terapi for å få hodet mitt ut av den loopen så ble jeg klar over at bestevenninen min muligens var full psykopat, ingen tegn til empati og kald tvers gjennom. Samme med min mor. 

De kvinner som har vært i voldelige forhold med menn, er ofte omgitt av venninner/bekjente i samme slag. 

Anonymkode: 591c8...82a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok langt flere enn man tror. 

Jeg har vært i forhold med to voldelige menn med sterke narsissistiske trekk, men når jeg startet terapi for å få hodet mitt ut av den loopen så ble jeg klar over at bestevenninen min muligens var full psykopat, ingen tegn til empati og kald tvers gjennom. Samme med min mor. 

De kvinner som har vært i voldelige forhold med menn, er ofte omgitt av venninner/bekjente i samme slag. 

Sprøtt det der, når noen man har kjent lenge og vært venner med, og så skjønner man plutselig at de er psykopater. Vært borti det selv.

Kan jeg spørre hvilke trekk du så hos venninnen din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sprøtt det der, når noen man har kjent lenge og vært venner med, og så skjønner man plutselig at de er psykopater. Vært borti det selv.

Kan jeg spørre hvilke trekk du så hos venninnen din? 

Ja vi hadde vært bestevenner i 15 år og jeg merket ikke noe før jeg startet i terapi og terapeuten begynte å gå vennskap og forhold rundt meg i sømmene

Når jeg hadde fått kartlagt det så så jeg at hun har virkelig ikke empati,  eller sympati, hun gjør det som er passende for situasjoner, kondolerer ved død og bortgang, men ikke noe mer, viser ikke interesse for andre og heller ikke oppriktig sine barn faktisk. Alt for henne er en transaksjon, hun husker folk for hva de har gjort mot henne på godt og vondt. Feks når eksen min var utro så fokuserte hun mer på at han var jo en så snill type som hjelper andre og har god økonomi. Hun så liksom fordelene eller bakdelene. 

Hun følte veldig sterkt hvis noen hadde eller fikk noe hun følte var bedre enn det hun hadde selv, feks kunne mislike en nabo fordi deres unger oppførte seg bedre, eller andre hadde gått ned i vekt etter fødsel. Svært raskt til å dømme andre og rakke ned på de, hun sa til vår ene uføre venninne "jeg har ikke tid til å trene hele dagen, jeg har en viktig jobb og familie å ta vare på". 

Hun sa nei til alt, med mindre hun ønsket det selv, feks tok med familien på tivoli hvis det var noe hun også kunne gjøre samtidig, ble bare med på kino eller restauranter hvis det var noe hun likte der og aldri det jeg foreslo. 

Noe av det verste var vel at hun kunne kjefte på alle og enhver, og overbevise de om at de fortjener det og hun har helt rett. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare vitenskap basert på sexisme og hat mot kvinner.

Anonymkode: d02b5...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være mørketall når det gjelder slikt.

Når det er sagt ser jeg ingen grunn til at det skal være forskjell på kjønnene, tror én til én kan stemme.

Anonymkode: 12d5f...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg også. 

Når det er sagt, så er jeg ikke så overrasket over disse funnene. Men så kjenner jeg til forskjeller i atferd mellom kjønnene også. 

Har forresten en kvinnelig leder som er klart psykopat, og har fått kjenne det skikkelig på kroppen i vinter. Prøver å komme meg derifra. 

Samme her . Tror folk med psykopatiske trekk er jevnt fordelt mellom kjønn . Kvinner er kanskje hakket mer utspekulerte . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

I tråd etter tråd på Kvinneguiden leser vi om kvinner som mener å være utsatt for en mannlig psykopat eller narsissist. Og hele tiden hører vi fra de samme at det eksisterer nesten ingen kvinnelige psykopater eller narsissister. Kanskje ikke så rart da det ikke har blitt forsket noe særlig på. Nå har forskerne fått interessen å forske mer på dette, og studiene viser at denne ideen om at det finnes 1 kvinnelig psykopat per 10. mannlig psykopat visstnok bare er tull. Det er mer 1 til 1, men kvinnelige psykopater har et annet handlingsmønster enn menn. 

"Forskerne definerte «psykopatiske trekk» som en kombinasjon manipulasjon, patologisk løgnaktighet, ufølsomhet, mangel på anger, impulsivitet, uansvarlighet og kriminell oppførsel."

"Estimater har tidligere antydet at det kan være et forhold på 10:1 mellom mannlige og kvinnelige psykopater, men Boddys forskning antyder at tallene kan være svært forskjellige.

"– Det er nesten én til én, sier Boddy."

– Atferden til kvinnelige psykopater ser ut til å være subtil og mindre åpenbar enn hos mannlige psykopater, og derfor blir de ikke anerkjent i like stor grad. En liten, men økende mengde bevis beskriver kvinnelige psykopater som tilbøyelige til å uttrykke vold verbalt snarere enn fysisk, og volden er av relasjonell og emosjonell art, mer subtil og mindre åpenbar enn den som kommer til uttrykk hos mannlige psykopater,

Forskere mener de har avslørt den kvinnelige psykopaten | ABC Nyheter

Hva tenker menigheten på Kvinneguiden om dette, dere er vel samt enige om at dette bare er tulleforskning og oppspinn? 

Anonymkode: b788e...ca9

Mest sannsynlig finnes det like mange kvinnelige psykopater/sosiopater/antisosial personlighetsforstyrrelse som det finnes menn som har det. Det er jo logisk helt naturlig.

Det er vel heller det at jenter i større grad sosialiseres til å være empatiske, så for å passe inn er jenter med lavere nivå av empati nødt til å tilpasse seg for å ikke bli utestøtt blandt andre jenter. De modnes fortere og lærer hyppigere sosiale koder, så selv om de ikke føler medfølelse eller empati for ting så har de lært gjennom sosialiseringsprosessen hvor og når disse emosjonene skal vises og hvordan.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det kommer til narsissisme så mener jeg at det i hvert fall delvis er tillært. Og når det er tillært så er det jo ingen grunn til at menn skal være verre enn kvinner. 

Når man ser kjente narsissister, folk som har vært mye i mediene så ser man ofte at  trekkene ha blir verre og verre med tiden. 

Det er noe i "Fortell en ung mann mange nok ganger at han er frelseren og han vil ende med å tro det selv".  Samme gjelder kvinner.  

Anonymkode: 58a38...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All kunnskapen vi har om psykopater har vi bare fått fra psykopater som ufrivillig har blitt oppdaget. Så klassiske kjennetegn som dårlig impulskontroll, vanskeligheter med å lage langsiktige planer, overrepresentasjon av ADHD osv. tror jeg i realiteten ikke er noe psykopater har til felles. Dette er bare risikofaktorer som øker sannsynligheten for å bli oppdaget. Ser ikke bort fra at det å være mann også er en av disse risikofaktorene.

Anonymkode: 85da6...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er oftest best til å skjule dette, som også er en form for manipulasjon.

Men er dette egentlig noe nytt? Har da hørt mange psykologer si at det er vanskeligere for de utenfra å merke at de er syke, og at det ikke nødvendigvis er så stor forskjell på antall mellom kjønnene, bare det kan utarte seg på forskjellige måter 

Anonymkode: 6a438...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...