Gå til innhold

Studenten har ikke fått seg sommerjobb

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Studenten, alder 25, har ikke fått seg sommerjobb i år. Skylder på dårlig marked. Han har sendt over 50 søknader, men jeg merker jo at han ikke søker på servicejobber og slikt som han gjorde før han tok bacheloren. Har tidligere hatt erfaringer med svært useriøse arbeidsgivere i serveringsbransjen, så tenker det er naturlig. 

Vi skal være på hytta i hele juli, men studenten kommer altså hjem for å bo hos oss fra juni til halvveis ut i august. 

Hva tenker kvinneguiden om dette? Hva er det innafor at han betaler selv, som student med dårlig råd uten jobb? Han kjører ikke bil og vi bor ganske langt unna matbutikk, etc. Har tidligere vært behjelpelig med både vasking av hus, klipping av plen, klesvask o. l. men jeg ser jo at han for det meste leser bøker og røyker sigaretter mens vi andre jobber ...

edit: han studerer fremdeles

Endret av dinfarsrevolver
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En 25 åring uten jobb ville ikke fått noe gratis av meg med mindre han virkelig hadde søkt på alle mulige jobber. Helsevesenet skriker etter sommervikarer så det kan ikke være helt umulig å få seg jobb. Jeg hadde også forventet hjelp i huset. 

Er han ferdig med utdanningen? Da er det vel arbeidsledighetstrygd som er riktig hvis han faktisk ikke går jobb..

• Liker 5
Skrevet
Dishwalla skrev (1 minutt siden):

En 25 åring uten jobb ville ikke fått noe gratis av meg med mindre han virkelig hadde søkt på alle mulige jobber. Helsevesenet skriker etter sommervikarer så det kan ikke være helt umulig å få seg jobb. Jeg hadde også forventet hjelp i huset. 

Er han ferdig med utdanningen? Da er det vel arbeidsledighetstrygd som er riktig hvis han faktisk ikke går jobb..

Han har fortsatt litt igjen. Vi har pleid å etterlate matbudsjett, men det virker som han ikke spiser noe annet enn brød og ganske mye egg. Øl og sånt får han kjøpe sjæl!

Han kommer sikkert til å få utvidet stipend for juli og får jo stipend i juni og august, men det er jo ganske flaut at naboene ser at han bor hjemme. men det er samtidig for ille at han skulle bo på hybelen i hele sommer, når alle andre reiser ut av byen ...

merker at jeg faktisk ikke gidder å lese gjennom alle søknadene han har levert. 

AnonymBruker
Skrevet
dinfarsrevolver skrev (17 minutter siden):

Studenten, alder 25, har ikke fått seg sommerjobb i år. Skylder på dårlig marked. Han har sendt over 50 søknader, men jeg merker jo at han ikke søker på servicejobber og slikt som han gjorde før han tok bacheloren. Har tidligere hatt erfaringer med svært useriøse arbeidsgivere i serveringsbransjen, så tenker det er naturlig. 

Vi skal være på hytta i hele juli, men studenten kommer altså hjem for å bo hos oss fra juni til halvveis ut i august. 

Hva tenker kvinneguiden om dette? Hva er det innafor at han betaler selv, som student med dårlig råd uten jobb? Han kjører ikke bil og vi bor ganske langt unna matbutikk, etc. Har tidligere vært behjelpelig med både vasking av hus, klipping av plen, klesvask o. l. men jeg ser jo at han for det meste leser bøker og røyker sigaretter mens vi andre jobber ...

Gratulerer du har oppdratt en totalt tafatt og bortskjemt 25-åring. Ikke får han seg jobb og ikke har han førerkort... Jeg tenker at hvis han hadde blitt på hybelen gjennom hele sommeren, så hadde du vel ikke sendt han lommepenger eller penger til mat? Så nei, da skal du ikke gjøre det når han bor gratis hjemme hos dere heller. Det er en grunn til at han har blitt så lat og tafatt og det er at dere har sydd puter under armene hans og ikke stilt krav til han. Det må du begynne med nå!

Anonymkode: 50764...a0f

Skrevet

Jeg var selv student en gang fra jeg var 20-23 år. Jeg hadde ingen sommerjobb heller. Men jeg bodde fortsatt på hybelen min og slappet av i sommerferien (mai-1. september). Pengene jeg brukte var fra stipend, studielån og oppsparte midler. Plaget ikke mor og far med noe som helst heller. Hvorfor kan ikke denne guttungen din gjøre det samme? 

• Liker 4
Skrevet
hlidskjalf skrev (1 minutt siden):

Jeg var selv student en gang fra jeg var 20-23 år. Jeg hadde ingen sommerjobb heller. Men jeg bodde fortsatt på hybelen min og slappet av i sommerferien (mai-1. september). Pengene jeg brukte var fra stipend, studielån og oppsparte midler. Plaget ikke mor og far med noe som helst heller. Hvorfor kan ikke denne guttungen din gjøre det samme? 

behøver noen som kan klippe gress og passe katt mens i er på hytta. Også er det jo koselig å se ham igjen, siden han bor så langt borte ....

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Klart det er trivelig at han kommer hjem, men hvorfor kan han ikke få sommerjobb der dere bor? Sykehjem, hjemmetjeneste, butikk? Noe må det jo være?

Hva tenker han selv da? Hva forventer han? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror du kanskje sønnen din er så sliten at han faktisk trenger sommerferien som et avbrekk? Har han råd til å brødfø seg selv? 

Anonymkode: 1087e...79c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
dinfarsrevolver skrev (16 minutter siden):

Han har fortsatt litt igjen. Vi har pleid å etterlate matbudsjett, men det virker som han ikke spiser noe annet enn brød og ganske mye egg. Øl og sånt får han kjøpe sjæl!

Han kommer sikkert til å få utvidet stipend for juli og får jo stipend i juni og august, men det er jo ganske flaut at naboene ser at han bor hjemme. men det er samtidig for ille at han skulle bo på hybelen i hele sommer, når alle andre reiser ut av byen ...

Hvorfor er det flaut at naboene ser han bor hjemme i ferien? Det hadde jeg virkelig ikke stusset over 1 sekund. 

Anonymkode: 7e98d...1dd

• Liker 16
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Om man ikke får jobbene man vil ha får man ta de man ikke vil ha. Så enkelt er det..

Anonymkode: 1e278...2d0

• Liker 2
Skrevet
Dishwalla skrev (Akkurat nå):

Klart det er trivelig at han kommer hjem, men hvorfor kan han ikke få sommerjobb der dere bor? Sykehjem, hjemmetjeneste, butikk? Noe må det jo være?

Hva tenker han selv da? Hva forventer han? 

Han så vel for seg  å få til en butikkjobb i studiebyen, så han kunne slippe unna varmen på østlandet. Ifølge han selv har han vært på intervjuer, men blit nedprioritert på grunn a alder De vil jo gjerne ha så billig arbeidskraft som mulig, og det hjelper vel ikke at han er svært engasjert og synlig på venstresiden.

Hjemmetjeneste krever førerkort, det har han ikke. Tror ikke han har det i seg å tørke rumper.

Har ikke snakket med ham om det enda ... Har også lyst til å unngå at han trekker seg helt tilbake og ikke er sosial i det heletatt.  

AnonymBruker
Skrevet

Da får han søke andre jobber. Er jobber å få tak i!

Anonymkode: bea8c...3f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Gratulerer du har oppdratt en totalt tafatt og bortskjemt 25-åring. Ikke får han seg jobb og ikke har han førerkort... Jeg tenker at hvis han hadde blitt på hybelen gjennom hele sommeren, så hadde du vel ikke sendt han lommepenger eller penger til mat? Så nei, da skal du ikke gjøre det når han bor gratis hjemme hos dere heller. Det er en grunn til at han har blitt så lat og tafatt og det er at dere har sydd puter under armene hans og ikke stilt krav til han. Det må du begynne med nå!

Anonymkode: 50764...a0f

Oppdratt en bortskjemt 25 åring som ikke har fått førerkort av mamma og pappa? Huff da… det kommer jo klart fram at han har jobbet tidligere, og at han er midt i en lang utdannelse. Sååå lat og tafatt .. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror du kanskje sønnen din er så sliten at han faktisk trenger sommerferien som et avbrekk? Har han råd til å brødfø seg selv? 

Anonymkode: 1087e...79c

I fjor jobbet han for en useriøs arbeidsgiver 2 ganger i uka som ga han betalt på vipps. Selv sa han at det gikk greit, siden det eneste han trengte å dekke var faste utgifter i forbindelse med hybel og brilleabonnement. han har ikke deltidsjobb ved siden av studiet men studerer fulltid, så ille kan det da ikke være? Søstra hans hadde deltidsjobb, samboer og bare A-er da hun studerte på universitetet

AnonymBruker
Skrevet

Han har vært myndig i sju år, men lever fortsatt på foreldrene. 
Til sammenligning flytta jeg ut hjemmefra som sekstenåring, var ferdig utdannet da jeg var tjueen, og startet familie med forloveden året etter. 

Jaja.

Anonymkode: cc655...9c6

AnonymBruker
Skrevet
hlidskjalf skrev (16 minutter siden):

Hva slags forhold hadde du til foreldrene dine? Ville ikke plage dem med besøk i sommerferien ? Jeg er i alderen hvor de fleste har studentbarn, og det beste vi vet er jo når studenten har tid til og besøke oss, og kanskje kan ta et par uker fri og bli med på familieferie eller hytta. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oppdratt en bortskjemt 25 åring som ikke har fått førerkort av mamma og pappa? Huff da… det kommer jo klart fram at han har jobbet tidligere, og at han er midt i en lang utdannelse. Sååå lat og tafatt .. 

Bachelorgrad er ikke en lang utdannelse, og når man er 25 har man jobb ved siden av studier...

Anonymkode: fb922...8ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han har vært myndig i sju år, men lever fortsatt på foreldrene. 
Til sammenligning flytta jeg ut hjemmefra som sekstenåring, var ferdig utdannet da jeg var tjueen, og startet familie med forloveden året etter. 

Jaja.

Anonymkode: cc655...9c6

Lever på foreldrene? Han studerer jo i annen by og klarer seg selv. Men har bommet i år. Ditt liv høres jo dritkjedelig ut. Glad jeg ikke gjorde som deg.

Anonymkode: e2f11...0b9

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
dinfarsrevolver skrev (26 minutter siden):

Hvorfor og hvordan mener du at du skulle få innsikt i søknadene et voksent menneske har sendt, ts? :klo:

Dersom du fremdeles «leser gjennom» (la oss være ærlige oss imellom og kalle det «snoking», hva?) så er du 7-9 år på overtid. Om mannen var oppdratt riktig skulle han bedt deg ryke og reise om du bad om innsikt for 7 år siden, go han skulle gitt deg kraftig motstand 2-5 år før den tid.

Så, ok. Han er deg en skuffelse. Gå og si det til den personen som lot være å oppdra han. Ta dere en samtale. Bli kjent. Føl på ubehaget.

Anonymkode: 3e355...19f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når han er 25 år så er dette noe han planlegger og løser selv!  Makan. Dere overlater all tankevirksomhet til ham, så venter dere på at han spør om noe konkret. Hjelp til å finne jobb, matpenger, hva.

Kanskje blir det en dritkjedelig sommer for ham, men det er det læring i. Så legger han andre planer neste år, eller finner en jobb i annen bransje. 

Dere er sikkerhetsnettet hans, ikke prosjektlederen. 

Anonymkode: 1eb70...ce3

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...