AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #1 Skrevet 11. mai 2024 Far ser sønnen sin annenhver helg, og jeg lurer på hvor påvirket barnet blir av sin far da? Og hvordan merker man når det begynner å bli skadelig? Far har ikke overnatting, men dagssamvær inntil videre. Han har heller ikke foreldreansvar. Jeg føler far har en narsissistisk personlighet, der han i tillegg møter barnet meget autoritært og negativt. Han bekrefter eller validerer ikke barnets følelser eller prøver å forstå dem. Istedenfor kritiserer han barnets sett å uttrykke seg på, og aksepterer ikke normal atferd hos barn. Det er sjeldent skryt eller positive ord fra far, men mer instruksjoner, irettesettelse og dominans. Han kan himle med øynene om jeg eller sønnen prater om eller viser følelser. Han har også fått barnet til å gråte fordi han er for hard. Jeg jobber som lærer, så jeg har en helt annen måte å møte vårt barnet vårt på. Jeg og hans far er som natt og dag, og barnet har sagt at det forvirrer han. Barnet søker seg alltid til meg når det er trist eller nedfor, men min mor har sett at sønnen min har begynt å himle med øynene når andre prater nå og det er ikke slik jeg oppdrar min sønn - vi lytter og bryr oss om andre. Det er også umulig å prate med far om ting. Han tar ofte alt som kritikk eller et angrep, og er rask til å legge skylden over på motparten. Han har snakket ned meg foran barnet flere ganger. Om jeg forteller at barnet har blitt lei seg pga. hans måte å kommunisere på, så har han bare sagt: "Det er sånn jeg er." Jeg føler den personligheten min ex har, kan være svært skadelig for barn på sikt. Han snakker også stygt om andre mennesker foran barnet. Det har jeg nulltoleranse for og mener er en uting. Sier jeg i fra til eksen om dette, så bryr han seg ikke eller mener jeg maser. Min største frykt er at min sønn skal bli som sin far. Jeg ønsker at min sønn skal bli et empatisk menneske som har respekt og åpenhet for alle medmennesker. Min ex minner meg veldig om min egen far, og jeg har slitt veldig med nære relasjoner og traumer fra barndommen, som har fulgt meg inn i voksenlivet. Jeg valgte å bli helt annerledes enn det mine foreldre var mot meg, men det var et aktivt og bevisst valg. Anonymkode: 06b35...bd5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #2 Skrevet 11. mai 2024 Ungen blir hvertfall ikke noe mindre skadet av din bitterhet/hat overfor far. Skjerp deg. Du kan ikke kontrolere andre enn deg selv. Anonymkode: ac0c6...0b5 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #3 Skrevet 11. mai 2024 17 minutter siden, AnonymBruker said: Ungen blir hvertfall ikke noe mindre skadet av din bitterhet/hat overfor far. Skjerp deg. Du kan ikke kontrolere andre enn deg selv. Anonymkode: ac0c6...0b5 Jeg er ikke bitter eller hater far overhodet. Hvorfor føler du det slik? Det er virkelig ikke det dette handler om, men barnet. Anonymkode: 06b35...bd5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #4 Skrevet 11. mai 2024 20 minutter siden, AnonymBruker said: Ungen blir hvertfall ikke noe mindre skadet av din bitterhet/hat overfor far. Skjerp deg. Du kan ikke kontrolere andre enn deg selv. Anonymkode: ac0c6...0b5 Og om du ikke har erfaring på området eller har et svar på spørsmålet, så er ikke denne tråden for deg. Anonymkode: 06b35...bd5 4
Brunello Skrevet 11. mai 2024 #5 Skrevet 11. mai 2024 Det er vel forskning som sier at barn har mer nytte av en litt dårlig far enn ingen far. Hvor grensen går er uklart, 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #6 Skrevet 11. mai 2024 Det er vanskelig og si hvordan han blir som ungdom/voksen, men du kan ikke gjøre annet enn å være et godt forbilde for barnet ditt, og det ser jeg av innlegget at du er❤️ Om du søker opp "counterparenting" på youtube så finner du noen gode videoer om hvordan du kan være forelder sammen med en med narsissistiske trekk. Det er noe som heter "narcissists dont co-parent, they counterparent" dvs. gjør det motsatte av det en vanlig forelder ville gjort. Anonymkode: 34b2c...543 1
Amossa Skrevet 11. mai 2024 #7 Skrevet 11. mai 2024 Barn påvirkes av alle som det knytter seg til. Etter hvert som et barn også blir mer bevisst at foreldre har en spesiell tilknytning til dem, vil båndene knyttes ytterligere. Ofte uten at barn og forelder omgås så ofte. Barnet er ditt og din ex felles ansvar. Å være ulike i hvordan man mener barn skal oppdras, er veldig vanlig. Man kommer med ulik erfaring og bakgrunn. For barnets skyld må dere gjøre alt for å unngå konflikter. Siden barnet er mest hos deg, påhviler det deg et juridisk ansvar for at barnet blir kjent med sin far. Barneloven gir barnet den retten, og du må sørge for at barnets rett imøtekommes. Det innebærer å måtte "spise kameler", men sånn er det.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #8 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ungen blir hvertfall ikke noe mindre skadet av din bitterhet/hat overfor far. Skjerp deg. Du kan ikke kontrolere andre enn deg selv. Anonymkode: ac0c6...0b5 Klart man kan, blir barnet skadet av dette må man finne løsninger Anonymkode: 64772...dad
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #9 Skrevet 11. mai 2024 Helt umulig å si hvor mye et barn blir påvirket av slikt. Det avhengiger av mange ulike faktorer. Anonymkode: 05757...b68
fru Alving Skrevet 11. mai 2024 #10 Skrevet 11. mai 2024 Barnet påvirkes selvsagt av begge foreldrene. Jeg tenker at du bare må fortsette å være den du er og viderformidle de verdiene du har. Så må du håpe at sønnen tar etter deg, ikke faren. For å være litt direkte, du har valgt få barn med denne mannen, sønnen din har nå en gang de foreldrene han har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå