AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #1 Skrevet 11. mai 2024 Jeg synes bare en mannlig bhg-ansatt gir merkelige vibber, og lurer på om noen har opplevd liknende av andre ansatte eller har hatt lik opplevelse? Og hvordan ta dette opp på en ikke-dømmende/utspørrende måte. Hver gang meg eller samboer henter/leverer 2-åringen og møter han i døra eller i sandkassa så unnviker han oss veldig. Han sier ikke hei/hade selv om vi alltid gjør det, virker egentlig stressa og unnvikende. Vi synes dette er skikkelig snål oppførsel? Alle ansatte der er kjempe imøtekommende og åpne uavhengig av hvilken avdeling de jobber på, unntatt han her. Når barna er ute å leker har han ofte sittet i sandkassa hvor vår datter er, men til og med da hilser han ikke.. og svarer fryktelig svevende/eller ignorerer oss om vi f.eks sier «så fint å være ute i dette været» eller «har dattera vår kost seg i sandkassa lenge?» - han er vanskelig å lese. Han er i starten av 30-åra tror jeg og virker som en skikkelig enstøing. Virkelig ikke slemt ment, men nesten litt sånn type man kjenner igjen fra tiden på ungdomsskole hvor han var den utstøtte og merkelige gutten i klassen uten venner. Av ren nysgjerrighet fant jeg han på Facebook og eneste profilbilde han har er portrettbilde fra nettopp u-skolen, type 9-10. klasse.. Synes det er merkelig at en voksen mann fortsatt har u-skolebildet som profilbilde på Facebook? Og alt jeg nå tenker er «hva får deg til å ville jobbe med barn og i bhg?» jeg får nesten litt dårlige vibber av hele fyren… vår avdeling skifter primært bleier på våre barn, men av og til hender det at de andre ansatte må bistå. Synes det da også er rart hvis han skifter på vår datter, men ikke hilser eller prøver å bli kjent med det som er foreldrene? Både jeg og samboer er oppriktige åpne mennesker som aldri opplever vanskeligheter med å snakke med andre mennesker.. så skjønner ikke hvorfor han unnviker oss så mye? Nå synes vi det blir på grensen til ubehagelig og skepsis? Han skiller seg sånn ut i forhold til andre ansatte at vi vurderer snart å ta dette opp med han å spørre rett ut om det er noe… det høres kanskje dømmende ut og at det er en baktanke her mtp at det er en mann, men hadde vært like snodig med en dame som oppførte seg sånn her også altså… Anonymkode: 782c7...182 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #2 Skrevet 11. mai 2024 Kan det være at han er utplassert på tiltak fra NAV? Vi har hatt noen på min jobb, ikke barnehage, som har vært litt merkelige og som helst ville vært alle andre steder enn på jobb. Anonymkode: b6d75...723 19 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #3 Skrevet 11. mai 2024 Jeg skjønner deg. Det er jævlig ekkelt. I mitt tilfelle var det en beredskapsfar som oppførte seg på den måten. Har mareritt om det. Sykt kvalmt. Anonymkode: 51875...c5c 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #4 Skrevet 11. mai 2024 Det er ikke merkelig å ikke ha oppdatert FB op mange år, de fleste fra gen Z/grensa til millennials er ikke aktive på fb lenger. Men å ikke svare overhodet høres sprøtt ut, selv er jeg introvert, men man må jo interagere med kunder på en høflig måte på jobb. Anonymkode: 323c4...655 5
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #5 Skrevet 11. mai 2024 Er liksom ikke meningen å kjenne på denne følelsen (vi får litt ubehag, i også den forstand av.. ja.. det dere tror dere tenker på), men uff.. både meg og samboer får litt vondt i magen av denne oppførselen hans fordi den er så unnvikende… utrolig ekkelt.. for oss. Og da tenker vi jo automatisk «du kjenner jo vår datter og blir kjent med henne, men hvorfor ikke oss?» Tror ikke han er på tiltak fra NAV (uten at jeg skal si 100% sikkert).. men er jo så klart noe man kan spørre om.. terskelen er i tillegg ganske høy for å måtte spørre andre foreldre hvordan de opplever han. Vil ikke buse ut med noe sånt heller på en måte.. Men samtidig ser vi han ikke så mye rundt de andre foreldrenes barn som vi gjør med vår datter? Igjen må jeg bare påpeke at dette ikke skal være noe anklagende mot han her, men må på en måte få dette litt ut til andre som kanskje har opplevd noe samme eller vil komme med tips.. vi har hatt denne barnehagen i 2 år og nå synes vi det blir for rart og et tema tredje hver dag… Anonymkode: 782c7...182 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #6 Skrevet 11. mai 2024 Snakk med lederen der på to-/tremannshånd. Sannsynligvis er det jo ikke noe ekkelt her, bare en som ikke trives med å småprate med fremmede voksne eller rett og slett er litt uhøflig (utifra det