Gå til innhold

Er dette lov? Gi stilling til noen andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Håper noen her vet. Har vært ansatt i en klesbutikk siden januar 2021. Ble ansatt som tilkallingsvikar og har hele tiden vært åpen om at jeg ønsker meg fast stilling. Har fått beskjed om at det "bare er å vente så vil noe dukke opp". Har takket ja til alt, stilt på kort varsel og jobbet dobbel vakt ved sykdom osv. Spurt flere ganger om fast underveis men fått beskjed om at det ikke er behov. 

1. I fjor sommer ga jeg beskjed om at jeg skulle på ferie i 3 uker. Dette utløste da et behov for en ekstra person og det ble ansatt en ny i 20% stilling (samme stilling jeg hadde ventet på. Da var det tydeligvis behov). Sa hva jeg mente om dette men fikk beskjed om at det var en "misforståelse".

2. En av de som har jobbet der i mange år sa opp sin 20 prosent stilling i fjor. Fordi det da var ansatt en ny i 20 prosent var det ikke noe behov for en ny / kombinert med at jeg jobbet veldig mye. Hadde håpet på å få denne stillingen men fikk beskjed om at det ikke var behov og at det bare var "å vente". 

3. Personen over kom nettopp tilbake fra en annen jobb og gjett hva - hun fikk tilbud om 20% stilling selvom jeg er "før" i køen fordi hun sa opp stillingen sin for et år siden. 

Det jeg lurer på, har de lov til å ansette henne i denne nye 20 prosenten når jeg ikke har blitt spurt og har vært så tydelig på at jeg ønsker fast stilling? Og har jobbet der i over 3 år? Eller er det sånn at hun har krav på den fordi hun totalt sett (selv med oppsigelse i mellomtiden) har jobbet i kjeden lengre enn meg? Noen som vet? 

Det er fristende å bare si opp, men jeg trives med arbeidsoppgavene og jobben ligger rett ved siden av barnas barnehage og skole.. 

Trenger noen råd her :( 

Anonymkode: 73262...564

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Privat bedrift kan ansette hvem de vil og når de vil.

Anonymkode: 5af7d...faa

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper noen her vet. Har vært ansatt i en klesbutikk siden januar 2021. Ble ansatt som tilkallingsvikar og har hele tiden vært åpen om at jeg ønsker meg fast stilling. Har fått beskjed om at det "bare er å vente så vil noe dukke opp". Har takket ja til alt, stilt på kort varsel og jobbet dobbel vakt ved sykdom osv. Spurt flere ganger om fast underveis men fått beskjed om at det ikke er behov. 

1. I fjor sommer ga jeg beskjed om at jeg skulle på ferie i 3 uker. Dette utløste da et behov for en ekstra person og det ble ansatt en ny i 20% stilling (samme stilling jeg hadde ventet på. Da var det tydeligvis behov). Sa hva jeg mente om dette men fikk beskjed om at det var en "misforståelse".

2. En av de som har jobbet der i mange år sa opp sin 20 prosent stilling i fjor. Fordi det da var ansatt en ny i 20 prosent var det ikke noe behov for en ny / kombinert med at jeg jobbet veldig mye. Hadde håpet på å få denne stillingen men fikk beskjed om at det ikke var behov og at det bare var "å vente". 

3. Personen over kom nettopp tilbake fra en annen jobb og gjett hva - hun fikk tilbud om 20% stilling selvom jeg er "før" i køen fordi hun sa opp stillingen sin for et år siden. 

Det jeg lurer på, har de lov til å ansette henne i denne nye 20 prosenten når jeg ikke har blitt spurt og har vært så tydelig på at jeg ønsker fast stilling? Og har jobbet der i over 3 år? Eller er det sånn at hun har krav på den fordi hun totalt sett (selv med oppsigelse i mellomtiden) har jobbet i kjeden lengre enn meg? Noen som vet? 

Det er fristende å bare si opp, men jeg trives med arbeidsoppgavene og jobben ligger rett ved siden av barnas barnehage og skole.. 

Det kan være de ikke liker deg godt nok.

Anonymkode: 30751...359

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke noe som heter først i køen. Og ja de har lov å gi hun stillingen, det kan virke urettferdig men sånn er det allikevel. Men har du jobbet siden januar 2021 så har du bikket 3 år og da kan dette gjelde

har Arbeidsmiljøloven en regel som gir rett til fast ansettelse dersom et midlertidig ansettelsesforhold har vart sammenhengende i tre år.

Anonymkode: c71a8...bb5

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan være de ikke liker deg godt nok.

Anonymkode: 30751...359

Da er det jo rart at de har beholdt meg i 3 år og ikke kvittet seg med meg når de i teorien kan gjøre det når som helst. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De ser seg nok best tjent med å ha deg som tillkallingsvikar. Du har vært fleksibel og stilt opp når de trenger det, og sånn ønsker de at det skal fortsette for det er lettvint og enkelt. Det er urettferdig for deg, men private ansetter hvem de vil. Jeg ville nok begynt å se meg om etter noe annet.

Anonymkode: 921c5...74f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er nok ikke noe som heter først i køen. Og ja de har lov å gi hun stillingen, det kan virke urettferdig men sånn er det allikevel. Men har du jobbet siden januar 2021 så har du bikket 3 år og da kan dette gjelde

har Arbeidsmiljøloven en regel som gir rett til fast ansettelse dersom et midlertidig ansettelsesforhold har vart sammenhengende i tre år.

Anonymkode: c71a8...bb5

Nei, for det er ikke midlertidig, det er ringevikarer/ekstrahjelp og det er en egen type stilling. 
midlertidige stillinger er noe helt annet 

Anonymkode: 4ac8c...88f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme i fjor med en kollega. Hun ble ansatt 100% i ett vikariat over 1 år. Etter 1 år ble stillingen utlyst med fast ansettelse. Denne vikaren var flink og godt likt i gruppa. Hun gjorde mye for arbeidsmiljøet. Hun søkte på jobben. Dette er en renhold stilling i kommunen. Men hun fikk ikke den pga en mann som søkte hadde lengere ansiennitet. Alle vi ble lei oss og arbeidsmiljøet ble ikke det samme etterpå 

Anonymkode: 35cb8...4a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, for det er ikke midlertidig, det er ringevikarer/ekstrahjelp og det er en egen type stilling. 
midlertidige stillinger er noe helt annet 

Anonymkode: 4ac8c...88f

Nope, dersom behovet har vært konstant over tid har TS likevel krav på fast stilling i den stillingsprosenten hun i gjennomsnitt har jobbet i 3 år. 

Anonymkode: 5ba70...8dc

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nope, dersom behovet har vært konstant over tid har TS likevel krav på fast stilling i den stillingsprosenten hun i gjennomsnitt har jobbet i 3 år. 

Anonymkode: 5ba70...8dc

This!

Anonymkode: c3426...20d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel teknisk umulig å si opp jobben din. Da du som er tilkallingsvikar har et arbeidsforhold  som starter ved vaktens begynnelse og slutter ved vaktens begynnelse. Du har ikke de samme rettigheten som en fast ansatt har. Du står i en mye svakere situasjon sammebliknet med en fast ansatt. Da tenker jeg på retten til  ulønnet/lønnet permisjon, lønn, ferie, rett til sykmelding og egenmelding osv. 

Arbeidsgiveren din står fritt til å ansette hvem han eller hun ønsker. 

Mitt råd til deg er å få deg en god utdanning så har du bedre muligheter til å få en trygg og fast stilling. Jeg snakker av erfaring da jeg selv har vært vikar før jeg gikk på skole. 

• Liker 3
Skrevet

Er du organisert? 

Hvis du er det kan du få avklart hvilke rettigheter du har, og få hjelp til å femme evt krav

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du jobbet disse tre årene? Har du hatt faste vakter? Regnes du med når leder setter opp turnus, eller får du bare telefon samme dag/dagen før med beskjed om at noen er blitt syk og spørsmål om du kan jobbe? 

Anonymkode: 63296...88c

• Liker 1
Skrevet
petterm skrev (6 timer siden):

Er du organisert? 

Hvis du er det kan du få avklart hvilke rettigheter du har, og få hjelp til å femme evt krav

Det hjelper ikke å være organisert og fremme et lrav. Uansett om man er organisert eller ei så er det arbeidsmiljøloven som gjelder. 

AnonymBruker
Skrevet

Det hele er egentlig veldig enkelt, som tillkallingsvikar har du ingen rettigheter, og de kan ansette hvem de vil. Du kan ikke kreve ansettelse ut fra timetall eller fordi du har jobbet der i tre år slik noen over hevder, for du er kun tilkallingsvikar og har dermed ikke en stilling. Så arbeidsgiver kan ansette hvem de vil, og velger de noen andre over deg, så bør du gjerne se deg om etter en annen jobb. 

Anonymkode: a06de...b5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvor mye har du jobbet disse tre årene? Har du hatt faste vakter? Regnes du med når leder setter opp turnus, eller får du bare telefon samme dag/dagen før med beskjed om at noen er blitt syk og spørsmål om du kan jobbe? 

Anonymkode: 63296...88c

Butikksjef lar det stå 6 åpne vakter hver vaktliste som er mine, men hun har ikke lov til å sette navnet mitt på vaktlisten siden jeg er tilkalling. Så har "faste" vakter 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Butikksjef lar det stå 6 åpne vakter hver vaktliste som er mine, men hun har ikke lov til å sette navnet mitt på vaktlisten siden jeg er tilkalling. Så har "faste" vakter 

Det er ulovlig å gjøre det på den måten. En tillkallingsvikar skal dekke opp fravær som oppstår ved sykdom, møter, ferie og lignende. 

Anonymkode: 921c5...74f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle offentlige stilliinger skal lyses ut, men de kan selvsagt ansette den de ønsker.

Innside ansettelser er nokså utbredt i Norge, og har ein ikkje eit nettverk av bekjente kan ein ha utfordringer med å få jobb. Barn av foreldre som jobber i kommunen, og bedrifter vert prioritert  til sommerjobber selv om mange andre ungdomer er vel så kvalifisert.

Tilsvarende finner ein innenfor idertten, der barn og unge tar del.  Trenere favoriserer barn, og unge er prestasjoner og ikkje deltagelser, og slik skal det selvsagt ikkje vera, og det handler om mobbing.  For barn, og unge handler det omdeltagelse, og ikkje om prestasjoner før de kommer opp ei en viss alder.  Tidligere tok barn og unge selv initiativet til lek og morro og det styrket selvtilliten hos barna. 

Idag handler idrett mer om prestasjoner en lek og morro, og slik er det blitt  i samfunnet forøvri.  

Anonymkode: 46b22...cab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle offentlige stilliinger skal lyses ut, men de kan selvsagt ansette den de ønsker.

Innside ansettelser er nokså utbredt i Norge, og har ein ikkje eit nettverk av bekjente kan ein ha utfordringer med å få jobb. Barn av foreldre som jobber i kommunen, og bedrifter vert prioritert  til sommerjobber selv om mange andre ungdomer er vel så kvalifisert.

Tilsvarende finner ein innenfor idertten, der barn og unge tar del.  Trenere favoriserer barn, og unge er prestasjoner og ikkje deltagelser, og slik skal det selvsagt ikkje vera, og det handler om mobbing.  For barn, og unge handler det omdeltagelse, og ikkje om prestasjoner før de kommer opp ei en viss alder.  Tidligere tok barn og unge selv initiativet til lek og morro og det styrket selvtilliten hos barna. 

Idag handler idrett mer om prestasjoner en lek og morro, og slik er det blitt  i samfunnet forøvri.  

Anonymkode: 46b22...cab

Butikkjobb er ikke offentlig ansettelse, innlegget ditt er jo ikke relevant i det hele tatt.

Anonymkode: a06de...b5b

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...