Gå til innhold

Den positive brødbaketråden; kanskje du vil begynne? 😊

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da brødprisene skøyt i været begynte vi å tenke på hvordan vi enklest mulig kunne begynne å bake brød selv. Både for å spare penger, men også som en del av den ultraprosesserte debatten.

Det er ca 6 mnd siden vi startet, og vi synes fortsatt det er en enkel løsning vi fint klarer å leve med til tross for 3 barn mellom 1 og 14 år med alt som hører med. Har ikke kjøpt et eneste brød etter vi oppdaget litermål-metoden.

Personlig bruker jeg kjøkkenmaskin, men jeg er sikker på at det er flere her som kan bidra med eltefri alternativer.

Bare bruk et litermål så går det kjempefort. Hovedprinsippet er dobbelt så mye mel som vann, men jeg erfarer at det blir for mye væske så jeg reduserer litt vann. Jeg gjør det slik for å lage relativt store, grove brød:

1,3 liter kaldt vann

1 liter sammalt fin

1 liter sammalt grov

Også måler jeg 0,5 liter hvetemel og 0,5 liter sammalt fin i det siste litermålet

2-3 ss olje

1 pk gjær

Kjør i maskin i 15 min, evt til deigen har samlet seg og kryper oppover eltekroken. Hev i bollen i 40 min. Fordel i formene og hev til de når kanten på formen, ca 30-40 min.

Stek i ovn på 180 grader i 40 min ish.

Stort sett bruker jeg en dæsj linfrø, solsikkefrø, sesamfrø og bytter ut ca 2 dl av sammalt fin med rugmel. Bruker da litt mørk sirup også, en ss ca. Skriver dette som en sidekommentar fordi det ikke er nødvendig, det viktigste er at man prøver også kan man avansere etterhvert 😊 Jeg er på ingen måte en ekspert, men dette funker for oss!

3 brød holder stort sett 1 uke hos oss, på 5 stk. Barna spiser mindre av det hjemmebakte brødet fordi det metter mer.

Alle erfarne brødbakere må svært gjerne dele erfaringer, oppskrifter osv. Jeg bare håper at flere vil hive seg på brødbakingen, for det er så godt for lommeboka og kroppen 🙏🏻💕

Vil du prøve? 😊

Anonymkode: 2e780...72b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://mills.no/soft-flora/oppskrift/eltefritt-havrebrod/

Jeg baker dette eltefrie brødet, men det er bare ett av mange alternativer. Bruker 5 min på å sette deigen om kvelden, og steker på formiddagen. Har prøvd meg på loff også etter samme metode, og det er så lettvint! Jeg gikk fra å kjøpe alt brød, til ikke å ha kjøpt brød nå på 1,5 år.

Jeg liker forresten å kunne måle opp alt på kjøkkenvekta, det gir mindre oppvask. 1 dl mel = 60 g. 1 dl havregryn = 40 g.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Kom over denne fra ei på Instagram og det har blitt vår favoritt i den travle småbarnstiden:

IMG_8537.jpeg

Anonymkode: fec2e...133

• Liker 2
Skrevet

Jeg baker en variant av skappelbrødet fordi jeg syns det er godt med frø i brød. Jeg bruker ikke spelt, det syns jeg er unødvendig dyrt. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg baker rundstykker, legger dem i fryseren og tar med ett hver dag, så er det tint til lunsj.

Baker dem litt med det jeg har, i tillegg til hvetemel og gjær bruker jeg en god del havregryn, forskjellig grovt mel, frø, gresskarkjerner, hakkede mandler. Væske melk, noen ganger egg, cottage cheese eller ting fra kjøleskapet som bør brukes. Alltid en spiseskje honning også. Ooog en klype salt. Voila. 

Ellers er scones med cottage cheese et hot tips om man vil ha noe nybakt kjapt. Da slipper man heving.

Skrevet
Kruset skrev (På 11.5.2024 den 11.54):

https://mills.no/soft-flora/oppskrift/eltefritt-havrebrod/

Jeg baker dette eltefrie brødet, men det er bare ett av mange alternativer. Bruker 5 min på å sette deigen om kvelden, og steker på formiddagen. Har prøvd meg på loff også etter samme metode, og det er så lettvint! Jeg gikk fra å kjøpe alt brød, til ikke å ha kjøpt brød nå på 1,5 år.

Jeg liker forresten å kunne måle opp alt på kjøkkenvekta, det gir mindre oppvask. 1 dl mel = 60 g. 1 dl havregryn = 40 g.

Det baker jeg også. Det er så utrolig enkelt og veldig godt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg baker med surdeig, setter starteren 1:10:10 på fredags- eller lørdagskvelden så den er klar morgenen etter. Bruker brødmelblanding fra butikken eller tar det jeg har, kjører i maskin og lar stå i romtemperatur noen timer, bretter innimellom om jeg kan. Deler deigen opp i flere former, og steker de utover uka. 

Anonymkode: 8744f...861

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.5.2024 den 17.19):

Kom over denne fra ei på Instagram og det har blitt vår favoritt i den travle småbarnstiden:

IMG_8537.jpeg

Anonymkode: fec2e...133

Hva slags gryte med lokk bruker du?

Anonymkode: 15261...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Fuck brød

Anonymkode: f4dbb...48f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...