dere beskriver her). Anonymkode: 323c4...655 11 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #7 Skrevet 11. mai 2024 Jeg har jobbet i flere barnehager og alle har hatt tydelige rutiner på at man skal hilse ordentlig på foreldre og være imøtekommende både ved henting og levering. Du har nok ikke krav på å vite om han er fra Nav, men du kan spørre om han jobber fast på ditt barns avdeling, er vikar eller fast ansatt. Og be om en kort samtale med pedagogisk leder hvor du legger fram at denne personen unngår dere, svarer ikke på spørsmål og oppleves ubehagelig. Det har du all rett til. Anonymkode: f93a0...ee5 10 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #8 Skrevet 11. mai 2024 Jeg er en sånn einstøing, pga mobbing og uttfrysing. Scorer høyt på asberger tester, men har det ikke. Unngår blikkontakt, og fremstår som en merkelig person. Men jeg er overhodet ikke creepy, bare rar. Og har passet barn siden jeg var 13 år😅 Anonymkode: aeb25...f00 9 12 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #9 Skrevet 11. mai 2024 Kan være noe diagnose? Asperger eller noe sånt? Da kan man gjerne være kjempeflink med barn, men helt håpløs i sosial omgang med voksne? Vet du forresten at han er norsk? En mannlig vikar i vår bhg oppførte seg på nøyaktig samme måte mot meg. Gikk et par dager før jeg skjønte at han er ukrainsk og helt elendig på norsk. Uheldig å ha en ansatt som ikke kan språket, men med lav bemanning og mangel på folk er det tross alt bedre med en snill fyr som gjør sitt beste enn ingen. Anonymkode: f7fd3...882 6
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #10 Skrevet 11. mai 2024 Jeg har heller ikke oppdatert Facebook på mange år, men ser ingen problemer med det. Men sannsynligvis er han utplassert fra NAV. Han sliter sikkert med sitt, vi aner jo ingenting om hans opplevelser opp igjennom livet. Selv om han er unnvikende ovenfor voksne han ikke kjenner, betyr ikke det at han ikke er helt fantastisk med barna. Anonymkode: 0ffd7...540 3
lillevill Skrevet 11. mai 2024 #11 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er en sånn einstøing, pga mobbing og uttfrysing. Scorer høyt på asberger tester, men har det ikke. Unngår blikkontakt, og fremstår som en merkelig person. Men jeg er overhodet ikke creepy, bare rar. Og har passet barn siden jeg var 13 år😅 Anonymkode: aeb25...f00 Jeg trur at når man jobber med barn så er 40% å forholde seg til foreldre, og forstå at man kan ikke bare ignorere de voksne. De kjenner naturligvis ikke deg. Som barnehagelærer, så synes jeg det er egoistisk å ikke tilegne seg den kunnskapen du trenger for å være emosjonelt oppegående nok til å være tilgjengelig for å hilse og snakke med og ha øyekontakt med foreldrene. Å være på hils, utveksle ord og kunne oppfatte folk rundt seg er det minimale du burde kunne for å ha en sånn jobb. Jeg forstår deg, jeg har adhd og har naturligvis noen svake sider relatert til det. Men det jobber jeg med og er bevisst på. Jeg er voksen jeg kan ikke bare si at nej asså jeg har adhd så da trenger jeg ikke konsentrere meg. For jo det må jeg! 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #12 Skrevet 11. mai 2024 Synes nå du er litt creepy ogsp jeg da, som leter gan opp på Facebook og lager innlegg på kg om han og da nevner at det er merkelig å ha et gammelt bilde… Anonymkode: 5a066...18d 10 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #13 Skrevet 11. mai 2024 Det er noen som er uegnet. Jeg var i styret i en privat barnehage og det var en mannlig ansatt som ikke gjorde jobben. Dette låt litt kjent. Han kunne sitte å bare lekte med ett barn og overse de andre. Var einstøing. Tok ikke ansvar og gjorde ikke sin del. Jeg synes ikke man trenger tenke at han er creepy. I mitt liv vet jeg om to personer som har misbrukt barn i henholdsvis kor og barneskole. Begge var heller karismatiske menn. I ettertid lett å se at de var for mye kompis med barna og umodne på den måten. Anonymkode: 6098d...9eb 4
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #14 Skrevet 11. mai 2024 Av det jeg leser greier jeg bare å konkludere med at han er sosialt mindre kompetent i møte med voksne, og at dere har svakt grunnlag for mistanke om noe som helst. En ting er at dere tenker at mannlig og introvert ansatt er grunnlag for å mistenke at vedkommende er overgriper, men at dere dermed også tenker at blide, imøtekommende og tilsynelatende sosialt kompetente mennesker ikke kan være overgripere.... Anonymkode: 523f9...264 1 2
Snedig Skrevet 11. mai 2024 #15 Skrevet 11. mai 2024 Jeg hadde en ekkel følelse ang en ansatt vikar i barnehagen til barnet mitt. Greide ikke helt sette fingeren på det, men litt samme greien med rar sosial oppførsel mot voksne. Kom godt overens med barna. etter en god stund sluttet han på dagen. Og da kom det fram at han ble anmeldt for overgrep mot to barn i barnehagen. Lærte vel at jeg bør stole mer på magefølelsen min. Men det er jo ikke noe man får gjort i en slik situasjon uansett, så lenge ikke vedkommende gjør noe åpenlyst som er over streken. 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #16 Skrevet 11. mai 2024 ts her! Er ikke det at jeg skal anklage noen for det ene eller det andre, er bare fryktelig merkelig vibber rundt han. Og jeg mener jo helt klart at etter 2 år i bhg så burde det ikke være altfor vanskelig å hilse på oss foreldre og respondere på hva vi spør om. Han virker tilsynelatende å klare å snakke med de andre voksne (ansatte) der… Må også nevnes angående det å søke opp på Facebook. Nå var det ikke sånn at jeg gikk inn med hud og hår for å søke han opp, han er medlem i foreldregruppa/ansatt-gruppa for barnehagen, det var der jeg fant han. Og som mange andre kikker man både på foreldre og ansatte, er vel ikke noe kjempe sær ting å gjøre i disse åpne sosiale medier kontoene… men nok om det! Som sagt har han jo daglig kontakt med vårt barn, og da synes hvert fall vi at det er enda merkeligere oppførsel å ikke konversere med foreldrene etter 2 år… tvert imot - unngå dem. Takk for andre tips her! Blir nok å ta opp dette ved neste anledning. Anonymkode: 782c7...182 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #17 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): ts her! Er ikke det at jeg skal anklage noen for det ene eller det andre, er bare fryktelig merkelig vibber rundt han. Og jeg mener jo helt klart at etter 2 år i bhg så burde det ikke være altfor vanskelig å hilse på oss foreldre og respondere på hva vi spør om. Han virker tilsynelatende å klare å snakke med de andre voksne (ansatte) der… Må også nevnes angående det å søke opp på Facebook. Nå var det ikke sånn at jeg gikk inn med hud og hår for å søke han opp, han er medlem i foreldregruppa/ansatt-gruppa for barnehagen, det var der jeg fant han. Og som mange andre kikker man både på foreldre og ansatte, er vel ikke noe kjempe sær ting å gjøre i disse åpne sosiale medier kontoene… men nok om det! Som sagt har han jo daglig kontakt med vårt barn, og da synes hvert fall vi at det er enda merkeligere oppførsel å ikke konversere med foreldrene etter 2 år… tvert imot - unngå dem. Takk for andre tips her! Blir nok å ta opp dette ved neste anledning. Anonymkode: 782c7...182 Ehm du fant han på Facebook av ren nysgjerrighet skrev du. Han burde helt klart si hei og hadet , men selv hadde jeg ikke tart det opp Anonymkode: 5a066...18d 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #18 Skrevet 11. mai 2024 Selv om han er sosialt rar med voksne, er det god mulig han er kjempeflink med barna. Har dere spurt datteren deres om han? Anonymkode: d3fda...43d
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #19 Skrevet 11. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er noen som er uegnet. Jeg var i styret i en privat barnehage og det var en mannlig ansatt som ikke gjorde jobben. Dette låt litt kjent. Han kunne sitte å bare lekte med ett barn og overse de andre. Var einstøing. Tok ikke ansvar og gjorde ikke sin del. Jeg synes ikke man trenger tenke at han er creepy. I mitt liv vet jeg om to personer som har misbrukt barn i henholdsvis kor og barneskole. Begge var heller karismatiske menn. I ettertid lett å se at de var for mye kompis med barna og umodne på den måten. Anonymkode: 6098d...9eb Jeg har jobbet i fengsel og kan love at overgripere kommer i alle former, farger og fasonger. De kan være svært sosialt kompetente, men vil si en større andel er litt på den «rare» siden. Anonymkode: f7fd3...882 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2024 #20 Skrevet 11. mai 2024 Du kan si fra til ped leder at du synes det er litt vanskelig da han ansatte ikke sier hverken hei eller hade, er unnvikende og ikke svarer når du snakker til han. Si at du ønsker å bli møtt mer imøtekommende. Si til ped leder at hun ikke trenger å ta det opp direkte med han, men ymte frampå at han må være mer imøtekommende til foreldre. det er faktisk helt greit. Jeg jobber i barnehage, og vi har en ansatt med sosial angst. Veldig stille og snakker ikke med foreldre. vil tro mange føler på det. Veldig flink i jobben men takler ikke foreldrekontakten Anonymkode: c547d...b9a 1 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå