AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #1 Skrevet 11. mai 2024 Jeg lurer fordi dette er nytt for meg..hehe. Har alltid vært pollenallergisk på prøver, men har ikke hatt noen symptomer på det. Før i fjor. Da begynte jeg å kjenne noe. I år så er det enda værre tror jeg. Jeg bruker aerius fast hele året pga kronisk elveblest, ellers bruker jeg ikke noe nesespray eller øyedråper eller noe. Men det som er rart er at jeg har ingen symptomer fra øynene eller nesen, kun fra halsen..jeg får vondt bak i nesa og ned i halsen/svelget, akkurat som at jeg skulle vært forkjølet å hatt halsvondt. Går det virkelig an å reagere sånn på pollen? Alle jeg hører om har jo rennende nese og øyne. får du vondt i halsen? Og er det eneste symptom eller har du det itillegg til øyne/nese? Anonymkode: ef216...ce9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #2 Skrevet 11. mai 2024 Altså, halsvondtet kommer når jeg har vært ute en stund, og føler at det blir bedre når jeg holder meg inne. Anonymkode: ef216...ce9
Queen19 Skrevet 11. mai 2024 #3 Skrevet 11. mai 2024 Jeg får følgende reaksjoner: - Kløende og rennende øyne som etterhvert føles knusktørre - Kløende og rennende neste, som etterhvert blir pottetett, med mye neseblod - Kløe i halsen - Ekstrem trøtthet - Nyseanfall Er jeg mye ute så vil jeg etterhvert oppleve at jeg får vondt i halsen, dette skjer også om jeg er sløv og sover med åpent vindu, da våkner jeg med vond hals morgningen etter.
Diry72 Skrevet 11. mai 2024 #4 Skrevet 11. mai 2024 Hadde pollenallergi i ungdommen og inntil for noen år siden. I år har jeg knapt nok merket noe til det, så virker som jeg har blitt litt immun.
_ems Skrevet 11. mai 2024 #5 Skrevet 11. mai 2024 Helt jævlig i år. Kronisk fatigue og trøtt, sover MYE, tett i brystet, kløende/rennende nese og øyne. Kryssallergi også, aldri hatt det tidligere.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #6 Skrevet 11. mai 2024 Queen19 skrev (1 time siden): Jeg får følgende reaksjoner: - Kløende og rennende øyne som etterhvert føles knusktørre - Kløende og rennende neste, som etterhvert blir pottetett, med mye neseblod - Kløe i halsen - Ekstrem trøtthet - Nyseanfall Er jeg mye ute så vil jeg etterhvert oppleve at jeg får vondt i halsen, dette skjer også om jeg er sløv og sover med åpent vindu, da våkner jeg med vond hals morgningen etter. Kan jeg spørre hvilke medisiner du bruker? Anonymkode: ef216...ce9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #7 Skrevet 11. mai 2024 _ems skrev (42 minutter siden): Helt jævlig i år. Kronisk fatigue og trøtt, sover MYE, tett i brystet, kløende/rennende nese og øyne. Kryssallergi også, aldri hatt det tidligere. Kjenner på en enorm slitenhet jeg også! Kommer din fatigue og trøtthet ifbm eksponering av pollen? Eller er det mer sånn hele tiden om du bare er inne også? Anonymkode: ef216...ce9
Queen19 Skrevet 11. mai 2024 #8 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan jeg spørre hvilke medisiner du bruker? Anonymkode: ef216...ce9 Aerius tabletter og livostin øyedråper, forsøker å unngå nesespray ettersom at jeg allerede sliter med neseblod under pollensesongen og det blir bare verre av nesespray. Noen sesonger får jeg også pulmicort og ventoline inhalasjonsspray, i år burde jeg hatt det for det er en tøff bjørk-sesong, så pusten min lider veldig når jeg er ute.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #9 Skrevet 11. mai 2024 Jeg blir ekstremt trøtt, veldig tett og sliter med pusten, litt kløe i øyne og rundt nese samt vondt i halsen. Bruker ingen medisiner annet enn astmanedisin ved behov. Jeg husker ikke hvilken pollen jeg er allergisk mot engang så jeg er ikke voldsomt plaga. Det eneste jeg er sikker på er at det ikke er bjørkepollen jeg sliter med. Anonymkode: 8cec9...c76
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #10 Skrevet 11. mai 2024 Queen19 skrev (10 minutter siden): Aerius tabletter og livostin øyedråper, forsøker å unngå nesespray ettersom at jeg allerede sliter med neseblod under pollensesongen og det blir bare verre av nesespray. Noen sesonger får jeg også pulmicort og ventoline inhalasjonsspray, i år burde jeg hatt det for det er en tøff bjørk-sesong, så pusten min lider veldig når jeg er ute. Takk😊 ja prøvde nesespray et år jeg også og blødde mye.. har du astma fra før? Anonymkode: ef216...ce9
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #11 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg blir ekstremt trøtt, veldig tett og sliter med pusten, litt kløe i øyne og rundt nese samt vondt i halsen. Bruker ingen medisiner annet enn astmanedisin ved behov. Jeg husker ikke hvilken pollen jeg er allergisk mot engang så jeg er ikke voldsomt plaga. Det eneste jeg er sikker på er at det ikke er bjørkepollen jeg sliter med. Anonymkode: 8cec9...c76 Er du trøtt hele tiden eller bare ved eksponering? har du astma fra før? huff altså, det er noe dritt med pollen 🙈 liker vinter bedre kjenner jeg 😅 Anonymkode: ef216...ce9
Queen19 Skrevet 11. mai 2024 #12 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk😊 ja prøvde nesespray et år jeg også og blødde mye.. har du astma fra før? Anonymkode: ef216...ce9 Har ikke astma nei, blir bare veldig dårlig når det er kraftig og ekstrem spredning over lenger tid. I stedet for å ta kortison-tabletter som gjør at jeg legger fort på meg, så tar jeg derfor heller spray som gir lokal effekt 😊
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #13 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er du trøtt hele tiden eller bare ved eksponering? har du astma fra før? huff altså, det er noe dritt med pollen 🙈 liker vinter bedre kjenner jeg 😅 Anonymkode: ef216...ce9 Jeg blir trøtt av eksponering tror jeg. Jeg er mye trøtt uansett av andre årsaker men om våre våkner jeg trøtt på en litt annen måte. Jeg har astma fra før ja. Det hjelper for meg å passe på å lufte når det er midre pollen, bytte sengetøy ofte, vaske håret om kvelden før jeg legger meg og ha håret i knute eller flette heller enn løst når jeg er ute. Jeg bytter også mellom ute og innetøy for å minimere hvor mye jeg drar inn i huset. Anonymkode: 8cec9...c76
_ems Skrevet 11. mai 2024 #14 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner på en enorm slitenhet jeg også! Kommer din fatigue og trøtthet ifbm eksponering av pollen? Eller er det mer sånn hele tiden om du bare er inne også? Anonymkode: ef216...ce9 Godt spørsmål! Jeg er (dessverre) mye ute fordi jeg har hund som krever sitt, så va sykelig å svare på om jeg hadde vært bedre ved mindre eksponering…
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2024 #15 Skrevet 12. mai 2024 Allergisk mot bjørk, or, hassel og gress. Symptomer: -tett neste -rennende nese -snufsete -kløe i øyne -kløe i nese -nyser -trøtt (det er jeg uansett hele året) - kløe i hals/halsvondt Hjelper en god del med tabletter (aerius) og nesespray (avamys, men denne er ikke å få tak i for tiden) Fant ut tidligere i år at jeg har allergi mot bjørk, or og hassel og det er først i år jeg har halsvondt som plage. Det er ikke skikkelig forkjølelsesvondt, men mer at jeg kjenner det "klyper" litt i halsen Anonymkode: 7cd06...616
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå