AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #1 Del Skrevet 11. mai 2024 Jeg har prøvd å lese meg frem til det, men blir liksom ikke noe klokere. Annet enn at de er "gruppert slik at du enkelt finner passende kombinasjoner". Men hvis jeg prøver å bruke det at enten de første eller de siste numrene/ bokstavene skal være relativt like for at fargene skal passe sammen, så virker det ikke logisk at verken rekkene vannrett eller loddrett skal være spesielt gode matcher. Og hvorfor er det to og to rekker som ser ut som at de hører mer sammen? Og fire rekker under samme bilde, har det noe å si? Farger er vanskelig 😓 Neste er jo da hva som er varme, behagelige og lune farger, og hva som er friskere eller kaldere farger? Kan man si at blå er kald, eller kan hver farge være både kald og varm alt etter hvilken nyanse/ sammensetning det er? Anonymkode: e56da...8a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #2 Del Skrevet 11. mai 2024 https://www.nordsjo.no/no/tips-og-råd/fargeteori-forklart-på-en-enkel-måte Står ganske mye nyttig her. Anonymkode: 06a53...2fe 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #3 Del Skrevet 11. mai 2024 Hvilket fargekart snakker du om, TS? Anonymkode: 3c7b8...b7e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #4 Del Skrevet 11. mai 2024 Du må lese deg opp på ncs fargekart https://www.ncscolour.no/hva-er-ncs/ncs-systemforklaring Anonymkode: 50fb8...66d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #5 Del Skrevet 12. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvilket fargekart snakker du om, TS? Anonymkode: 3c7b8...b7e Jeg synes de fleste er bygget opp likt. Men skulle egentlig legge ved et bilde. Jeg tror jeg har forstått nå at fargene loddrett og vannrett i en rad er de som passer ekstra godt sammen. Ncs har jeg lest om. Og nettopp det jeg leste der gir ikke helt mening om fargekartene skal brukes vannrett og loddrett. Anonymkode: e56da...8a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #6 Del Skrevet 12. mai 2024 Kan ikke forklare hvordan fargene på kartene er plassert sammen, men da jeg nylig skulle male et rom og hadde vanskelig med å bestemme farge, var NCS-kodene svært nyttige. Startet nemlig med fargeprøver helt enkelt likte, men som jo alltid var annerledes på veggen enn på en liten lapp. For da kunne jeg via NCS-kodene «analysere meg videre» til en farge jeg likte. Jeg så jo fort hva jeg ville ha annerledes, f eks fargene var «for sorte», «for mye farge», «for mye rødt», «for lys» osv. Lærte også at når jeg først fant en farge-kombinasjon jeg elsket, var det i mengde sort/farge forskjellene lå ☺️ Anonymkode: 03a55...352 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 12. mai 2024 #7 Del Skrevet 12. mai 2024 Søk etter Kelvins skala på nettet, den forklarer ganske mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå